با بیش از ۵۰ سال تحقیق میدانی:

واژه نامه همدانی منتشرشد

فرهنگ واژه‌ها و اصطلاحات همدانی، کاری از هادی گروسین به عنوان بیست و سومین اثر از مجموعه دانشنامه استان همدان چاپ شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، آقامحمدی معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان در جمع اصحاب رسانه گفت: فرهنگ واژه‌ها و اصطلاحات همدانی، کاری از هادی گروسین به عنوان بیست و سومین اثر از مجموعه دانشنامه استان همدان چاپ شد.

 او با بیان اینکه کتاب «واژه نامه همدانی» فرهنگ واژه‌ها و اصطلاحات با گویش همدانی است، گفت: این کتاب پس از سال‌ها با افزوده‌ها، اصطلاحات و مدخل‌های جدید به همت گروه دانش نامه همدان به زیور طبع آراسته و منتشر شده است.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان افزود: کتاب «واژه نامه همدانی» در ۶۷۸ صفحه و چهار فصل تدوین شده که فصل نخست آن به کلیاتی نظیر ویژگی‌های دستوری گویش همدانی، افعال، مصدر‌ها و اصوات اختصاص دارد و در فصل دوم نیز واژگان همدانی به ترتیب الفبایی درج شده است.

آقا محمدی بیان کرد: نویسنده کتاب با ۵۶ سال تحقیق میدانی و گردآوری تک تک واژه ها، ضرب المثل‌ها، اصطلاحات و کنایات، یادگار نیم قرن عشق و شوریدگی به فرهنگ زادگاهش همدان را در کتاب «واژه نامه همدانی» به چاپ رسانده است.

دبیر دانش نامه همدان با اشاره به اینکه فصل سوم این کتاب به گزیدۀ امثال و اصطلاحات و فصل چهارم نیز بیان داستان‌های مثل‌گونه اختصاص یافته است، افزود: واژگان و مدخل‌های گردآوری شده در کتاب حاضر، در گسترۀ شهرستان همدان کاربرد دارد و از این منظر، یک منبع کاربردی به شمار می‌آید.

آقامحمدی با بیان اینکه هنوز در زبان فارسی، شناخت نامه و فرهنگی جامع که دارای همه ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی تمام مناطق ایران باشد، وجود ندارد، گفت: از خصوصیات دانش نامه‌های مناطق مهم فرهنگی ایران همچون «همدان»، گردآوری و نگهداشت عناصر و موراد این فرهنگ جامع است.

او گفت: واژه‌ها و گویش‌ها، شناسنامه‌ای تاریخی از سرگذشت هر قومی است که شناخت آن را به همراه دارد، شناختی که افروختن چراغ عبرت از افق‌های دور و نزدیک است.

انتهای پیام/غ

برچسب ها: کتاب ، حوزه هنری ، گویش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.