امضای تفاهم‌نامه همکاری شهرداری شیراز و اصفهان

آرامستان‌های دارالسلام شیراز و تخت فولاد اصفهان به مراکز گردشگری تبدیل می شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در آیین امضای این تفاهم‌نامه گفت: آرامستان‌ها، تاریخ مکتوب گذشتگان هستند و می‌توان نشانه‌هایی از وقایع گذشته و حتی آمار جمعیتی را از آن‌ها کسب کرد.

مرتضی جعفری اظهار داشت: آرامستان‌ها از ویژگی‌های هنری و فرهنگی منحصر به فرد برخوردارند و از منظر تاریخی، باستان‌شناسی، معماری و هنر نیز قابل توجه‌اند.

او ادامه داد: قبور، نمادی از دوران‌های زمانی هستند که با گذشت ایام توسعه یافته‌اند و از نظر هنری مجموعه‌ای ماندگار از نقوشی پُر معنا بر آن‌ها حک شده که بازتاب فرهنگ‌اند.

معاون شهردار شیراز از آرامستان‌ها به عنوان مکان‌هایی یاد کرد که میعادگاه انسان مدرن با هزاران تن از علما و مشاهیر است و سند هویت فرهنگی به شمار می‌آیند.

آرامستان‌ها باید به قطب گردشگری بدل شوند

جعفری، با بیان اینکه همه این ویژگی‌ها ما را به قدمتی پیشاباستانی رهنمون می‌شود، گفت: امروز تجربه‌ای قدیمی را در دل خاک پنهان کرده‌ایم و زمان آن فرا رسیده تا همگام با یکدیگر آرامستان‌های خود را به قطب گردشگری بدل سازیم.

رییس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز بیان داشت: این مجموعه مدیریتی بر آن است با زیباسازی، تعریف فضای سبز، طراحی و اجرای نمادها، اجرای برنامه‌های معنوی و احیای کارکرد‌های آیینی در آرامستان دارالسلام شیراز همراه با شهرداری اصفهان در معرفی گورستان تخت پولاد اصفهان، ظرفیت مطالعات علمی و گردشگری را با امضای تفاهم‌نامه پدید آورد.

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این آیین با اشاره به اینکه شهر به عنوان موجودی زنده، زبانی ویژه دارد، گفت: برای آنکه زیستی فرهنگی در شهر ایجاد شود مدیران شهری باید شنوندگان خوبی باشند.

محمد عیدی اضافه کرد: پیوند وسیعی بین نماد‌های شهری و امنیت شهروندی وجود دارد که با تقویت آن‌ها هزینه‌های تعاملی و میزان استرس در شهر کاهش می‌یابد.

او با بیان اینکه شهر بی‌نماد شهری خسته‌کننده خواهد بود، افزود: در اینگونه شهر‌ها آمار جرم و جنایت بیشتر می‌شود، این در حالی است که شهر‌های جدید ما عمدتاً بدون نماد هستند، همه یکرنگ شده‌اند و نمی‌توانند هویت خود را حفظ کنند.

معاون شهردار اصفهان بیان کرد: تفاوت‌ها به خلاقیت‌های فرهنگی می‌انجامد و در نهایت به ایجاد یک کاشی معرق زیبا منجر خواهد شد که در گستره‌ای جغرافیایی ایران را می‌سازد.

عیدی، از آرامستان‌ها به عنوان نماد‌های متمایزکننده یاد کرد و اظهار داشت: امروز علما معتقدند اگر مرگ‌آگاهی افزایش یابد به همان میزان نشاط اجتماعی، به‌زیستی فرهنگی و امید به زندگی افزایش خواهد یافت چراکه مرگ‌هراسی باعث کاهش آسیب‌ها می‌شود.

او ادامه داد: در دنیای سنت به‌خوبی با این مسأله روبه‌رو شده‌ایم و نماد‌های زیبا روی سنگ‌های قبر قدیمی با روایت‌های سترگ آن‌ها باعث انتقال معنا شده‌اند، اما در شهر‌های جدید از واقعیت مرگ می‌هراسیم.

رییس سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان ادامه داد: نماد‌ها فرصت گفت و گوی بین فرهنگ‌ها را بیشتر می‌کنند از این رو باید در فرم و ساماندهی شهر‌ها به آرامستان‌ها توجه بیشتری کنیم.

عیدی، با بیان اینکه امروز در آرامستان‌ها هیچ خلاقیتی دیده نمی‌شود و همه چیز دستوری و بخشنامه‌ای است، گفت: اگر می‌خواهیم شهری همراه با بهزیستی فرهنگی داشته باشیم باید بتوانیم سر یک میز بنشینیم و زمینه ساز سخن گفتن نهاد‌های مدنی شویم که که دغدغه‌مندان راستین این حوزه‌ها هستند.

مدیر مجموعه فرهنگی، مذهبی تخت فولاد اصفهان نیز در این آیین اظهار داشت: در کشور ما گورستان‌های تاریخی بسیاری وجود دارد که متاسفانه بهره‌برداری از ظرفیت‌های آن‌ها مغفول مانده است.

سیدعلی معرک‌نژاد، به نقش ارزنده گورستان‌ها در جذب گردشگران داخلی و خارجی اشاره و بیان کرد: گورستان‌های تاریخی در کشور‌هایی نظیر ایتالیا و فرانسه به قطب مهم گردشگری تبدیل شده‌اند که هر ساله هزاران نفر از آن‌ها بازدید می‌کنند، اما متاسفانه در کشور ما سرمایه‌گذاری‌های لازم برای جلب توجه افکار عمومی صورت نگرفته است.

او، انعقاد تفاهمنامه با شهرداری شیراز را گامی مثبت برای ارتقای این ظرفیت تاریخی ارزیابی کرد و گفت: معماری‌ها، نقش‌ها و خطوط در آرامستان‌های تاریخی ایران جای بسی تامل و توجه دارد و بسیاری از مشاهیری که در آن‌ها آرمیده‌اند می‌توانند به عنوان الگوی مناسبی برای مردم مورد واکاوی و بازشناسی قرار گیرند.

این مقام مسئول، به موضوع آسیب‌شناسی و اقداماتی که در گورستان تاریخی اصفهان صورت گرفته پرداخت و افزود: در دهه ۷۰ نخستین اقدام برای بازآفرینی تخت فولاد انجام گرفت که منحصر به زدودن نازیبایی‌ها می‌شد، اما متاسفانه در زمان اجرای این پروژه، صدماتی هم به آثار تاریخی وارد شد و اکنون مدیریت شهری به دنبال حفظ و شناسایی آن‌ها برای مردم است.

مدیر مجموعه فرهنگی، مذهبی تخت فولاد اصفهان اضافه کرد: گورستان‌های تاریخی، فضای مناسبی برای نمایش قدمت تاریخی و تمدنی و هنر‌های نهفته در ایران زمین هستند، در تخت فولاد اصفهان میزبان آرامگاه ابدی مشاهیری از شیراز هستیم و با تمام توان تجربیاتی را که ظرف این چهارساله برای بازآفرینی گورستان‌های تاریخی به دست آورده‌ایم در اختیار شهرداری شیراز نیز قرار خواهیم داد.

معرک نژاد همچنین با اشاره به این نکته که در کمیسیون گردشگری سندی برای نگهداری از گورستان‌های تاریخی وجود دارد، افزود: انعقاد تفاهمنامه همکاری با مجموعه شهرداری شیراز می‌تواند نکات مثبت بسیاری را برای هر ۲ طرف به همراه داشته باشد و در نهایت کشور و مردم از برکات مادی، معنوی، تمدنی و فرهنگی آن برخوردار خواهند شد.

در ادامه این آیین، افزون بر امضای تفاهم‌نامه دوجانبه در خصوص احیای آرامستان‌ها و ساماندهی فرهنگی آن‌ه، ا تور بازدید از آرامستان دارالسلام شیراز نیز برگزار شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.