حواشی کلیپ جنجالی نتیجه درس نگرفتن از ویدئوی «جنتلمن» بود

یک جامعه شناس گفت: دلیل اینکه خوانندگان رپ با انتشار موسیقی شاد و فرح‌بخش بازخورد بهتری می‌گیرند، نیاز جامعه به نشاط اجتماعی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  اگرچه در حال حاضر ساسان حیدری، معروف به ساسی مانکن به دلیل تهیه و انتشار یک موزیک ویدئو با حضور یک بازیگر زن فیلم‌های پورن، نامش بر سر زبان‌ها افتاده است، اما او پیش‌ از این نیز حواشی زیادی در زندگی کاری و حرفه‌ای خود داشته است.

دیدار این خواننده موسیقی پاپ با یکی از کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری در ۱۳۸۸ به دلیل فعالیت زیرزمینی و بدون مجوز او خبرساز شد و حواشی زیادی را در پی داشت تا جایی که برخی با عنوان «پس‌لرزه‌های دیدار با ساسی» مطالبی در نقد آن کاندیدا نوشتند.

در ۷ فروردین ۱۳۸۹ اخباری از دستگیری این خواننده توسط پلیس منتشر شد و یک هفته پس از دستگیری ساسی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، سردار رادان در رابطه با دستگیری وی گفت: پلیس کسی مانند این فرد را که به‌اصطلاح به دنبال ناهنجاری باشد، حتماً در زمره دستگیری‌های خود قرار می‌دهد،، اما ساسی در مصاحبه‌ای دستگیری خود را تنها یک شایعه دانست. او سال ۲۰۱۲ میلادی به کوالالامپور، مالزی رفت و اکنون در آمریکا زندگی می‌کند.

حالا بار دیگر ساسی مانکن بعد از انتشار موزیک ویدئو جنتلمن که با پخش دریکی از مدارس ایران در روز معلم خبرساز شده بود بار دیگر با انتشار موزیک ویدئوی دیگری با عنوان تهران توکیو نگاه‌ها را به خود جلب کرده به‌طوری‌که این کلیپ در مدت کوتاهی بازدیدکننده میلیونی به خود اختصاص داد.

در این میان به دلیل هم‌زمانی با موزیک ویدئوی جدید همایون شجریان با این موزیک ویدئو، مقایسه‌هایی در خصوص میزان بازدید از این موزیک‌ها صورت گرفت که نشان می‌داد در بازده زمانی مشخص موزیک ویدئو ساسی مانکن ۱۵ میلیون بازدیدکننده و موزیک ویدئوی همایون شجریان یک‌میلیون بازدیدکننده داشته است.

استقبال از موزیک ویدئو تهران توکیو نشان‌دهنده نیاز به نشاط اجتماعی است

برای بررسی چرایی این موضوع با کامل دلپسند، جامعه‌شناس گفتگویی انجام دادیم که وی با اشاره به اینکه مقایسه بازدید‌ها از موزیک ویدئو‌های ساسی مانکن و همایون شجریان اساساً مقایسه درستی نیست، اظهار کرد: ساسی مانکن پیش‌ازاین نیز کلیپ مشهور "جنتلمن" را منتشر کرد که به جرات می‌توان گفت تقریباً تمام جامعه ایرانی آن را شنیدند و حتی فرزندان ما در مدارس با آن رقصیدند، کل نظام فرهنگی موسیقی طیف جامعه ایرانی را به خود گرفت.

وی با بیان اینکه بدون شک یکی از برون داد‌های خلأ فرهنگی ما و خلأ موسیقی شاد و فرح‌بخش این موضوع است، افزود: دلیل اینکه خوانندگان رپ با انتشار موسیقی شاد و فرح‌بخش بازخورد بهتری می‌گیرند، نیاز جامعه به نشاط اجتماعی است.

این جامعه‌شناس با تأکید بر اینکه در جامعه ایران اعتماد به سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی در حال کاهش است، افزود: این واگرایی به دلیل خلأ فرهنگی ناشی از سیاست‌گذاری‌های غلط فرهنگی و عدم توجه به نیاز و خواسته مردم است.

رسانه‌های صوتی و تصویری ایران چند دهه از جوانان عقب‌ترند

وی در ادامه تصریح کرد: رسانه‌های صوتی و تصویری ایران چند دهه از نیاز روز جامعه جوان ایرانی عقب هستند.

دلپسند اظهار کرد: در حال حاضر اینستاگرام رسانه اول همه مردم جهان است که به دلیل ویژگی‌هایی ازجمله امکان قرار دادن کامنت، صوت، تصویر، امکان اشتراک‌گذاری و ایجاد حساب کاربری تقلبی و امکان اظهارنظر بدون شناخته شدن در صدر رسانه‌ها حرکت می‌کند.


بیشتر بخوانید

ساسی مانکن بر اساس نیاز جامعه موزیک ویدئو جدیدش را تهیه کرده است

این جامعه‌شناس گفت: در میان جامعه ایرانی تا مدت‌ها عطش دیده شدن تصاویری از زندگی خصوصی بازیگران و سوپراستار‌ها وجود داشت. در این مسئله طیف سنی خاصی نیز وجود ندارد و نوجوان، جوان و میان‌سال و همه اقشار را به‌صورت پنهان و آشکار دربرمی گیرد.

وی با طرح این پرسش که چند نفر تاکنون بازیگر فیلم‌های کلیپ جدید ساسی مانکن را ندیده و یا چند نفر فیلم "ابد و یک روز" را که این خواننده از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین دیالوگ آن یعنی "سمیه نرو" را در کلیپ خود استفاده کرده است، نمی‌شناسند، گفت: اتفاقاً ساسی مانکن نیاز جامعه را متوجه شده است و بر اساس این نیاز موزیک ویدئو جدیدش را تهیه‌کرده است.

مطالعه‌ای در خصوص کنش‌های جنسی به دلیل تابو بودن آن وجود ندارد

این جامعه‌شناس گفت: مطالعه‌ای درباره کنش‌های جنسی به دلیل تابو بودن این مسائل در کشور وجود ندارد و در این زمینه خلأ وجود دارد و خلأ داریم. در حال حاضر بخش اعظمی از کنشگران ایرانی این ویدئو را دیده‌اند و این نشان می‌دهد این خواننده هوش فرصت‌طلبی بالایی دارد و می‌داند جامعه ایرانی دنبال چیست و سیاست‌های فرهنگی ایران را با کلیپی یک دقیقه‌ای بر باد می‌دهد.

وی گفت: کنشگران ایرانی درباره چیز‌هایی گفتگو می‌کنند که در نهان به آن فکر می‌کنند، برای آن‌ها جالب است و مرتبط با ارزش‌های آن‌ها است. در مورد چیزی که ذهنشان را درگیر می‌کند حرف می‌زنند و گفتگو‌هایی که حول محور این کلیپ صورت گرفت به همین دلیل بود.

دلپسند اظهار کرد: ما چه در موسیقی کودک، نوجوان و بزرگ‌سال چیزی برای عرضه بر اساس نیاز مخاطب ایرانی نداریم و تحلیل محتواها، کتاب‌ها، شعر‌ها همه با متن جامعه ایرانی متفاوت‌اند و این به دلیل این است که جامعه ما نرخ و بهایی برای هنر قائل نیست و بی‌توجهی‌ها موجب بسته شدن دست‌وپای هنرمندان شده است.

کلیپ یک‌دقیقه‌ای که زحمات ۳۰ ساله فرهنگی را به باد داد

وی افزود: ساسی مانکن خود را که نماد جامعه پنهان ماست به نمایش گذاشت و آن را عیان کرد و چیزی را که تا الآن همه در نهان و خفا می‌دیدند از خفا درآورد و با یک کلیپ یک‌دقیقه‌ای سیاست‌های فرهنگی را به چالش کشید و ۳۰ سال زحمت مدیران فرهنگی را بر باد داد.

این جامعه‌شناس در پایان خاطرنشان کرد: ساسی مانکن با استفاده از گذرواژه "سمیه نرو" و حضور بازیگر مشهور فیلم‌های پورن که همه او را می‌شناسند از ترکیب فقر و نیاز‌های جامعه استفاده کرد تا حداقل در یک مقطع زمانی کوتاه نامبروان شود و وای به حال سیاست‌گذاران ما که چنین فرصتی را فراهم کردند.

این بار چه کسی را می‌توان پاسخگو دانست؟

البته این اتفاق مسبوق به سابقه است و سال گذشته هم پخش آهنگ جنتلمن دریکی از مدارس ایران به مناسبت جشن روز معلم در سال ۹۸ و انتشار گستردهٔ آن در شبکه‌های مجازی واکنش‌های فراوانی در پی داشت، تا جایی که علی مطهری نایب‌رئیس مجلس سابق، این ویدئو‌ها را «کلیپ‌های رقاصی و آهنگ‌های مبتذل» خواند و خواستار پاسخگویی وزیر آموزش‌وپرورش دراین‌باره و برکناری مدیران چنین مدارسی شد.

همچنین محمد بطحایی وزیر سابق آموزش‌وپرورش نیز تصریح کرد، متخصصانی را مأمور پیگیری ریشه تولید کلیپ‌های اخیر کرده است او از پلیس فتا و مسئولان قضایی خواست تا آموزش‌وپرورش را برای یافتن خاطیان یاری رسانند.

بعد از انتشار موزیک ویدئوی جنتلمن، و انتشار آن در برخی مدارس گفته شد مدیر مدرسه باید برکنار شود و وزیر آموزش و پرورش پاسخگو باشد، اما، این بار که ویدئوی با محتوای جنجالی‌تر و حضور یک بازیگر فیلم‌های پورن از طرف این خواننده در بین مردم دست به دست می‌شود، چه کسی را می‌توان پاسخگو دانست؟

منبع:آنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
درود
۱۰:۱۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
خـب نگاه نکنید کسی گفته موزیک ویدیو ببینید؟
Iran (Islamic Republic of)
یک مادر
۲۱:۱۷ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
من در سن سی سالگی نه اسم اون بازیگر رو شنیده بودم و نه تصویر جهنمی اش رو دیده بودم،به خودم افتخار میکنم که تو اینروزا و بعد این کلیپ هم به یاری خداوند تونستم بر کنجکاویم غلبه کنم و برای دیدنش سرچی نکردم،ساسی مانکن هم ابداااا گوش ندادم و نمیدم ، مرگ بر ساسی مانکن ، مرگ بر ابتذال ، من با چنگ و دندون با تو و امثال تو میجنگم تا بتونم فرزندانمو از پلیدی روح و جسم حفظ کنم ، و این درحالیه که جز به یاری خدا و اهل بیت امیدی ندارم ، اموزش و پرورش و معلم و مدیر و وزیر و ... خودشون شدیدا نیازمند یاری اند.
آخرین اخبار