بورس زیر تیغ جراحی مجلس؛ از بررسی پرونده متخلفان بورسی تا قانون عرضه ETF ها

نارضایتی سهامداران از روزهای افت بازار سرمایه نگاه ها را به تغییر قوانین توسط مجلس سوق داده است.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به صحبت های  نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی مبنی بر تغییر برخی از قوانین بازار سرمایه به منظور حمایت از سهامداران خرد تاملی بر این موارد کردیم.

شایان ذکر است  با توجه به این مسئله که  در شرایط فعلی، بازار سرمایه تشنه حمایت  است بهتر  بود که نمایندگان هر چه سریع تر برای سامان دادن به بازار سرمایه اقدام می کردند، نه آنکه فقط با دادن وعده دل سهامداران را خوش کنند، به  همین منظور می توان به چند طرحی که توسط نمایندگان مجلس بیان شد اما  نتیجه چندانی نداشت اشاره کرد.

 قاضی زاده هاشمی نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۹۹ درباره متخلفان بازار سرمایه،  اظهار کرد: لیستی از متخلفان بورس به قوه قضائیه فرستاده شده است و دادستان تهران باید در این زمینه رسیدگی کند و نامه‌ای دومی هم در حال تهیه است که تخلفات حقوقی‌ها نیست و تخلفات سازمان بورس و اقدامات وزارت اقتصاد در این حوزه است.

اما  تا کنون لیستی در این رابطه در دست سهامداران قرار نگرفته است و این صحبت فقط در حد یک جمله آن هم در بین خبرنگاران باقی مانده است.

از طرف دیگر قرار بود طرح کانون سهامداران حقیقی بازار سرمایه  که اشتباهی به کمیسیون اجتماعی رفته بود به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده شود اما اخیرا شاهد آن بودیم نه تنها این طرح به کمیسیون مذکور بازگردانده نشده بلکه  در کمیسیون اجتماعی در حال بررسی است! که به نظر می آید مجلسی ها هنوز نتوانستند در طرح هایی که مطرح می کنند به یک جمع بندی برسند.

این دو مسئله مذکور فقط دو نمونه از طرح ها و وعده هایی است که به نظر می رسد مجلسی ها آن را فقط  در حد یک سخن باقی گذاشته اند و برای حل آن برنامه ریزی چندانی انجام نداده اند.

مجلسی ها دخالت هایی نکنند که به ضرر بازار سرمایه تمام شود!

پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با قوانینی که مجلس امسال باید به منظور حمایت از بازار سرمایه تصویب کند، اظهار کرد: مجلسی ها نباید دخالت چندانی در بازار سرمایه داشته باشند به سبب آنکه بازهم جریان معاملات سیاسی خواهد شد و کنترل مدیریت از دست مسئولان سازمان بورس خارج می‌شود.

او بیان کرد: در سال ۹۹ شاهد بودیم وقتی مجلسی‌ها و اشخاص دولتی در رابطه با بازار سرمایه اظهار نظر انجام دادند، بازار سرمایه دچار یکسری تلاطم‌ها شد، اکنون بازار سرمایه از لحاظ قوانینی چندان مشکل ندارد، اگر هم قرار است قانونی در این بازار تغییر کند باید به صورت غیر مستقیم بر بدنه  بازار اثر بگذارد.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مجلس باید قیمت گذاری‌های دستوری بعضی از محصولات مانند سیمان یا خودرو را آزاد کند، این موارد اگر به درستی اجرا شود به طور قطع می‌تواند در بازه کوتاه و بلند مدت زمانی تاثیرش را بر بازار سرمایه بگذارد.

حدادی گفت: مجلسی ها باید علاوه بر آنکه یک  قانون تصویب کنند که بحث مالیات بر سهام کاهش یابد، باید اقداماتی را انجام دهند تا سازمان بورس نیز بتواند مانند بانک مرکزی به طور مستقل اداره شود.

او بیان کرد: بحث کانون سهامداران حقیقی را چند نماینده به دلایلی مطرح کردند و هنوز گامی در این راستا برداشته نشده است.

وزارت نفت مخالف کاهش نرخ خوراک پالایشگاهی‌ها

یکی دیگر از مسائلی که قرار بود مجلسی ها  به منظور کمک به صنایع پتروشیمی و  پالایشگاهی به آن ورود کنند اما شاهد چندان خبر مثبتی از جانب آن ها نبودیم مربوط به نرخ خوراک صنایع تولیدی است، همین امر سبب شد تا ما برای بررسی بیشتر این امر با عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس به گفت و گو بنشینیم.

محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در رابطه با نرخ خوراک شرکت‌های تولیدی، تصریح کرد: قیمت خوراک شرکت‌های تولیدی به خصوص پالایشگاهی در دست وزارت نفت است، این وزارتخانه از پیش بیان کرده که ما برنامه‌ای برای تعدیل قیمت خوراک‌ها نداریم، اما ناگفته نماند که ما چند مدت است در تلاش هستیم  تا بتوانیم تخفیفی را برای شرکت‌های تولیدی به ویژه پالایشگاهی‌ها بگیریم،   اما ناگفته نماند که اگر این امر به درستی رخ دهد تا حدودی به نفع سهام‌های پالایش یکم نیز خواهد بود 

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس افزود: علی رغم تلاش‌های مستمر ما برای اخذ توافق وزارت نفت، اما تاکنون موافقتی از جانب آن‌ها اعلام نشده است.

شاید باید صفحه بررسی وعده های مجلسی ها را ورق بزنیم و این بار به موضوع نرخ بهره و تغییر آن توسط بانک مرکزی ورود کنیم، کارشناسان بازار سرمایه  خواهان آن هستند  علاوه بر آنکه امسال  باید  قوانین اصولی برای حمایت از صنایع حاضر در بازار سرمایه تصویب شود،  نیازمند آن است که  قاعده و قانونی به تصویب برسد که شرط ورود به بورس و معامله کردن  در بازار سرمایه  افزایش سطح گاهی است.

عباسعلی حقانی نسب کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اقداماتی که مجلسی ها طی سال ۱۴۰۰ به منظور بهبود بازار سرمایه انجام دهند، گفت: مجلسی‌ها وعده‌هایی که در سال گذشته داده بودن را محقق نکردند؛ کسانی که ادعایی در این رابطه دارند که ما اقدامی را در این خصوص انجام دادند  باید به این چند سوال پاسخ دهند؛ به طور مثال در برهه نخست بگویند چه گام‌های موثری در راستای تحقق شعار سال ۹۹ انجام دادند یا  آنکه  بگویند چه اقداماتی را به منظور  کاهش نرخ بهره انجام داده اند.

او تصریح کرد: قوه مقننه باید امسال اقدامات حمایتی را به منظور حرفه‌ای کردن روند معاملات در بازار سرمایه انجام دهد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: نمایندگان مجلس در سال گذشته گفتند که از فعالیت‌های سودا گرایانه به منظور تقویت بازار سرمایه، مالیات خواهند گرفت، اما این مسئله صورت نگرفت.


بیشتر بخوانید


بورس بازها بدانند که بازار سرمایه نیازمند نگاه بلند مدت است 

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بازار سرمایه محل سرمایه گذاری بلند مدت است، اما از آنجایی که منفعت دولت و ذی نفعان بازار در سرمایه گذاری کوتاه مدت است به همین سبب شاهد بودیم که از ابزار‌های متعددی که برای بازار سرمایه مفید است و سبب ارتقاء آن می‌شود بهره نگرفتند.

حقانی نسب گفت: متاسفانه وعده وعید‌های تو خالی مجلسی‌ها به منظور گرفتن رای ادامه دارد همچنین باید گفت سیاست‌های استعماری همچنان پابرجاست. در بودجه مطلب چندانی به منظور حمایت از بازار سرمایه لحاظ نشده است و منافع سهامدار را متاسفانه مجلسی ها به دولت انتقال داده اند.

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با  قوانینی که مجلس در امسال به منظور تقویت بازار سرمایه  باید عملی کند، اظهار کرد: بازار سرمایه از دو دهه گذشته به خصوص پس از تصویب قانون بازار اوراق بهادار در آذرماه ۱۳۸۴ مورد توجه مجلس بوده است، اما اتفاقات سال گذشته بویژه پس از ریزش‌های بورس در نیمه دوم ۱۳۹۹ مجلسی ها را درگیر بازار سرمایه کرد، درگیری که بیشتر بوی سیاسی یا رفع تکلیف بابت مراجعات مردمی می‌داد و فشار‌های وارده نه تنها عاملی شد تا رئیس سازمان بورس استعفا دهد بلکه به دنبال خود سیاست‌های محدود کننده‌ای را آورد که بازار را فرسایشی کرد.

او تصریح کرد: مجلس عموما از سه ابزار بازرسی و تحقیق و تفحص، سوال و استیضاح از وزیر و نیز قانون گذاری بویژه قوانین بودجه سالیانه و قوانین توسعه‌ای می‌تواند بلند مدت بر عملکرد بازار سرمایه تاثیر بگذارد.

بی ثباتی بازار سرمایه به دنبال  تاثیر پذیری از بازار های موازی

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: توسعه یافته‌تر بودن ساختار بازار سرمایه کشور نسبت به سطح توسعه کشور بر کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی پوشیده نیست و این مشکلات در سایر حوزه هاست که گریبان گیر بازار سرمایه شده است، بی ثباتی اقتصادی بویژه در حوزه ارز، مشکلات در بازار پول و ساختار ترازنامه‌ای بانکها، تغییرات در قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های ابلاغی که از سوی وزارت خانه‌ها مطرح شد بورس را تحت تاثیر خود قرار داد.

قلی پور تصریح کرد: یکی از اقدامات کوتاه مدتی که در اختیار مجلسی ها و می‌توانستند از طریق آن به بازار سرمایه کمک کنند، اما اقدامی انجام ندادند بحث بودجه بودولی قانونی که تصویب شد دستکم برای بورس عایدی خاصی نداشت به همین منظور می‌توان به حفظ ارز ۴۲۰۰ که مبنای قیمت گذاری بسیاری از کالا‌های ضروری مثل صنایع غذایی و قندی و دارویی و پالابشی است که آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و نرخ تسعیر ۱۷.۵ هزار تومان برای سایر درآمد‌های دولت نیز همچنان با نرخ بازار فاصله دارد.

مجلسی ها باید چه اقداماتی را  به منظور ارتقاء قوانین بازار سرمایه انجام دهند 

او گفت: خواسته کارشناسان بازار سرمایه از مجلس عدم برخورد سیاسی با بورس بوده و به چالش گذاشتن مواردی که در بودجه به منظور جذاب شدن بازار سرمایه جایگاهی برای آن وجود نداشته و محقق نشده، که نخست می‌توان به حذف ارز ۴۲۰۰ و پرداخت یارانه این کالا‌ها به مصرف کننده به جای کنترل قیمت محصولات دو عدم افزایش یا افزایش قیمت منطقی برای انرژی بویژه برق و سوخت که در مورد برق به شدت افزایش یافت، سوم حذف انواع نرخ‌های ارز و کار با ارز بازار و تدوین دستورالعملی برای نحوه استفاده از مابه التفاوت با نرخ بودجه و سایر موارد اشاره کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اتفاق دیگری که می‌تواند با فشار مجلس صورت گیرد کاهش نرخ بهره بانکی است. قیمت سهام با نرخ بهره رابطه معکوس دارد.

قلی پور اظهار کرد: هر چند کاهش نرخ بهره با سیاست‌های پولی کشور احتمالا تناقض دارد، ولی از آنجا که سالهاست که نرخ بهره واقعی در کشور منفی بوده و آثار آن را دیده ایم، در شرایطی که ریال احتمال تقویت دارد، کاهش نرخ بهره می‌تواند موتور محرکه‌ای برای بازار سرمایه باشد، بویژه در شرایطی که دولت در قالب بودجه قصد فروش اوراق بدهی و نفتی بیش از ۲۰۰ همتی دارد.

در پایان باید باتوجه به صحبت های کارشناسان گفت که واقعیت این است که وضعیت کنونی بازار سرمایه کاملا طبیعی و بر اساس متغیرهای کلان اقتصادی است و به هیچ وجه ورود اشخاص سیاسی  به مساله ی نوسانات در بازار سرمایه لازم نیست. شایان ذکر است که مجلس شورای اسلامی  باید قوانین بازار سرمایه را به نحوی  تنظیم کند که آسیب چندانی به  بورس و سهامداران خرد وارد نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
خیلی زحمت میکشید خسته نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
مجلس دخالت نکند تا مسئولین بی وجدان بورس رانت بازی شان ادامه بدهند
Iran (Islamic Republic of)
سهامدار
۲۱:۱۲ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
فقط سانسور نکنید واقعا برای مجلس متاسفم.چون آذرماه اومدن یک صحبتی کردن که از بورس حمایت میکنیم و بعدش کاملا بورس را رها کردن.
بخدا انتظاری از دولت نداشتم.اما قرار نبود مجلس هم مثل دولت مردم را سرکار بگذارد.واقعا وظیفه مجلس مگر نظارت بر دولت نیست.چرا نظارتی بر بورس ندارن.
Iran (Islamic Republic of)
فریاد مردم معترض
۲۱:۰۷ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
قرار بود یارانه ها را سه برابر کنند چه شد؟
قرار بود از بورس حمایت شود چه شد؟
قرار بود سهام عدالت سر سفره مردم بیاید چه شد؟؟
قرار بود دلار را زیر 10 هزار تومان کنند چه شد؟
قرار بود وزیران ناکارآمد را برکنار کنند چه شد؟
قرار بود قانون مبارزه با دلالی در بازار املاک را برقرار کنند چه شد؟
قرار بود همسان سازی بازنشستگان تامین اجتماعی اجرا شود چه شد؟
قرار بود حداقل حقوق کارگران را به بالای خط فقر بیاورند چه شد؟
قرار بود مرخصی زایمان زنان شاغل بیشتر شود چه شد؟
قرار بود ثبت نام دوباره یارانه سهام عدالت انجام شود چه شد؟
قرار بود حمل و نقل عمومی در همه شهرها فعالتر شود و مترو کلان شهرها به اتمام برسد چه شد؟
قرار بود اینترنت ملی نیمه ارزان راه بیافتد چه شد؟
قرار بود وام قرض الحسنه بانکها به جای کارمندان بانک به مردم داده شود چه شد؟
قرار بود وام ازدواج و وام مسکن جوانان 2 تا 3 برابر شود چه شد؟
قرار بود تکلیف استخدام قراردادی و پیمانی های شرکتها و حق التدریسی ها مشخص شود و رسمی شوند چه شد؟
در بودجه 1400 هیچ کدام از موارد بالا نیامده.بجز همسان سازی حقوق تامین اجتماعی که اونم خیلی از بازنشستگان کشوری کمتر است و هنوز هم اجرایی نشده.
از دولت و مجلس انقلابی و دستگاه قضایی انتظار بیشتری داشتیم.متاسفانه چند ماه آینده هم دولت و مجلس درگیر انتخابات میشود.
بخدا مردم مشکل دارند.اینهایی که گفتم در خانواده ما و نزدیکان ما به وفور مطرح میشود و مردم گلایه دارند.
آقایون دولت و مجلس و دستگاه قضایی عجله کنید سال جهش تولید گذشت امسال هم زود تمام میشود و هنوز شما قوانین حمایتی و رفع موانع بازارها را در دولت و مجلس و دستگاه قضایی ننوشته اید.وای بحال اجرای اونها.
Iran (Islamic Republic of)
اعتراض به صدا و سیما
۲۱:۰۴ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
چرا اخبار بورسی که با سرمایه و زندگی دهها میلیون نفر از مردم در ارتباط است در اخبار سراسری صدا و سیما پوشش داده نمیشود.
صدا و سیما مگر کارشناس ندارد متوجه باشد کدام خبر با جمعیت بیشتری از مردم مرتبط و برای مردم بیشتری مهم است.
امروز درد مردم اقتصادی است اما کارشناسان صدا و سیما چون جیب خودشان پر است اهمیتی به اقتصاد خانواده و اقتصاد اجتماع نمی دهند.
زندگی خیلی ها در بورس نابود شده اما صدا و سیما یک گزارش مفصل مردمی پخش نکرد.
آقای حسینی بای و سلامی یکسری به بورس و کارگزاری ها بزنند و از وضع بورس گزارش بگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
نظارت در بورس نیست.حجم معاملات دروغین خود نشانه دستکاری در بازار است.حجم معاملات صوری در خساپا خودرو وتجارت را روزانه نگاه کنید متوجه عمق فساد میشوید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
دهنوی راه قالیباف اصل را در بورس ادامه خواهد داد.دهنوی مالیات چی وزارت اقتصاد بوده.آمده تا در سال 1400 باقیمانده پول مردم را به بورس بکشاند.حواستون باشه.
Iran (Islamic Republic of)
حامی احمدی نژاد
۲۰:۵۸ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
خدا کنه احمدی نژاد بیاد رئیس جمهور شود تا سهام عدالت و یارانه های ما مردم را چند برابر کند.امیدی به این دولت و مجلس نداریم.تنها امید مردم احمدی نژاد است.فقط او میدانست یارانه و سهام عدالت چه قدر برای مردم ضروری است.
Iran (Islamic Republic of)
مجلس انقلابی کجایی؟
۲۰:۵۷ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
آقای قالیباف و آقای قاضی زاده هاشمی و پورابراهیمی فوری یک هئیت تحقیق تفحص از بورس تشکیل بدید.در بورس عده ای دارند جیب مردم را میزنند.سود سهام عدالت چرا باید با تاخیر واریز شود؟؟؟ حساب کردید میزان سود با تعداد روز تاخیری پول تو حساب بانکی سازمان بورس بماند چه سود هنگفتی میشود؟؟؟ این یعنی دزدی از جیب مردم.
منفی شدن روزانه بورس و بازی با سرمایه و روح و روان مردم شریف ایران چه معنی می دهد؟؟
مردم بابت سرمایه هاشون سالها زحمت کشیده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
چرا باید سرمایه مردم در بورس بابت کسری بودجه دولت و انتخابات هزینه شود.هیچ نهادی هم فریاد نزند.
Iran (Islamic Republic of)
سهامدار بیچاره
۲۰:۵۴ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
مجلس و دستگاه قضایی کی از 50 میلیون سهامدار بورس حمایت میکنند؟چرا مجلس و دستگاه قضایی بر تخلفات بورس نظارت ندارند؟
عرضه اولیه ها زیر قیمت عرضه آمدن.
ارزش سهام عدالت نصف شده.
سرمایه مردم در بورس به زیر نصف رسیده.
سود سهام عدالت و سود سهامداران در بورس هم با تاخیر واریز میکنند.
چرا با زد و بند و فساد و رانت خبری در بورس و کارگزاران و سرمایه گذاری بانکها رسیدگی نمیشود.
Iran (Islamic Republic of)
بورس باز
۲۰:۵۲ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
حمایت از بورس چه شد آقای دهنوی.انتخابات نزدیکه هیچ کاری برای مردم نکردید
Iran (Islamic Republic of)
سهامدار 1399
۲۰:۵۱ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
سال جدید باز میخواهند برای انتخابات با روح و روان سرمایه گذاران بازی کنند.آقا بورس را بالا بکشید.مردم نابود شدن تو بورس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
سازمان بورس و رئیس جدیدش فعلا سود سهام عدالت سال 98 را پرداخت کند بعد فکر رشد بورس در سال جدید و پرداخت سود سهام عدالت در ماه رمضان باشند.هنوز بدهی سال 98 را با سهامداران عدالت تسویه نکرده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
سلام، ما در سامانه سجام ثبت نام کردیم ولی سود سهام‌ عدالت واریز نشده ،چکار کنیم.به کجا شکایت و اعتراض کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
تا وقتیکه در خبر سراسری هر روز بر علیه فساد در بورس گزارش و خبر پخش نکنید هیچ اتفاقی نمی افتد و سرمایه سهام عدالت مردم به فنا خواهد رفت.وقتی دولت راحت دست تو جیب مردم میکند و کسری بودجه را از جیب مردم بر می دارد انتظار درست شدن بورس را نداشته باشید.ناسلامتی سهام عدالت مال مردم مستضعف است.چرا هم فروشش را ممنوع کرده اید هم سودش را واریز نمیکنید.همش وعده می دهند.
Iran (Islamic Republic of)
عباسعلی دوستی
۰۱:۱۴ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
سود سهام عدالت من اصلا واریز نشده چه کار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
8 ماه گذشت هنوز سود سهام عدالت نریخته اند.چرا مجلس نظارت بر بورس ندارد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
سایت سهام عدالت قطع است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
سود مرحله اول سهام عدالت واریز نشده.چرا صدا و سیما پیگیری نمیکند؟سایت سهام عدالت اجازه نگاه کردن نمی دهد.مشخص است سود واریز نکردن.
Iran (Islamic Republic of)
سهام عدالت را دریابید
۲۰:۴۲ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
چرا کارت اعتباری با بهره 18 درصد؟؟؟
حق سهامداران را چرا با بهره 18 درصد می دهند؟
مجلس انقلابی و دستگاه قضایی چرا از حقوق سهامداران عدالت حمایت نمیکنند؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد نایب سالکی
۱۳:۵۱ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
باسلام دولت محترم سهام پالایش یکم را از ارزش واقعی خود بالاتر واگذار نموده است حالا بعد از ۶ماه تقریبا ۲۹درصد ضرر و زیان به مردم جامعه رسانده است باید مقام معظم رهبری کنترل را در دست بگیرد که منافع مردم جامعه حفظ شود...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
کارت اعتباری سهام عدالت با سود ۱۸ درصد .جالب اینکه مسئولین فهمیدن مردم به نداری افتادن این طرح رو پیاده کردن که این سهام رو از دست مردم دربیارن وگرنه اگر قرار بود به مردم کمک کنن چرا با سود ۴ درصد ندادن اینها که میدون تو این گرانی مردم چقدر دستشون خالیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
باید تمام اشخاصی که تبلیغ کردن و توصیه کردن مردم پولشان را به بورس بیاورند پاسخگو باشند و مورد بازخواست قرار بگیرند و ضررو زیان مردم را بدهند و محاکمه شوند
چون از رهبر گرفته تا رئیس جمهور و وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی و وزرا و همه مردم را فریب دادند که در بورس سرمایه گذاری کنند تا پولشان را بردارند و ما مردم فریب ایناشخاص را خوردیم و بدترین تاریخ جهان فروش پالایش یکم به مردم بود چرا کسی پاسخگو نیست
Iran (Islamic Republic of)
فراز
۱۲:۵۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
چرا نیمه دوم اسفند 99 صندوق های ثابت مکلف به کم کردن صف های فروش شدن اوراق قرضه دولتی خریدن ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: مجلسی ها نباید دخالت چندانی در بازار سرمایه داشته باشند به سبب آنکه بازهم جریان معاملات سیاسی خواهد شد و کنترل مدیریت از دست مسئولان سازمان بورس خارج می‌شود.
هر چی بدبختی است منشا آن امثال همین به اصطلاح کارشناسان است . دقیقا این آقا از کدام کنترل مدیریت صحبت می کند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
دنا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
فقط پول ملتو میخورن خونشونو تو شیشه میکنن
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۱:۳۱ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
الکی سیستم هیچ فرقی بین هیچ کدومشون نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
وقتی می شه قیمت ها رو آزاد کرد که حساب و کتاب کشیدن از خرید و فروش مشخص باشه ، مدتهاست این ایده قیمت ها رو به بازار بسپارید رو شنیده ایم ولی کسی از خودش نمی پرسه خوب در بازاری که طبق قانون اساسی انحصار در اون ممنوعه و عده ای سرمایه های کلانی از رانت و فساد به دست آورده اند یا با پولشویی به درآمد های آنچنانی یا با رها شدن برخی بازها مثل مسکن درآمدهای کلان آنچنانی یا مانند بازار میوه یا خوراک دام و طیور یا هر بازاری که بعدا انگ دلالان بهش می خورد و هیچ کاری در آن دیده نمی شود این بازار اگر رها شود قطعا اثر بدتری خواهد داشت و هیچ کنترلی هم نخواهد شد. همین بازار سرمایه یا بورس هم شفاف نیست زیرا تا الان ورودی پول به بازار و خروجی پول از بازار را تحت هیچ عنوان اعلام نکرده است این یعنی سرپوش سیاسی بر رفتار شفاف بورس در حقیقت بورس در سال 99 عرصه ای بود برای دور زدن قوانین پولشویی کشور و تبدیل این پولهای کثیف به پولهای تمیز برای عده ای خاص می گویید نه بررسی کنید رفتار مالی همه افراد در بورس را شفاف و بدون ترس و واههمه ولی قطعا هیچ اطلاعاتی از این مورد منتشر نخواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۱:۲۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
مردم احمدی نژاد را دوست دارن چون به اقتصادشون اهمیت میداد چون وقتی دلار 3 هزار تومن بود 45500 تومن به سفره مردم واریز می کرد چون سهام عدالت در دولت احمدی نژاد اجرایی شد چون حقوق کارگران و مستمری بگیران را آنقدر زیاد می کرد تا راضی باشن چون اگه آمریکا اخم می کرد می گفت ما سانتریفیوژ ها رو چند برابر می کنیم . از این چون ها زیاده
Iran (Islamic Republic of)
saeid
۱۱:۱۶ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
کار در بازار سرمایه از نگرانی و ناراحتی سهامداران گذشته تقریبا فاجعست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
تقریبا نه ، دقیقا فاجعست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
اینا وقتی از بورس سود میلیاردی میکردن به بقیه میخندیدن که تیلیاردتر میشن به زودی از طریق بورس فلک هم گفت تو بشمار من هم چنین میکنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
مردم در اوج شاخص به بورس دعوت شدن تا دولت دزد و خائن سهمهاش رو با قیمت بالا به ملت قالب کنه که همین کار رو کرد و بعد از خالی کردن سهماش و همچنین جیب مردم بازار رو رها کرد تا حسابی شاخص افت کنه و سهمهایی رو که داده بود به ملت برگردونه به توبره خودش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
این بازار نیاز به نقدینگی و ورود پول قدرتمند دولتی دارد
فروش حقوقی ها باید محدودیت داشته باشد
به سهام داران خورد باید تسهیلاتی از قبیل اعتبار بلندمدت و بیمه و وام کم بهره و... داده شود و به چشم یک شغل به سرمایه های خورد نگاه شود
باید قوانین بازار که کاملا به نفع حقوقی ها و کارگزاری ها و دولت است به نفع سهامداران خورد تغییر کند
قوانین دامنه نوسان و حجم مبنا باید اصلاح شوند تا صرفا بعضی سهم خاص بازار امکان رشد پیدا نکنند و تبعیض برطرف شود و ....
United States of America
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
ازبس وعده و وعید دادین منظور مسئولین بی کفایت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
ها الان دیدید دارن اعتراض میکنن دارید بررسی میکنید واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
نماینده ها اکثرا نمایندگان صاحبان قدرت و ثروت هستند و مسلما نمی توانند این غلامان حلقه بگوش اقدامی بر علیه منافع اربابان خود بکنند و اگر مردم مالباخته در بورس انتظارپشتیبانی مثبتی از این نمایندگان داشته باشند معلوم میشود که خیلی ساده هستند!!!
البته اگر احمق نبودند که نمی آمدند کلیه ته مانده زندگی خود را که خانه و خودرو و طلا و غیره بود بفروشند و پول ان با وعده های دروغین مسئولین در بورس سهم بخرند و بعد سرمایه اندک آنها را به یغما ببرند؟!!!
مگر انسان از یک سوراخ چندبار باید گزیده شود تا متوجه کار اشتباه خودشود؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
همین کارشناسها پدر سهامداران خرد و بورس رو در اوردن...تو فضای مجازی همین کارشناسها به مردم بیچاره کد میدادن این سهام رو بخرید نگو خودشون خریدن مردم رو سوق میدادن به سمت اون سهام بعد که ۵۰درصد رشد میکرد میفروختن و به ریش مردم میخندیدن حالا امدن نظر میدن لطفا سکوت کنید هر کی نظر میده شماها حرف نزنید ما کارشناسهای ما هر کجا ورود کردن و حرفی زدن فردا وضع اون کالا یا سهام یا خودرو یا مواد غذای بدتر شد..پدر خودرو رو همین کارشناسان با طرح افزایش قیمت هر سه ماه در اوردن حالا رسیده به بورس لطفا سکوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
سو استفاده ای که دولت از ملت در سال ۹۹ کرد تا ۵۰ سال دیگه هم از خاطرات پاک نمیشه سالها طول میکشه که دوباره اعتماد مردم ترمیم بشه تنها راه حل اینه که با واریز نقدی دولت و حقوقی های سودجو و مقصر موجودی کارتابل حقیقی ها بشه موجودی ۱۰ مردادماه ۹۹
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
هر روز دژپسند و روحانی در مورد بورس حرف زدن تا چند روز بعد بورس سقوط کرد.
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۰۹:۳۲ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
بهتر است کاری نکنند هر وقت خواستن بهتر بشه خیلی خیلی بدتر شده است. از این دولت و مجلس انتظار خیری نیست. لطفا از این بدتر و آشفته تر نکنید.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
متاسف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
مردم دارن همه میرن سمت فارکس و ارز دیجیتال مسولین بی لیاقت بعد بشینن بعدا التماس میکنن اندکی صبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
به گاندو بگین ورود کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
از دولت تا مجلس و شورای نگهبان و... هر کدوم میان یه چیزی رو درست کنن، بدترش میکنن؛ میان ابرو رو درست کنن میزنن چشمم کور میکنن. به نظرم مسئولا کلاً دست به هیچی نزنن وضعیت خیلی بهتر پیش میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
ما خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۸:۳۵ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
مدیریت شرکت هاو بانک هاو سیستم بانکداری ایران غلطه.ملت سودسپرده منفی میگیرندبه همراه مالیات ولی بورس سقوط کرده.
آخرین اخبار