مدیرعامل شرکت ملی مس ایران مطرح کرد؛

افزایش ذخایر مس کشور به ۴۰ میلیون تن در ۲ سال اخیر/ برای ۱۰۰ سال مس داریم

سعد محمدی گفت:ذخایر مس کشور ۳۶.۵ میلیون تن بود که با اکتشافات ۲ سال اخیر به بیش از ۴۰ میلیون تن رسیده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،اردشیر سعد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مس ایران در نشست خبری که امروز برگزار شد، اظهار کرد: شرکت ملی مس در سال ۹۹، ۱۰۱ هزار متر حفاری عمقی در کشور انجام داد که نتیجه این اکتشافات یک میلیارد تن ذخیره جدید با عیار نیم درصد بود که باعث شد ذخیره مس از ۸ میلیارد تن عبور کند. ارزش برجای یعنی برداشت نشده ذخیره اکتشاف شده از نظر ریالی بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود. ذخایر مس کشور ۳۶.۵ میلیون تن بود که با اکتشافات ۲ سال اخیر به بیش از ۴۰ میلیون تن رسیده است. امیدوار هستیم رتبه هفتم ما با اکتشافات جدید در دنیا ارتقاء پیدا کند.

او با اشاره به رکورد تولید ۲۸۰ هزار و ۳۰۰ تنی تولید کاتد مس گفت: ۱۲ درصد رشد تولید نسبت به رکورد قبلی داریم. در تولید آند هم  ۳۵۴ هزار تن تولید داشتیم که به معنای رشد ۱۶ درصدی در این حوزه است. حدود ۱۸۵ میلیون تن عملیات معدنی در شرکت ملی مس اتفاق افتاده است. در تولید کنسانتره هم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید داشتیم. لجن آندی حاوی فلزات گرانبها هم ۸ درصد رشد تولید را تجربه کرد. با توجه به فروش ۷ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومانی فروش مس را به ثبت رساندیم. این یعنی ۹۹ درصد رشد نسبت به سال ۹۸. در سال ۹۹ موفق به فروش ۲۷۲ هزار تن کاتد مس شدیم که در سال ۹۸ حدود ۲۴۸ هزار تن بود. قسمتی از این افزایش فروش هم به نرخ ارز مربوط بود.

سعد محمدی با تاکید بر تامین کامل مس و جلوگیری از بروز کمبود، افزایش تقاضا و افزایش قیمت گفت: امسال ۳ طرح مهم افتتاح خواهد شد، معدن و کارخانه کنسانتره در آلو، معدن و کارخانه دره زار و کارخانه تکمیلی سرچشمه حدود ۸۰۰ میلیون دلار به درآمد شرکت مس اضافه خواهند کرد که با هزینه پایین تاثیر به سزایی در تامین سود کشور خواهیم داشت.

او ادامه داد:ظرفیت فعلی کارخانه‌های کنسانتره ما یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن است که ظرف ۴ سال آینده این میزان به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید. امیدواریم ظرفیت کاتد کشور به ۶۰۰ هزار تن ارتقا پیدا کند که جایگاه ما را از شرایط فعلی با ۲ میلیارد دلار درآمد به حدود ۴و نیم میلیارد دلار می رساند. این اتفاق ما را در بین ۱۰ شرکت برتر دنیا قرار خواهد داد. در پایان سال ۹۸ شرکت ملی مس سومین شرکت بورسی کشور بود که در سال ۹۹ به رتبه دوم رسید و امیدوار هستیم با  افتتاح‌های جدید به جایگاه اول برسد. ما بازدهی اول را در شرکت‌های هم گروه خود داشتیم. امیدوار هستیم با خرید ابزار‌ها و تجهیزات جدید و بهره گیری از نرم‌افزار‌های به روز استان‌های جدیدی را در جرگه تولیدات مس قرار بدهیم که از جمله آن‌ها می‌توان به آذربایجان غربی، یزد، سیستان و بلوچستان، اردبیل و سایر استان‌ها اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت ملی مس با تاکید بر رکورد شکنی در حوزه صادرات گفت: امروز الکتریسیته ۱۹ درصد از مصرف انرژی جهان را در اختیار دارد که تا ۳۰ سال آینده در جهان به ۴۹ درصد خواهد رسید. مهم‌ترین عنصر در این زمینه عنصر مس است پس زمینه برای افزایش تولید مس وجود دارد. ۳۵ درصد خودرو‌های جهان برقی خواهند شد و با توجه به اینکه ۸۹ کیلوگرم مس در این خودروها استفاده می شود، شرکت های خودروسازی مصرف کننده عمده مس خواهند شد. با توجه روند افزایش جمعیت و مصرف سالانه مس، حداقل مصرف ۵ میلیون تن مس را شاهد خواهیم بود. عیار۹۹.۹۹۹ مس تولید شده در ایران شرایط تبدیل شدن به یک بنگاه بزرگ را برای شرکت ملی ایجاد خواهد کرد.

او با اشاره به تحولات ورزشی این شرکت گفت: تیم فوتبال مس رفسنجان به لیگ برتر آمد و این اتفاق بزرگی برای ما بود. تیم مس کرمان هم در آستانه رسیدن به لیگ برتر قرار دارد. در حوزه‌های دوچرخه سواری، والیبال، دو و میدانی، کاراته و مواردی از این قبیل فعالیت داریم و به موارد مناسبی دست پیدا کرده‌ایم. در مسئولیت‌های اجتماعی هم تا حد امکان کنار مردم و کادر درمان بودیم. اردو‌های جهادی با همراهی پزشکان برگزار شد تا امکانات پزشکی در اختیار مناطق محروم قرار بگیرد.

سعد محمدی گفت: از نظر حرفه‌ای ما ابتدا و انتهای سال را در تولید نگاه می کنیم.. ابتدای سال قیمت سهام مس حدود ۷۰۰ تومان بود و در پایان سال به هزار و ۳۰۰ تومان رسید. ما متعهد هستیم که در یک بازه زمانی یک ساله اهداف خود را محقق کند. افرادی که به هر دلیلی سهام خود را نگهداری کنند با طرح‌های توسعه‌ای، با رشد و سود‌دهی مواجه خواهند شد. توسعه‌ و افزایش درآمد بیانگر اتفاقی مثبت است و قطعا شرایط مساعدی ایجاد خواهد شد. برآورد قیمت جهانی برای سال هزار جدید ۷ هزار ۶۰۰ دلار است و همین رقم پیش بینی ما بوده است. امروز این میزان بالای ۸ هزار دلار است. رشد اقتصادی چین هم بیانگر افزایش تقاضا است. قیمت حقوق دولتی شرکت ملی مس زیاد است و باید روی آن کارشناسی شود. سرمایه گذاری های انجام شده نیاز به توجه و همراهی دارد تا از سرمایه گذاران حمایت شود. حقوق دولتی حداکثر ۴ درصد است و عدد ۹ درصد امروز ما بیش از تصور است. بهتر است در ازای حقوق دولتی شرکت‌ها را موظف به تولید و اشتغال زایی کنند.

مدیر عامل شرکت ملی مس بیان کرد: کیفیت محصول ما مورد استفاده در صنایع‌های تک است پس باید بازار‌های مناسبی برای آن پیدا کنیم. توسعه‌های انجام شده ما را به بازر‌های جدیدتر امیدوار می‌کند. حدود ۲۴ میلیون تن مس در دنیا تولید می‌شود که ۲۰ میلیون تن آن تولید معدنی است. کشور چین ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید و ۱۲ میلیون تن مصرف مس دارد و این می‌تواند فرصتی برای تولیدات مس ما است. کشوری با ۵۰ درصد مصرف مس دنیا همراه خوبی برای انتقال دانش و افزایش بهره وری کشور باشد.

او تشریح کرد: قطعا نیازمند ماشین آلات جدید و بهبود تجهیزات هستیم تا بهره‌وری و هزینه‌های تولید را کاهش دهیم. باید متناسب با افزایش و گسترش تولید تجهیزات مناسب برای رقابت بین‌المللی داشته باشیم. ۱۵ دستگاه اکتشافی و حفاری عمیق جدید خریداری شده میزان اکتشافات ما رد به طور چشمگیری بهبود خواهد بخشید. ما امسال هم مطابق سال گذشته نیرو‌های شایسته را جذب خواهیم کرد. همین جا اعلام می‌کنیم هر نخبه و هر فرد دارای ایده‌ای می‌تواند بدون آزمون وارد شرکت ملی مس شود و در شرکت برای ورود این افراد باز است.

تدوین برنامه جامع تولید مس

سعد محمدی با اشاره به شعار سال تشریح کرد: حقوق دولتی می‌تواند یکی از عواملی باشد که شرکت‌ها را به سمت تولید و اشتغال سوق دهد. مباحث زیادی وجود دارد که باید به طور جداگانه مورد بحث و بررسی قرار گیرد. اسید سولفریک به جای تبدیل از گوگرد، از فرایند ذوب جدا می‌شود.اسید تولید شده در صنایع مس ارزان فروخته می‌شود مشکلی نیست، ما برای حمایت از تولید کننده‌های اسید قیمت را هم افزایش دادیم. در تلاش هستیم تا تولید اسید فسفریک را راه‌اندازی کنیم و در بازار‌های جهانی به فروش برسانیم. ضمن این که این اسید توان تبدیل شدن به کود فسفاته را دارد. برنامه جامع مس نوشته و تدوین شده و زیر بنا‌ها برای رسیدن به اهداف در حال تامین است، اما انتشار سندی پخته، جامع به زمان نیاز دارد. ما با برخی مشکلات قانونی مواجه هستیم که باید بررسی و برطرف شود.

مدیر عامل شرکت ملی مس با اشاره به اکتشاف ۷۲۰ میلیون تنی مس پرفیری در سریدون، در نزدیکی سرچشمه گفت: شرکت ملی مس سابقه ۵۰ ساله‌ای دارد. مجموعه متخصص این شرکت سال‌هاست در این زمینه فعالیت کرده و خصوصی سازی در این حوزه دردسر ساز خواهد بود. زغال سنگ اتفاق مشابهی را تجربه کرد و در شرایط فعلی هیچ برنامه ریزی کلانی در اختیار ندارد.

سعد محمدی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران بیان کرد: شرکت صنایع مس ایران  جزو اولین شرکت‌هایی بود که اقدام به ارائه پیش بینی سود کرد. اختلاف سود محاسبه شده مربوط به برنامه شرکت برای خرید قراضه بود که آن را انجام ندادیم. این موضوع از طریق کودال شفاف سازی شد و در حقیقت اشتباهی در محاسبات صورت نگرفته است. میزان سود شرکت مس به راحتی در مقایسه با سال‌های گذشته قابل پیشبینی است. خام فروشی باید تعریف شود. عیار نیم درصد مس فرآوری شده و به کنسانتره تبدیل می‌شود. این بعد از ذوب مجددا پالایش شده و به ورق کاتد تبدیل می‌شود.

او گفت:ما امروز برای بیش از ۱۰۰ سال مس در اختیار داریم مشخص نیست مصنوعاتی در آینده جایگزینی برای آن شناسایی نشود. حدود ۳۰ سال پیش سلستین به لامپ تصویر تبدیل می‌شد و امروز چیزی به نام لامپ تصویر تولید نمی‌شود. باید ثروت آفرینی کنیم و تکنولوژی‌های جدید وارد کنیم. باید با تکنولوژی روز دنیا همراه شده و از ثروتی که در اختیار داریم بهره ببریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار