نعیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اولویت دستگاه دیپلماسی بستگی به معادلات جدید بین الملل دارد/ آینده کشورمان بسیار بهتر از گذشته خواهد بود

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: اولویت دستگاه دیپلماسی کشورمان بستگی به تحولات جهانی دارد.

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۹۹ با همه فراز و فرودهایش به پایان رسید. حال نوبت آن است که نقاط قوت و ضعف عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان در سال گذشته توسط کارشناسان مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

در سال گذشته ایران هم مانند تمام دنیا با ویروسی نا خوانده به نام کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می‌کرد، اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود، ایران علاوه بر این با ویروس دیگری که در برخی از موارد بسیار مرگبار‌تر و زیان آور‌تر از کرونا بود هم روبه رو بود، ویروسی به نام تحریم که کار مسئولان کشور را برای مدیریت این وضعیت دشوار سخت‌تر هم می‌کرد. با این وجود به باور کارشناسان دستگاه دیپلماسی ما هم مانند سایر نهاد‌ها در برخی از موارد ضعیف و در برخی دیگر قوی عمل کرده است.

مصیب نعیمی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اولویت وزرات امور خارجه در سال جدید، گفت: اولویت دستگاه دیپلماسی قطعا بستگی به تحولات جهانی دارد، اگرچه در بُعد کلان آن همان حفظ، حمایت و پیشبرد منافع ملی در سطح دنیا و ایجاد ارتباط است، اما برخی مسائل بستگی به معادلات جدید دارد.

او افزود: در منطقه خودمان شاهد دگرگونی و تغییر وضعیت هستیم و آن‌ها که در ترفند‌هایی را چیده بودند، اکنون با وضعیت دشوار جدیدی رو به رو می‌شوند. ویروس کرونا تقریبا بسیاری از اقتصاد‌ها را دگرگون کرده است. این موضوع کشور‌های در حال توسعه را به سمت تغییر پیش می‌برد. غربی‌ها به دلیل دشمنی سعی داشتند ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران  به عنوان یکی از جاذبه‌های اقتصادی، سیاسی و استراتژیک جهان نادیده بگیرند، اما اکنون مجبور شدند که به عنوان یک محور اصلی آن را مورد توجه قرار دهند، این‌ها نقاطی است که وزرات خارجه معمولا در برنامه کاری خود دارد و بر اساس آن پیش می‌رود.

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: در سال آینده جز استراتژی کلان که در آن حکمت، عزت و مصلحت کشور وجود دارد، باید در ارتباط با سیاست گذاری‌ها بر اساس بازگشت طرف مقابل تصمیم گیری شود. ما در این زمینه از کارشناسان خبره و کارکشته‌ای برخورداریم که وزارت خارجه از آن‌ها بهره می‌گیرد. آینده کشور را هم می‌توان بسیار مناسب‌تر و بهتر از دوره گذشته ارزیابی کرد، لذا دستگاه سیاست خارجی ما باید با توجه به شرایطی که در دنیا پیش آمده و اثباتی که بر نوع نگاه هم زیستی و دوستی و برادری در شعار‌های جمهوری اسلامی بوده و به آن عمل شده است، برنامه ریزی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار