خطیب زاده در نشست خبری:

بین ایران و آمریکا گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی نیست/ تحریم‌ها نه با ارسال سیگنال بلکه اقدام عملی رفع می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بین ایران و آمریکا گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی نیست، چون برجام مسیر را روشن کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در مورد نامه وزیر خارجه آمریکا به افغانستان و اینکه آیا قبل انتشار این نامه ایران در جریان پیشنهاد قرار گرفته بود، گفت: هیچ تماس مستقیم و غیر مستقیمی با آمریکا در مورد برجام و غیر برجام نداشتیم و نداریم، در خصوص نشستی در سازمان ملل متحد هم هنوز دعوتى نداشتیم و نگاهمان به دوستان در منطقه دوستى است، نگاه ابزارى نداشتیم و افغانستان براى ما دوست و کشور همسایه است.

وی در مورد طرح سازنده ظریف وزیر امور خارجه برای برجام، گفت: با طرف‌هاى برجامى خود گفت‌وگوهاى نزدیکى داشتیم، این بحث حساس باید در بستر خود جلو رود و هر زمان به نتیجه رسید در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

خطیب زاده درباره اینکه آیا ایران طرح گام در مقابل گام با آمریکا را قبول خواهد کرد؟ تصریح کرد: اجازه دهید این موضوع در مسیر بستر خود برود، ایران نه هیچ وقت طرح گام به گامی را دریافت کرده و چنین طرحی مبتنی بر خط مشی اعلامی ایران نبوده است. بین ایران و آمریکا گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی نیست، چون برجام مسیر را روشن کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره بحران یمن اظهار کرد: ما نگران بحران تراژیک در داخل یمن هستیم، چندین میلیون یمنی در نیاز مطلق به مواد، غذا و آب آشامیدنی لازم است. ایران در ۶ سال گذشته همواره گفته که باید آتش بس با دسترسی‌های انساندوستانه و لغو این محاصره صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: عربستان هر چه زودتر به این جنگ خانمانسوز و نابرابر خاتمه دهد، مسیری برای حل و فصل بحران یمن جز مسیر گفت‌وگو  و راه حل سیاسی نیست، دولت نجات ملی یمن بار‌ها این را تایید کرده است.

خطیب زاده در خصوص پول هاى بلوکه شده ایران در عراق، گفت: عراق همواره درصدد بود تا پول هاى ایران را بپردازد، اما به دلیل تحریم هاى فراسرزمینى آمریکا نتوانست این کار را انجام دهد، از طریق بانک مرکزى چند ماهى است که این موضوع دنبال مى شود و پیشرفت هاى خوبى به دست آمده است.

وزارت خارجه تنها صداى تبیین مواضع ایران در سیاست خارجى است

وی با بیان اینکه سیاست خارجى موضوع بده بستان‌هاى جریانات سیاسى و مبادلات کف خیابانى نیست، تاکید کرد: وزارت خارجه تنها صداى تبیین مواضع ایران در سیاست خارجى است، جامعه ایران پویا و متنوع است، اما برخى باید در موضوعات حساس اظهارات خود را با دقت بیشترى بیان کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد سفر پاپ به عراق گفت: این سفر خوبى بود قطعا دیدار با مرجعیت عالى عراق در نوع خود نشان دهنده تقریب ادیان است و پیامى جز گفت‌وگو و صلح ندارد، برخلاف آنهایی که دنبال خشونت هستند. توجه به عدالت و روش هاى عادلانه از جمله رفع تحریم از جمله پیام‌هایی بود که از مرجعیت عالى آیت الله سیستانى منتشر شد و حائز اهمیت است.

موضوع ایران و آمریکا به پالس و سیگنال نیاز ندارد

خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تشکیل جلسه‌ای در شورای عالی امنیت ملی پیش از نشست شورای حکام اظهار کرد: موضوع ایران و آمریکا موضوع پالس و سیگنال نیست، اجرای موثر قطعنامه ۲۲۳۱ و رفع تحریم‌ها به صورت کامل و جامع است و این‌ها نیاز به پالس و سیگنال ندارد.

وی ادامه داد: جلسات شورای عالی نیاز به رسانه‌ای شدن نیست و در مورد دستورکار‌ها هر چه نیاز به اطلاع رسانی باشد اطلاع رسانی خواهد شد.

خطیب‌زاده در نشست خبری در واکنش به اظهارات وزیر خارجه انگلیس در مورد نازنین زاغری گفت: اظهارات ریاکارانه امروز هانت، وزیر خارجه انگلیس در مورد نازنین زاغری، اقدامات سنگ اندازانه چند سال قبل او را نمی‌پوشاند. او می‌داند اقدامات مخربش اگر رخ نمی‌داد اتفاق امروز چند سال قبل رخ می‌داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: دولت انگلیس هم باید به یادش باشد پرونده‌های ایرانی‌هایی که بی دلیل در انگلیس دستگیر و برخلاف رعایت حقوق بشر و بدون اتهام زندانی شدند، همچنان در ایران مفتوح است و آن را پیگیری می‌کنیم.

منتظر اقدام عملی از دولت کره هستیم

وی همچنین درباره بلوکه شدن اموال ایران در کره جنوبی اظهار کرد: منابع ایران در کره جنوبی هنوز اقدام عملی ندیدیم و صحبت‌ها به اندازه کافی شده است، منتظر اقدام عملی از سوی دولت کره هستیم.

خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اتهام عربستان به ایران درباره حمله پهپادی یمن گفت: ریشه بحرانی که در یمن امروز شاهدیم، جنگ است. جنگی که، ولیعهد عربستان فکر می‌کرد سه هفته‌ای با کشتن مردم یمن به پایان برساند.


بیشتر بخوانید


وی ادامه داد: مردم یمن ۶ سال است که با دست خالی در مقابل بمب‌های آمریکایی و اروپایی و سلاح‌های پیشرفته و پیچیده عربستان سعودی دفاع کنند. فرافکنی مشکل عربستان را حل نمی‌کند، مشکل عربستان با توقف جنگ علیه فقیر‌ترین همسایه خود حل خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین تاکید کرد: ایران از روز اول طرح چهار ماده‌ای برای بحران یمن داد و کشور ما آمادگی دارد در این زمینه کمک موثر کند، البته اگر عربستان از توهم جنگ برای حل و فصل موضوع یمن بیرون بیاید.

وی درباره گفت‌وگوی تلفنی روحانی رئیس جمهور ایران و نخست‌وزیر عراق و بحث خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق، تصریح کرد: مباحث مختلفی در این گفت‌وگو مطرح شده و یکی از موارد ضرورت خروج نیرو‌های خارجی از عراق براساس قانون پارلمان عراق است و اختصاصی به گروه خارجی ندارد، تمام گروه‌های خارجی مستقر در عراق باید خارج شوند. قانون عراق را خود رهبران و مسئولان عراق بهتر می‌توانند اجرا کنند و ما نظرات خود را گفته ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار