دروس عملی در شهر‌های آبی و زرد برگزار می‌شوند/ دانشجویان گرفتار اما و اگر‌های تشکیل کلاس‌ها شده اند

یکی از چالش‌های پیش روی آموزش عالی ایران بعد از شیوع ویروس کرونا نحوه برگزاری دروس عملی دانشجویان بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، طی یک سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، نحوه برگزاری کلاس‌های دانشجویان با سال‌های اخیر تفاوت‌های زیادی پیدا کرد، اما این تفاوت نه‌تنها برگزاری کلاس درس‌های تئوری بلکه کلاس درس‌های عملی را نیز تحت‌تاثیر قرار داد.

در اسفند ۹۸ به دلیل ویروس کرونا، در کشور دانشجویان و مجموعه دانشگاهی با مقوله «آموزش مجازی» آشنا شدند در حالی که این موضوع تا قبل از شیوع کرونا چندان مورد توجه قرار نگرفته بود و کمتر دانشگاهی تجربه برگزاری کلاس‌های مجازی را داشت، اما در این میان با ورود کرونا به کشور فضای آموزش عالی همانند دیگر مسائل تحت‌تاثیر قرار گرفت و تمامی دانشجویان و استادان فضای جدید آموزشی را تجربه کردند.

در این خصوص برخی از دانشجویان از نحوه برگزاری کلاس‌های مجازی به علت رسیدگی به دیگر امورات زندگی خود راضی بودند و برخی دیگر علاقه زیادی به این مسئله نشان ندادند. همچنین مشکلاتی که دانشجویان و اساتید در این مسیر با آن مواجه بودند را نباید نادیده گرفت. همچنین با وجود اینکه آموزش و یادگیری الکترونیکی یک سرمایه گذاری هوشمند در نظام آموزش عالی کشور محسوب می‌شود، اما مهم‌ترین انتقاد موجود به این مسئله در حال حاضر و با اوج گیری مجدد ویروس جهش یافته کرونا، برگزاری کلاس‌های عملی است.

دانشگاه‌ها تا حد امکان دروس عملی دو ترم گذشته را به صورت الکترونیکی و مجازی برگزار کردند و آن دسته از درس‌های آزمایشگاهی و کارگاهی که امکان برگزاری مجازی آن‌ها نبود در شرایط مساعد‌تر در شهر‌های آبی و زرد به شیوه حضوری و فشرده و با حضور تعداد کمی از دانشجویان برگزار شد.

تعویق برگزاری کلاس‌های عملی با نارنجی شدن وضعیت پایتخت

حسین حسینی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: دانشگاه تهران قصد برگزاری دروس عملی را در فروردین ۱۴۰۰ داشت، اما به علت نارنجی شدن پایتخت این موضوع به تعویق افتاد و در حال حاضر منتظر بهبود شرایط هستیم تا بتوانیم این دروس را در زمان مناسب‌تر به دانشجویان ارائه دهیم.

او افزود: تصمیم گیری برای برگزاری دروس عملی در شرایطی بود که تهران از نظر رنگ‌بندی کرونایی در وضعیت زرد قرار داشت، اما در حال حاضر این وضعیت نارنجی شده و همین موضوع باعث تعویق برنامه‌های ما شده است.

حسینی تصریح کرد: برای برگزاری دروس عملی فصل تابستان را هم در نظر گرفته ایم تا به اینصورت واحد‌های دانشگاه تهران هیچ الزامی برای به پایان رساندن دروس عملی تا پایان ترم نداشته باشند.

او ادامه داد: برنامه ریزی‌های ما در خصوص نحوه برگزاری دروس عملی باید متناسب با شرایط شیوع ویروس کرونا باشد تا سلامت جسمانی دانشجویان حفظ شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران گفت: بلافاصله بعد از تغییر وضعیت پایتخت از نارنجی به زرد دروس عملی را برای دانشجویان به صورت حضوری برگزار خواهیم کرد و تعداد دانشجویان برای شرکت در کلاس‌ها بستگی به شرایط ویروس کرونا و نظر دانشکده‌ها دارد.

حسینی تصریح کرد: تراکم حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها دو مسئله مهم دانشگاه تهران در زمان برگزاری کلاس‌های عملی به صورت حضوری است که باید به این دو توجه شود.

او اضافه کرد: از آنجایی که تقریبا وضعیت استان‌ها به یکدیگر وابسته است؛ بنابراین با زرد شدن تهران بقیه شهر‌ها هم شرایط مشابه را تجربه خواهند کرد و ورود به خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها مطابق فرآیند صدور گواهی سلامت و اخذ آزمایش‌های لازم انجام می‌شود.

برگزاری حضوری کلاس‌های عملی در شهرهای آبی و زرد

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال جدید برنامه آموزشی دانشگاه‌ها بر اساس تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه می یابد و حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه‌ها منوط به وضعیت شیوع کرونا و تصمیم ستاد ملی مقابله با این بیماری است، امیدوارم در سال جدید این بیماری برچیده شود و شاهد حضور فیزیکی همه دانشجویان در محیط دانشگاه باشیم.

او افزود: کلاس‌های عملی و آزمایشگاه‌ها در شهرهای آبی و زرد به صورت حضوری برگزار می شود. در این شرایط دانشجویان باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و در اتاق‌های تک نفره خوابگاه‌ها اسکان یابند.

غلامی تصریح کرد:  یکی از برنامه های خوبی که برای سال جدید در نظر داریم این است که خدمات دانشجویی را بیشتر کنیم و اقدامی که در این زمینه انجام می شود این است که سازمان امور دانشجویان در دانشگاه‌ها شعبه مستقیم ایجاد کند و معاونت های دانشجویی عملا به واحد این سازمان تبدیل شوند.

کلاس‌های عملی

تصمیمی برای برگزاری دروس عملی گرفته نشده است

ابوالفضل واحدی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برگزاری دروس عملی اظهار کرد: در صورتی که شرایط ویروس کرونا بهبود یابد، بخشی از دروس عملی در ترم جاری به شیوه حضوری برگزار خواهد شد، اما تا این لحظه به علت خطرناک بودن وضعیت بیماری هیچ تصمیمی برای برگزاری دروس عملی گرفته نشده است.

واحدی تصریح کرد: نگرانی‌ ما از شیوع موج چهارم ویروس کرونا باعث می‌شود تا برنامه ریزی درستی برای حضور دانشجویان در دانشگاه برای برگزاری دروس عملی نداشته باشیم.

دروس عملی

سیاست دانشگاه‌ها برای برگزاری دروس عملی در ترم جدید

در ترم جاری تمام دانشگاه‌ها تصمیم به برگزاری حضوری کلاس‌های درس عملی در اسفند ماه گرفتند که در این میان برخی دانشکده‌ها موفق به برگزاری آن‌ها شدند و برخی دانشکده‌های دیگر انجام این روند را به فروردین موکول کردند، اما در تعطیلات عید نوروز به علت دید و بازدیدها و مسافرت برخی‌ها به شهر‌های مختلف ویروس کرونا به نسبت ماه‌های گذشته شدت بیشتری پیدا کرد و تعداد بیماران کرونایی افزایش پیدا کرد.

دانشگاه‌ها در اسفند ۹۹ یعنی درست زمانی که تهران در وضعیت زرد قرار داشت تصمیم گرفته بودند تا کلاس‌های عملی را از ۱۴ فروردین ماه به صورت فشرده و با جمعیت بسیارکم برگزار کنند، اما از آنجایی که در حال حاضر پایتخت در وضعیت نارنجی قرار گرفته تمامی برنامه ریزی‌ها لغو شده و به زمان مناسب تری موکول شده است.


بیشتر بخوانید


حال باید منتظر تغییر رنگ پایتخت از نارنجی به زرد یا آبی باشیم تا با بهبود شرایط و کاهش آمار مبتلایان و مرگ و میرهای کرونایی کلاس‌های عملی دانشجویان به صورت حضوری برگزار شود.

گزارش از نادیا عابد

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
دانشگاه فنی حرفه‌ای شهيد رجایی لاهيجان پيام داده راجب امتحانات که‌ حضوری احتمال زياد برگذار میشه
اونایی که‌ بومی نيستند بايد چی کار کنند؟
اتاق خوابگاه قطعا به يه نفر هم نمیدن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
هر اتاق خوابگاه برای یک نفر غیر ممکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
دانشگاه آزاد رو دریابید که جز شهریه چیزی براش مهم نیست
آخرین اخبار