هاشمی گفت: عبور از بیکاری و رسیدن به اشتغال پایدار در گرو مهارت نرم و مهارت سخت است.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اوسط هاشمی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور اظهار کرد: با مقایسه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با دهه ۶۰ می‌توان گفت که در گذشته صرفا با نگرش کارگری به این مسئله اندیشیده می‌شد. امروز با جامعه‌ای روبه رو هستیم که خود از لحاظ برخورداری از دانش به سطح بالایی رسیده و قطعا برنامه کنونی باید منطبق با نیاز زمان و خواست بازار باشد.

او افزود: نوع نگرش در برنامه و آینده پژوهشی کشور نسبت به مهارت منطبق با دامنه وسیعی از تغییرات در حوزه تکنولوژیی در جامعه جهانی است که اگر دیر عمل کنیم با سونامی پیشرفت تکنولوژی جهانی روبه رو خواهیم شد و در صورت آماده نبوده با خزان مشاغل مواجهه خواهیم شد. بنابراین؛ باید پذیرفت که امروز با سرعت تغییرات و سایه شگفت انگیز تکنولوژی مواجهه هستیم.

هاشمی ادامه داد: هر میزان که در جامعه بیکار و شاغل وجود دارد، نیاز به مهارت احساس می‌شود. ۲۴ میلیون شاغل در سطح کشور وجود دارد که سه و نیم میلیون نفر از آنها استخدام دولت هستند. ۲۱ میلیون مخاطب ما هستند به اضافه ۴ میلیون بیکاری که در جامعه وجود دارد که فارغ التحصیلان و سایر اقشار جامعه نتوانستند به یک فرصت و موقعیت شغلی دست یابند. در کنار آن‌ها زندانیان و حاشیه نشینان نیز اضافه می‌شود که باید مشاهده کرد به این دامنه وسیع در کنار فعل و انفعالات روز باید چه کنیم.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: بودجه عیار یک برنامه را تعیین می‌کند و باید نسبت به نوع قیمت گذاری در ارتباط با طرح و برنامه و نگرش‌ها به این مرحله از معرفت برسیم. اگر بر این باور باشیم که با ارائه ایده‌های فعال و موثر می‌توان توجه نگاه‌ها را جلب کرد و به عملیاتی کردن برنامه‌ها امیداور بود، انگیزش ارزشمندی را در درون مجموعه خلق می‌کند.

او افزود: در حال حاضر ۵ هزار و ۶۰۰ کارگاه فعال در کشور وجود دارد که در بودجه ۹۹ برای این تعداد کارگاه ۴۷ میلیارد تومان ردیف اعتباری برای تجهیز، تعمیر و نگهداری اختصاص یافته بود.

هاشمی با بیان اینکه پایه بودجه مهارتی در کشور بسیار ضعیف است، تصریح کرد: این مسئله نشان می‌دهد که هنوز به این مهم به عنوان یک ضرورت ملی نرسیده ایم، ولی همه جا سخن از بیکاری و اشتغال است.

او با تاکید بر اینکه عبور از بیکاری و رسیدن به اشتغال پایدار در گرو مهارت نرم و مهارت سخت است، بیان کرد: مهارت سخت می‌تواند تا ۲۰ درصد یک فرد را برای رسیدن به دروازه شغل یاری کند، ولی مهارت نرم ۸۰ درصد می‌تواند به فرد برای ورود باثبات امید بخشد. مهارت نرم ویژگی‌هایی در فرد ایجاد می‌کند که نگاه مسئولانه در او برای موثر بودن شکل بگیرد.

هاشمی تصریح کرد: خوشبختانه امسال تعامل بسیار خوبی که با سازمان برنامه و بودجه کشور داشتیم. برای اولین بار رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور وارد سازمان فنی و حرفه‌ای کشور شد و بودجه سال ۱۴۰۰ رشد بالای ۵۰ درصدی داشت.

او بر اجماع گروه‌های مجمع در جریان سازی برای سوق به مهارت ملی اشاره کرد و گفت: ما به یک گفتمان ملی مهارت نیاز داریم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار