اخراج دو دیپلمات لهستانی از بلاروس

تنش‌های دیپلماتیک میان بلاروس و لهستان بار دیگر بالا گرفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، بلاروس که این هفته یک کنسول لهستانی را اخراج کرد، روز پنجشنبه اعلام کرد دو دیپلمات لهستانی دیگر را نیز اخراج کرده است.

بر این اساس، وزارت خارجه بلاروس اعلام کرد این تصمیم را بعد از پاسخ ورشو که به اعتقاد مینسک افراط گرایانه بوده است، اتخاذ کرده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه بلاروس آمده است: در پاسخ به واکنش افراط گرایانه، نامتقارن و ویرانگر ورشو به تصمیم قانونی و باانگیزه بلاروس“ مینسک تصمیم گرفته است دو دیپلمات کنسولگری عمومی لهستان را در گرودنو (Grodno) واقع در غرب بلاروس اخراج کند.

این منبع اعلام کرد این دیپلمات‌ها از جمله کنسول لهستانی گرودنو ۴۸ ساعت فرصت دارند خاک بلاروس را ترک کنند. ما روز پنجشنبه کاردار لهستان در مینسک را که به وزارت خارجه بلاروس احضار شده بود، از این تصمیم آگاه کردیم.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که لهستان روز چهارشنبه از اخراج یک دیپلمات بلاروس در پاسخ به رفتار مشابهی خبر داده بود که این هفته مینسک در ارتباط با یک کنسول لهستانی انجام داد. بلاروس روز سه شنبه کنسول لهستان در برست (Brest) واقع در جنوب غرب بلاروس را عنصر نامطلوب اعلام و به شرکت او در تجمعی در این شهر برای گرامیداشت ”سربازان نفرین شده“ لهستانی که به ترتیب علیه اشغالگری آلمان و روسیه جنگیده بودند، اعتراض کرد.

”سربازان نفرین شده“ لهستانی واحد‌های مقاومتی بودند که برای مبارزه علیه اشغالگری آلمان در جنگ جهانی دوم تشکیل شده بود که سپس علیه اشغالگری اتحاد جماهیر شوروی سابق جنگیدند و اغلب به نحوی خشونت آمیز به همه کسانی که لهستانی نبودند به ویژه به بلاروس‌ها حمله می‌کردند. مبارزه آن‌ها علیه قدرت اتحاد جماهیر شوروی سابق تا سال‌های دهه ۱۹۵۰ ادامه داشت.

تشدید تنش دیپلماتیک میان بلاروس و لهستان پس از تنش‌های میان کشور‌های غربی و الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس رخ می‌دهد. پیروزی دوباره لوکاشنکو در انتخابات سال گذشته میلادی در بلاروس با اعتراضاتی در این کشور همراه شد و کشور‌های غربی با حمایت از مخالفان باعث خشم مقامات این کشور شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار