مدیرکل دفتر حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها:

آبخیزداری برای کشور یک ضرورت است/ حفظ پوشش گیاهی و آبخیزداری، راه مقابله با فرسایش خاک

جزی گفت: بهترین راهکار برای حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش زمین، حفظ پوشش گیاهی و توسعه آبخیزداری در کشور است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  هوشنگ جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در برنامه گفت و گوی با ۱۸:۳۰ شبکه خبر  تصریح کرد: هر سال  حدود ۲ میلیارد تن خاک در کشور فرسایش می شود که عواملی همچون آب و باد در فرسایش خاک دخیل هستند. این در حالیست که به‌طور متوسط در اقلیم کشور ما ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ سال طول می‌کشد تا یک سانتی متر خاک تشکیل شود.

او ادامه داد: در کشور حدود ۲۰ میلیون هکتار زمین فرسایش بحرانی داریم که در کنار آن تجهیزات صنعتی، جاده و کشاورزی قرار دارد. فرسایش خاک، سیل و فرو نشست زمین، سه مخاطره جدی کشور است.

این مقام مسئول با بیان اینکه مناطق فرسایش بادی به سه دسته تقسیم می‌شوند، افزود: مناطق حساس و با اهمیت در مناطق گرم و خشک و بیابانی به توجه بیشتری نیاز دارند. برای جلوگیری از فرسایش خاک بهترین کار،  حفظ پوشش گیاهی و آبخیزداری است.

جزی درباه راهکار‌های مقابله با فرسایش و رفع عوامل و تثبیت اراضی کشور، توضیح داد: ۸۴ میلیون هکتار مرتع و ۱۷ میلیون هکتار جنگل‌های کشور باید حفظ شود. اولین موضوع در ایجاد فرسایش و لغزش‌های خاک از بین رفتن پوشش گیاهی خاک است.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در خصوص رابطه بین آب و خاک گفت: بهترین راه برای حفظ آب، "خاک" است. بهترین منبع طبیعی حفظ آب و استفاده طبیعی از آن نگهداری در دل خاک است.

او ادامه داد:  باید با ایجاد پوشش گیاهی مناسب، آب در اراضی شیبدار حفظ شود. آبخیزداری برای کشور یک ضرورت است. آبخیزداری هر هکتار زمین ۱.۵ میلیون تومان هزینه دارد.

جزی گفت: تکنیک‌های آبخیزداری کمک مناسبی برای نگهداری پوشش گیاهی محسوب می شوند اما در کشور ما به تامین پوشش گیاهی و آبخیز داری توجه چندانی نمی‌شود.

این مقام مسئول بیان کرد: برای زدن یک سد در کشور حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برابر با ۷ سال هزینه آبخیزداری کشور هزینه می شود.

او افزود: حدود ۸۰۰ هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد (متوسط هر ۲ کیلومتر مربع یک چاه) که ۴۷۰ هزار حلقه چاه مجاز و حدود ۳۲۰ هزار حلقه غیرمجاز است. این چاه‌ها تهدیدی برای سفره‌های آب زیر زمینی و فرونشست زمین محسوب می شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار