هدآپ دیسپلی (HUD) چیست و چه کاربردی دارد؟

با توجه به فراگیرشدن استفاده از هدآپ دیسپلی در خودرو‌های مختلف، بعید نیست در آینده، خودروسازان داخلی نیز این آپشن را روی محصولات خود نصب کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، طی دو دهه ابتدایی قرن بیست‌و‌یکم و هم‌زمان با رشد سریع دنیای فناوری، صنعت خودروسازی نیز دستخوش تغییر شد و تجهیزات مدرن به صنعت خودروسازی نیز راه پیدا کرد. امروزه وجود امکاناتی هم‌چون نمایش‌گر لمسی، دوربین عقب و سنسور‌های پارک در خودرو‌ها کاملا معمول است؛ در صورتی‌که پیش از این، چنین تجهیزاتی به‌ندرت در اتومبیل‌ها یافت می‌شد.


 

بیشتر بخوانید


در خودرو‌های امروزی، عقربه‌های آنالوگ درحال‌محوشدن از خودرو‌ها هستند و به جای آن‌ها، از نمایش‌گر‌ها و اعداد دیجیتالی استفاده می‌شود. سیستم‌های صوتی دیگر دکمه ندارند و تمامی فرامین از طریق لمس دکمه‌های مجازی روی صفحه نمایش‌گر انجام می‌شود. یکی از امکانات جدیدی که طی سالیان اخیر به خودرو‌ها افزوده شده، نمایش‌گر هدآپ دیسپلی است که روزگاری، تنها در خودرو‌های لوکس یافت می‌شد؛ اما امروزه، خودرو‌های میان‌رده نیز به چنین آپشنی مجهز هستند.

با توجه به فراگیرشدن استفاده از هدآپ دیسپلی یا همان HUD در خودرو‌های مختلف، بعید نیست در آینده نه‌چندان‌دور، خودروسازان داخلی نیز این آپشن را روی محصولات خود نصب کنند. به همین دلیل، شناخت هدآپ دیسپلی و نحوه کارکرد آن، می‌تواند اطلاعات عمومی خودرودوستان را غنی‌تر کند. پس با ما همراه باشید تا در این مقاله، هدآپ دیسپلی را به‌طورکامل مورد بررسی و بازبینی قرار دهیم و کارکرد‌های آن را بشناسیم.

هدآپ دیسپلی یا HUD چیست؟

در دنیای خودروسازی، مرسوم است که مجموعه نشان‌گر‌ها روبه‌روی راننده و پشت فرمان قرار داشته باشند و اطلاعاتی نظیر سرعت، دور موتور، دمای آب و سوخت باقی‌مانده توسط آن‌ها به نمایش درآید. به رانندگان توصیه می‌شود تا پس از طی هر چند کیلومتر از مسیر، این اطلاعات را مورد بازبینی قرار دهند تا از اتفاقات ناخواسته‌ای هم‌چون تمام‌شدن بنزین باک یا جوش‌آوردن موتور جلوگیری به عمل آید.

برای سال‌ها، رانندگان مجبور بودند تا برای مشاهده اطلاعات و وضعیت خودرو، سر خود را لحظاتی پایین بیاورند و مجموعه نشان‌گر‌ها را بررسی کنند. انجام این کار، مستلزم آن بود تا راننده برای مدتی از مشاهده مسیر روبه‌رو صرف‌نظر و نگاه خود را معطوف نشان‌گر‌ها کند. چنین اتفاقی، می‌تواند موجب ایجاد مشکلات ناخواسته برای راننده شود؛ چراکه غفلت از مسیر جلو حتی برای مدتی کوتاه، حادثه‌ساز خواهد بود.

برای رفع این مشکل که حوادث متعددی را برای رانندگان ایجاد می‌کرد، خودروسازان از آپشن جدیدی به نام هدآپ دیسپلی استفاده کردند. این آپشن، اطلاعات حیاتی خودرو را به شیشه جلو انتقال می‌دهد و بنابراین، راننده نیاز ندارد تا برای مشاهده مجموعه نشانگرها، سر خود را پایین بیاورد. این آپشن برای نخستین بار در هواپیما‌های جنگنده نسل چهارم و پنجم مورداستفاده قرار گرفت و پس از آن، به دنیای خودروسازی نیز راه یافت.

استفاده از هدآپ دیسپلی، موجب می‌شود تا هر آن‌چه راننده نیاز دارد در دسترس داشته باشد. این سیستم درابتدا، تنها اطلاعات فنی خودرو را به نمایش در می‌آورد؛ اما در خودرو‌های جدید، نمایش مواردی هم‌چون رادار بین خطوط و سیستم سرگرمی نیز به هدآپ دیسپلی افزوده شده‌اند. نمایش‌گر‌های هدآپ دیسپلی از نشان‌گر‌های عادی درخشندگی کمتری دارند و بنابراین، چشمان راننده با نگاه طولانی‌مدت به آن‌ها خسته نخواهد شد.

انواع هدآپ دیسپلی
دنیای نمایش‌گر‌های دیجیتال بسیار گسترده است و انواع مختلفی از آن‌ها در بازار وجود دارد؛ بنابراین انتظار می‌رود که هدآپ دیسپلی نیز دارای تنوع باشد. به طور کلی، دو نوع هدآپ دیسپلی در بازار وجود دارد که خودروسازان مختلف از آن‌ها بهره می‌گیرند.

نوع اول هدآپ دیسپلی که در خودرو‌های میان‌رده و معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یک نمایش‌گر ساده است که اطلاعات معمول را به نمایش در می‌آورد. این صفحه نمایش از جنس پلاستیک ساخته شده است و بالاتر از مجموعه نشانگر‌ها و روبه‌روی راننده قرار دارد. این مدل از هدآپ دیسپلی قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد و در محصولات شرکت‌های کره‌ای مشاهده می‌شود. به‌تازگی، هیوندای و کیا استفاده از هدآپ دیسپلی با قابلیت پاپ‌آپ را در اتومبیل‌های خود آغاز کرده‌اند؛ به این شکل که هدآپ دیسپلی در جایگاه خود مخفی باقی می‌ماند و هنگامی که راننده به آن نیاز داشته باشد، از جایگاه مخفی خود خارج می‌شود و به نمایش اطلاعات می‌پردازد.

نوع دوم هدآپ دیسپلی که نسخه مرسوم آن محسوب می‌شود، اطلاعات مورد نیاز را روی شیشه جلوی خودرو به نمایش در می‌آورد. هدآپ دیسپلی نوع دوم، نسبت به نوع اول قابلیت‌های گسترده‌تری دارد و می‌تواند هر اطلاعاتی که راننده بخواهد را به نمایش درآورد.

برای مثال در برخی مدل‌های اسپرت مزدا که گیربکس‌های دنده‌ای دارند، بهترین زمان تعویض دنده، روی هدآپ دیسپلی خودرو به نمایش در می‌آید. برخی خودروسازان دیگر نظیر بی ام و، ولوو و لکسوس نیز قابلیت‌های جذابی را برای این نوع از هدآپ دیسپلی در نظر گرفته‌اند که ازجمله آن‌ها، می‌توان به نمایش اطلاعات ناوبری و محدودیت سرعت جاده اشاره کرد. خریداران خودرو‌های مرسدس بنز نیز قابلیت شخصی‌سازی رنگ‌های هدآپ دیسپلی اتومبیل خود را خواهند داشت.

کدام نوع از هدآپ دیسپلی بهتر است؟
هر دو نسخه هدآپ دیسپلی، مزایا و معایب خود را دارند. فناوری افکندن اطلاعات روی شیشه، نوع گران‌تر و پیشرفته‌تر هدآپ دیسپلی است که البته کاربرد بیشتری نیز دارد؛ چراکه اطلاعات در سطحی بالاتر به نمایش درمی‌آیند و مستقیما روبه‌روی دید راننده هستند. علاوه بر آن، خودروسازان با استفاده از هدآپ دیسپلی شیشه‌ای، توان نمایش اطلاعات بیشتری را پیدا می‌کنند؛ چرا که فضای گسترده‌ای در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

نکته منفی هدآپ دیسپلی شیشه‌ای، قیمت بالای آن است که موجب شده است تا تمامی خودروسازان از این سیستم استفاده نکنند. هم‌چنین نمایش اطلاعات این نوع از هدآپ دیسپلی در مقابل عینک‌های آفتابی پلاریزه، دچار مشکل می‌شود.

هدآپ دیسپلی پلاستیکی، نوع ارزان‌تر این فناوری است و موجب شده است تا امروزه خودرو‌های معمولی نیز از این آپشن بهره‌مند شوند. با این حال، سطح این نوع از هدآپ دیسپلی محدود است و سازنده نمی‌تواند اطلاعات زیادی را در آن جای دهد. حتی برای مشاهده برخی از انواع هدآپ دیسپلی پلاستیکی، راننده مجبور است به پایین نگاه کند؛ چراکه این نمایش‌گر پلاستیکی در خط دید او قرار ندارد و همین مساله سبب شده است تا اصلی‌ترین مزیت هدآپ دیسپلی زیر سوال برود.

نکته مثبت استفاده از هدآپ دیسپلی پلاستیکی، این است که شیشه جلوی خودرو از فناوری خاصی پیروی نمی‌کند و ساده است؛ بنابراین، در صورت وجود برخورد و شکستگی شیشه، نیاز به پرداخت هزینه گزافی بابت تعمیر و تعویض آن نخواهید داشت.

نکات استفاده از هدآپ دیسپلی

میزان سفارشی‌سازی هدآپ دیسپلی، بستگی به خودرویی دارد که شما خریداری کرده‌اید. برند‌های لوکس همچون مرسدس بنز، بی ام و، لکسوس و جگوار به‌خوبی مجهز هستند و هدآپ دیسپلی نصب‌شده در آن‌ها نیز، طیف گسترده‌ای از اطلاعات را به نمایش در می‌آورد و قابلیت‌های شخصی‌سازی متنوعی نیز در اختیار راننده قرار گرفته است.

در سوی مقابل، خریداران خودرو‌های کیا و هیوندای با هدآپ دیسپلی ساده‌ای مواجه هستند که اطلاعات چندانی را برای آن‌ها به نمایش در نمی‌آورد و تنها مواردی هم‌چون سرعت خودرو، ساعت و اطلاعات مسیریابی در دسترس راننده قرار خواهد داشت.

تنظیم صفحه هدآپ دیسپلی نیز باید به صورتی باشد که مستقیما در خط دید راننده قرار داشته باشد. هم‌چنین نباید اطلاعات زیادی را برای نمایش انتخاب کرد؛ چراکه در این حالت، نمایش اطلاعات زیاد موجب حواس‌پرتی راننده و ایجاد تصادف خواهد شد. همان‌طور که در قسمت قبلی اشاره شد، اگر خودروی شما به هدآپ دیسپلی پلاستیکی مجهز است، دقت کنید این آپشن در خط دید شما قرار بگیرد و برای مشاهده آن، نیاز به پایین‌آوردن سر خود نداشته باشید.

نتیجه‌گیری: آیا خودروی مجهز به هدآپ دیسپلی بخریم یا خیر؟
در ابتدا باید اشاره کرد که با توجه به فاصله محسوس صنعت خودروی ایران و جهان، وجود آپشنی هم‌چون هدآپ دیسپلی در خودرو‌های بازار ایران، چندان مرسوم نیست و تنها در بین معدود خودرو‌های وارداتی چنین امکانی وجود دارد. هر چند خودروسازان چینی نیز محصولات خود را به این امکان تجهیز کرده‌اند و برخی از کراس‌اوور‌ها و سدان‌های لوکس چینی در بازار ایران نیز به هدآپ دیسپلی مجهز هستند؛ بنابراین خرید خودرویی با قابلیت هدآپ دیسپلی، تنها در محدوده قدرت برخی خریداران ایرانی قرار دارد و تمامی مصرف‌کنندگان را شامل نمی‌شود.

این مساله که خودروی مجهز به هدآپ دیسپلی ارزش خرید دارد یا خیر، بستگی به دیدگاه خریدار دارد. اگر خریدار هدآپ دیسپلی را یک آپشن ایمنی تلقی می‌کند که موجب می‌شود تا حواس‌پرتی راننده کاهش پیدا کند و تمرکز وی بر رانندگی حفظ شود، خرید چنین خودرویی برای وی منطقی خواهد بود. در غیر این صورت، خرید خودرویی که به هدآپ دیسپلی مجهز است، تنها بر میزان هزینه‌های شما اضافه خواهد کرد. علاوه ‎بر آن، برخی مدل‌های هدآپ دیسپلی حتی در زمان خاموش‌بودن نیز موجب بازتابش نور می‌شوند؛ بنابراین هنوز این فناوری به تکامل نرسیده است تا آن را یک سیستم کاربردی و همه‌جانبه محسوب کنیم.

منبع: همراه مکانیک

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار