محصولات ارگانیک در کشاورزی ارتقا می‌یابد

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان از ارتقای محصولات ارگانیک در کشاورزی خبر داد.

محمد علی فهیم مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: محصولات مربوط به تامین زنجیره غذایی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و همچنین درک امروزی از محصولات ارگانیک، جایگاه انواع کود و سموم کشاورزی ارگانیک رو به پیشرفت بوده و یکی از مهم ترین محصولات در این زمینه کود‌های نوین است. نانوکود ارگانیک محصول تحقیقاتی و نوین ساخته شده با توجه به نیاز‌ها و شرایط محیطی مختلف است. در ساخت این محصول تلاش بر این بوده است که نقاط ضعف انواع خاک برطرف و در تمامی مراحل تولید از روش‌های ارگانیک استفاده شود.

او افزود: در روش‌های کشاورزی فعلی می‌توان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات را استفاده بی‌رویه از کود و سموم شیمیایی دانست که علاوه بر خطرات جانی (ترور بیولوژیک)، خاک را تضعیف کرده و میزان تولید محصولات را کاهش می‌دهد. همچنین با توجه به آلودگی آب‌های زیرزمینی توسط کود و سموم شیمیایی مشکلات زیست محیطی متعددی پدید می‌آید. در مقیاس فعلی زمین‌های کشاورزی، استفاده از کود‌های کنونی افزایش محسوسی در حجم و میزان تولیدات کشاورزی مشاهده نمی‌شود که به دلیل عدم سازگاری خاک و محیط با کود مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیرعامل این شرکت دانش بیان کرد: عدم سازگازی کود با خاک، منجر به ایجاد مشکلات فراوانی در کوتاه مدت و درازمدت می‌شود. این مسئله با توجه به مورفولوژی و ساختار کود‌های موجود در بازار قابل بررسی است. عدم کارایی کود‌های مختلف در تولید محصولات مختلف از جمله مشکلات فعلی صنعت کشاورزی است. بیش‌تر کود‌های موجود فقط قابلیت استفاده در رشد و تولید یک محصول خاص را دارا هستند و عدم جامعیت کود از نظر اقتصادی به هیچ عنوان مناسب نیست.

فهیم ادامه داد: استفاده از کود ارگانیک و بیولوژیک بر پایه طبیعت می‌تواند تا حدود زیادی سلامت انسانی و محصولات مورد استفاده را تامین کند. استخراج مواد مورد نیاز از منابع طبیعی و پسماند با به کارگیری مراحل مختلف منجر به تولید کود‌های ارگانیک می‌شود. استفاده از کود RONF منجر به افزایش ۵۰ تا ۱۵۰ درصدی در تولید محصولات مختلف کشاورزی می‌شود. در واقع با به کارگیری این نانو کود ارگانیک می‌توان علاوه بر داشتن محصولات ارگانیک، حجم برداشت در هر دوره را افزایش داد. قابلیت کنترل رهاسازی املاح موجود در کود طی بازه‌های زمانی مختلف می‌تواند در رشد و باروری محصولات کشت اول و کشت دوم نقش موثری داشته باشد. همچنین فرآیند تولید کود RONF به گونه‌ای است که امکان کنترل هوشمند رهاسازی کود وجود دارد.

او اظهار کرد: از دیگر مسائلی که می‌توان به آن تاکید کرد، سازگاری نانوذرات با بستر خاک است. مورفولوژی و جنس ذرات کود با قابلیت کنترل  از جمله راه حل‌های پیش‌بینی شده در مورد مشکلات از این نوع است. اما مهم‌ترین کارایی یک کود به قابلیت استفاده از آن در اقلیم‌‎های مختلف و محصولات مختلف است. با هدف‌گذاری در فرآیند تولید کود RONFA به این موضوع مهم کاملا توجه شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: این کسب و کار با بهره­ گیری از منابع ارگانیک و پسماند و فضولات حیوانی، محصول مورد نظر خود را که علاوه بر افزایش میزان ارزش افزوده (قیمت صادراتی محصولات ارگانیک) و فروش محصولات کشاورزی به رونق بخشی به سلامت جامعه و محیط زیست نیزکمک می­‌کند، ارائه می ­دهد.

فهیم گفت: فرآیند تولید آسان و به صرفه اقتصادی با توجه به ظرفیت­‌های مختلف و همچنین تکرارپذیری کامل تولید اولین موضوع در این زمینه است. با توجه به قیمت کود­هایی با اسامی مشابه در بازار این کود از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است. یکی از مهم ­ترین دلایل صرفه اقتصادی در مواد اولیه ارزان و زباله­‌های ارگانیک است. مهم­ ترین نقطه قوت در فرآیند تولید این کود، ارگانیک بودن آن است که کاملا در یک فرآیند ارگانیک و با استفاده از منابع و پایه طبیعی تهیه می‌شود. در این زمینه نانوکود RONF نسبت به سایر کود­های موجود در بازار برتری دارد.

او افزود: ورود تکنولوژی به صنعت کشاورزی منجر به تحولات در تولید محصولات متنوع کشاورزی شده است. بازار هدف این محصول، صنعت کشاورزی و کشاورزان در حوزه ­های مختلف است. بازار داخلی در تولید محصولات باغی و زراعی و همچنین بازارهای خارجی از جمله هدف­ های این محصول در بازار فروش است. این کود قابلیت اسفاده در زمینه کاشت تمامی محصولات و گلخانه­ ها است بنابراین در تمامی فصول سال در بازارهای داخلی و خارجی قابلیت استفاده دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان اظهار کرد: امروزه محصولات ارگانیک نیازمند بهره ­گیری از کود و سموم ارگانیک در صنعت کشاورزی است. نانوکود RONFA با هدف تولید محصولات کشاورزی ارگانیک و همچنین بهبود سلامت جامعه ارائه شده است. اما با توجه به اهمیت ویژه محصولات ارگانیک در کشورهای خارجی نظیر روسیه، ژاپن و اروپای غربی می­ توان گفت جایگاه و اهمیت این کود و محصولات تولید شده با آن در ارزآوری و رونق صادرات بسیار موثر است.

او ادامه داد: با توجه جایگاه مهم کشاورزی در صنایع کشور می ­توان با تحقیقات و پژوهش تولیدمحور، صنعت کشاورزی را به صنعت اول کشور در صادرات تبدیل کرد. تحقیقات به منظور ساخت کود­هایی ارگانیک با قابلیت آفت زدایی به منظور ارتقای این امر در دست اقدام است و به عنوان محصولات نوین فرآیند می ­تواند به بازار ارائه شود.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.