در گفت‌ و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کمبود بودجه برای توسعه دانش بنیان ها، مانع خودکفایی در صنعت نفت

کارشناس صنعت نفت گفت: نباید در بخش‌هایی مثل تولید علم، گسترش و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ ها، کمبود بودجه داشته باشیم.

مهرداد جلیلی، کارشناس صنعت نفت در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: کشور ما در بخش‌های مختلف مثل بخش‌های نظامی، اقتصادی و غیره، بودجه‌های متفاوتی دارد. بعد از انقلاب، کشور ما به سمت مستقل شدن حرکت کرد و اکنون نیز باید این رویه ادامه پیدا کند.

او افزود: نباید در بخش‌هایی مثل تولید علم، گسترش و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها، کمبود بودجه داشته باشیم. ما باید در این مسیر به خودکفایی برسیم تا بتوانیم به راهمان ادامه بدهیم.

جلیلی مشکلاتی را که برای فعالان صنعت نفت به وجود آمده حاصل یک تصمیم جمعی دانست و اظهار کرد: من از آقای زنگنه که عهده دار مسئولیت وزارت نفت است، تقاضا می‌کنم که در حوزه شرکت‌های دانش بنیان که به خودکفایی ما کمک می‌کنند، توجه بیشتری داشته باشند.

او ادامه داد: ممکن است در برخی امور و دستگاه‌ها دچار تحریم شده باشیم، اما بسیاری از دستگاه‌ها را خودمان ساخته‌ایم یعنی در بسیاری از زمینه‌ها و بخش‌های دیگر نیز خودمان می‌توانیم این کار را انجام دهیم. اگر به شرکت‌های دانش بنیان بهای بیشتری بدهیم، می‌توانند کشور را به سمت هدف مستقل شدنش پیش ببرند.


بیشتر بخوانید


این کارشناس صنعت نفت در ادامه بیان کرد: من نمی‌خواهم بحث رفتار‌های ناشایست را باز کنم، اما چیزی که کاملا مشخص شده این است که حمایت کافی از نخبگان و دانش بنیان‌های این صنعت نمی‌شود که این حمایت می‌تواند شامل حمایت مالی یا سپردن پروژه به این دسته از فعالان صنعت نفت باشد.

او تاکید کرد: بسیاری از هم دانشگاهی‌ها و هم رده‌های من تصمیم گرفتند که کشور را ترک کنند و خیلی از افرادی که همچنان در این زمینه فعالیت می‌کنند نیز، این امکان را دارند یعنی فرصت برای آن‌ها فراهم است که بخواهند کشور را ترک کنند و در شرایط اقتصادی بهتری مشغول به کار شوند، اما عشق به وطن و وابستگی‌های خانوادگی مانع از این مسئله شده است که اگر شرایط به همین نحو ادامه پیدا کند، بعید نیست که تصمیم آن‌ها نیز تغییر کند.

جلیلی در پایان اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد که مشکل اصلی این نوع رفتار با نخبگان و دانش بنیان‌های صنعت نفت، ارتباطی به کسری بودجه داشته باشد؛ به نظر من اگر مسئولان از نزدیک ببینند که این افراد توانسته‌اند کاری را انجام دهند که شرکت‌های خارجی با بودجه‌های چند برابری در حال انجام آن‌ها هستند، متوجه خواهند شد که ما می‌توانیم در همان سطح دقت، آزمایش‌ها و فعالیت‌های مرتبط با صنعت نفت را انجام دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار