گفت و گوی باشگاه خبرنگاران اصفهان جوان با تولیدکننده نمونه در کوچکترین روستای کویری کشور؛

تمام اهالی روستا با پرورش گل امرار معاش می‌کنیم

اهالی روستای عباس‌آباد بادرود به همت یکی از جوانان روستا به بزرگترین تولیدکننده گل‌های زینتی و شاخه بریده استان اصفهان تبدیل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، یکی از مهمترین مشکلات کشور اشتغال جوانان و به خصوص دانش آموختگان دانشگاهی است که شمار زیادی از آن‌ها با تولید بیگانه و به دنبال پشت میزنشینی هستند، این درحالی است که در سال‌های اخیر کم نبوده‌اند جوانانی که آستین همت را بالا زده و با طرح‌هایی نوآورانه نه تنها مشغول به کار شده‌اند بلکه زمینه اشتغال عده‌ای از افراد جویای کار را فراهم کرده‌اند. شاهد این ادعا جوانان روستای کویری عباس آباد در بادرود نطنز هستند که بزرگترین تولیدکننده گل‌های زینتی و شاخه بریده در استان اصفهان شناخته می‌شوند. روستای آن‌ها هم به لحاظ اجرای موفق طرح هادی روستایی، روستای نمونه استان معرفی شده و این روز‌ها بزرگترین تولید کننده محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای است.

پای صحبت کارآفرینی موفق نشستیم که با ۵۰ میلیون تومان سرمایه شروع به فعالیت کرد و اکنون برای ۳۰۰ نفر در کوچکترین روستای کویری کشور اشتغال ایجاد کرده است.

خودتان را کامل معرفی کنید
اسماعیل اسماعیلی ۳۷ساله اهل روستای عباس آباد بادرود نطنز، دیپلم علوم انسانی دارم

در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید؟
درحوزه تولید گل‌های زینتی فعالیت دارم و ۵ نوع گل گلخانه‌ای تولید می‌کنم و خوشبختانه در تولید بذر گل‌های وارداتی هم خودکفا شده ایم و روستای خود را ظرف دوسال به بزرگترین تولیدکننده گل در استان اصفهان تبدیل کردیم، پیشنهاد پرورش گل را اولین بار به کل روستا دادم که خوشبختانه اکثر روستا در کشت سهیم شدند و کار را با پرورش گل داوودی شروع کردیم.

تمام اهالی روستا با پرورش گل امرار معاش می‌کنیم

 

غیر از گل‌های داوودی چه محصولاتی کشت می‌کنید؟
علاوه بر گل‌های داوودی، گل میخک، زنبوری، تاج خروسی و عروس ایرانی هم پرورش می‌دهیم.

انگیزه اصلی شما برای شروع این کار چه بود؟
فکر می‌کنم در مرحله اول انگیزه اصلی من، علاقه زیادم به کشت و کار بوده است.

چه شد که تصمیم گرفتید در مسیر کارآفرینی قدم بردارید؟
مدتی با مشکل جسمانی روبرو شدم دیسک کمر و بیماری آی پی تی تقریبا من را از کشاورزی دور کرد، کم آبی و درآمد پایین و خسارت یخ زدگی محصول و حوادثی از این قبیل هم جوانان روستای ما را از کشاورزی زده کرد و آن‌ها را به فکر کار در کارخانجات و کارگاه‌های اطراف انداخت و حتی برادرانم به همین دلیل از روستا مهاجرت کردند و من بخاطر مشکل خودم به فکر رفع موانع برای کسب درآمد افتادم که اقدام به ایجاد گلخانه کردم. هدفم تغییر کلی الگوی کشت در روستا بود که تا حدودی موفق شدم و در ادامه ان‌شاءلله کاملا الگوی کشت روستا را تغییر خواهم داد.

تعریف شما از کارآفرین چیست؟
تعریف من از کارآفرین کسی است که بتواند بدون کمک یا انتظار از کسی شغلی برای خود ایجاد کند و الگویی برای دیگران باشد یعنی کاری که راحت در دسترس دیگران باشد.

تمام اهالی روستا با پرورش گل امرار معاش می‌کنیم

 

از نظر شما برای کار آفرینی نیازی به تحصیلات آکادمیک هست یا نه؟
خیر، نیازی به تحصیلات آکادمیک نیست فقط باید به داشته‌ها اهمیت داد و ارزش فرصت‌ها را دانست.

خصوصیات یک کار آفرین نمونه چیست؟
اینکه بتواند الگوی دیگران باشد یعنی کاری انجام دهد که زیاد پیچیده و غیر قابل دسترس نباشد یکی از مسائلی که کارآفرین باید روی آن تمرکز کند بحث چشم انداز می‌باشد که چشم انداز روشنی داشته باشد و بداند قرار است به کجا برسد مثال شخصی با زدن یک کارخانه با اشتغالزایی ۱۰ نفر اسم خود را کار آفرین می‌گذارد که اصلا قابل درک نیست این فرد فقط فکر درآمد خود بوده کار وسرمایه‌ای که ایشان خرج کرده برای یک جوان غیر قابل دسترس است.

هزینه اولیه را از کجا تامین کردید؟
برای کشت‌های پرمصرف و اول با احداث یک سالن سیصدمتری با سرمایه ۵۰ میلیون تومان از سرمایه خودم شروع کردم و درآمد آن را خرج احداث سالن‌های بعدی کردیم والان در کل در روستا بیش دو هکتار سالن و دو هکتار فضای باز گل کشت می‌شود.

چه مجوز‌هایی برای شروع کار لازم داشتید؟
مجوز احداث گلخانه را جهادکشاورزی ظرف دو هفته در اختیار ما قرار داد و مشکلی نداشتیم.

چه مشکلات و موانعی در اوایل کار بود و چگونه این موانع را رفع کردید؟
مشکلات زیاد بود بانک کشاورزی اصلا وامی برای من و در کل افرادی که در این زمینه فعالیت داشتیم در نظر نگرفت و بهانه‌هایی از جمله اینکه سازه‌های شما باید با نقشه ما باشد و یا در مورد ضمانت‌های بانکی که از من روستایی سند شهری می‌خواستند که چنین چیزی غیرممکن بود که به جای وام بانکی مجبور شدم از سهم زمین و آب کشاورزی خودم بگذرم و آن را به افراد غیر بومی بفروشم تا بتوانم سرمایه گذاری کنم، مشکلات هنوز پا برجاست، ولی خوشبختانه درآمد این کار کمی از بار مشکلات را کم کرده است.

مزایای پرورش گل زینتی و شاخه بریده نسبت به تولید دیگر محصولات کشاورزی چیست؟
علت اصلی پرورش گل، مشکل کم آبی و کشت پایدار بود بخاطر همین قبلا فقط کشت بهاره داشتم، ولی الان در طول سال کشت دارم و درآمدم نسبت به هزینه خیلی زیادتر است و میزان اشتغال را هم بالاتر می‌برد یعنی اگر قرار بود من طالبی کشت می‌کردم کار بسیار مشکل بود، زیرا باید کارگر از بیرون روستا می‌گرفتم، ولی با تولید گل زینتی خانم‌های روستا هم مشغول به کار شده‌اند و تمام اعضای خانواده‌ام نیز به من کمک می‌کنند.
ازچه زمانی کار کشاورزی را به صورت حرفه‌ای دنبال کردید؟
از سال ۸۲ کشاورزی را در پیش گرفتم، ولی از سال ۹۶ کار کشت گل‌های زینتی را شروع کردم.

سود خالص و برگشت سرمایه در تمامی مراحل و فرآیند‌ها از ابتدای تولید تا مرحله عرضه به بازار چه میزان است؟
کشت ما اصلا درآمد ثابت ندارد، چون وضع بازار هر روز تغییر دارد، ولی به طور میانگین هر سالن هزار مترمربعی سالیانه ۱۵۰ میلیون درآمدزایی دارد. اگر بازار تحت تاثیر نباشد مثل شرایط کرونا و محصول خوب باشد، در سال اول کل هزینه برمی‌گردد.

تولیدات شما در چه سطحی از منطقه یا کشور توزیع می‌شود؟
تولید ما کل نیاز شهرستان‌های نطنز، کاشان و اردستان را تامین می‌کند، البته به شهر‌های تهران، اصفهان و مشهد هم گل می‌فرستیم.

از مسئولان شهرستان، استان و کشور چه انتظاری برای کمک به تولید بیشتر دارید؟
از مسئولان می‌خواهم نگاهی کلی به کشاورزان نداشته باشند، بادرود منطقه‌ای است که متاسفانه با سهمیه بندی حقابه ۳۶ درصد سهم آن نسبت به پروانه‌ای که دارد کم شده است، اگر مسئولان همراهی کنند کل روستا و حتی شهر بادرود را برای تغییر الگوی کشت آماده می‌کنیم که دیگر جوانان ما با مهاجرت به شهر‌های اطراف به کارخانجات نروند و حتی با این آب کم هم می‌توانند با فرصت دو برابری زمینه کار را ایجادکرد. در روستای ما قبلاً بانوان روستا به قالیبافی مشغول بودند، اما حالا راحت
در کنار مردان خانواده کار می‌کنند و درآمد خوبی دارند.

توصیه شما به جوانان فارغ التحصیل کشاورزی چیست؟
در جای جای کشور ما الگوی صحیح کشت ترسیم شده و جوانان می‌توانند هم علم خود را در اختیار کشاورزان قرار دهند و هم شغل خود را تضمین کنند.

غیر از کار آفرینی در مباحث دیگر هم مشغول هستید یا خیر؟
در عرصه هواشناسی با ایجاد کانال و سایت هواشناسی و اطلاعات هواشناسی کشاورزان را همراهی می‌کنم.

کرونا دلیل رکود کار شما بود یا نه؟
مسلما تاثیر داشت، تنها صنفی که همچنان پا برجا بوده و روز به روز در حال پیشرفت است پرورش گل و گیاه است، ولی شیوع کرونا کار ما را به رکود برد البته خوشبختانه اواسط سال ۹۹ به اینطرف دوباره پا گرفت. 

سخن پایانی
محصولاتی که تولید می‌کنیم با ارزش هستند و، ولی آن را با اندک قیمتی در اختیار دلالان می‌گذاریم و با قیمت بیشتر به دست مصرف‌کننده می‌رسد. حذف واسطه‌ها سبب می‌شود نه تولیدکننده ضرر کند نه مصرف‌کننده.

گزارش از معصومه اکبری

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۲۱:۴۴ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
درود برشما کارآفرین نمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
بنظرم همین مشکلات هستن که خلاقیت ما را به کار می اندازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
خواستن توانستن است
Iran (Islamic Republic of)
بهاره امیری
۱۵:۳۶ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
آفرین
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۳:۱۹ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
از دولت و مسئولین انتظار بیشتری داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
هر چه این اشتیاق ها بیشتر باشد موفق تر خواهیم شد
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسین صادقی
۱۲:۳۱ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
ایده های عالی کم هستند اراده ی لازم برای اجرایی کردن این ایده ها ناپیداست
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسین صادقی
۱۲:۳۱ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
ایده های عالی کم هستند اراده ی لازم برای اجرایی کردن این ایده ها ناپیداست