آبگرمکن‌های خورشیدی ناجی جان منابع طبیعی

نصب آبگرمکن‌های خورشیدی در راستای تغییر الگوی مصرف سوخت مناطق سخت‌گذر برای مرزنشینان  و دیگر روستاییان باعث کاهش بهره‌برداری از هیزم جنگل‌ها و ناجی جان جنگل ها می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، آب مایه ای حیات است و این مایه حیات به راحتی در دسترس همگان قرار ندارد، و در بعضی از مناطق روستانشین که در مناطق محروم قرار دارند ، از دسترسی آن محرومند.

آب ، حلال و گرمابخش وجودی زندگی افرادی است که لحظه لحظه زندگیشان وابسته به این مایه مهم است که در امورات مختلف صرف می شود من جمله: کشاورزی ، مصرف خانوار جهت شست و شو و .... ، صنعت و معادن.

نصب آبگرمکن‌های خورشیدی در راستای تغییر الگوی مصرف سوخت مناطق سخت‌گذر برای مرزنشینان  ودیگر روستاییان باعث کاهش بهره‌برداری از هیزم جنگل‌ها و ناجی جان جنگل ها می شود.

آبرسانی به روستاها در سال های اخیر به طور جدی تری دنبال شده است و آن طور که وزیر نیرو اعلام کرده در پایان این دولت جمعیت روستایی بهره‌مند از آب شرب سالم و پایدار به بیش از ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید و برای تسریع این مهم نیز طرح تجمیع آب و فاضلاب شهری و روستایی در دستور کار قرار گرفته است.

پیش از اجرای این طرح ساکنان روستاهایی که از نعمت گاز محروم هستند به ناچار برای استفاده از آب گرم درختان جنگل را قطع می کردند که این امر سبب از بین رفتن جنگل ها منطقه می شد که با نصب و راه اندازی آبگرمکن های خورشید در روستاها علاوه بر اینکه جنگل های این منطقه نفس راحتی می کشند مردم نیز برای تهیه هیزم و تهیه آب گرم به زحمت نمی افتند.

جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، حفاظت از جنگل ها، بوته ها و پوشش گیاهی، استفاده بهینه از انرژی رایگان  جلوگیری از قطع درختان جنگلی از مهمترین اهداف طرح تغییر الگوی مصرف سوخت  است.

در ابتدای دولت یازدهم ۳۳ هزار و ۲۹۷ روستا به آب شرب سالم، بهداشتی و پایدار دسترسی داشتند که این عدد در پایان سال گذشته به ۴۴ هزار و ۸۱۱ روستا رسید که حکایت از رشدی ۳۵ درصدی در آبرسانی به روستاها در دولت تدبیر و امید دارد.

در ابتدای انقلاب اسلامی تنها ۷۱۹۰ روستا از آب شرب سالم، بهداشتی و پایدار برخودار بودند که این میزان تا ابتدای دولت یازدهم به ۳۳ هزار و ۲۹۷ روستا ارتقا یافت. در آغاز به کار دولت دوازدهم تعداد روستاهای دارای آب شرب سالم، بهداشتی و پایدار به ۳۹ هزار و ۹۳۵ روستا افزایش یافت و با اقدام‌های وزارت نیرو در قالب پویش "#هر هفته الف ب ایران" این تعداد تا پایان سال گذشته به عدد ۴۴ هزار و ۸۱۱ روستای بالغ شد.

آبگرمکن خورشیدی حلال گرمای زندگی روستائیان استان سمنان

در شهرها و بعضی از روستاها دسترسی به این مایه حیات آسان است ، اما هستند روستاهای مناطق محروم که برای تهیه آب باید مسیر زیادی را تا شهر طی کرده تا تعدادی تانکر را برای مصرف خانواده خود تهیه کرده و مجدد به روستا بازگردند.

در کنار آب پوشش ها و مراتع گیاهی هر کشور جزو سرمایه ها و ثروت  آن جامعه و کشور محسوب می شود و حفاظت از این گنجینه ارزشمند در توسعه و آبادانی یک جامعه نقش مهمی ایفا می کند.

آبگرمکن خورشیدی حلال گرمای زندگی روستائیان استان سمنان

پوشش گیاهی که علاوه بر سرسبزی  و زیبایی که به یک منطقه می بخشد نقش بسیار مهمی در زندگی انسان ها دارد.

بعضی از روستانشینان جهت گرم کردن منازل و شست و شوی ظروف و استحمام باید ازآب گرم استفاده کنند و به علت دسترسی نداشتن به آب و تامین گرمای منازل خود به ناچار درختان و پوشش گیاهی را قطع و از چوب آن ها استفاده می کنند.

آبگرمکن خورشیدی حلال گرمای زندگی روستائیان استان سمنان

علاوه بر آن گاهی با استفاده از نفت و گپسول های گاز اقدام به گرم کردن منازل و شست وشوی ظرف های خود می کنند.

آقای محمدی دهیار منطقه کوه زر شهرستان دامغان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به سختی راه درروستاها و فاصله زیاد تا مرکز شهرو حمل کپسول های گاز کار بسیار دشواری است و علاوه بر آن با توجه به کاهش سهمیه سوخت تامین گرمای منازل در روستا تقریبا امکان پذیر نیست.

آبگرمکن خورشیدی حلال گرمای زندگی روستائیان استان سمنان

او افزود: در سال های اخیر با توجه به هزینه بر بودن و سختی مواردی که گفته شد سازمان جنگل ها با در اختیار قرار دادن آبگرمکن های خورشیدی بخشی از مشکلات روستاییان این منطقه را برطرف کرده اند.

محمدی ادامه داد: این آبگرمکن‌ها دارای مخزن ۲۰۰ لیتری آب هستند و با تابش نور خورشید به پنل‌های آن آب را گرم کرده و روستاییان می‌توانند از آب آن برای شست و شو و استحمام استفاده کنند و دیگر نیازی به قطع چوب درختان و جنگل‌ها نیست و روستاییان هم از این طرح استقبال خوبی را انجام داده اند.

آبگرمکن خورشیدی حلال گرمای زندگی روستائیان استان سمنان

حمیدرضا عبدوس معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان سمنان هم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: از سال ۹۵ تاکنون ۲۷۱ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در روستا‌های منطقه محروم استان سمنان توزیع شده است.

او افزود: هزینه هریک از این دستگاه‌ها حدود ۱۰ میلیون تومان است و این آبگرمکن‌ها در ازای حفاظت از منابع طبیعی به مجریان این طرح‌ها به صورت کاملا رایگان توزیع خواهد شد.

آبگرمکن خورشیدی حلال گرمای زندگی روستائیان استان سمنان

حدود ۱۶۰۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی نیاز است تا تمام روستاییان مناطق محروم استان از این سیستم پاک و بدون آلودگی بهره‌مند شوند و هم چنین تامین انرژی مورد نیاز عشایر و مرتع داران از طریق انرژی پاکی نظیر خورشید می‌تواند کمک شایانی به جلوگیری از خسارت به جنگل‌ها و مراتع و هم چنین موجب صرفه جویی در مصرف سوخت فسیلی می‌شود.

خلاصه توزیع این آبگرمکن ها از قطع و سوزاندن چوب درختان جلوگیری می کند و قطع کمتر درختان یعنی طول عمر بیشتر زمین و  طول عمر بیشتر زمین یعنی جریان پیدا کردن زندگی.

گزارش از : کمیل گل هاشم

انتهای پیام / گ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار