مرغ در خانه و ما به گرد شهر می‌چرخیم/ روایت این روز‌های خرید مرغ در گلستان نخستین تولید کننده مرغ کشور

همخوانی نداشتن آمار توزیع مرغ از سوی جهاد کشاورزی و دامپزشکی مسئولان اداره صمت را برای نظارت دقیق بر توزیع دچار مشکل کرده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، یک روز صف خرید تخم مرغ، روزی دیگر صف برای روغن و حالا صف خرید مرغ؛ این تکراری‌ترین تصویر این روز‌های گلستان است.

کمبود مرغ در مراکز پروتئینی گلستان در حالی چالش ساز شده که گلستان این روز‌ها رتبه نخست تولید مرغ را یدک می‌کشد و مسئولان جهاد کشاورزی می‌گویند گلستان به جز تامین بخشی از بازار مرغ تهران، مرغ مصرفی ۱۰ استان دیگر را هم تامین می‌کند.

کمبود مرغ در شهرستان‌های گلستان به جایی رسیده که برخی از مردم از شهرستان‌های علی آباد، کردکوی و ... با امید خرید مرغ به مرکز استان مراجعه می‌کنند، اما در صف خرید مرغ کنار گرگانی‌ها می‌ایستند.

استان گلستان به لحاظ تولید مرغ یکی از استان‌های شاخص کشوری بوده و سالانه بیش از ۲۷۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌کند.

وظیفه نظارت بر تولید مرغ در مرغداری‌ها بر عهده سازمان جهاد کشاورزی و وظیفه توزیع بر عهده اداره کل صنعت، معدن و تجارت گلستان است.

در حالی که مسئولان جهاد کشاورزی استان با ضرس قاطع از اختصاص ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن مرغ برای توزیع روزانه در بازار مصرفی استان خبر می‌دهند، اما مسئولان اداره کل صمت گلستان با تاکید بر آمار دامپزشکی می‌گویند این آمار ۸۵ تن بوده و بین ۳۰ تا ۴۰ تن کمتر از آمار جهاد کشاورزی است.

مسئولان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر اینکه سامانه تولید و خروج مرغ از مرغداری‌ها شفاف بوده همچنان از آمار ۱۲۰ تن خود دفاع می‌کنند و می‌گویند اگر اختلافی در این زمینه وجود دارد به نظارت از سوی سازمان صمت برمی گردد.

در حالی که قیمت مرغ در گلستان کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده است، اما همان مرغ در استان‌های همجوار با قیمت ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان فروخته می‌شود، شایعاتی مطرح است که برخی مرغداران به هوای سود بیشتر مرغی که سهم گلستان بوده را به صورت غیرقانونی از استان خارج می‌کنند.

طلوعیان مدیرکل صمت گلستان معتقد است نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال و آماده شدن خانواده‌ها برای نوروز از یک سو و افزایش قیمت مرغ در استان‌های همجوار موجب شده توزیع مرغ در شبکه استانی نشتی داشته باشد و مرغی که قرار است بر سر سفره گلستانی‌ها بیاید سر از بازار سایر استان‌ها در بیاورد.

او افزود: نیاز مردم استان به مرغ بر اساس سرانه کشور و طبق الگوی جمعیتی ۱۵۰ تا ۱۶۰ تن در روز است، اما تجربه ما دربحث توزیع نشان می‌دهد معمولا کمتر از این میزان مورد نیاز استان بوده و توزیع ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن موجب اشباع بازار می‌شود.

طلوعیان با اشاره به اختلاف آمار توزیع بین دامپزشکی و جهاد کشاورزی گفت: آمار جهاد کشاورزی ۱۳۰ تن و آمار دامپزشکی ورود ۸۵ تن مرغ را به بازار استان نشان می‌دهد، اما این اختلاف آمار نشان دهنده این است که در نخستین لایه نظارت ایراداتی وجود دارد و باید برطرف شود.

ضرورت ایجاد یک مرکز متمرکز برای توزیع مرغ

مدیرکل صمت گلستان نبود یک مرکز متمرکز برای ورود و توزیع مرغ را عاملی برای سخت شدن نظارت توزیع عنوان کرد و گفت: اگر تمام مرغی که قرار است به استان‌ها ارسال شود در یک مرکز جمع آوری شود و تحت نظارت ما توزیع شود این مشکل حل می‌شود.

طلوعیان گفت: ما چندی پیش در مورد روغن هم همین مشکل را داشتیم، اما با تغییرات به وجود آمده این مشکل برطرف شد.

او افزود: در مرحله اول باید ما، جهاد کشاورزی و دامپزشکی به یک عدد مشترک در توزیع برسیم ودر مرحله بعد با استفاده از قرارگاه ربیع، بهره مندی از ظرفیت کاسبان امین و کنترل مرز‌های خروجی استان مانع از خروج غیر قانونی مرغ شویم.

خروج یک گرم مرغ ثبت می‌شود

اما حسن پور قائم مقام جهاد کشاورزی گلستان در رابطه با آمار توزیع مرغ دراستان گفت: حوزه صنعت طیور یکی ازشفاف‌ترین حوزه‌ها در موضوع ثبت اطلاعات است و حتی یک گرم مرغ از مرغداری و یا کشتارگاه‌ها خارج شود در سامانه‌های مربوطه ثبت می‌شود.

او افزود: روز گذشته بر اساس آمار بیش از ۱۳۰ تن گوشت مرغ در استان تزریق شده و بیش از ۲۳۰ تن وارد بازار بهمن تهران و مابقی دراستان‌های دیگر توزیع شده است.

حسن پورادامه داد: روزانه بیش از ۶۰۰ تن تولید مرغ داریم و از این امار نیاز استان ما ۳۰ درصد است و ۷۰ درصد دیگر صادر می‌شود.

او با بیان اینکه با این حجم از تولید هیچ بهانه‌ای برای کمبود مرغ در بازار نمی‌بینیم، گفت: دیدن این صف‌ها به علت کمبود مرغ برای ما مورد پذیرش نیست.

حسن پور با بیان اینکه در حالی که گلستان این روز‌ها تولید کننده نخست مرغ کشور است، افزود: این وضعیت زیبنده استان ما نیست و بایدهرچه سریعتر مشکل حل شود.

او با تاکید بر همدلی بین دستگاه‌ها گفت: درشرایطی قرار داریم که یک عده دنبال سو استفاده هستند و باید همه دست به دست هم دهند و کمک کنند تا این مشکل حل شود.

قائم مقام جهاد کشاورزی گلستان با تاکید بر این نکته که آمار اطلاعات ما جزو شفاف‌ترین امار است، افزود: از ۱۵ روز قبل شرکت پشتیبان دام هرروزه این آمار را می‌فرستند وحتی بررسی آمار تک تک واحد‌ها مشخص است.

حسن پور گفت: ما از ۴۵ روز قبل برنامه ریزی را برای ایام پایان سال انجام داده ایم و اگر احساس کنیم ۱۲۰ تن کم است آن را به ۱۵۰ تن افزایش می‌دهیم و در این زمینه هیچ مشکلی نداریم.

روز سه شنبه ۱۲ اسفندماه در جلسه تنظیم بازار مقرر شد از روز شنبه ۱۶ اسفندماه روزانه ۱۲۰ تن مرغ در مراکزی خاص توزیع شود تا مشکل کمبود برطرف شود.

گزارش از مونا محمد قاسمی

انتهای پیام/ق

برچسب ها: قیمت مرغ ، قیمت گوشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.