کارشناس امنیت شبکه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

محدودسازی سرویس های گوگل برای کاربران سراسر جهان مشکل ساز است/ بومی سازی فناوری نیاز ضروری کشور

علی کیایی فر، کارشناس امنیت شبکه درباره اقدام جدید شرکت گوگل در محدود سازی دسترسی کاربران ایرانی به سرویس‌هایش توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، طی روز‌های گذشته خبر‌هایی در فضای مجازی مبنی بر عدم دسترسی کاربران ایرانی به سرویس‌های گوگل منتشر شد. کاربران اظهار داشتند که حتی با تغییر IP هم نمی‌توانند به این خدمات دسترسی پیدا کنند. این موضوع در حالی است که تا مدتی قبل کاربران با تغییر آی پی و استفاده از فیلتر شکن می‌توانستند از برخی سرویس‌ها مانند یوتیوب یا گوگل آنالیتیکس (که آمار بازدید کنندگان یک وب سایت را نشان می‌دهد) استفاده کنند. کسب درآمد یوتیوبرهای فعال ایرانی در این شبکه، با اختلال روبه‌رو و محدود شده است.

سرویس‌های گوگل، در کشور ما معادل‌های بومی سازی شده ندارند و کاربرانی که در این سرویس‌ها حساب کاربری دارند نگران اطلاعات خودشان هستند و نمی‌دانند که قرار است چه اتفاقی بیوفتد. هنوز اطلاعات کاملی از چگونگی رخ دادن این اتفاق در دست نیست، اما کارشناسان حوزه فناوری و امنیت توصیه می‌کنند کاربران از اطلاعاتی که در سرویس‌های مختلف گوگل دارند، یک نسخه پشتیبان تهیه کنند.


بیشتر بخوانید


دسترسی به سرویس‌های گوگل با VPN هم محدود شده است

علی کیایی فر، کارشناس امنیت شبکه، در پاسخ به این سوال که چه سرویس‌هایی از سمت گوگل بسته شده توضیح داد:" گوگل سرویس‌های زیادی را به کاربرانش ارائه می‌دهد. برخی از این سرویس‌ها مثل Google Analytics که بیشتر هم سازمانی بودند به دلیل تحریم‌ها تا کنون بر روی IP‌های ایران مسدود بوده و کاربران ایرانی مجبور بودند با VPN از این سرویس‌ها استفاده کنند. در روز‌های گذشته کاربران زیادی گزارش کرده اند که از طریق VPN هم نمی‌توانند به این سرویس‌ها دسترسی پیدا کنند. نه تنها سرویس‌های سازمانی بلکه برخی سرویس‌ها مانند Google Drive هم برای برخی کاربران از کار افتاده است. نکته قابل توجه این است که، چون بسیاری از سایت‌ها و سرویس‌های موجود روی اینترنت از سرویس‌ها و زیرساخت گوگل استفاده می‌کنند دسترسی به آن‌ها هم حتی با VPN برای کاربران ایرانی دچار اختلال شده است. "

اقدام گوگل برای کاربران سراسر جهان مشکل ساز است / نباید کسب و کار خود را وابسته به سرویس‌های گوگل کنیم / بومی سازی فناوری نیاز امروز کشور است

روش‌های گوگل در تشخیص ایرانی بودن کاربران

کیایی فر درباره اینکه گوگل چگونه از طریق IP، ایرانی بودن کاربران را تشخیص می‌دهد گفت:" گوگل به روش‌های زیادی می‌تواند کاربران ایرانی را تشخیص دهد. تشخیص از طریق IP تنها یکی از این روش هاست. پنهان کردن هویت ایرانی در گوگل کار بسیار سختی است. شماره موبایل درج شده روی اکانت Google کاربران ایرانی و نیز ثبت موقعیت GPS کاربران در اندروید و چندین روش دیگر همگی روش‌هایی هستند که گوگل می‌تواند هویت ایرانی کاربرانش را تشخیص دهد. "

اقدام گوگل به ضرر همه کاربران در جهان است

این کارشناس امنیت شبکه با توضیح اینکه گوگل IP‌هایی که کاربران ایرانی برای دور زدن این تحریم استفاده می‌کردند را نیز محدود کرده، گفت:" بررسی‌ها نشان می‌دهد که گوگل اقدام به محدود سازی IP‌های VPN Server‌های زیادی کرده که کاربران ایرانی از آن‌ها برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کرده اند. یعنی محدودیت‌هایی را که قبلا بر روی IP‌های ایرانی اعمال کرده بود اکنون به IP‌های VPN Server‌های مستقر در سایر کشور‌ها هم کرده است. شواهد نشان می‌دهد حتی برخی کاربران که از VPN Server اختصاصی استفاده می‌کرده اند نیز دچار مشکل شده اند. در حال حاضر برخی VPN Server‌های عمومی محدود شده و برخی دیگر همچنان قابل استفاده برای کاربران ایرانی هستند. "

اقدام گوگل برای کاربران سراسر جهان مشکل ساز است / نباید کسب و کار خود را وابسته به سرویس‌های گوگل کنیم / بومی سازی فناوری نیاز امروز کشور است

کیایی فر در پاسخ به این سوال که آیا این تحریم‌ها سابقه قبلی نیز داشته یا خیر، اظهار داشت:" این اقدام گوگل در مسدود سازی IP‌های VPN Server‌های بین المللی بی سابقه است و منجر به مشکلاتی برای کاربران غیر ایرانی هم خواهد شد. زیرا IP‌هایی که محدود می‌شوند نه تنها امکان استفاده از آن‌ها برای کاربران ایرانی فراهم نیست بلکه کاربران دیگر کشور‌ها هم در صورتی که از آن VPN استفاده کنند در استفاده از سرویس‌های گوگل به مشکل بر می‌خورند. گوگل هنوز هیچ توضیحی در این باره نداده که چرا این اقدام را انجام داده است.

گوگل با این اقدام به ما یادآوری کرد که نباید کسب و کار خود را وابسته به سرویس‌های این شرکت کنیم. گوگل فقط یک سایت یا یک سرویس ایمیل ساده نیست. یک اکوسیستم کامل است که سرویس‌های متنوعی را به هم گره زده است. از سیستم عامل اندروید تا موتور جستجو و سرویس ایمیل و Google Docs و سرویس‌های متنوع ابری و وابستگی بسیاری از سایت‌ها به آن و .... این اکوسیستم یکپارچه باعث شده که کاربر از هر جهت وابسته به گوگل باشد. "

اقدام گوگل برای کاربران سراسر جهان مشکل ساز است / نباید کسب و کار خود را وابسته به سرویس‌های گوگل کنیم / بومی سازی فناوری نیاز امروز کشور است

چین گوگل را بومی سازی کرد

این کارشناس امنیت شبکه، درباره اینکه کشور چین این قبیل سرویس‌های گوگل را برای خود بومی سازی کرده نیز گفت:" کشور چین سال‌ها است که این اکوسیستم را به صورت کاملا بومی برای خودش پیاده سازی کرده و کاربران چینی را از وابستگی به گوگل بی نیاز کرده است. توافق ۲۵ ساله با چین شاید دریچه‌ای باشد به این مسیر که ما هم بتوانیم یک اکوسیستم مستقل را با استفاده از تجربیات چین به وجود بیاوریم. این یک موضوع سیاسی نیست که بخواهیم به آن واکنش سیاسی داشته باشیم. یک موضوع کاملا فنی است، ما امروز دیدیم که گوگل چه قدرتی دارد و می‌تواند بدون هیچ گونه توضیحی هزاران کسب و کار را با بحران روبرو کند. "

با توجه به اینکه بیشتر کاربران ایرانی از سرویس‌های گوگل استفاده می‌کنند و ما نسخه‌ای ایرانی از این سرویس‌ها را در داخل کشور نداریم، باید دید که وزارت ارتباطات درباره این موضوع چه رویکردی را اتخاذ خواهد کرد.

گزارش از مائده زمان فشمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
واسه ما که همچین اتفاقی نیفتاد
آخرین اخبار