سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

شناسایی بیماران کرونایی طی ۴۸ ساعت الزامی است

رییسی گفت: در حال حاضر با شیوع ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در کشور باید بیماران کرونایی را طی ۴۸ ساعت شناسایی کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، صبح امروز در مراسم تبیین برنامه نوروزی تشدید گام چهارم بسیج ملی طرح شهید سلیمانی که در دفتر وزارتی برگزار شد با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور، اظهار کرد: در طرح شهید سلیمانی بیماریابی و شناسایی افراد کرونایی به صورت محله محور انجام می‌شود و یکی از اهداف اصلی در این طرح شناسایی اطرافیان بیماران کرونایی است. ما از گروه‌های در معرض خطر مراقبت کرده و با جدا کردن بیماران از سایر اعضای خانواده آن‌ها را قرنطینه کرده ایم.

او ادامه داد: با شیوع ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در کشور اقدامات ما کمی تغییر می‌کند. در طرح شهید سلیمانی به بهبود کیفیت و توسعه درمان بیماران سرپایی روی آورده و در دو هفته با استفاده از فناوری‌های هوشمند بیماران شناسایی کرده ایم. در حال حاضر باید بیماران را طی ۴۸ ساعت شناسایی کنیم.

رییسی بیان کرد:  در حال حاضر به میزان ۳۰ درصد پوشش مراقبتی و حمایتی سالمندان پر خطر را انجام داده ایم و تمام افراد شناسایی شده به صورت کامل تحت حمایت قرار گرفته اند. با اجرای طرح شهید سلیمانی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باید به میزان ۹۰ درصد در ۱۵روز اول و ۹۵ درصد در ۱۵ روز دوم بیمار یابی برسیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: خوزستان، قزوین، هرمزگان، بوشهر و استان مرکزی جزو استان‌های پر خطر هستند. تشدید رهگیری، ببماریابی، ارتقای آموزش عمومی، قرنطینه معکوس، تشدید نظارت‌ها و تشدید حمایت‌های هدفمند از جمله اهم اقدامات در طرح شهید سلیمانی است.

او افزود: استفاده از ظرفیت مطب‌های خصوصی، رهگیری هوشمند بیماران، انجام تست‌های انبوه و هوشمند و مشارکت حداکثری آزمایشگاه‌های بخش خصوصی برای نمونه برداری از دیگر اهداف ما در طرح شهید سلیمانی است.

رییسی مطرح کرد: اگر فردی به مراکز منتخب یا بیمارستان مراجعه می‌کند باید تست pcr از او گرفته شود. امروزه ۷۰ درصد از مراجعه کنندگان به مراکز منتخب رجوع می‌کنند و باید تعداد نمونه برداری‌های ثابت و سیار در کشور افزایش پیدا کند. همچنین انجام مراقبت‌های درمانی و بهداشتی و تست در خانه ویژه سالمندان پر خطر و تامین دارو‌های بیماران زمینه‌ای تحت طرح قرنطینه معکوس انجام خواهد شد.

او بیان کرد: نظارت هلال احمر، ‌بسیج و دانشگاه‌های علوم پزشکی در طرح شهید سلیمانی می‌تواند تشدید پیدا کند و دستگاه‌ها باید بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا خود ارزیابی را انجام دهند. اعمال محدودیت‌های هوشمند در تعطیلات نوروز، ایجاد ممنوعیت برای افراد با ارائه تست PCR برای سوار شدن به هواپیما و قطار از دیگر اهداف طرح شهید سلیمانی است.

بدون طرح شهید سلیمانی و محدودیت‌ها، ۶۰ هزار نفر دیگر فوت می‌کردند

در ادامه مراسم شاهین محمد صادقی رئیس بسیج جامعه پزشکی کشور، اظهار کرد: هماهنگی بین دستگاه‌ها یکی از دستاورد‌های طرح شهید سلیمانی است و خیلی از افراد به احترام نام شهید بزرگوار پای کار آمدند. اگر با همان روش‌های قبلی پیش می‌رفتیم، دستورالعمل‌های بهداشتی تدوین نمی‌شد و محدودیت‌ها اعمال نشده بود حدود ۶۰ هزار نفر دیگر فوت می‌کردند و یک و نیم میلیون نفر دیگر به این عارضه مبتلا می‌شدند.

او ادامه داد: در حال حاضر باید سطح توقع خود را از بسیج بالاتر ببریم و از تمام ظرفیت‌های آن استفاده کنیم. با تلاش‌های بسیج بیماریابی در رده‌های مختلف مانند بازار افزایش پیدا می‌کند و اطرافیان بیماران شناسایی و رصد می‌‌شوند.

محمد صادقی بیان کرد: از بسیج دانشجویی در صورت کمبود نیرو به خوبی بهره خواهیم برد و از امکانات نهاد‌های مختلف به ویژه بسیج و سپاه استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار