۵ نمونه از عجیب‌ترین موارد روانشناسی در تاریخ

برخی از موارد مطالعاتی غیر معمول در زمینه روانشناسی وجود دارد که همه روانشناسان را متحیر می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، همان طور که در طول تاریخ، میلیارد‌ها انسان بر روی زمین و خارج از آن محو می‌شوند، مطمئنا در این میان، افراد عجیب و غریب زیادی هم وجود دارند.

با ظهور روانشناسی، مطالعه درمورد افرادی که متناسب با هنجار نیستند، سرنخ‌های بسیار ارزشمندی را در مورد این که ما به عنوان یک گونه چیستیم، به عنوان یک فرد چه چیزی می‌خواهیم و چگونگی عملکرد مغز ما و همچنین درخشان کردن عمیق‌ترین و تاریک‌ترین نیاز‌های ما ارائه داده است.

در ادامه ۵ مورد از غیر معمول‌ترین موارد روانشناسی آورده شده است که رمز و راز‌های اساسی ما را  یادآوری می‌کند.

پسر وحشی آویرون

در سال ۱۸۰۰، پسری از جنگل آویرون فرانسه بیرون آمد. او ۱۱ یا ۱۲ ساله بود و ظاهراً، چند سال در جنگل به تنهایی زندگی می‌کرد. "کودک وحشی" هیچ زبانی نمی‌دانست و توسط پزشک ژان مارک گاسپارد ایتارد، "ویکتور" نامگذاری شد، که مطالعه پسر را خود بر عهده گرفت.

ویکتور به یک شخصیت مشهور تبدیل شد و یک مورد مطالعاتی عالی از طبیعت در برابر پرورش بود. در حالی که او هرگز یاد نگرفت که روان صحبت کند، او شروع به پوشیدن لباس کرد، عادت‌های مناسب پیدا کرد و می‌توانست چند حرف را بنویسد. ایتارد تنها دانشمندی نبود که این پسر را مورد مطالعه قرار داد، اما پنج سال کار، پزشک را به تحقیق پیشگامانه در زمینه آموزش معلولان رشد رساند.

اوتی فریث، متخصص اوتیسم معتقد است ویکتور احتمالاً کودک اوتیسم بوده است، اما نمی‌توانیم به طور قطعی این تشخیص را بدهیم.


بیشتر بخوانید:

تست روانشناسی برای تشخیص بزرگترین مانع خوشبختی


مردی که همسرش را با کلاه اشتباه گرفت

متخصص مغز و اعصاب انگلیسی و الیور ساکس، نویسنده در مطالعات خود با بیش از چند مورد عجیب روبه‌رو شدند. یکی از مشهورترین کتاب‌های ساکس، "مردی که همسرش را با یک کلاه اشتباه گرفت" شرح حال یکی از دکتر‌هایی بود که از یک معلولیت بینایی رنج می‌برد - یک بیماری از آسیب به لوب‌های اکسیپیتال یا آهیانه مغز ایجاد می‌شود.

وقتی دکتر پی به دنیای اطرافش نگاه کرد، کاملاً درست نمی‌دید و قادر به تشخیص اشیا یا افراد نیست. به عنوان مثال، وقتی به همسرش نگاه کرد - کلاهی را دید. او همچنین چهره‌هایی را می‌دید که اصلاً چهره‌ای آنجا نبود.

زنی که همه‌جا اژد‌ها می‌دید

مقاله تحقیقاتی در The Lancet در سال ۲۰۱۴ با عنوان "پروسوپومتامورفوپسی و توهمات صورت" منتشر شد. این پرونده غیر معمول یک زن ۵۲ ساله هلندی را نشان می‌دهد که به کلینیک روانپزشکان نویسنده مراجعه کرده است. گویی او در یک زندگی واقعی "بازی تاج و تخت" زندگی می‌کرد، در تمام زندگی خود شاهد تغییر چهره مردم به چهره اژد‌ها بود. او همچنین توهم این را داشت که چهره‌هایی را هر روز می‌بیند.

محققان، شامل الیور ساکس، گزارش دادند که زن توصیف می‌کند که صورت اژد‌ها "سیاه و سفید، دارای گوش‌های بلند و پر لبه و یک پوزه برجسته است، و یک پوست خزنده و چشم‌های بزرگ به رنگ‌های زرد، سبز، آبی یا قرمز روشن" را نشان می‌دهد.

اژد‌ها نه تنها در چهره‌ها بلکه تقریباً در همه جا به نظر می‌رسید - در دیوارها، پریز‌های برق، صفحه رایانه یا فقط شب‌ها از تاریکی بیرون می‌آمدند.

دانشمندان حتی پس از آزمایش‌های گسترده‌ای که شامل معاینات عصبی، EEG و اسکن مغزی MRI بود،  به طور کامل علت این توهمات را کشف نکردند.


بیشتر بخوانید:

چگونه ارزیابی روانشناسی می‌تواند در بحران به نوجوان کمک کند؟


مردی که می‌خواست خورده شود

این مورد برای افراد ضعیف نیست. پزشکان بیمارستان روانپزشکی تورنتو با شخصی به نام استفان روبه‌رو شدند که می‌خواست او را بخورند. اما طلسم آدم خواری معکوس کافی نبود. استفان شدیداً ترجیح داد که این خوردن توسط "یک زن بزرگ و مسلط" انجام شود و سپس او را دفع کند.

از این مرد ۴۵ ساله به عنوان یک پسر تمیز و معمولی یاد می‌کردند که از لحاظ ظاهری، روان‌پریش نبود. محققان آرزو‌های عجیب و غریب او را به میل به دنیا آمدن نسبت داده‌اند، گویی به رحم بازمی‌گردند. نکته اساسی در این امر این بود که به طور کامل بلعیده شود و سپس خارج شود.

قابل توجه است، این مشکل دلیل مراجعه استفان به پزشکان نبود - معلوم شد او نگران همجنسگرایی است و پزشکان چنین تصور نمی‌کردند و واژه اصلی اینجا vorarephilia است. تمایل اروتیک به خوردن دیگران یا "عشق به بلعیدن" به لاتین است.

زنی که چهار سال نتوانست موسیقی را متوقف کند

نوازندگان موسیقی پاپ معمولاً سعی می‌کنند آهنگ‌هایی پر از نکات جذاب تولید کنند که نمی‌توانید از ذهن خود بیرون بیاورید، اما هیچ کس نمی‌خواهد این کار تا اینجا پیش برود - بانویی به نام سوزان روت از اسکس انگلستان آهنگ خاصی را به مدت چهار سال در سر خود تکرار می‌کرد.

به گزارش Medical Daily، درمانگران نتوانستند برای درمان توهمات موسیقی سوزان که "musical tinnitus" نامیده می‌شود، کار زیادی انجام دهند. وضعیت وی آنقدر بد شد که شوهر ۴۰ ساله او فقط برای جلب توجه او مجبور می‌شد فریاد بزند.

این شرایط نادر در هنگام شب. وقتی ساکت بود، وخیم‌تر می‌شد. سوزان مجبور شد تلویزیون را روشن کند تا بتواند آهنگ بی‌وقفه را تنظیم کند و بخوابد.

سوزان در اواخر زندگی خود، با وجود این موسیقی در سرش دچار توهمات دائمی شد.


بیشتر بخوانید:

تست روانشناسی؛ زبان عشق/ شما چگونه محبت خود را به دیگران ابراز می‌کنید؟


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار