نوروزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بخش کنسولی وزارت خارجه در سال گذشته موفقیت‌های زیادی داشت

سفیر سابق ایران در سوئد و بلغارستان گفت: وزارت خارجه در سال ۹۹ در بخش کنسولی موفقیت‌های خوبی داشت، در حقیقت یکی از وظایف اصلی وزارت خارجه توجه به اتباع ایرانی در سراسر جهان است.

عبدالله نوروزی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در سوئد و بلغارستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عملکرد وزارت امور خارجه کشورمان در سال گذشته، گفت: وزارت امور خارجه تنها وزارتخانه‌ای در ایران است که دارای دو قانون است؛ هر دستگاه و وزارتخانه‌ای که می‌خواهد تشکیل شود یک قانونی دارد که در داخل قانون آن وظایفش تعریف و تشکیلاتش را مشخص می‌شود، اما قانون تشکیلات وزارت امور خارجه ابتدا در سال ۱۳۵۲ تصویب شده و در داخل آن به اهداف  اشاره نشده است، چراکه همواره از زمانی که وزارت خارجه در ایران شکل گرفته ( ۲۰۰ سال پیش) تغییر نکرده است.

او افزود: وزارت امور خارجه یکی از قدیمی‌ترین و با سابقه‌ترین وزارت خانه های بدون تغییر است؛ یک قانون تشکیلات دارد که در آن مفصل به نحوه ساختای، نیروها، و شکل‌های کارکردی توضیح داده شد، اما به  اهداف و برنامه آن اشاره نشد، چراکه اساسا هدایت سیاست خارجی را شخص اول مملکت برعهده می‌گرفت.

نوروزی ادامه داد: قانون بعدی قانون وظایف وزارت خارجه است که در سال ۱۳۶۴ قانون وظایف وزرات خارجه در دو ماده و دو تبصره تصویب شد، بنابراین هنگامی که می‌خواهیم به عملکرد وزارت خارجه نگاه کنیم باید نگاه اولیه مان انطباق بر وظایف و حدود قانونی تعیین شده آن باشد.با این دید وزارت امور خارجه نه تنها در یک سال بلکه در ۸ سال گذشته و حتی در چند سال قبل از آن هم در انجام وظایفش کاستی‌هایی دارد، اما نسبت به قانون تشکیلات استخدامی موفقیت‌های زیادی داشته است.

سفیر سابق یران در سوئد و بلغارستان با اشاره به اینکه اگر از بُعد قوانین و مقررات به عملکرد وزارت خارجه بنگریم، گفت: در بخش کنسولی وزارت خارجه در سال گذشته موفقیت‌های خوبی داشته است، در حقیقت یکی از وظایف اصلی وزارت خارجه توجه به اتباع ایرانی در سراسر جهان است. در این مورد آزادی چند زندانی را داشتیم و در حوزه کنسولی موفقیت‌های شایانی را داشتیم.

او با اشاره به توافقنامه برجام توضیح داد: در حوزه سیاست خارجی به دلیل تمرکزی که بر روی برجام صورت گرفته است، سال گذشته نمی‌توانستیم یا نمی‌شد جز اقداماتی که معطوف به برجام است، کار دیگری را انجام دهیم. در حوزه برجام نه تنها وزارت خارجه بلکه کل نظام دارای مواضع خاص خود است و وزارت خارجه تنها یک مدیریت اجرایی دارد.

نوروزی ادامه داد: با نگاه طولانی‌تر به دستگاه دیپلماسی کشورمان یعنی در ۸ سال گذشته  شاهد سایه سنگین مقدمات، انجام و توقف برجام هستیم که همواره بر دستگاه دیپلماسی ما حاکم بود و این حاکمیت ها در برخی از جایگاه ها موجب کاهش نگرش به مسائل دیگر شد.

سفیر سابق ایران در سوئد و بلغارستان با اشاره به تصمیم دستگاه دیپلماسی تصمیم مبنی بر تغییر ساختار تشکیلاتی خود، گفت: وزارت امور خارجه ۳ معاونت منطقه‌ای داشت که تقریبا همه جهان را پوشش می‌داد، دستگاه دیپلماسی این سه معاونت را حذف و تبدیل به یک معاونت سیاسی کرد که این کار را بسیار مشکل کرد، ضمن اینکه همان معاون سیاسی هم باید به برجام می‌پرداخت، در حالی که توافق برجام یک لشکر احتیاج دارد. این تغییر ساختار یک افت شدید عملکردی را قطعا به وجود می‌آورد که محور افت شدید عملکردی آن در روابط دو جانبه است.

او افزود: حتی در بحث برجام که ۵ کشور پشت یک میز نشستند، تک تک شان در طول مذاکره جداگانه با ما  پشت میز نشستند و خواسته خود را مطرح کرد، به عبارت دیگر اکنون در دنیا اساس بر روابط دوجانبه است و شکل نهایی آن در سازمان‌های بین الملل تجلی پیدا می‌کند، لذا وزارت امور خارجه در این زمینه نگرشی، بینشی و رفتاری (تغییر معاونت ها) دارای کاستی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار