مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات یزد:

۹۸ درصد جمعیت روستا‌های استان یزد به شبکه ملی اطلاعات متصل شد

پاکدل مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد با اشاره به پیشرفت وضعیت اینترنت در یزد، از قرارگیری این استان در رتبه سوم شاخص توسعه یافتگی(IDI) در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا پاکدل مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد با اشاره به جایگاه این استان در شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: استان یزد بعد از استان های تهران و سمنان و با دارا بودن امتیاز ۷/۴۸ رتبه سوم شاخص IDI را به خود اختصاص داده و با توجه به اینکه میانگین کشور در این شاخص ۶/۹۱ است، امتیاز استان یزد ۰/۵۷ از میانگین کشور بالاتر است.

پاکدل افزود: استان یزد در سه زیرشاخص IDI نیز همچون دوره های قبل در رتبه های بالای کشور قرار داشته و بر اساس گزارش سه ماهه دوم در زیر شاخص دسترسی با ۸۹ درصد تحقق رتبه دو، زیر شاخص مهارت با ۶۸ درصد تحقق رتبه دو و زیر شاخص استفاده با ۶۴ درصد تحقق رتبه شش کشور را دارد.

وی، با توجه به اهمیت توسعه هماهنگ زیرساخت‌های ارتباطی، تولید محتوا و خدمات فضای مجازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت پهنای باند ورودی استان 220 گیگابیت بر ثانیه است که پس از شیوع ویروس کرونا و سه و نیم برابر شدن مصرف داده در استان که ناشی از رشد استفاده از محتوای فضای مجازی و سرویس های دورکاری، آموزش، خرید و فروش و سرگرمی بوده است، رکورد 98 گیگابیت بر ثانیه به ثبت رسید، با این وجود ظرفیت پهنای باند استان تا حدود دو و نیم برابر مصرف فعلی نیز پاسخگو است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد با بیان این که تعداد مشترکین اینترنت پهن باند به تفکیک ثابت و سیار، به ترتیب ۱۷۳ هزار و ۲۹۸ نفر و یک میلیون و ۱۲۵ هزار نفر، است، اظهار کرد: استان یزد با ضریب نفوذ ۱۵ درصدی مشترکین اینترنت پرسرعت ثابت رتبه چهارم، در ضریب نفوذ تلفن ثابت با میزان ۴۶ درصد رتبه سوم و همچنین رتبه اول در استفاده از رایانه را در این دوره کسب کرده است و ضریب نفوذ مشترکین تلفن همراه ۱۴۷ درصد و ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت همراه ۹۴ درصد است که نسبت به ارزیابی سه ماهه اول سال پنج و نیم درصد رشد داشته است.

اتصال 98 درصد جمعیت روستایی به شبکه ملی اطلاعات 

پاکدل با اشاره به این که تمام شهرهای استان از پوشش نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه برخوردار هستند، گفت: با وجود این که در استان یزد 95 روستا بالای 100 خانوار، 337 روستا بالای 20 خانوار و بقیه روستا ها زیر 20 خانوار هستند، 98 درصد از جمعیت روستایی به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت، دسترسی دارند که 15 درصد بیشتر از هدف برنامه ششم توسعه پیشرفت داشته است.

وی با اشاره به تحقق 100 درصدی اتصال مدارس شهری و روستایی استان به شبکه ملی اطلاعات، افزود: با اتمام طرح هوشمندسازی مدارس در استان 1080 مدرسه شهری و 505 مدرسه روستایی به شبکه ملی اطلاعات متصل و از اینترنت رایگان برخوردار شدند.

پاکدل اظهار کرد: بر اساس گزارش های ارسال شده، اغلب مدارس شهری در آموزش مجازی با کمبود حجم مواجه شده که با موافقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تامین هزینه افزایش ترافیک مدارس، حجم اینترنت مدارس استان از 30 گیگابایت به 70 گیگابایت ارتقا یافت.

وی افزود: از دیگر اقدامات این اداره کل برای هموار کردن مسیر توسعه و رشد اکوسیستم نوآفرینی و حمایت از کسب و کارهای نوپای استان، تلاش برای اجرای طرح نوآفرین و حمایت از رشد اشتغال‌زایی کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات است.

تخصیص 100 میلیارد ریال جهت اشتغال‌زایی

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد از تخصیص 100 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره برای توسعه اکوسیستم ارتباطات و فناوری اطلاعات و رونق کسب و کارهای  فناوری اطلاعات استان در قالب 12 طرح با پیش بینی ایجاد بیش از 300 شغل پایدار در این حوزه خبر داد.

او با اشاره به نقش حیاتی زیرساخت های ارتباطی و ابزارهای فناوری اطلاعات در همه زوایای زندگی مخصوصا حوزه های سلامت، کسب و کار، آموزش و فرهنگ در بحران کرونا، هدف از اعطای بسته تسهیلاتی 100 میلیارد ریالی را، حمایت از کسب و کارهای کوچک و بزرگ فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و ایجاد اشتغال پایدار برای فارغ التحصیلان و نیروهای متخصص این حوزه دانست و گفت: تسهیلات وام وجوه اداره شده، به کسب و کارهای نوپا دارای اپلیکیشن و بازی های موبایلی، کسب و کارهای غیر نوپا، واحدهای صنفی، حمایت از توسعه پلتفرم های ارائه خدمات و عرضه کنندگان محصول بر بستر پلتفرم های مبتنی بر فناوری اطلاعات، برگزیدگان رویدادهای نوآوری، ایجاد و توسعه شتاب‌دهنده های تخصصی و ایجاد و توسعه صندوق های جسورانه پرداخت می شود.

وی همچنین با اشاره به پذیرش و عضویت پارک علم و فناوری یزد در شبکه توسعه اقتصاد دیجیتال (تاد) تصریح کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور توسعه اقتصاد دیجیتال و استفاده از ظرفیت شبکه سازی در توسعه کارآفرینی در حوزه های دانش بنیان، از طریق پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات پروژه های توسعه محصول شرکت های فناور تحت حمایت مراکز عضو شبکه تاد در قالب «اعتبار تحقیقاتی توسعه محصول (گرنت رشد)» حمایت می کند.

پاکدل افزود: بر اساس این فراخوان 40 طرح در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط شرکت های نوپا در سامانه های مرتبط ارائه شد که پس از بررسی و تکمیل مدارک، 16 طرح در گام اول تایید و 12.5 میلیارد ریال حمایت شده‌اند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد همچنین مطرح کرد: از دیگر اقدامات این اداره کل برای هموار کردن مسیر توسعه و رشد اکوسیستم نوآفرینی و حمایت از کسب و کارهای نوپای استان، معرفی طرح های نوآفرین، بومواره و حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اشتغالزایی کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات استان جهت استفاده شرکت های نوپا و دانش بنیان از این تسهیلات است که 120 شرکت، تیم نوپا، سرمایه گذار و شخص حقیقی جویای کار حوزه فناوری اطلاعات در این سامانه ثبت نام کرده اند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار