خودروهای لوکسی که مالیاتی شدند؛ معیار اخذ مالیات از خودروها چیست؟

تمامی مالکان خودرو‌های لوکس، که در پایان هر سال مجموع ارزش خودرو آن‌ها بالغ بر یک میلیارد تومان است، مشمول پرداخت مالیات سالانه خودرو شدند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پنجم اسفند ماه سال ۹۹ بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طی جلسه علنی، بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بند الحاقی ۷ تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه را مورد بررسی قرار داده اند.

بر اساس آن مصوب کردند تا تمامی مالکان خودرو‌ها (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) مدل‌های مختلف خودرو‌های سواری (اعم از وانت‌های دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل) که در پایان هر سال مجموع ارزش خودرو آن‌ها بالغ بر یک میلیارد تومان است، مشمول پرداخت مالیات سالانه خودرو شوند.

این داستان در حالی در سال ۱۴۰۰ اجرا خواهد شد که برخلاف بسیاری از نقاط دنیا، خودرو در کشور ما به جای یک کالای مصرفی بودن، به عنوان کالای سرمایه‌ای شناخته می‌شود و با گذر زمان و افزایش کیلومتر علیرغم اینکه در اکثر نقاط دنیا قیمت یک خودرو تا ۵۰ درصد هم افت می‌کند، اما در کشور ما بر عکس این ماجرا رخ داده و مثلا سیتروئن C۳ یا رنو کپچر که روزی با قیمت حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان پیش فروش شدند این روز‌ها قیمت نمونه‌های کارکرده اش تا حدود ۸۰۰ میلیون تومان هم میرسد!

این مسئله در خصوص تمامی محصولات داخلی و مونتاژی و... هم صدق می‌کند و برای مثال قیمت کیا سراتو مونتاژ داخل آپشنال با موتور ۲ لیتری در عرض ۵ سال از ۱۰۰ میلیون تومان به حدود ۸۰۰ میلیون تومان در این روز بازار رسید. اگرچه که یکی از فاکتور‌های مهم افزایش نامتعارف قیمت خودرو به ویژه نمونه‌های وارداتی رشد ناگهانی قیمت ارز بوده است.

اگر بخواهیم مثالی ملموس‌تر در این خصوص بزنیم باید گفت که بر طبق این قانون آنچه کاملا مشخص است، این بوده که خودرو‌های تا سقف یک میلیارد تومان از پرداخت معالیات معاف شده اند. مورد دوم این بوده که تعریف خودروی لوکس در کشورمان نامناسب و غیر علمی است.

گزارش - دریافت مالیات از خودرو‌های لوکس چه تاثیری روی بازارخواهد داشت؟

ارزش گذاری خودروهای لوکس چگونه است؟

مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در هیچ کجای دنیا خودرویی که بالای ۲۵۰۰ سی سی گنجایش پیشرانه داشته و قیمت آن از ۴۰ هزار دلار بیشتر است، در کلاس خودرو‌های لوکس قرار نمی‌گیرند.

او بیان کرد: این تعریف نامناسب سبب شده تا در این قانون نیز بسیاری از خودرو‌ها از برند‌های آسیایی که سال هاست از عمرشان گذشته در این ردیف قرار گرفته و موظف به پرداخت مالیات شوند. آیا به واقع در همه جای دنیا یک دستگاه هیوندای سوناتا هایبرید یا تویوتا کمری، کیا اپتیما و حتی برخی خودرو‌های چینی (که برچسب قیمتی بالای ۱ میلیارد خورده اند) خودروی لوکس محسوب می شوند؟ این‌ها همه خودرو‌های اقتصادی خانوادگی هستند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اتفاق دیگری که رخ داده، این است بسیاری از برند‌های اروپایی (از جمله برند‌های آلمانی و ایتالیایی و...) در بازار کشورمان اصلا خودرو‌های روز دیگر محسوب نمی‌شوند زیرا آخرین سری خودرو‌های وارداتی در کشور معدود مدل‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و مابقی زیر این سال هستند.

فرزانه تشریح کرد: وقتی نگاهی به قیمت‌های این روز‌های خودرو‌ها به ویژه وارداتی‌ها در بازار کشور می‌اندازیم، به نظرمی آید گویی ارزش گذاری آن‌ها نه با دلار حدود ۲۵ هزار تومان بلکه با دلار حدود ۴۰ هزار تومن محاسبه شده است، برای مثال همین مسئله سبب شده که یک دستگاه ب ام و سری ۷ مدل ۲۰۱۸ فول آپشن صفر کیلومتر کربن بلک که می‌توان قیمتی حدود ۱۰۰ هزار دلار را برایش در بازار جهانی متصور بود این روز‌ها تا حدود ۸ میلیارد تومان هم در بازار کشورمان رسیده است!

او ادامه داد: یعنی یک ماشین ۱۰۰ هزار دلاری ضرب در دلار ۴۰ هزار تومانی که می‌شود چهار میلیارد تومان و تقریبا نزدیک ۱۰۰ درصد هم عوارض واردات روی آن لحاظ شده تا به این عدد کاملا غیر منطقی حدود هشت میلیارد تومان رسیده است.

فرزانه بیان کرد: حال اگر قیمت دلار را همان حدود ۲۵ هزار تومان در نظر بگیریم، ارزش این سری ۷ در بازار ایران می‌شود ۳۲۰ هزار دلار! یعنی شما برای یک ماشین ۳ سال کهنه (چون تمامی خودرو‌های امروز بازار دنیا مدل ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ خواهند بود) از برند ب ام و، هم اندازه پولی را پرداخت کرده اید که در همه جای دنیا می‌توان با این حدود ۳۲۰ هزار دلار آخرین مدل رولزرویس ریت را خریداری کرد.

گزارش - دریافت مالیات از خودرو‌های لوکس چه تاثیری روی بازارخواهد داشت؟

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: حال تصور کنید قرار است از این مالکی که چندین برابر ارزش واقعی یک خودرو را پرداخت کرده و یکبار هم عوارض و مالیات چندین و چندگانه وارداتش را هم پرداخت کرده و از طرفی سوخت آزاد استفاده کرده و ورود قطعات یدکی ماشین آن هم ممنوع است و با چند برابر ارزش جهانی آن را میخرد و از طرفی در شرایطی که واردات خودرو بیش از ۳ سال است که ممنوع شده، مجددا خواسته می شود که برای یک سال بیش از ۲۰۰ میلیون تومان (برای یک سری ۷ ب ام و) مالیات پرداخت کند.

او گفت: بر این مسئله کاملا واقفم که هدف از دریافت مالیات به این سبک، افزایش درآمد‌های دولت، بازتوزیع ثروت و جلوگیری از فعالیت‌های احتکاری است، اما این سئوال مطرح می‌شود که آیا در سایر نقاط دنیا تعریف دریافت مالیات از خودرو بنا بر نسبت قیمت آن در بازار همان کشور محاسبه می‌شود؟ شاید یکی از مناسب‌ترین مثال‌ها در این زمینه کشور آلمان باشد که محاسبه مالیات سالیانه یک خودرو متضمن بررسی فاکتورهایی، چون میزان دی اکسید کربن تولید شده در یک کیلومتر، گنجایش موتور، وزن و نوع سوخت و... است.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: بر طبق همین فرمول در کشوری همانند آلمان، میزان مالیات یک دستگاه ب ام و ۷۳۰ مدل ۲۰۱۸ با موتور بنزینی ۴ سیلندر ۱۹۹۸ سی سی و وزنی معادل ۱.۸ تن که در هر یک کیلومتر تنها ۱۳۴ گرم دی اکسید کربن تولید می‌کند دقیقا چیزی حدود ۱۲۰ یورو (با یوروی ۳۰ هزار تومان) معادل ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که برای همین خودرو در کشورمان تنها بدلیل شرایط غیر واقعی قیمتی به حدود ۲۰۸ میلیون تومان می‌رسد.

در محاسبه این مالیات اگر خودروی مذکور دیزل باشد (بدلیل اینکه آلایندگی بیشتری دارد) بر میزان مالیات افزوده و وقتی سراغ خودرو‌های هایبرید می‌روید (بدلیل آلایندگی کمتر) به مراتب پایین‌تر بوده و برای مثال در کشور آلمان میزان مالیات سالانه تویوتا پریوس مدل ۲۰۱۶ برابر با ۱۱۴ یورو است. محاسبه همین مالیات برای لکسوس NX۳۰۰ هایبرید که در هر کیلومتر، ۱۲۰ گرم دی اکسید کربن تولید می‌کند در حالی در آلمان دقیقا سه میلیون تومان است که در محاسبه جدید در کشورمان ۵۳ میلیون تومان تعیین شده است.

گزارش - دریافت مالیات از خودرو‌های لوکس چه تاثیری روی بازارخواهد داشت؟

خودروهای لوکس، باید مالیات دهند

پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: هر کالایی که قیمت گذاری می شود، متاثر از عرضه و تقاضاست. با تغییراتی که طی یک تا 2 سال گذشته شاهد بودیم، قیمت بسیاری از کالاها افزایش یافته است.

این مقام مسئول تشریح کرد: سیاست مجلس این است که با توجه به کمبود مواد ارزش در شرایط تحریم، اولویت تخصیص ارز به کالای غیر لوکس باشد. در قدم اول ارز به کالای اساسی سپس واسطه ای اختصاص می یابد. حداقل در 2 سال اخیر از تخصیص ارز مستثنا بوده اند. 

او در خصوص اساس قیمت گذاری مالیات برای خودروهای لوکس، گفت: قیمت بر اساس میزان عرضه و تقاضا و نرخ ارز است. اکنون در مصوبه بودجه امسال از خودروهای لوکس قرار است مالیات گرفته شود و قیمت آن بر اساس میزان عرضه و تقاضا، شرایط بازار و نرخ ارز است. 

شاید جالب باشد میزان مالیات سالیانه یکی از گران‌ترین و آلاینده‌ترین خودرو‌های دنیا در آلمان را نیز برایتان محاسبه کنیم. مالیات یک ساله بوگاتی شیرون مدل ۲۰۲۱ با موتور ۱۶ سیلندر ۸ هزار سی سی که در هر کیلومتر چیزی حدود ۵۱۶ گرم دی اکسید کربن تولید می‌کند، حدود ۲۳۰۰ یورو برابر با شصت و نه میلیون تومان است.

در هر حال، باید گفت این سبک جدید دریافت مالیات از خودرو‌های بالای یک میلیارد تومان نه تنها علمی و مناسب نیست بلکه بر روی قیمت آن‌ها در بازار امسال نه تاثیر خاصی می‌گذارد و نه از معاملات این خودرو‌ها به میزان قابل توجهی می کاهد. در بحث خودرو‌های بالای یک میلیارد که عموما مدل‌های وارداتی را شامل می‌شوند تنها باز شدن مجدد در‌های واردات می‌تواند بین ۴۰ تا ۵۰ درصد از قیمت کاذب امروز آن‌ها بکاهد.

حالا محاسبه کنید اگر نرخ ارز نیز در این میان کاهش یابد آیا همچنان قیمت تویوتا لندکروزر مدل ۲۰۱۰ حدود سه میلیارد خواهد بود؟!

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
مطالب پیشنهادی وب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
نام:
ایمیل:
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
* نظر:
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
Germany
جمشید
۱۰:۴۷ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
بالاخره ما نفهمیدیم٬ این همه پولدار و میلیاردر درنظامی که پایه و اساس ان بر دوش مستضعفین جامعه است٬ چطور اجازه دارند با اسودگی خیال جولان بدهند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۱۳ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
از جیب مردم برداشتن دیگه کافی نیست ؟؟؟؟
مگر خدماتی در کشور ارائه میشود که مالیات برای خودرو در نظر گرفته اند ؟
جاده و خیابنهای خوب داریم ؟؟؟؟
آسفالت مناسب داریم ؟؟؟؟
کیفیت خدمات پس از فروش خوب داریم ؟؟؟
هزینه مناسب قطعات و لوازم یدکی در کشور مناسب است ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۰۹ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
کاش دستمزد کارگران هم مثل قیمت خودرو بالامی رفت؟!
Germany
ناشناس
۱۸:۱۹ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
کشوری که ارز ندارد چطوری اجازه می دهد
میلیارد ها دلار به خارج برای خرید این فرغون ها بشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
چه خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
یه سوال داشتم من خودم خودرو ندارم ولی این پول ها کجا میره و برای چی استفاده میشود ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
نمی دونم
Germany
ناشناس
۱۵:۰۶ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
کسی که ارز و پول ایران را به خارج میبرد و ماشین میلیاردی می خرد
باید مالیات بده. و حسابی هم باید مالیات بده.
بعکس ماشین های تولید داخل از پرداخت هر مالیات ازاد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۱۵ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
نا آگاهانه حرف زدن کار درستی نیست
کسی که توان خرید ماشین خوب داره چرا باید مالیات بده ؟؟؟؟
مگر خودرو های داخلی کیفیت مناسب ؟ رفاه ؟ امنیت ؟ و ..... را دارند ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
جالبه،مالیات می گیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
اصلا کلا مگه چند تا خودرو لوکس تو مملکت هست؟ شما باید ملاک مالیات خودروهای خارجی باشد و بس از کوچکش تا بزرگش، کار کارشناسی نباشه میشه این
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
از پراید تقویت شده توربو شارژ جفت دیفرانسیل دوبل شاستی هم بگیرین دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
از پراید تقویت شده توربو شارژ جفت دیفرانسیل دوبل شاستی هم بگیرین دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
کم کم میگن اسمت لاکچری هست.کفشت لاکچری هست .پیراهنت لاکچری هست .این دلاور مردان که میشینن این قوانین را میزارن من کاری به زندگی و اموال خود و آقازاده هاشون ندارم.فقط قیمت ساعت مچی دستشون را لطف کنن. مالیات چی.واردات ماشین را آزاد کن .با همون دلار ۲۵ هزار تومانی عوارض گمرکی نگیر بعد از خودرو بالای یک میلیارد مالیات بگیر
Iran (Islamic Republic of)
فدایی
۱۳:۵۱ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
خیلی خوبه عالی کسی که ماشین چند میلیلردی داره باید باید مالیات بده
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۱۳:۵۰ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
گمرکی که ایران میگیره باعث افزایش چشمگیره خودرو هست و عامل دووم قیمت دلار که جهانگیری مسئولش هست. بعد دوباره دولت اومده از همین تورمی که خودش باعثش شده مالیات میگیره. روی هرچی سنگ پا هست سفید کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
طرح خوبی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
همینا خودش علت گرونیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
مجلس همش مالیات میگیره
Iran (Islamic Republic of)
رضایی
۱۶:۴۹ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
برادر مگه داره از تو مالیات میگیره؟؟؟
نکنه تو از اونایی که خودرو میارن هستی؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
شامل خودروهای چینی و روسی هم میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
شامل خودروهای چینی و روسی هم میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
موقع فروش مالیات و عوارض میگیرید دیگه. پس اون چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
مجلس از وقتی اومده فقط تو فکر گرفتن مالیاته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
دولت تدبیر و امید قیمت دلار را ده برابر افزایش داد و قیمت خودرو داخلی را بیش از ۵۰۰٪ و خودرو خارجی را الاماشالله بعد بجای سروسامان دادن به وضع مملکت و ثبات اقتصادی الان هم به طریق دیگری به فکر زدن جیب مردم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
مردم همه کشورها از جمله عراق و افغانستان بهترین ماشین ها رو سوار میشن اونوقت ما هنوز در بند پراید هاچ بک و ساینا و کوییک هستیم.....وقتی میرم شمال عرب های عراقی رو میبینم با بهترین خودرو ها اومدن دلم میسوزه...مگه مردم ما لیاقت ندارن که به جای فورد اسکیپ پراید سوار شن به حای پژو سوناتا...چنین حمایت مسخره ای از خودروساز های داخلی تو هیچ کشوری دیده نمیشه اگر واردات ازاد بود ایران خودرو مجبور میشه اونقدر پژوپارس رو ارتقا بده که قابل رقابت با سوناتا و اپتیما باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
10..15 سال پیش نسبت به الان ماشینهای لوکس بیشتری تو خیابونها بودن. یعنی هرچی میاد داریم بیشتر درجا میزنیم. اینم بخاطر تدابیر هوشمندانه ی مسئولان با درایته. با همین فرمون جوری بشه .هرچند اونموقع قیمت این چارپایان هم به فلک خواهد رسید بنا به افزایش تقاضا قیمت و مالیات بیشتر میشه. قاطر مالیات میانگین این دوتا رو شامل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
شما اول همان طرح مالیت بر خانه های خالی رو اجرا کنید که یک نفر چند خانه داره و مالیت هم نمیده
Iran (Islamic Republic of)
وطنم
۱۲:۰۴ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
واقعا جدی میگه این دوستمون, از بعضی پرایدها هم باید بگیرند چون بعضی خانواده ها برای تمام افراد یه پراید رو میخرند. خب ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
برانفس كشيدن هم ماليات بديداين تازه اولشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
با این افق تیره که من می بینم، بک بار دگر پرده عوض خواهد شد
Canada
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
همه ماشینها دارند مالیات میدهند عوارض میدهند امسال هم خیلی زیادتر شده . قانون مالیات برای ماشین یک میلیاردی چقدر هست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
طرح خیلی خوبی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
سلام
دست مجلس درد نکنخ. واقعا طرح خوبی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
ایران افتاده دست یک عده ک اصلا نمیدونن چکار کنن ک از این گندی ک زدن بیرون بیان...
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۰:۵۰ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
من خودم خودرویی ندارم ولی ترجیح می دهم مردم خودروهای لوکس در خیابانها سوار شوند چون خیلی آلودگی کمتری ایجاد می کند . واقعا مجلس هنگام بر قراری این قوانین مالیاتی جدید کارشناسی هم انجام داده است یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
وات د فاز؟
فازت چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
چرا از کارمندان وزارت امور خارجه مالیات نمیگیرید که ماهی حداقل 7 8 هزار یورو حقوق میگیرند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
بی علم‌ بی دانش با یه کلمه مهندسی معکوس داریم پیش میریم متاسفانه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۵۶ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
اگر این سبک جدید دریافت مالیات از خودرو‌های بالای یک میلیارد تومان روی قیمت آن‌ها در بازار امسال تاثیر خاصی نمی‌گذارد، یعنی خریدار با پرداخت مالیات هم مشکلی ندارد. پس شما لطفا کوتاه بیا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
از پراید هم بگیرید چون برای بعضی ها که قدرت خرید ندارن خودرو لوکس حساب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
نه آقا جان آنهایی که پژو ۲۰۰۰ و پراید و پیکان دارند باید مالیات بدهند.چون پول‌هایشان تو بالش قایم کرده‌اند. آنوقت یه بدبخت که یه ماشین سانتافه فقط داره که نباید مالیات بده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
چه قانون مزخرفی، یارو ارزش BMW i8 میزنه 1 میلیارد 10 میلیون مالیات میده، هر قانون که نوشته می شود یه راه فرار می گذارند با استفاده از ادبیات کهن فارسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
گرونی خودرو کم بود مالیات هم بهش اضافه کنید.
خاک بر سرتون
Germany
ناشناس
۰۸:۵۳ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
فقط از این دولت مالیات تعریف شده نه رفاه و تامین نیاز اولیه مردم برا پایین‌ترین سطح زندگی....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
کلا فشل هستن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
مردم چند بار باید به داروغه مالیات بدن ؟
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
آخرین اخبار
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر