سعد محمدی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

توزیع ورق فولاد، منوط به ثبت نام در بهین یاب/ وجود ۴ هزار معدن غیر فعال در کشور

سرپرست معاونت معدنی وزارت صمت گفت: تا پایان سال باید ۳۱ میلیون تن فولاد تامین کنیم که این مقدار سال آینده باید به ۱۰۰ میلیون تن برسد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اردشیر سعدمحمدی سرپرست معاونت معدنی وزارت صمت در نشست خبری  که با موضوع سیاست‌های معدنی وزارت صمت برگزار شد، اظهار کرد: مهم ترین نکته که بحث روز هم هست مربوط به  واگذاری پهنه های معدنی است، در مرحله اول ما به هیچ عنوان به پهنه ها و معادنی که متعلق به افراد و نهاد هاست کاری نداریم و فقط پهنه هایی را که در حال حاضر مالک ندارند به افراد متقاضی از طریق مزایده واگذار می کنیم.

وی افزود: هماهنگی لازم بین تمام استان ها انجام شده است و  در نیمه فروردین ماه سال آینده جلسه ای با نمایندگان استان ها برگزار و کار مزایده پهنه های معدنی بلوکه شده انجام می شود.

سرپرست معاونت معدنی وزارت صمت در خصوص ترخیص ماشین آلات معدنی از گمرکات گفت: مجوز ترخیص ماشین های مورد نیاز معدنی که قبلا ثبت شده بودند و ارز مورد نیاز را خود افراد تامین کرده اند و ساخت داخل هم ندارند به زودی صادر می شود.

سعد محمدی بیان کرد: تا پایان سال باید ۳۱ میلیون تن فولاد تامین کنیم که این مقدار سال آینده باید به ۱۰۰ میلیون تن برسد و تا پایان برنامه ششم توسعه به ۵۵ میلیون تن برسانیم که این میزان تولید نیاز به ماشین آلات جدید دارد.

وی بیان کرد: در سه سال آینده باید میزان ماده معدنی فولاد را به ۱۶۰ میلیون تن برسانیم.

این مقام مسئول در وزارت صمت گفت: در حال حاضر ۶ هزار و ۲۵۹ پروانه فعال معدنی داریم و حدود ۳ هزار و ۹۹۰ معدن غیر فعال وجود دارد.

سعد محمدی افزود:در حال حاضر ۱۰۹۷ پروانه معدن در حال صدور داریم و ۲هزار و ۳۴۸ معدن بلامعارض داریم که غیرفعال هستند.

تولید سالیانه ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور

وی در مورد کمبود ورق فولاد گفت: ما در کشور ۳۰ میلیون تن فولاد تولید می کنیم که ۱۵ میلیون تن آن به شمش و مابقی به اسلپ تبدیل می شود.

سرپرست معاونت معدنی وزارت صمت گفت: میزان مصرف شمش فولاد در کشور ۱۲ میلیون تن است و اسلپ نیز صرف تولید ورق و لوله و پروفیل می شود. ما ۱۰ میلیون تن ورق فولاد در کشور مصرف داریم که تقریبا همین میزان هم تولید می شود.

وی گفت: ما نباید راه های صادرات شمش را روی کشور خود ببندیم و اگر نیاز به ورق فولاد کمتر از ۵ میلی متر برای صنایع داریم چرا عوارض صادرات را کم نمی کنیم که صادرات در این بخش انجام شود. بهتر است سرمایه گذاران روی ورق فولاد تمرکز کنند.

توزیع ورق فولاد، منوط به ثبت نام در بهین یاب

وی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان در مورد نحوه توزیع ورق فولاد بین صنایع گفت: یک هزار و ۱۶۴ واحد برای ورق فولاد در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند. ما گفته ایم هر واحدی که نیاز به ورق فولاد دارد در سامانه بهین یاب ثبت نام کند تا ببینیم کجا مصرف می‌شود.

سعد محمدی گفت: میزان ظرفیت تولید فولاد واحد‌های تولید ۱۴ میلیون تن شناسایی شده است که امکان تولید ۳۰ تن را هم دارند. در سامانه بهین یاب متوجه شدیم که ۲۴۸ واحد تقاضا ثبت کرده اند، اما تولید ندارند چرا باید به این واحد‌ها ورق فولاد بدهیم؟

وی افزود: مابقی صنایع به دو دسته تقسیم می‌شوند که بخش اول صنایع و واحد‌های تولید بزرگ و ملی هستند که باید ورق فولاد آن‌ها تامین شود. بخش دوم صنایع کوچک هستند که در حال بررسی هستیم تا مشکل این واحد‌ها هم حل شود.

وی گفت: ما در اکتشاف سرمایه گذاری خاصی نکردیم و باید در این حوزه تغییر نگرش داشته باشیم و قطعا نیازمند این هستیم که در اکتشاف نگرش خود را تغییر دهیم.

گرانی سیمان ارتباطی به وزارت صمت ندارد!

سعد محمدی بیان کرد: بخش ایمنی معادن در تمام دنیا درسی مهم بوده، اما در کشور ما درس ایمنی معادن اختیاری است. در حال حاضر مجموعه مس قرار است ۱۵ دستگاه حفاری جدید خریداری کند. حال نیازمند سیستم‌های جدید هستیم. باید به سمت و سوی برویم که تولید را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه نیمی از فرآورده‌های معدنی ما مصالح ساختمانی هستند، گفت: ماه گذشته کشور دچار کمبود برق شد و بخشی از معادن سیمان غیر فعال شدند و قیمت سیمان افزایش پیدا کرد که این موضوع ارتباطی به وزارت صمت ندارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت صمت ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار