سفر‌های ظریف در پاییز ۱۳۹۹؛

روسیه؛ پر تکرار‌ترین رایزنی ظریف در فصل سوم سال ۹۹

در این گزارش نگاهی به سفر‌های وزیر امور خارجه کشورمان در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۹ می‌اندازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در سومین فصل از سال ۱۳۹۹ هم در ادامه سفر‌های خود برای توسعه روابط دیدار‌ها و رایزنی‌هایی داشته است که در این گزارش به آن‌ها می‌پردازیم.

مسکو ایستگاه هر فصل ظریف/ سومین سفر آقای دیپلمات در ۶ ماهه گذشته به روسیه

وزیر خارجه کشورمان دوم مهرماه در برای سومین بار در سال ۹۹ به مسکو رفت. روابط روسیه و ایران با توجه به همکاری‌های منطه‌ای و اشتراک نظری که در مورد برخی مسائل مانند سوریه دارند، چیز جدیدی نیست، اما این رایزنی‌های نزدیک علی رغم وجود ویروس کرونا نشان از یک چیز دارد؛ روابط تنگاتنگ تهران_مسکو.

روسیه و ایران

شاید مهم‌ترین موضوعی که در سومین سفر رئیس دستگاه دیپلماسی به روسیه که در نیم سال گذشته در دستور کار طرفین بود، مسئله هماهنگی‌های بیشتر بین دو کشور برای شیوه‌ها و رویکرد‌های تهران و مسکو در مورد مقابله با یک جانبه گرایی‌ها و زورگویی‌های آمریکا بود. کارشناسان بر این باورند که سفر وزیر خارجه کشورمان به روسیه نشان از این دارد که همکاری‌های دو کشور به رغم تمامی فشار‌هایی که آمریکا وارد می‌کند خدشه ناپذیر است و دو طرف تمایل دارند که روابط خود را در سطوح مختلف گسترش دهند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این سفر با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو‌ کرد و برجام، تحولات منطقه به ویژه اوضاع سوریه و افغانستان از جمله موضوعات مورد گفت‌وگوی ظریف با لاوروف بود.

سفر آقای دیپلمات به چین؛ شایعه پراکنان در چه حالند؟

وزیر امور خارجه کشورمان ۱۸ مهر ماه به دعوت وانگ ویی وزیر امور خارجه چین، در راس هیئتی بلند پایه به چین سفر کرد، با همتای چینی خود دیدار و گفت‌وگو‌ کرد. این سفر یک روز پس از تحریم‌های آمریکا علیه ۱۸ بانک ایرانی انجام شد.

سفر سکان دار دستگاه دیپلماسی کشورمان به چین در حالی انجام شد که بسیاری از رسانه‌های معاند سعی در موج سواری از عدم ارتباط تهران و پکن داشتند، در حالی که همه دنیا درگیر بحران کرونا هستند بسیاری از رسانه‌های وابسته به غرب درصدد عملی نشدن روابط طولانی مدت بین ایران و چین بودند به همین دلیل این سفر را می‌توان دیداری در راستای طرز فکر غلط برخی از کشور‌ها و رسانه‌ها که چشم دیدن روابط تهران و پکن را دید.

۳ عید/ سفر آقای دیپلمات از پهناورترین کشور جهان تا اسلام آباد/ روسیه؛ پر تکرار‌ترین رایزنی ظریف در سه فصل گذشته

وزارت خارجه کشورمان هدف سفر ظریف به چین را روان‌سازی تجارت، مذاکره درباره بحران کرونا و اسناد اقتصادی و بهداشتی میان دو کشور عنوان کرد. چین بزرگترین شریک تجاری ایران است و همراه با سوریه و ونزوئلا، تنها کشوری است که به طور علنی نفت ایران را می‌خرد. علاوه بر این ایران و چین ماه‌هاست که بر سر «قرارداد ۲۵ ساله استراتژیک» در حال گفت‌وگو هستند، دو کشور بنا بر اظهارات سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران مدام در حال رایزنی و رد و بدل کردن سند همکاری ۲۵ ساله خود هستند تا به نتیجه نهایی برسند، لذا این سفر در شرایط کرونایی نشان از اهمیت روابط تهران_پکن دارد.

تور رئیس دستگاه دیپلماسی به حیاط خلوت آمریکا

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ۱۴ آبان در اولین مقصد سفرش به سه کشور آمریکای لاتین به ونزوئلا رفت و مورد استقبال «خورخه آریزا» همتای ونزوئلایی قرار گرفت. در همین خصوص نیز وزیر خارجه ونزوئلا در توئیتی نوشت: دیدار‌های مقامات دو کشور اتحاد استراتژیک و برادری ما را تعمیق می‌بخشد. وی تاکید کرد که ایران و ونزوئلا همبستگی و شجاعت خود را در مقابله با تهدیدات و حملات نشان داده‌اند.

کارشناسان این سفر را به معنای اهمیت یافتن دوباره منطقه آمریکای لاتین در عرصه سیاست خارجی ایران پس از سال‌ها می‌دانند. در واقع ۵ سال گذشته پس از انعقاد توافق‌نامه هسته‌ای با غرب موسوم به برجام، سیاست خارجی ایران چرخش کاملی به سوی غرب داشت و از سایر کشور‌های همسایه و کشور‌های غیراروپایی، اما دوست و هم پیمان فاصله گرفت که همین موضوع دلخوری دلسوزان داخلی و متحدان چهار دهه اخیر ایران را به دنبال داشت، بنابراین سفر ظریف را می‌توان در جهت ترمیم و گسترش روابط با دولت‌ها و کشور‌های دیگر تعبیر کرد.

عبدالحمید شهرابی مسئول پژوهش و تحقیقات «خانه آمریکای لاتین» هدف اصلی این سفر را شرکت وزیر خارجه ایران در مراسم تحلیف «لوئیس آرسه» رئیس جمهور جدید بولیوی دانست و گفت که یک سال پس از کودتای حمایت‌شده از جانب آمریکا موفق شد آرای اکثریت مردم بولیوی را کسب کند. سفر به ونزوئلا هم پس از ارسال موفقیت‌آمیز کشتی‌های حامل نفت ایران به این کشور صورت می‌گیرد و همان‌طور که شاهد بودیم قدرت بازدارنده ایران سبب شد تلاش‌های ایالات متحده برای جلوگیری از این دادوستد مشروع و قانونی بین دو کشور تحت تحریم‌های سخت آمریکا بی‌نتیجه بماند.

ظریف ۱۸ آبان ماه هم به بولیوی رفت و در این کشور گفت: به لاپاز آمدم تا با بولیویایی‌ها ثمره مبارزه برای احیای دموکراسی‌شان را جشن بگیرم و مفتخرم که در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور آرسه شرکت می‌کنم.

وزیر امور خارجه کشورمان هم ۱۶ آبان وارد هاوانا پایتخت کوبا شد. ظریف در جریان این سفر علاوه بر ملاقات با همتای کوبایی با دیگر مقام‌های عالی رتبه این کشور نیز دیدار و در ارتباط با توسعه همکاری‌های دوجانبه و دیگر موضوعات مورد علاقه دو کشور گفت‌وگو‌ و تبادل نظر کرد. وزیر امور خارجه کشورمان همزمان با حضور در بولیوی در گفت‌وگوی تلفنی با دنیس مونکادا وزیر روابط خارجی نیکاراگوئه با تاکید بر روابط دوستانه دو کشور ابراز امیدواری کرد. وزیر امور خارجه نیکاراگوئه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با استقبال از سفر مقامات کشورمان، افزایش سطح همکاری‌ها و روابط دو جانبه را مورد تاکید قرار داد.

پاکستان؛ چهارمین مقصد پاییزی ظریف/ نشستی که کرونا آن را مجازی کرد

وزیر امورخارجه کشورمان ۲۰ آبان که به دعوت همتای پاکستانی خود در صدر یک هیئت سیاسی و اقتصادی به پاکستان سفر کرد و با استقبال مقامات وزارت امور خارجه این کشور به اسلام آباد سفر کرد. ظریف در خلال این سفر با مقامات ارشد پاکستانی دیدار و پیرامون توسعه مناسبات دوجانبه، مسایل منطقه‌ای، جهان اسلام و بین المللی گفت‌وگو‌ و تبادل نظر کرد. طرفین درباره روابط ایران و پاکستان، گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری به ویژه تقویت مراودات مرزی بحث و تبادل نظر کردند.

پاکستان

ظریف و عمران‌خان بر اهمیت همکاری‌های دوجانبه تهران- اسلام‌آباد، مشارکت برای صلح و ثبات منطقه‌ای از جمله همکاری نزدیک برای کمک به برقراری امنیت در افغانستان تاکید کردند. طرفین همچنین خواستار مقابله با اسلام‌هراسی، مساعی مشترک برای کمک به حل مسائل جهان اسلام و تقویت مناسبات فی مابین شدند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ۱۲ آذر در ششمین نشست بین‌المللی گفت‌وگو‌های مدیترانه‌ای ایتالیا که به صورت مجازی برگزار می‌شد، سخنرانی کرد. گفتگو‌های مدیترانه‌ای در ایتالیا، همایشی جهانی است که هر سال در آن مقامات و نمایندگان کشور‌های مختلف جهان از جمله دولتمردان، کارآفرینان، جامعه مدنی، استادان دانشگاه و رسانه‌های جمعی شرکت می‌کنند و درخصوص مشکلات مدیترانه و دیگر مسائل مهم بین‌المللی گفت‌وگو‌ می‌کنند.

گزارش از فاطمه زهرا نصراللهی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار