بی‌عدالتی در ثبت نمرات دانشجویان، دستاورد مجازی شدن امتحانات

مجازی شدن فرآیند دانشگاه‌ها پس از شیوع ویروس کرونا، ثبت عادلانه نمرات پایان ترم دانشجویان را با چالش مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مجازی شدن دانشگاه‌ها و مدارس برای سیستم آموزشی ایران تجربه جدیدی بود که همه افراد به خصوص مسئولان و دانشجویان را با چالش جدی مواجه کرد. باعث شد تا اساتید با نکات ریز و درشت سامانه‌های الکترونیکی دانشگاه‌ها آشنا شوند و بعد از طی کردن پستی و بلندی های زیاد با دانشجویان ارتباط گرفته و مانع بروز هر گونه اختلالی در روند آموزشی آن‌ها تا حد امکان شوند.

کلاس‌ های دانشگاه ها در دو ترم متوالی به صورت مجازی برگزار شد، اما در این بین دانشگاه ‌هایی هم وجود داشتند که برای رفع مشکل دانشجویان به صورت حضوری پذیرای دانشجویان بودند و تا حد امکان اختلالات به وجود آمده را رفع می کردند تا دانشجویان مشکلی از بابت درس خواندن با مجازی شدن آموزش ها نداشته باشند، در حال حاضر هم دانشگاه ها تصمیم گرفتند تا برای در امان ماندن سلامت هزاران دانشجو کلاس ها را همانند دو ترم گذشته به صورت الکترونیکی برگزار کنند و برخی از دروس عملی که امکان ارائه آن ها به شیوه الکترونیکی وجود ندارد را حضوری ارائه دهند. 

با وجود اینکه تمامی آموزش ها به صورت مجازی برگزار شد به تبع آن وزارت علوم هم به تمامی دانشگاه ها در سراسر کشور ابلاغ کرد تا همه امتحانات پایان ترم برای دانشجویان به شیوه مجازی باشد، اما با مجازی شدن آزمون های پایان ترم، مشکلات سامانه و قطعی اینترنت از یک طرف، استرس دانشجویان برای قبولی در امتحانات با نمره عالی هم از طرف دیگر باعث شد تا برخی از افراد نمره خوبی کسب نکنند و معدل آن ها پایین آید و بر خلاف آن ها برخی دیگر با تلاش زیاد یا تکیه بر تقلب نمره خوبی گرفتند. 

باید گفت که  امتحانات مجازی آنقدرها هم سخت نیست و  استادان با کاهش زمان امتحان، امکان تقلب را کم کرده اند و به اینصورت سوالات برای امتحان به شیوه جزوه‌ باز طراحی شده است. به همین علت برخی از دانشجویان نسبت به عملکرد سخت‌گیرانه اساتید گلایه داشته و برخی دیگر معتقد بودند که با این شیوه برگزاری، عدالت آموزشی زیر سوال رفته است.

در واقع بیشتر دانشجویان در امتحانات مجازی تقلب کرده ‌اند و همین کار باعث افزایش میانگین نمرات آن ها شده است، به همین علت محصلان اعتقاد دارند که در امتحانات مجازی عدالتی وجود ندارد و اکثر اساتید یا دست بالا نمره می‌دهند یا اینکه نسبت به نمرات دانشجویان با بی تفاوتی رد می شوند و هیچ فرقی بین دانشجویانی که در کلاس حضور داشته اند، تمرینات متفاوتی حل کرده اند یا امتحان را به خوبی داده اند با دانشجویانی که چنین وظایفی را انجام نداده اند قائل نمی شوند. 

در ترم‌های گذشته و با توجه به برگزاری مجازی کلاس‌های درس و عدم دسترسی به اینترنت و سایر مشکلات، برخی از دانشجویان ترم خود را حذف کرده اند تا بتوانند در صورت بهبود شرایط مجدداً درس‌های مربوطه را انتخاب کنند و با نمره عالی و بدون کاهش معدل ترم را به پایان برسانند. البته برای رفع این مشکل وزارت علوم هم با ابلاغ اطلاعیه ای به دانشگاه ‌ها خواستار این موضوع شد که معاونان آموزشی و مسئولان دانشگاهی با دانشجویانی که در شرایط کرونا دچار مشکلاتی برای پاس کردن مجازی درس هایشان بودند همکاری کنند؛ با این اوصاف و با توجه به گزارش‌ های ارائه شده بیشتر دانشگاه‌ها از این تصمیم وزارت علوم پیروی کردند و مشکلی در این زمینه به وجود نیامد.

این نکته را نیز باید مطرح کرد که برخی از دانشگاه‌ها از دستورالعمل وزارت علوم مبنی بر همکاری با دانشجویانی که برای شرکت در امتحانات مجازی با مشکلاتی از قبیل قطعی اینترنت، قطعی برق ، اختلال در سامانه و ... مواجه می شوند سرپیچی کرده و حق را به استاد مربوطه دادند و همین امر باعث شده تا دانشجویان به ناحق نمرات کمتری دریافت کنند؛ به نظر می رسد بهترین گزینه این است که وزارت علوم با ورود مستقیم به این ماجرا تمام ارزیابی‌ها را به صورت دقیق انجام دهد تا در این میان حقی از دانشجویان ضایع نشود.


بیشتر بخوانید


اما در این میان نکته‌ای که توجه افراد را جلب می‌کند این است که برخی از دانشجویان که در ترم آخر خود به سر می‌برند با مشاهده نمرات پایین‌تر از حد توقع دچار مشکل می‌شوند و برای بررسی و تجدید نظر این نمرات به دانشکده‌های مربوطه مراجعه می‌کنند، اما گویا برخی از معاون آموزشی دانشگاه‌ها با بی توجهی از کنار مشکلات این دانشجویان که در حال فارغ التحصیل شدن هستند می‌گذرند و حمایت از آن‌ها برای کسب نمره کمی را به امروز و فردا موکول می‌کنند.

راهکار وزارت علوم برای نمره دهی به دانشجویان در امتحانات مجازی

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نظارت بر امتحانات مجازی پایان ترم، گفت: در ترمی که به صورت کامل الکترونیکی برگزار شود، حتما چالش‌هایی ایجاد خواهد شد که یکی از آن ها برگزاری امتحانات و آزمون ‌های مجازی و ارزیابی دانشجویان است.

او ادامه داد: طرحی در وزارت علوم برای نمره دهی عادلانه دانشجویان با مجازی شدن آموزش‌ها مطرح شد که در آن لازم است تا استادان حتما به ارزیابی محصلان در طول ترم اقدام کرده و تنها به نمره پایان ترم دانشجو اکتفا نکنند.

خاکی صدیق تصریح کرد: سبک امتحانات مجازی دانشگاه ‌ها باید تغییر یابد، برای مثال دانشگاه‌ ها برای برگزاری امتحانات حضوری دانشجویان از سبک سنتی یا close book پیروی می‌کنند و دانشجویان از حفظ مطالب را در برگه امتحانی یادداشت می‌کنند، اما در امتحانات مجازی از سبک open book استفاده شده است.

او اضافه کرد: آموزش پیوسته در طول ترم بسیار مهم است و گزارشی که از بسیاری از دانشگاه ‌ها گرفته ایم نشان می دهد که اعضای هیئت علمی از این روند پیروی کرده اند، یعنی استادان ارزیابی دانشجویان را در طول ترم جدی گرفته اند و اگر استادی ارزشیابی دانشجویان را تنها با یک روش یعنی فقط از طریق امتحان پایان ترم انجام داده باشد به هیچ عنوان روش قابل قبول و درستی نیست و معاونان آموزشی موظف به نظارت بر این قضیه هستند.

معاون آموزشی وزارت علوم در پایان گفت: اگر دانشجویی ادعا کند که استاد مربوطه به ناحق به او نمره داده، معاونان آموزشی و مدیران گروه باید مجدد نمره دانشجو را ارزیابی کنند؛ چرا که این مسئله در امتحانات حضوری هم وجود دارد و تنها مختص به امتحانات الکترونیکی نیست.

توبیخ اساتید در صورت ثبت ناعادلانه نمرات پایان ترم دانشجویان

سید حیدر میرفخرالدینی، معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نظارت دانشگاه‌ ها بر نمرات مجازی پایان ترم دانشجویان، اظهار کرد: ۷۵ درصد از نمرات پایان ترم دانشجویان مربوط به فعالیت‌های کلاسی و حضور و غیاب بوده و تنها ۲۵ درصد آن شامل امتحان پایان ترم است.

او افزود: به دانشکده ‌ها ابلاغ کرده ایم تا هر جلسه از دانشجویان تکلیف درخواست کرده و از آن ‌ها امتحان بگیرند تا بر این اساس نمرات پایان ترم دانشجویان را ثبت کنند.

میرفخرالدینی تصریح کرد: اگر دانشجویان نسبت به نمرات پایان ترم اعتراضی داشتند باید از طریق معاونان آموزشی دانشکده‌ ها اقدام کنند.

معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور اضافه کرد: با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کلاس ‌های عملی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در مناطق آبی و زرد استان ‌ها به صورت فشرده و با حضور حداکثر ۵ نفر برگزار می‌شوند، همچنین به هر دانشجو یک خوابگاه اختصاص داده می‌شود تا سلامتی آن ها حفظ شود.

میرفخرالدینی اظهار کرد: معاونان آموزشی و مدیر گروه‌ها همانند سال‌های گذشته که امتحانات به صورت حضوری برگزار می‌شد مسئول نظارت بر امتحانات پایان ترم مجازی هستند و با ورود کامل به برگه پایان ترم نمره دانشجویان را ثبت خواهند کرد.

معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور بیان کرد: اگر استادی مقصر نمره کم دانشجو در امتحانات پایان ترم باشد حتما توبیخ خواهد شد و نمره دانشجو از طرف دانشکده مرتبط مجدد ارزیابی می‌شود تا حقی در این میان ضایع نشود.

میرفخرالدینی گفت: اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای بر خلاف برخی از دانشگا‌ه های دولتی باید تمام برگه‌های امتحانی پایان ترم دانشجویان را به آموزش تحویل دهند تا نمره دانشجویان بعد از نظارت معاونان آموزشی دانشکده‌ها ثبت شود.

یک و بام و دو هوا ماندن نمرات واقعی دانشجویان با مجازی شدن امتحانات

حال باید ببینیم دانشگاه‌ها از چه ترفندی برای نمره دادن به دانشجویان استفاده می‌کنند! البته باید این موضوع را نیز مد نظر داشت که ممکن است برخی از دانشجویان با کم کاری در طول ترم و یا عدم حضور در کلاس ‌ها و تعداد زیاد غیبت هایشان و همچنین ارائه ندادن پروژه‌ها و تکالیف عملی نمرات پایینی کسب کرده باشند که در این مورد اعتراض آن‌ ها بی دلیل و ناموجه است و نمی‌توان کاری برای آن‌ها کرد.

اما موضوع مورد بحث برخی از دانشجویان این است که به ناحق و در کمال بی عدالتی نمرات پایینی کسب کرده اند و دانشکده‌ ها موظف هستند به بررسی وضعیت نمرات این دانشجویان بپردازند تا خللی در روند دریافت مدرک این فارغ التحصیلان ایجاد نشود و دانشجویان دیگر نیز بتوانند انتخاب واحد کنند و برای انتخاب درس‌های پیش نیاز با مشکل مواجه نشوند.

 در دو ترم گذشته با وجود برگزاری کلاس‌ها و امتحانات دانشگاه‌ها به شیوه الکترونیکی نبود فرهنگسازی مناسب، نداشتن زیرساخت‌ها و سازوکار مناسب از پیش تعیین شده فرصتی برای برنامه‌ریزی و مدیریت دروس دانشجویان و اساتید فراهم نشد. ضمن توجه به سلامت تمامی دانشجویان بهتر است تا دانشگاه‌ها در نحوه برگزاری کلاس‌  ها و امتحانات مجازی برای ترم های آینده  به منظور پیشبرد اهداف دانشجویان که تاثیر بسزایی در آینده آن ‌ها دارد، یک تصمیم قطعی بگیرند تا دانشجویان مسیر هموارتری را در جامعه علمی پیش‌رو داشته باشند و با مشکل مواجه نشوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
دانشجویان جدید الورود سال 99 بیشترین ضربه را خوردند .باید شرایطی فراهم شود نا دانشحویانی که به دلیل زمان بسیار ترم اول سال 99 و اختلالات آموزش مجازی مشروط شدند مشروطی آنان بلا اثر شود.
آخرین اخبار