افتتاح هفت طرح مرمت و احیای میراث فرهنگی به دستور رئیس جمهور در همدان

هفت طرح مرمت و احیای میراث فرهنگی استان همدان با دستور رئیس جمهور و به شکل ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،علی مالمیر,مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در این مراسم گفت: بهره برداری از هفت طرح مرمت و احیای میراث فرهنگی این استان با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی و با دستور رئیس جمهوری در یک ارتباط زنده تصویری انجام شد.

او افزود: برای اجرا و بهره برداری از این طرح ها شامل موزه و مرمت بناهای تاریخی در مجموع بیش از ۶۱ میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اظهار داشت: این طرح ها شامل افتتاح مخزن موزه منطقه غرب کشور و همچنین مرمت بناهای تاریخی ایوان مسجد جامع همدان، نمخانه مسجد جامع، کاروانسرای حاج صفرخان، آرامگاه بوعلی سینا، حمام گلشن نهاوند و خانه اقتداری تویسرکان است.

مالمیر گفت: مخزن موزه منطقه ای غرب کشور با هشت هزار و ۵۰۰ مترمربع فضای موزه و یک هزار و ۸۰۰ مترمربع مخزن امن، یکی از مهم‌ترین طرح های میراث فرهنگی استان همدان برای حفظ آثار میراث منقول استان و غرب کشور است.

او با اشاره به عملیات اجرایی مخزن امن این موزه به پایان رسیده است ادامه داد: امروز این مخزن افتتاح شد و براساس برنامه ریزی انجام شده ساختمان موزه منطقه غرب کشور نیز تا خرداد سال آینده به طور کامل تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان به افتتاح مسجد جامع همدان هم اشاره کرد و اظهار داشت:مسجد جامع همدان در ابتدای خیابان اکباتان و محدوده میدان امام خمینی(ره) به عنوان یکی از قدیمی ترین و معتبرترین مساجد استان و کشور قرار دارد.

مالمیر افزود: بنای فعلی مسجد با شکل نامنظم هندسی دارای صحن مستطیل شکل در میان، ۳ ایوان در جهات جنوبی، شرقی و شمالی، چندین شبستان، گنبد و گنبدخانه، ۶ مناره و چند حجره است وبخشی هایی از این مسجد در قرن اخیر به بناهای دوره قاجاریه الحاق شده است.

او گفت: مرمت این بنای مذهبی تاریخی اجرا و امروز به بهره برداری رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به افتتاح کاروانسرای حاج صفرخان بیان کرد: کاروانسرای صفرخان همدان هم مربوط به دوره قاجار است که در بازار قدیمی شهر و محدوده کاروانسرای نو واقع شده، این بنا سال ۱۳۷۷ در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده است.

مالمیر ابراز داشت:کاروانسراهای درون شهری، محل مبادلات کالاهای تجاری و نیز مکانی امن برای اقامت مسافران و تجار بوده است، این کاروانسراها، عمدتا در جنب بازار و مرتبط با بازارها بوده اند.

او به مرمت بنای یادبود شیخ الرئیس بوعلی اشاره کرد و گفت:در محل مقبره این دانشمند در زمان قاجاریه ساخته شده و ساختمان فعلی آرامگاه نیز به مناسبت هزارمین سالروز تولد این دانشمند بزرگ به همت انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۳۳ خورشیدی به بهره برداری رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: طرح و نقشه اولیه این بنا در خرداد سال ۱۳۲۴ توسط انجمن آثار ملی بین مهندسان و فارغ‌التحصیلان رشته معماری به مسابقه گذاشته شد و با نظر آندره گدار و مهندس فروغی، طرح پیشنهادی مهندس «هوشنگ سیحون» برای ساخت بنای آرامگاه پذیرفته شد.

مالمیر بیان کرد:در نیمه سال ۱۳۲۶ انجمن تصمیم به اجرای طرح گرفت و سال بعد هوشنگ سیحون طرح پیشنهادی را به عنوان پایان‌نامه به دانشکده هنرهای زیبای پاریس تقدیم کرد و اوایل سال ۱۳۲۸ ساخت این آرامگاه آغاز شد.

او در ادامه اظهار کرد: نقشه آرامگاه بر اساس قدیمی‌ترین بنای تاریخ‌دار اسلام در ایران یعنی گنبد قابوس (در استان گلستان) که از شاهکارهای معماری به‌ شمار می‌آید، طراحی شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به افتتاح خانه اقتداری بیان کرد: خانه اقتداری در شهرستان تویسرکان نیز مربوط به دوره قاجار است، این بنا نیز سال ۱۳۸۱ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

 مالمیریاد آور شد: حمام تاریخی گلشن در شهر نهاوند با حدود ۳۰۰ مترمربع، سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده است.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
لطفابه مرمت و رسیدگی به بناهای تاریخی استان از جمله آرامگاه بوعلی و باباطاهر هم توجه ویژه ای بشه ..