حریرچی:

نگران موج چهارم کرونا هستیم/ امسال ما عید نداریم

معاون کل وزارت بهداشت گفت: امسال ما عید نداریم و از مردم می خواهیم از سفر و دید و بازدید خودداری ‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه زنده تلویزیونی به وقت ایران در مورد وضعیت آموزش و تاثیر آن بر مهار ویروس کرونا در یک سال گذشته گفت: پس از شیوع ویروس کرونا، راه پر تلاطمی را در  ۱۳ ماه طی کردیم، هرجا آموزش ما کافی نبود، باور و عملکرد مردم کاهش پیدا کرد و با افزایش تعداد بستری و مرگ و میر مواجه بودیم و در  اردیبهشت مردم شیوه نامه ها را بیشتر رعایت کرده اند و توانستیم ویروس را مهار کنیم .

او بیان کرد: کرونا مردم را خسته کرده است و ما شاهد نوسان عملکرد در بین مردم هستیم. حتی کشورهای اروپایی که مدعیان آزادی و فرهنگ هستند؛ شاخص مرگ و میرشان بسیار زیاد است و حتی در خیابان تجمع و علیه اقدامات مبارزه با کرونا اعتراض می کنند. حتی در مورد واکسیناسیون، ۷۰.۶ درصد از مردم فرانسه گفته اند واکسن نمی زنیم زیرا از لحاظ فرهنگی اختلاف دیدگاهی دارند.

حریرچی افزود: در اردیبهشت سال ۹۹ به دلیل تحریم های ناجوانمردانه آمریکا با مشکلات ارزی، کاهش فروش نفت و افزایش قیمت دلار دولت و مردم دچار مشکلات متعددی شدند، ما برای خرید واکسن حدود ۳ تا ۴ ماه منتظر و حتی نگران اقدامات آمریکا بودیم.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: ملت ایران در این بحبوحه موفق بودند و توانستند بیماری را کنترل کنند. آمریکا ۵۵ میلیارد دلار هزینه فقط برای واکسن اختصاص داده است که ده ها برابر هزینه‌ای است که ما اختصاص داده و توانسته ایم موفق باشیم و حتی در عرصه واکسن نیز مدام در حال پیشرفت هستیم .

حریرچی معاون کل وزارت بهداشت و درمان گفت: صداو سیما ۶۰ الی ۷۰ درصد اطلاعات و آموزش در مورد رعایت اصول بهداشتی را به مردم منتقل کرد. آموزش اصولی بسیار پر هزینه است. استان خوزستان تا یک ماه و نیم پیش دو موج را پشت سر گذاشته بود، از اوایل دی در این استان رعایت دستورالعمل‌ها به زیر ۵ درصد رسید و ویروس جهش یافته از عراق وارد شد و بیش از چند هفته ۳۰ درصد فوتی‌ها و ۲۵ درصد بستری‌های کشور مربوط به خوزستان بود.

او افزود: افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند اگر ۱۴ روز قرنطینه را جدی بگیرند و رعایت کنند، زنجیره انتقال قطع می‌شود.

او گفت: حامل و ناقل ویروس، انسان است. افرادی که حتی در نزدیکی فرد مبتلا هستند نیز باید خود را قرنطینه کنند. طبق آمار افرادی که تست قطعی کرونایشان مثبت بوده بیش از ۲ کیلومتر از خانه شان فاصله گرفته اند و این موضوع می‌تواند فاجعه ایجاد کند. این مورد دو دلیل دارد یکی نقص در آموزش و باورپذیری افراد و یکی شرایط کاری افراد که مثلا روزمزد هستند و نمی توانند در خانه بمانند. کسی که ماهی یکی دو میلیون درآمد دارد، برای ۱ ماه خرید و انبار نمی‌کند و روزانه خرید می‌کند و باید برای این خرید‌ها از خانه بیرون بیاد.

حریرچی ادامه داد: کمتر از ۵ درصد مردم در خانه‌شان یک سرویس بهداشتی بیشتر ندارند. افرادی که در خانه‌های ۶۰ متری زندگی می کنند نمی‌توانند در این شرایط، کامل خود را ایزوله کنند.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: طرح شهید سلیمانی در این مورد به کمک ما آمد و در این طرح بسیجیان به کمک خانواده‌های مبتلایان رفتند و کار‌های روزمره و خرید‌های بیرون از خانه و کار‌های بانکی شان را انجام می دادند تا فرد مبتلا از خانه بیرون نرود و بقیه را مبتلا نکند.

حریرچی گفت: ما نگران موج چهارم  هستیم و علاوه بر خوزستان علائمی از خیز بیماری در استان چهارمحال و بختیاری گزارش شده است. باید توجه داشت که راه اصلی مقابله با کرونا ایمنی جمعی واکسیناسیون است و  طبق گفته وزیر بهداشت، ابتلای مردم باید به تاخیر بیفتد و به ویژه جلوی شیوع ویروس انگلیسی تا واکسیناسیون عمومی گرفته شود.

او گفت: تا اردیبهشت ده میلیون واکسن در دسترس ما قرار خواهد گرفت اما نکته مهم این است که باید در این سه چهار ماه پیش رو مراقب جان هر هموطن باشیم . با فوت و پژمردگی هر خوزستانی؛ ما از صمیم قلب اندوهگین می شویم و تحمل این شرایط برایمان سخت است.

حریرچی گفت: از مردم خواهش میکنیم تا پایان واکسیانسیون عمومی ، سه "ت"  تردد، تجمع و تهویه را ورد توجه قرار دهند چرا که  هر نوع تجمعی اعم از سفر، دورهمی، بازار و حتی شلوغی ها، تردد با مترو ، اتوبوس، هواپیما و  تهویه نامناسب به ویژه در محل های پر تجمع و پر تردد می تواند عامل افزایش بیماری باشد..

او گفت: تردد نسبت به شرایط عادی غیرکرونایی، تاکنون فقط ۳ درصد کاهش داشته است در حالیکه با توجه به خانه نشین کردن ۱۴ میلیون دانش آموز و ۴ میلیون دانشجو، باید شاهد کاهش چشمگیر تردد می بودیم . این به این معناست که تردد به شکل های دیگر قوت گرفته است . به طور مثال، مسافرت کاهش داشته اما کوهنوری اطراف تهران بسیار افزایش یافته است.

حریرچی بیان کرد: اقدامات محافظتی مردم باید به میزان توانشان تنظیم شود. مردم از این شرایط ، خسته شده اند و رعایت ضدعفونی سطوح طبق آخرین تحقیقات، تاثیر زیادی در جلوگیری از شیوع کرونا ندارد . اما رعایت برخی اصول مهم مثل استفاده از ماسک و کاهش تردد و تجمع بسیار مهم و موثر است.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: امسال ما عید نداریم و از مردم می خواهیم از سفر و دید و بازدید خودداری ‌کنند .

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
مراعات مراعات مراعات
کرونا از ما می خواهد که دست از مراعات برداریم ولی ما نباید چنین خواسته ای رو اجابت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
دنیا داره از واکسن استفاده میکنه شما چطور؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
یعنی واقعا ۹۵ درصد دیگه خونه ها دو تا سرویس بهداشتی داره ؟؟؟ چه امار خوبی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
همه داریم سختی می کشیم. پس باز هم باید در این سنگر بمانیم و مبارزه کنیم تا همه با هم پیروز شویم. من که همچنان مراقبت خواهم کرد.
آخرین اخبار