پنجره واحد مدیریت زمین، سامانه ­ای است که مدیریت گردش اطلاعات بین سازمان‌های مرتبط با ارائه خدمات در حوزه اراضی و املاک را به عهد دارد.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مازیار مباشری مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی در خصوص مهم‌ترین کارکرد‌های سامانه «پنجره واحد مدیریت زمین» اظهار کرد: پنجره واحد مدیریت زمین، سامانه ­ای است که مدیریت گردش اطلاعات بین سازمان‌های مرتبط با ارائه خدمات در حوزه اراضی و املاک را به عهد دارد. این سامانه­ به متقاضیان امور مرتبط با اراضی و املاک کشور امکان می‌دهد تا کلیه مجوز‌های قانونی مرتبط با فعالیت خود را از طریق یک سامانه واحد دریافت کنند، با راه‌اندازی سامانه زمین از جعل مستندات مالکیت و مجوز‌های فعالیت و استعلامات قانونی پیشگیری می‌شود، موارد تبانی بین زمین‌خواران و متخلفین دستگاه‌های اجرایی به شکل محسوسی کاهش پیدا می‌کند و تداخل وظایف بین دستگاهی و تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای به نرخ حداقل می‌رسد. ضمن این‌که با افزایش بهره‌وری در نیروی کار به محافظت از اراضی کشور کمک قابل توجهی می‌شود و افزایش سرعت و کیفیت ارائه خدمات به متقاضیان را در پی دارد.

نحوه تعامل با دستگاه‌های ذی‌ربط برای راه اندازی سامانه

مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی، پنجره واحد مدیریت زمین را به مثابه بستر مدیریت فرآیند‌های بین دستگاهی حوزه زمین دانست که نیازمند برقراری ارتباط با دستگاه‌های اجرایی مختلفی است و در خصوص نحوه تعامل آن با دستگاه‌های ذی‌ربط گفت: سازمان فناوری اطلاعات ایران در این راستا اقدام به تعامل با حدود ۳۰ دستگاه اجرایی ذی‌نفع جهت ارائه خدمات مورد نیاز پنجره واحد مدیریت زمین کرد. در این بین با دستگاه‌هایی نظیر امور اراضی کشور، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، محیط‌زیست، توانیر و راه و شهرسازی نیز تعاملات مثبتی داشتیم، اما متاسفانه از برخی دستگاه‌ها همکاری موردانتظار را مشاهده نکردیم؛ لذا با توجه به این که بهره‌برداری از سامانه زمین از اهمیت بالایی برخوردار است و بر حسب تکالیف بالادستی پیاده‌سازی و انجام شده است، موارد موجود به نهاد‌های مربوطه منعکس شد و در آینده‌ای نزدیک نیز وضعیت همکاری هر یک از دستگاه‌ها در قالب انتشار گزارش‌های مستمر مورد اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی قرار می‌گیرد.

مباشری جزئیات چگونگی وضعیت پیشرفت پنجره واحد مدیریت زمین را چنین تشریح کرد: ابلاغ برنامه عملیاتی سامانه زمین در دی ماه سال ۱۳۹۸ و پس از طی نمودن فرآیند‌های قانونی جهت انتخاب مشاور صورت گرفت. پس از انعقاد قرارداد، بالغ بر ۷۰ جلسه در سطوح کارشناسی و مدیریتی با محوریت سازمان فناوری اطلاعات ایران و دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی حوزه زمین در شش ماهه دوم سال جاری برگزار شد. سرانجام پیاده­ سازی و استقرار این سامانه در بازه زمانی تقریبی سه ماهه صورت گرفت که اهم اقدامات انجام شده شامل ایجاد زیرسامانه پایش اراضی کشور، بارگذاری لایه‌های نقشه الکترونیکی برخی از محدوده‌های تولی گری پیاده‌سازی سرویس‌های نقشه و تصاویر ماهواره‌ای پایه و نیز هماهنگی با دستگاه‌های متولی جهت برقراری وب‌سرویس‌های الکترونیکی است.


بیشتر بخوانید


بهره برداری کامل از سامانه مدیریت زمین در بهار 1400

وی با خاطرنشان کردن این مهم که وظایف سازمان فناوری اطلاعات ایران درخصوص ایجاد سامانه نرم افزاری پنجره واحد مدیریت زمین در این مرحله به صورت آزمونه (پایلوت) است و آمادگی جهت اتصال و بهره ­برداری از آن توسط دستگاه­‌های مربوط اعلام شده است، تصریح کرد: بهره‌برداری از تمام ظرفیت‌های این سامانه در بهار ۱۴۰۰ صورت می‌گیرد، اما بخش‌هایی از آن نظیر زیرسامانه پایش اراضی کشور جهت بهره‌برداری در دستور کار نهاد‌های ذی‌نفع قرار دارد و امیدواریم تا با همکاری و مشارکت تمام دستگاه‌های ذی‌ربط پنجره واحد مدیریت زمین بتواند از وقوع جرائم و تخلفات مرتبط با حوزه زمین پیشگیری کند و با ارائه خدمات بهتر، رضایتمندی مردم را به همراه داشته باشد.

دولت الکترونیک زیرساخت اساسی هر کشور است

محمدجواد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مراسم هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و رونمایی از سامانه مدیریت جامع اراضی کشور که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزاری شد گفت: دولت الکترونیک زیرساخت اساسی هر کشوری محسوب می‌شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری به دولت الکترونیک تاکید بسیاری دارند و دولت نیز برنامه ویژه‌ای برای این موضوع داشته است و طبق هدفگذاری مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه، ایران در این حوزه باید ۳۰ رتبه ارتقا داشته باشد که در سال نخست در رتبه ۱۰۶ و هم اکنون نیز به رتبه ۸۶ رسیده است.

وزیر ارتباطات بیان کرد: البته هدفگذاری انجام شده مربوط به آن زمان است که در حال حاضر می‌توانیم هدف گذاری بهتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه طبق رده بندی سازمان ملل در مورد رده‌بندی کشور‌ها در دولت الکترونیک ۵ سامانه آنلاین داشته باشیم در رده بندی‌ها بیش از ۲۵ رتبه ارتقا می‌یابیم، افزود: سامانه آنلاین صدور گواهی نامه رانندگی و صدور مجوز ساخت ساختمان‌ها راه اندازی شده و باید برای بهتر عمل کردن این سامانه‌ها دستگاه‌های بسیاری به هم متصل شوند. در این‌صورت به جای مراجعه مردم به دستگاه‌های مختلف کار‌ها بین سازمان‌ها انجام می‌شود. زیر ساختی که تحت عنوان سامانه جامع مدیریت زمین دیده شده به درستی می‌تواند جلوی فساد را بگیرد.

جلوگیری از فساد با زیرساخت‌های الکترونیکی

آذری جهرمی تصریح کرد: زیرساخت‌های الکترونیکی جلوی فساد را می‌گیرد و به جای اینکه پرونده‌ها را به دستگاه قضایی ارجاع دهیم و با سلطان‌های مختلف ذهن مردم را درگیر کنیم با توسعه دولت الکترونیک می‌توانیم جلوی فساد را بگیریم.

وزیر ارتباطات بیان کرد: فساد‌ها ناشی از دست اندازی‌هایی است که در زندگی مردم می‌شود.

آذری جهرمی گفت: سامانه جامع مدیریت زمین که امروز از آن رونمایی می‌شود، دستگاه‌های مختلف را به یکدیگر متصل می‌کند. این سامانه امروز آماده شده تا ۲۷ دستگاه را به یکدیگر متصل کند. این سامانه بدون اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر مانند کالبد بی روح است.

وزیر ارتباطات با اشاره به سامانه حدنصاب و استعلامات، تصریح کرد: ۲۵ دستگاه و سازمان دیگر از دولت الکترونیک جا مانده اند.

آذری جهرمی از معاون اول رئیس جمهور درخواست کرد تا دستور پیوستن دستگاه‌ها به دولت الکترونیک را بدهد و گفت: پیشنهاد بنده ۲۷ اردیبهشت ماه است تا در رده بندی جهانی برای ارزیابی دولت الکترونیک شرکت کنیم.

وزیر ارتباطات در پایان این برنامه از نمایشگاه آبخیزداری بازدید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.