گفت و گوی باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان با نخستین راننده زن اتوبوس آمبولانس کشور؛

کمی مهارت و جسارت می خواهد/ تا حالا تصادف نکرده ام

تنها راننده زن اتوبوس آمبولانس کشور حدود یک دهه است در اورژانس پیش بیمارستانی به حادثه دیدگان خدمت رسانی می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در کشور ما سال هاست که بانوان حضور در عرصه‌های مختلف کار و خدمت را بیش از پیش تجربه و پا به پای مردان برای کسب روزی حلال تلاش کرده اند. بسیاری از بانوان ایرانی نشان داده اند که می‌توانند علاوه بر هنر بزرگ همسری و مادری و مدیریت خانواده، خارج از محیط خانه هم کارآمد باشند. یکی از این بانوان نرگس راشکی تنها راننده اتوبوس آمبولانس در کشور است که اکنون در اورژانس ۱۱۵ استان اصفهان کار می‌کند.

خودتان را معرفی کنید

نرگس راشکی هستم سال ۱۳۵۸ در شهر زابل استان سیستان و بلوچستان متولد شدم. همسرم اهل اصفهان است و ۱۰ سالی می‌شود که در اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان مشغول خدمت هستم.

چطور به این شغل روی آوردید؟

من سال ۱۳۹۰ وارد اورژانس شدم، اورژانس یک کار عملیاتی است و بنده علاقه زیادی به فعالیت در فوریت‌های پزشکی داشتم، از همان لحظه ورود به اورژانس به عنوان مسئول دفتر ریاست اورژانس مشغول خدمت شدم، اما به دلیل علاقه ام تصمیم گرفتم از نیروی ستادی صرف به نیروی عملیاتی و سازگار با محیط کار اورژانس تبدیل شوم؛ بنابراین در دوره‌های تخصصی احیای قلبی و ریوی شرکت کردم و مدرک امداد سوانح گرفتم و، چون سال‌ها قبل گواهینامه پایه یک را گرفته بودم پیشنهاد رانندگی اتوبوس آمبولانس را به رئیس اورژانس دادم تا مفیدتر عمل کنم.

روز‌های اول کار چطور بود؟

روز‌های اول کار وقتی پشت فرمان اتوبوس آمبولانس می‌نشستم برای مردم عجیب بود که یک خانم راننده یک واحد اورژانس آن هم از نوع اتوبوس باشد، ولی کم کم با شرکت در مانور‌ها و استقرار‌هایی که داشتم این موضوع عادی شد.

در این شغل همکار خانم دارید؟

همکاران من در اتاق فرمان و مرکز ارتباطات اورژانس مشغول خدمت هستند و فعلا فقط بنده در این حوزه کار می‌کنم و تنها راننده اتوبوس آمبولانس در کشور هستم.

احساس خستگی نمی‌کنید؟

کار در اورژانس به دلیل استرس‌های بالایی که دارد برای خانم‌ها سخت‌تر است. کار زیاد و خستگی‌های طولانی مدت می‌تواند تاثیر زیادی بر رفتار هر فردی داشته باشد. اگر چه تمام تلاش خود را می‌کنم تا مشغله‌های کاری از زندگی شخصی ام جدا باشد. به هرحال کار در اورژانس سنگین است و قدرت روحی بالایی می‌طلبد، ولی خدا را شکر هیچ وقت از کارم خسته نشده ام.

نظر خانواده در مورد شغلتان چیست؟

خدا را شکر خانواده و همسرم، من و نوع کارم را به خوبی درک می‌کنند و همیشه حامی و کمک حال بنده بوده اند.

برخورد مردم و رانندگان دیگر به خصوص آقایان با شما چطور است؟

برخورد مردم بسیار عالی بوده و در بیشتر استقراری‌های اورژانس با روی خوش به من و همکارانم خسته نباشید می‌گویند و از اینکه در بین همکاران آقا یک خانم را هم می‌بینند احساس رضایت دارند، برخورد رانندگان مرد هم خوب بوده و هنوز مورد عجیب و غریب یا رفتار ناشایستی ندیده ام.

از مشکلات اورژانس ۱۱۵ اصفهان برایمان بگویید؟

مشکلات اورژانس عدم آگاهی برخی از مردم از دستورالعمل‌های اورژانس است: اینکه در چه مواردی نیاز به تماس با اورژانس است. همچنین کمبود نیروی شدید در اورژانس و از طرفی انتظارت جامعه از اورژانس ۱۱۵ بالاست.

روزانه چند تماس با اورژانس اصفهان گرفته می‌شود و چه تعداد تماس‌ها از روی مزاحمت می‌باشد؟

تعداد تماس‌ها با اورژانس در شبانه روز بسیار زیاد است که البته بخش اندکی از این تماس‌ها مزاحم تلفنی هستند. ولی خدا را شکر مزاحمت‌های تلفنی الان به خاطر شناخت و درک بالای مردم بسیار کم شده است.

کی بازنشسته می‌شوید؟

بنده ۱۸ سال سابقه کار دارم که تا زمان بازنشستگی هنوز فاصله‌ای هست و خوشحالم که می‌توانم حالا حالا در خدمت مردم باشم. به هیچ شغل دومی هم فکر نکرده ام و از اینکه در یک جمع عملیاتی کار می‌کنم بسیار خوشحال هستم.

شما رانندگی در شب را هم تجربه کرده اید؟
خیر، هنوز در شب با اتوبوس آمبولانس به ماموریت نرفته ام، چون ماموریت‌های شبانه را همکاران آقا بر عهده دارند.

بهترین و تلخ‌ترین خاطره شما در مدت فعالیتتان چه بوده؟

فکر می‌کنم شیرین‌ترین خاطره ما همه اورژانسی‌ها زمانی است که یک ماموریت با نجات جان هم نوع ما پایان یابد و بی شک آن لحظه شیرین‌ترین خاطره‌ها نقش خواهد بست. اما خاطره تلخی که در ذهنم مانده، چند سال پیش زمان تحویل سال نو با همکارانم شیفت بودیم در عوارضی شاهین شهر - نطنز خودرویی دچار حادثه شد که متاسفانه پدر و مادر در دم جان باختند و فرزند ۴ ساله آن‌ها با گریه می‌گفت بابام رو بیدار کنید چرا خوابیده؟ این تلخ‌ترین خاطره بود که سالهاست وقتی به آن روز را به یاد می‌آورم دچار تنش روحی می‌شوم.

به عنوان راننده نمونه هم معرفی شدید؟

بله، در سال ۱۳۹۸ به عنوان نمونه ترافیکی استان معرفی شدم که برایم باعث افتخار بود.

تا به حال تصادف کرده اید؟

خیر، خدا را شکر تاکنون هیچ تصادفی نداشته ام.

فعالیت شما دروضع همه گیری کرونا چقدر افزایش داشته است؟

این روز‌ها در مواجهه با علائم مشکوک به ابتلا به ویروس کووید ۱۹ تماس با اورژانس ۱۱۵ نخستین فکر و راه حلی است که به ذهن شهروندان خطور می‌کند. هر چند این تلاشگران بی ادعای حوزه سلامت در موارد مشکوک به کرونا با لباس‌ها و تجهیزات ایمنی کامل به ماموریت اعزام می‌شوند، اما همه می‌دانیم که آنان با این وجود در خط نخست رویارویی با ویروس کرونا قرار دارند.

متاسفانه گاه به دلیل اطلاعات نادرستی که نزدیکان بیمار می‌دهند، کارشناسان بدون تجهیزات ایمنی کافی که برای حضور در بالین بیمار کرونایی لازم است، وارد صحنه می‌شوند و با معاینه فرد متوجه می‌شوند که فرد مشکوک به بیماری کرونا است و باید برای اقدامات بیشتر تشخیصی و درمانی به بیمارستان منتقل شود در این شرایط هر لحظه ممکن است کارشناسان اورژانس ۱۱۵ با توجه به مواجهه مستقیم با فرد بیمار، خود نیز درگیر بیماری شوند. این جان فشانی همکارانم در ۱۱۵ متاسفانه کمتر به چشم می‌خورد و در میان انبوه خبر‌ها و تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها و فضای مجازی، از این خط شکنان جبهه سلامت که هیچ چشم داشتی ندارند، اسمی برده نمی‌شود، ولی آن‌ها با عشق و علاقه برای امداد رسانی با تمام توان در خدمت مردم هستند.

کلام آخر

از همه مسئولان می‌خواهم تا به زنان جامعه اعتماد و از ظرفیت‌های آن‌ها در پیشبرد و پیشرفت جامعه استفاده کنند.

معصومه اکبری

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
پر از احساس مثبت