به دنبال برگزاری چند آزمون مهم در اسفند ماه مطرح شد؛

تعویق آزمون‌های اسفند ماه مطالبه داوطلبان با شیوع کرونای انگلیسی/ نظر وزارت بهداشت درباره بهترین زمان برگزاری آزمون‌ها

آزمون‌های زیادی به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد و قرار است چند آزمون مهم در اسفندماه برگزار شود و وزارت بهداشت هم درباره بهترین زمان برگزاری آزمون برای حفظ سلامت داوطلبان نظر خود را اعلام کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کرونا در یکسال گذشته خیلی از برنامه ها و سبک زندگیمان را عوض کرد، در این بین بسیاری از آزمون ها هم به دلیلی شرایط حاد کرونایی و بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به تعویق افتادند، آزمون هایی مانند آزمون دکتری، وکالت، آزمون های علوم پایه و پیش کارورزی، دستیاری پزشکی،  آزمون های استخدامی نهادهای مختلف از جمله آزمون هایی هستند که به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتادند و تاریخ برگزاری این آزمون ها به اسفند ماه تغییر کرد البته در این بین برخی آزمون ها هم مانند آزمون دستیاری پزشکی به تعویق افتاد و این آزمون در فروردین ماه برگزار می شود.

از دو هفته پیش سر و کله کرونای انگلیسی در کشور پیدا شد، ویروس جهش یافته ای که به سرعت افراد را گرفتار تخت بیمارستان و بخش های مراقبت ویژه می کند و بیشتر سراغ جوان تر می آید و به دنبال افزایش موارد ابتلا ترس داوطلبان از شرکت در جلسه آزمون بیشتر و هشتگ های تعویق آزمون در فضای مجازی داغ تر شد.

هشتگ #تعویق_آزمون_ دکتری_ ۱۴۰۰، #تعویق_آزمون_وکالت، #لغو_آزمون_علوم_پایه_پیش_کارورزی، #لغو_آزمون غیرضروری به مطالبه بسیاری از داوطلبان تبدیل شد و کاربران در فضای مجازی نظرات متفاوتی برای برگزاری آزمون ها داشتند، برخی مخالف و برخی موافق بودند و ننوشتند: « آزمون وکالت با کرونای انگلیسی»، «اونایی که درس نخوندند دوست دارند آزمون به تعویق بیفته»، « من اگر برگزار هم بشه سر جلسه آزمون نمی رم چون جون آدم مهمتره»، «آزمون ها رو برگزار کنید به فکر مایی باشید که همش داریم درس می خونیم، خسته شدیم».

یک متقاضی دیگر تعویق کنکور دکتری نوشته است: با توجه به اینکه وزارت برداشت صریحاً در اطلاعیه تعویق آزمون دستیاری پزشکی، به شرایط خطرناک ویروس کرونا اشاره کرده است، ما داوطلبان آزمون دکتری ۱۴۰۰ نیز خواستار تعویق آزمون و انتقال آن به فروردین یا اردیبهشت ۱۴۰۰ هستیم. طبیعتا اگر در ماه اسفند شرایط برای برگزاری یک آزمون ۱۰ تا ۱۵ هزار نفری خطرناک تشخیص داده شده، حکم این است که برای آزمونی با بیش از ۱۸۰ هزار نفر شرایط بسیار خطرناک‌تر خواهد بود.

داوطلبی با انتقاد به سازمان سنجش نوشت: سازمان سنجش با وجود هشدار جدی ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد خیز چهارم و احتمال شیوع کرونای انگلیسی چه اصراری به برگزاری آزمون ها دارد؟

یک داوطلب دیگر به شرایط بد خوزستان اشاره کرد و نوشت: خوزستان شرایط به مراتب بدتری نسبت به سایر استان‌ها دارد و مشخص نیست داوطلبان این استان قرار است چگونه در آزمون شرکت کنند. علاوه بر این در کهگیلویه و بویر احمد هم با زلزله مواجه بوده ایم و داوطلبان این شهرستان نیز شرایط شرکت در آزمون را ندارند.

آزمون‌

آزمون هایی که تا پایان اسفند ماه برگزار می شوند

اولین آزمونی که سال گذشته به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد، کنکور دکتری ۹۹ بود که مقرر بود در ۹ اسفند ۹۸ برگزار شود. این شرایط باعث شد که سازمان سنجش با صدور اطلاعیه‌ای از برگزار شدن کنکور دکتری ۹۹ در تاریخ ۹ خرداد ۹۹ خبر بدهد و در نهایت بعد از سه بار تعویق این کنکور در تاریخ ۹ مرداد ۹۹ و بعد از ۵ ماه از موعد مقرر برگزار شد.

آزمون پیش کارورزی پزشکی صبح روز پنجشنبه ۱۴ اسفند ساعت ۸:۳۰ و آزمون علوم پایه پزشکی عصر روز پنجشنبه ۱۴ اسفند ساعت ۱۴ برگزار خواهد شد. همچنین آزمون جامع داروسازی (۱۰۰ واحدی) صبح روز جمعه ۱۵ اسفند ۹۹ ساعت ۸:۳۰ و آزمون علوم پایه دندانپزشکی عصر جمعه ۱۵ اسفند ۹۹ ساعت ۱۴ برگزار می‌شود.

آزمون پیش کارورزی پزشکی برای دانشجویان رشته پزشکی و به منظور حضور در دوره کارورزی برگزار می‌شود. آزمون جامع علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی نیز برای دانشجویان رشته پزشکی و دندانپزشکی جهت پایان دوره علوم پایه و ارزیابی آموزشی برگزار می‌شود. آزمون‌های جامع داروسازی و ارتقای دانش آموختگان داروسازی به منظور ارزیابی آموزشی دانشجویان و دانش آموختگان رشته داروسازی انجام می‌گیرد.

آزمون وکالت سال ۱۳۹۹ در صبح روز جمعه مورخ ۹۹/۱۲/۲۲ در ۳۱ شهرستان برگزار خواهد شد.

ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز برگزاری آزمون‌های مرحله اول المپیاد‌های ١٢ گانه علمی دانش‌آموزی را هم صادر کرده است.

آزمون‌ دکتری

وزارت بهداشت برای تعویق آزمون ها تابع کمیته امنیتی اجتماعی ستاد کروناست

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره اینکه برخی‌ها عنوان می‌کنند که آزمون‌های وزارت علوم و بهداشت در اسفند ماه به تعویق بیفتد، گفت: ما در مهر و آبان خیز بلندی از بیماری کرونا داشتیم و اگر اکنون به وضعیت بیماری نگاه کنیم، باید بگویم درست است که نگران ویروس جهش یافته هستیم، اما خیز چهارم کرونا هنوز شروع نشده است و هشدار‌هایی که می‌دهیم به این دلیل است که مبادا خیز چهارم شکل بگیرد.

رییسی گفت: برخی از آزمون‌ها که تاکنون به تعویق افتاده است باید در نهایت برگزار شوند، به همین دلیل موضوع برگزاری آزمون‌ها در کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد البته باید توجه داشت که وزارت بهداشت یک عضو این کمیته است و ما دستورالعمل‌ها را مطرح می‌کنیم؛ درست است که جنبه بهداشتی رعایت دستورالعمل‌ها بسیار مهم است، اما سایر جنبه‌های برگزاری آزمون‌ها هم اهمیت دارد چرا که برخی آزمون‌ها شرط ارتقا افراد به مقاطع بالاتر تحصیلی هستند و در صورتی که برگزار نشوند نمی‌تواند مقاطع تحصیلی جدید را در سال آینده آغاز کرد.

بهترین زمان برگزاری آزمون‌ها از نظر وزارت بهداشت

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اینکه نظر شما برای بهترین زمان برگزاری آزمون‌ها و تعویق آن‌ها به فروردین یا اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ اظهار کرد: اگر بخواهم به این سوال پاسخ بدهم باید بگویم که اگر اکنون آزمون‌ها برگزار شود، خیلی بهتر از آن است که آزمون‌ها به تعویق بیفتد و در فروردین و اردیبهشت ماه برگزار شود چرا که بر اساس پیش بینی‌های اپیدمیولوژیکی اواسط یا اواخر فروردین ماه احتمال خیز مجدد بیماری وجود دارد.

رییسی یادآوری کرد: فراموش نکنید که در اوج بیماری بحث برگزاری کنکور را داشتیم و این آزمون‌ها با جمعیت بالا برگزار شد و مشکل خاصی پیش نیامد، اما تاکید می‌کنم که تصمیم گیری برای برگزاری آزمون‌ها تنها منوط به نظر وزارت بهداشت نیست و در کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا موضوع مطرح و تصمیم گیری می‌شود.

کیانوش جهانپور مدیرکل مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره برگزاری آزمون‌ها در اسفند ماه بیان کرد: آزمون دستیاری ۲۰ فروردین ماه و سایر آزمون‌ها مطابق روال و تقویم اعلام شده برگزار خواهند شد و تغییر تقویم برگزاری آزمون‌ها کار درستی نیست مگر اینکه شرایط اضطراری باشد و تغییرات تابع مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بوده و این جزو حقوق داوطلبان است که آزمون‌ها در موعد مقرر برگزار شود.

مدیرکل مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: تعویق برگزاری آزمون‌ها در شرایط اضطراری و بحرانی تابع مصوبات خاص ستاد ملی مقابله با کروناست و ستاد می‌تواند در مقاطعی آزمون‌ها را به تعویق بیندازد، اما اکنون چنین مصوبه‌ای نداریم و آزمون‌های اسفند ماه در زمان خود برگزار می‌شود.

تعویق آزمون‌

نکات بهداشتی که باید در آزمون ها رعایت شود

رییسی درباره رعایت نکات بهداشتی در برگزاری آزمون‌ها اظهار کرد: برگزارکنندگان آزمون‌ها به ما اطمینان داده اند که تعداد حوزه‌های امتحانی افزایش پیدا می‌کند و از طرفی این شرایط فراهم شده است که داوطلبان در استان خود آزمون بدهند و نیاز به تردد بین استانی نداشته باشیم البته اغلب آزمون‌ها در مرکز استان‌ها برگزار می‌شود و ممکن است رفت و آمد به مراکز استان‌ها داشته باشیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حوزه‌های امتحانی گفت: باید تهویه و فاصله گذاری مناسب رعایت شود و همه داوطلبان از ماسک استفاده کنند، می‌توانیم آزمون‌ها را برگزار کنیم، از طرفی با ابزار‌هایی که در اختیار داریم داوطلبان مثبت وارد جلسه داوطلبان عادی نمی‌شوند و می‌توانیم با بانک اطلاعاتی کرونا مثبت‌ها این موضوع را چک کنیم.

عدم پذیرش دانشجویان در شهر محل زندگی گزارش شود

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اینکه برخی از دانشگاه‌ها از پذیرش دانشجو در شهر‌ها امتناع و اعلام می‌کنند که ما ظرفیتمان پُر شده است، گفت: نباید تعداد افراد شرکت کننده در آزمون از حد مجاز مطرح شده بیشتر باشد، ما تاکید کرده ایم که باید ظرفیت پذیرش‌ها افزایش پیدا کند و نباید عدم پذیرش داشته باشیم و اگر گزارشی به دست ما برسد رسیدگی خواهیم کرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره نظر معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای تعویق آزمون‌های علوم پزشکی بیان کرد: معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرده است که تعداد سالن‌ها و ظرفیت پذیرش را افزایش دهند و نظر معاون آموزشی وزارت بهداشت این بود که آزمون‌های علوم پزشکی به تعویق نیفتد.

جهانپور بیان کرد: آزمون‌ها برای اولین بار نیست که در دوران کرونا برگزار می‌شوند و ظرفیت‌های لازم برای برگزاری آزمون‌ها درنظر گرفته شده است.

گزارش از هانیه جلیل نژاد

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
میفرمایید تو اوج کرونا آزمون ها برگزار شد و مشکلی پیش نیومد!!!! اون ۵۰۰ نفر فوتی در روز نتیجه کدوم تصمیم گیری ها بوده؟! همین آزمونا و تجمعا در نهایت باعث شد کرونا اونقدر پیشرفت کنه و بی گناهای زیادی رفتن زیر خاک!!!! حالا چون داوطلبا جوونن و خودشون فوت نشدن از کجا معلوم به چند نفر انتقال نداده باشن و غیرمستقیم چند نفر قربانی ازمون های شما نشده باشن؟! فقط بگین معیارتون برای هیچ اتفاق خاصی نیفتاد چی بوده؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۱۴:۲۴ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
فقط این دانش آموزان تنبل دارن هشتگ الکی و چرت و پرت میزنن که یخورده به بیکاریشون اضاف بشه و مسخره بازی در بیارن وگرنه برای یه فرد درسخون همه جا جلسه امتحانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
نه بابا!!!!
باید میگفتی یه خورده از بیکاریشون کم بشه!!!! نه اضاف بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
داستان یه وجه بدتر هم داره! یه شهری مثل تهران که پر از شعبه برگزاری کنکور هست، توزیع داوطلبان طوری هست که گاهی باید از جنوبی‌ترین نقطه شهر تا شمالی ترین نقطه شهر تردد کرد، در صورتی که میشه با هوشمندانه تعیین کردن حوزه امتحانی، حداقل مسافت کمتری مردم رو آواره خیابون کرد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
مثل ما که حوزه در دسترس مون نینداختند و حوزه ای بسیار دور که دستزرسی به اون از مترو و اتوبوس هست انداختند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
فقط از این کشور بر میاد یه موافق سر سخت خودشو طی چند سال با اذیت و آزار به یه مخالف سرسخت تبدیل کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
طنز تلخ روزگار ما اینه دکتری قبول شی بعدش بمیری!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
پس آزمونای بعد از عید چی اونا چی؟ خطرناک نیستن؟
خاک تو سر من
سفر نرید ولی کنکور بدید
یه کم شرم کنید
آخرین اخبار