زنگنه مطرح کرد؛

حسرت سوختن گاز‌های مشعل را می‌خورم / گوره جاسک ایرانی‌ترین خط لوله انتقال نفت است

وزیر نفت گفت: هیچ خط لوله‌ای به اندازه گوره جاسک ایرانی نیست و طی هفته‌های آینده اولین نفت را وارد آن خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،بیژن ژنگنه وزیر نفت در مراسم انعقاد قرارداد ساخت ۲۴ دستگاه کمپرسور سانتریفوژ به ارزش ۵۲ میلیون یورو و انعقاد قرارداد جمع آوری گاز‌های همراه نفت منطقه رگ سفید به ارزش ۹۰ میلیون یورو با سازندگان داخلی، بیان کرد: امسال با تدبیر مقام معظم رهبری سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامگذاری شد و ما نیز از اولین روز کاری کمیته‌ای در این زمینه برگزار کردیم که تصمیمات آن به زودی ابلاغ می‌شود.

او ضمن اشاره به طرح انتقال گاز‌های مشعل به ابرپروژه بیدبلند خلیج فارس، افزود: این طرح به عنوان بخشی از این حرکت است. این طرح و انتقال آن به بیدبلند و مارون قبل از این‌ها شروع شده و امروز بخشی از برکات آن را می‌بینیم که ساخت توربوکمپرسور‌های داخلی است.

زنگنه گفت: همیشه حسرت سوختن گاز‌های مشعل را داشتم.حسرت من بابت این بود که این‌ها دلاری است که می‌سوزد و مردم را نیز آزار می‌دهد. مقام معظم رهبری نیز، یکی از اولویت‌هایی که به رئیس جمهور ابلاغ کرده بودند همین مسئله بود.

وزیر نفت بیان کرد: اولین کار، طرح فلر آماک بود که سوخت‌های اسیدی را جمع آوری کرد و بر پایه آن پتروشیمی مارون راه اندازی شد. برنامه این است که تا پایان سال ۱۴۰۰ دیگر فلری نسوزد به جز میزان کمی در مسجد سلیمان که باید برای استفاده از آن کارخانه جدیدی راه اندازی شود.

او گفت: این گاز‌ها در ان جی ال ۳۲۰۰ و ان جی ال ۳۱۰۰ و در منطقه خارک جمع می‌شوند و ۱۴۰۱ این مسئله ختم خواهد شد. بید بلند خلیج فارس نیز قلب تمام این کارهاست. ایده انتقال این گاز‌ها به بیدبلند بسیار بدیع بود و کار سختی روی آن صورت گرفت.

زنگنه ادامه داد: مطلب بسیار مهمی که در این سال‌ها اتفاق افتاد، تغییر پارادایم وزارت نفت مبنی بر این بود که ان جی ال، بخش بالادستی نیست و می‌توان آن را به بخش خصوصی واگذار کرد. امیدواریم در آیند O&M موجود در ان جی ال‌ها را نیز بتوانیم واگذار کنیم.

او بیان کرد: یکی از دغدغه‌هایی که در این سال‌ها داشتیم این بوده که علاوه بر اشتغالزایی و افزایش تواندمندی داخلی، ساخت داخل نیز اضافه شود. پیچیده‌ترین ماشین‌های مورد نیاز صنعت نفت، ماشین‌های دوار هستند و از سازندگان داخلی می خواهیم که در این زمینه به ما کمک کنند.

این مقام مسئول گفت: مهمترین چیزی که نیاز خارجی به آن داریم، توربوکمپرسور‌های مورد نیاز پتروشیمی هاست. پارک فناوری نفت و صندوق پژوهش و فناوری نفت در این زمینه، تضمین خرید می‌دهند که موانع تولید را بر می‌دارد، چون یکی از موانع تولید، این است که تولیدکنندگان محصولاتی را می‌سازند، اما کسی از آن‌ها نمی‌خرد و اولین قرارداد‌های این زمینه هفته آینده امضا می‌شود.

او اظهار کرد: در گذشته حتی یک تن ورق مقاوم به اسید یا گاز ترش را نمی‌توانستیم تولید کنیم، اما برای اولین بار این‌ها را طی سال گذشته ساختیم که نیاز خط لوله گوره جاسک را برطرف کردیم.

زنگنه افزود: هیچ خط لوله‌ای به اندازه گوره-جاسک ایرانی نیست و طی هفته‌های آینده اولین نفت را وارد آن خواهیم کرد.

برای مشکلات خوزستان پاسخی نداریم

او بیان کرد: بهتر است کمتر حرف بزنیم و بیشتر عمل کنیم. شرکت‌های داخلی ما مثل مپنا از نظر تکنولوژی از بسیاری از شرکت‌های خارجی جلوتر هستند. تلاش بر این است که ساخت داخل توسعه یابد و در زندگی مردم اثرات آن دیده شود.

زنگنه گفت: در مورد ساخت کارخانه در مسجد سلیمان، در تلاش هستیم که سرمایه گذار و پیمانکار پیدا کنیم، زیرا باید تلاش کنیم تا نفت بیشتری از این منطقه استخراج شود یعنی باید ضریب بازیافت در تمام میادین نفتی از جمله در مسجدسلیمان افزایش یابد.

او ادامه داد: مسائل خوزستان بسیار زیاد است و راهکار دارد. امیدوارم در ماه رمضان ایده‌ای که برای حل آن‌ها داده ایم، به نتیجه نهایی برسد و به مراجع ذی صلاح تحویل داده شود. تمام تلاش خود را برای انجام مسئولیت اجتماعی و رسیدگی به مشکلات مردم به ویژه خوزستان انجام می‌دهیم.

وزیر نفت اظهار کرد: باید طرفدار درجه یک محیط زیست باشیم. خشک کردن حور هویزه خیانت به مردم است و از اجرای این طرح جلوگیری کردیم.

او گفت: مسائلی هست که خوزستان را تهدید می‌کند و واقعا جوابی برای آن نداریم. ما استثمارگر نیستیم و باید با محیط اطراف خود به عنوان یک محیط طبیعی و انسانی، دوست باشیم. پشتیبانی‌ها از تولید شروع شده و باید مانع زدایی آن‌ها به مرور صورت بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت نفت ، تولید نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار