سالار آملی مطرح کرد؛

زبان و ادبیات فارسی میراث گران بهایی برای کشور است

قائم مقام وزیر علوم گفت: به راستی زبان و ادبیات فارسی میراث گران بهایی برای کشور است و باید به گونه‌ای مناسب از آن بهره ببریم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  صبح امروز (۱۶ اسفند) نشست خبری معاونت گسترش زبان فارسی و ایران شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور مرکز همکاری‌های بین المللی با حضور حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل برگزار شد.

سالار آملی در این نشست اظهار کرد: به راستی زبان و ادبیات فارسی میراث گران بهایی در کشور ماست و باید به گونه‌ای مناسب از آن بهره ببریم و خواستارش باشیم.

او افزود: امروزه در جمهوری اسلامی ایران ۵۸ هزار و ۲۰۰ دانشجوی خارجی به زبان فارسی در مقاطع مختلف، تحصیل می‌کنند که این نشان دهنده سرمایه عظیم برای کشور ماست، چرا که بعد از کسب علم در ایران با زبان ما به کشور خودشان باز می‌گردند.

سالار آملی تصریح کرد: توسعه زبان علمی فارسی در سراسر دنیا به همت دانشجویان خارجی قابل توجه است، امروز هر فردی از هر جای دنیا که قصد بورسیه شدن برای تحصیل در کشور را داشته باشد حتما او را پذیرش می‌کنیم که این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

او ادامه داد: در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۲ هزار مدرک علمی از دانشمندان ایرانی به ثبت رسیده است و این حجم عظیم از علم که بسیاری از آن‌ها به زبان و ادبیات فارسی تهیه شده مبنای ما برای این موضوع است که بتوانیم زبان فارسی را به عنوان یکی از زبان‌های علمی در سطح منطقه در مرحله اول گسترش دهیم.

راه اندازی ۲۰۰ مرکز آموزش زبان و ادبیات فارسی در سراسر دنیا

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل تاکید کرد: بررسی‌های لازم نشان می‌دهد که بهترین عالمان و دانشمندان کشور‌های همسایه در دانشگاه‌های ایران تحصیل کرده اند و این موضوع بسیار مهم بوده و باید از جایگاه علمی کشور تقدیر شود.

او با بیان اینکه ۸ هزار و ۹۳۰ نفر در دانشگاه‌های خارج از کشور در حال تحصیل زبان فارسی در مقاطع مختلف هستند، تاکید کرد: این آمار‌ها اخیرا توسط وزارت امور خارجه از کشور‌های مختلف به وزارت علوم ارسال شده است که برای ما مهم بوده و حدود ۲۰۰ مرکز آموزش زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی و خاور شناسی را در سراسر دنیا راه اندازی کرده ایم و با ۶۵ کشور مختلف ارتباط سیستماتیک و نظامند داریم.

سالار آملی اضافه کرد: تا دو سال گذشته آزمون استانداردی برای ورود دانشجویان خارجی به دانشگاه‌های ایران برای تحصیل در رشته زبان فارسی نداشتیم، اما امروزه به همت مسئولان این آزمون استانداردسازی شده است.

او گفت: در حال حاضر ۲۳۰۰ زبان آموز فارسی در دانشگاه‌های کشور مانند دانشگاه اصفهان، کردستان، همدان، فردوسی مشهد، تربیت مدرس، پیام نور و شهید چمران اهواز مشغول فراگیری زبان و ادبیات فارسی هستند که نشان دهنده تلاش عمده جامعه دانشگاهی برای اثرگذاری بر فرهیختگان دنیاست.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل اضافه کرد: در بخش زبان و ادبیات فارسی نهاد‌های مختلفی مانند بنیاد سعدی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت امور خارجه، انجمن‌های علمی مرتبط با زبان و ادبیات فارسی مشغول کار هستند و ما به راستی قدر همه آن‌ها را می‌دانیم و آمادگی کامل برای همکاری با همه آن‌ها را داریم.

او ادامه داد: دانشگاه‌های کشور استقلال همه جانبه دارند و لاجرم باید در بخش زبان و ادبیات فارسی که بخش مهمی در دانشگاه‌های ماست خود دانشگاهیان پای ریزی فعالیت‌های خودشان و سیاست گذاری‌های کلان باشند.

سالار آملی اضافه کرد: دانشگاه به عنوان محیط یک پارچه باید متولی همکاری با دانشگاه‌های خارج از کشور باشد تا بتوانیم بازدهی افزون تری داشته باشیم، حدود ۲۰۰ کرسی در دنیا داریم که باید با همه آن‌ها در ارتباط باشیم و کتاب و فضای تدریس مجازی را برای آن‌ها فراهم کنیم.

او در پایان یادآوری کرد: حدود ۶۰۰ دانشجوی خارجی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در ایران تحصیل زبان و ادبیات فارسی می‌کنند و این افراد در زمان بازگشت به کشورشان باید زبان و ادبیات فارسی را به صورت همه جانبه توسعه دهند.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار