عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی مطرح کرد؛

توانمندسازی بیش از ۶۰ هزار معلم توسط دانشگاه شهید بهشتی

رضائی‌زاده از توانمندسازی بیش از ۶۰ هزار نفر از معلمان کشور در قالب ۱۸۰ رویداد آموزشی یادگیری الکترونیک توسط دانشگاه شهید بهشتی خبر داد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی رضائی­ زاده، عضو هیئت علمی دانشکده علوم­ تربیتی و روانشناسی و مسئول علمی طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی» ضمن تأکید بر رسالت اجتماعی دانشگاه شهیدبهشتی در جهت گسترش یادگیری الکترونیکی، گفت: واقعیت این است که ما در یک جهان پیوسته در حال تغییر زندگی می‌کنیم و این تغییرات در همه ابعاد زندگی ما به چشم می‌آید.

او افزود: دانشگاه و محیط‌های آموزش عالی نیز خارج از این مجموعه نبوده و همواره متأثر از این تغییرات هستند. در عصر فناوری که سرعت این تغییرات به‌مراتب چشمگیرتر و پرسرعت‌تر است، شناسایی و درک این تغییرات و سازگاری و انطباق محیط‌های آموزشی ما با این تغییرات اهمیت دوچندانی می‌یابند. امروزه دانشگاه ایده ­آل، دانشگاهی است که با سایر محیط‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه درهم تنیده باشد و در تلاش مداوم در جهت رفع نیاز‌های مختلف جامعه برآید.

رضائی زاده تصریح کرد: از همین رو، پس از همه­ گیری و شیوع بیماری کووید ۱۹ و ضرورت حرکت به سمت یادگیری الکترونیکی در مدارس کشورمان، آزمایشگاه «فناوری‌های پیشرفته یادگیری» دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی، با هدف توانمندسازی و ارتقای شایستگی­‌های حرفه ­ای معلمان، مدیران و کادر آموزشی مدارس، با همکاری اساتید، دانش‌آموختگان و دانشجویان علوم تربیتی، اقدام به برگزاری طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی» از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹، کرد.

او در ادامه به خدمات ارائه شده در این طرح اشاره کرد: در این طرح از یک­سو به برگزاری وبینار‌های تخصصی منطبق با نیاز‌های معلمان و مدیران پرداخته می­‌شود تا زمینه­‌های ارتقای شایستگی­‌های حرفه ­ای معلمان فراهم آید و از سوی دیگر، مربیان توانمندی در کنار معلمان و مدیران قرار گرفته و با اشتراک­گذاری تجربیات خود و پشتیبانی از معلمان، مسیر بهبود و توسعه معلمان محترم را تسهیل می­ کنند. تاکنون با تلاش اساتید، دانش‌آموختگان و دانشجویان علوم تربیتی بالغ بر ۱۸۰ رویداد آموزشی برگزار شده است که این رویداد‌ها توسط بیش از ۶۰ هزار نفر از معلمان کشورمان مورد استفاده قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی اضافه کرد: نامه­‌های بسیاری از ادارات کل آموزش و پرورش استان­ ها به دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی رسیده است که درخواست بازپخش رویداد‌های آموزشی را داشته ­اند. برای مثال اخیراً بازپخش رویداد‌های طرح در کانال آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی در برنامۀ ملی شاد صورت گرفته و بیش از ۲ هزار بازدید از هر فیلم ثبت شده است. از سوی دیگر، تاکنون بیش از ۱۸۰ نفر از معلمان گرامی تحت پشتیبانی مربیان طرح قرار گرفته و با توصیه­‌های ایشان در راستای ارتقای شایستگی­‌های دیجیتال خود گام برداشته ­اند.

 رضائی‌زاده در ادامه بر انطباق این طرح با آخرین یافته ­های علمی دنیا تأکید کرد: این طرح از جمله تلاش‌هایی است که در سطح کشورمان به‌صورت علمی و بر اساس آخرین یافته‌های علم آموزش طراحی‌شده است تا به‌صورت مؤثر شایستگی‌های موردنیاز معلمان کشورمان را در حوزه یادگیری مجازی شناسایی کند و با ارائه پشتیبانی‌های رایگان به معلمان در جهت رشد این شایستگی‌ها گام بردارد. ویژگی مهم این طرح این است که تمرکز آن بر مربیگری در حوزه یادگیری الکترونیکی است و فراتر از مشاوره و کمک‌های معمول در این زمینه، در نظر دارد با استفاده از تکنیک‌های مربیگری، زمینه شکوفایی توانایی‌هایی دیجیتال معلمان را در راستای انجام کار، یادگیری و دستیابی به اهداف آموزشی فراهم آورد.

او در مورد ضرورت تعامل دانشگاه و آموزش ­و پرورش افزود: «طرح ملی مربیگری یادگیری الکترونیکی» شامل دو رکن اصلی دانشگاه و آموزش و پرورش است. ارتباط دو نهاد دانشگاه و آموزش و پرورش به‌ویژه در امر تدریس منجر به کاربردی کردن دروس دانشگاهی و تبدیل تئوری به عمل از یک سو و بهره‌مندی معلمان و مدیران کشور از دانش تعلیم و تربیت به‌صورت تخصصی از سوی دیگر خواهد شد. به همین منظور در بخش دانشگاهی اعضای هیئت‌علمی، دانش‌آموختگان و دانشجویان گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی فعالیت‌های مبتنی بر مربیگری در سه حوزه تدریس، ارزیابی و فناوری‌های یادگیری دارند و در بخش آموزش و پرورش، معلمان (که به‌عنوان مهم‌ترین عامل تغییر در فرآیند‌ها و نتایج یادگیری محسوب می‌شوند)، مدیران، مدارس، کارشناسان ستادی آموزش و پرورش، والدین و دانش‌آموزان، مخاطبان اصلی هستند.

مسئول علمی «طرح ملی مربیگری یادگیری الکترونیکی» در مورد نحوه بهره ­مندی معلمان از این طرح گفت: اصل اساسی این طرح بر رایگان بودن و سهولت در استفاده از آن است. همچنین علاوه بر معلمان کشورمان، مدیران مدارس، کارکنان آموزشی، اولیای دانش‌آموزان و حتی خود دانش ­آموزان نیز می‌توانند جزو مخاطبان طرح قرار بگیرند، اما تمرکز اصلی طرح بر توسعه مهارت‌های دیجیتالی معلمان کشورمان قرار دارد.

او در پایان افزود: به ­منظور بهره‌مندی مخاطبان محتوایی بسیار غنی از وبینار‌های برگزار شده و امیدواریم مجموعه فعالیت‌های انجام‌گرفته و در حال انجام در دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران بتواند گام کوچکی در بهبود کیفیت یادگیری الکترونیکی در کشورمان برداشته باشد و معلمان عزیز کشورمان بتوانند از این فرصت رایگان برای توسعه شخصی خویش و بهبود مهارت‌های دیجیتالی خویش در حوزه یادگیری الکترونیکی بهره ببرند.

گفتنی است، طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی» به عنوان یکی از تجارب برتر دانشگاه‌ها در حوزۀ توسعه سرمایه انسانی انتخاب و در مراسم تقدیر از برترین‌های آموزش و توسعه کشور که همزمان با «هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی در عصر کرونا» برگزار شد، با اعطای لوح، مورد تقدیر قرار گرفت.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار