کشتار ۸۵۰تن مرغ نوروزی هم نیاز بازار را تأمین نکرد

مدت‌هاست گرانی گریبانگیر بازار مرغ شده و این کالای پروتئینی از سفره و سبد خوراک خانواده‌های بی‌بضاعت و متوسط جامعه حذف شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از اصفهان، مرغ از محوری‌ترین محصولات در سبد غذایی بخش قابل توجهی از خانوار‌های ایرانی بوده است، اما از نخستین روز‌های آغاز اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها تا کنون به‌دلیل عدم پیش‌بینی آینده قیمت و وضعیت صنعت مرغداری بسیاری از مرغداران ضرر‌های جبران‌ناپدیزی را متقبل شدند و بهای این کالای پروتینی با تنش‌های ناشی از عرضه و تقاضای بازار، نوسانات دلار، دست‌های دلالان از ثبات برخوردار نبوده، هر روز و ساعت دستخوش فرازونشیب‌های ناباروانه بوده است.

بر این اساس طی اواخر سال گذشته و روز‌های آغازین سال ۱۴۰۰ در حالی شاهد صفوف طویل خرید مرغ بودیم که به گفته مسئولان استانی مردم بیش از نیاز واقعی خود خرید داشته‌اند و اینکه هیچ نگرانی برای تامین و عرضه مرغ در اصفهان دومین استان تولید‌کننده گوشت سفید وجود ندارد و با افزایش ۱۰ درصدی جوجه‌ریزی نرخ این محصول در ایام نوروز کاهش می‌یابد، اما شنیده‌ها و شواهد طی ۱۴ روز ابتدای سال جاری نشان می‌دهد که نه تنها قیمت مرغ تنزلی نداشته بلکه برخی فروشگاه‌ها اصفهان آن را با قیمت ۴۰ هزار تومان هم در هر کیلو توزیع کردند و شهروندان در تامین مرغ مورد نیازشان از مغازه‌ای به فروشگاه دیگر در شهر سرگردان و درمانده شده‌اند.

دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان پیرامون اینکه براساس گفته مسئولان استانی در شب ۲۸ اسفند سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ تُن مرغ و طی یک ماه گذشته ۸۰۰ تُن مرغ در استان کشتار شده چرا در ایام نوروز همانند ماه‌های پایانی سال قبل شاهد کمبود مرغ در بازار بودیم، اظهار داشت: طی سال‌های اخیر این میزان کشتار مرغ در ایام نورزی کاملا بی‌سابقه بوده، اما این سوال پیش‌آمده را باید از نهاد‌های نظارتی پرسید که کشتار روزانه ۱۱۰۰ تا ۱۴۰۰ تن در کشتارگاه‌های استان اصفهان اگر در مغازه‌ها برای توزیع عرضه نشده پس کجا رفته است؟!

بهرام پاکزاد با بیان اینکه براساس آمار اتحادیه استان اصفهان برای تامین مرغ ایام نوروز طی ماه‌های سال گذشته ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در استان صورت گرفته است، افزود: با این میزان جوجه‌ریزی و پرورش به موقع در واحد‌های تولیدی طی ۱۲ تا ۱۵ شب ۸۵۰ تن مرغ در کشتارگاه‌ها استان کشتار شد که بر اساس برآورد‌ها هر اصفهانی باید ۳ کیلوگرم مرغ در ایام نوروز از مرغ‌فروشی‌ها خریداری کرده باشد.

او  در پاسخ به اینکه آیا امکان قاچاق و خروج مرغ از استان وجود داشته که در ایام نوروز همانند ماه‌های سال گذشته شاهد صف‌های طویل و کمبود مرغ در شهر اصفهان بودیم، بیان کرد: امسال برای تامین نیاز شهروندان در ایام نوروز به هیچ‌وجه مرغ زنده به خارج استان حتی ۲ تا ۳ ماشین هم حمل نشده و مرغ‌های تولیدی در کشتارگاه‌های استان کشتار شدند، اما چرا صبح‌ها مغازه‌های اصفهان عرضه مرغ نداشته‌اند را مطلع نیستیم که پس از کشتار مرغ‌ها چه شده‌اند و نهاده‌ها نظارتی باید پاسخگو باشند.

دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان با تاکید بر اینکه نظارت بر بازار مرغ باید پس از کشتارگاره‌ها انجام شود، ادامه داد: کشتار روزانه ۱۱۰۰ تا ۱۴۰۰ تن طی ۱۲ تا ۱۵ شب در کشتارگاه‌های استان اصفهان باید تمام مغازه‌ها را در ایام نوروز لبریز از مرغ می‌کرد و شهروندان در تامین این کالا نباید دغدغه‌ای داشتند.

او با بیان اینکه با دخالت حاکمیت، قیمت‌گذاری مرغ غیرکارشناسانه تعیین می‌گردد، گفت: چناچه قبل از ایام نوروز حرف تشکل‌ها مورد توجه مسئولان قرار می‌گرفت و در برابر قیمت واقعی مرغ مقاومتی صورت نمی‌گرفت و خود حاکمیت هم در بازار دخالت نمی‌کرد بازار زودتر به تعادل می‌رسید.

پاکزاد در پاسخ به اینکه طی روز‌های اخیر مجددا قیمت مرغ مصوب با افزایش ۴۵۰۰ تومانی از ۲۰ هزار و ۴۰۰ به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است، خاطرنشان کرد: در دوم اسفند سال گذشته قیمت مرغ زنده کانون کشوری به وزارتخانه صمت و حمایت از مصرف‌کننده ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بوده، اما آن‌ها در مقابل این پیشنهاد مقاومت کرده و تنها با تحویل به زور مرغ از واحد‌های تولیدی بستر مناسبی برای کسب سود‌های کلان دلالان و واسطه‌گران فراهم کردند.

او اضافه کرد: چنانچه مقاومت سازمان‌ها نبود و حاکمیت هم به این شدت در کل کشور ورود نمی‌کرد به هیچ‌وجه مرغ به عنوان کالای اساسی مردم چنین وضعیتی را پیدا نمی‌کرد، زیرا با دخالت‌ها نه تنها تولیدکنندگان نتوانستند محصول تولیدی خود را به قیمت تمام شده بفروشند بلکه با تلاطم در بازار و عدم خریداری مرغ با قیمت واقعی مصرف‌کنندگان بزرگترین بازنده‌ها بودند.

دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان در پاسخ به اینکه براساس گفته‌های برخی مردم در ایام نوروز امسال قیمت مرغ در اصفهان تا ۵۰ هزار تومان هر عرضه شده است، افزود: فروش این قیمت مرغ در بازار صحت ندارد، اما بسیاری از افراد سودجو برای کسب منفعت بیشتر بهای این کالا را تا ۳۵ هزار تومان هم عرضه کرده‌اند.

او در پاسخ به اینکه چرا طی سالیان اخیر بازار مرغ دچار تلاطم شده و قیمت‌ها ثباتی ندارد، گفت: دخالت حاکمیت و تعیین قیمت‌های غیرکارشناسانه و نبود امنیت بازار برای تولیدکنندگان در طول سال با وجود افزایش هزینه‌های تولیدی و تنها تامین ۴.۵ کیلوگرم نهاده‌ها، عدم عرضه مرغ به بازار با نبود وزن‌گیری مرغ‌ها و کاهش تولید با وجود بیماری آنفلوآنزا در کل کشور است.

پاکزاد اضافه کرد: البته ۲۰ روز قبل از عید نوروز برای جبران کمبود و وزن‌گیری مرغ‌ها، ۸۷ گرم به میزان نهاده واحد‌های مرغداری اضافه کردند و اخیرا هم افزودن دان واحد‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

او با اشاره به اینکه مرغداری‌ها در سال جهش تولید مرغ تولیدی خود را با ۳ هزار تومان زیر قیمت تمام شده عرضه کردند، اظهار داشت: برای تامین امنیت تولیدکننده، عدم نگرانی مصرف‌کنندگان، قطع دست دلالان و سودجویان و توجه جدی حاکمیت به مسئله ارزش تولید و اشتغالزایی صنعت مرغداری باید خرید تضمینی مرغ در طول سال اجرایی شود تا نابسامانی‌ها بازار کنترل شود.

دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال تولید و پشتیبانی و رفع موانع، بیان کرد: در این راستا حاکمیت برای پشتیبانی و رفع موانع تولید می‌تواند با خرید تضمینی مرغ زنده با قیمت مصوب مصمم به جمع‌آوری مرغ واحد‌های تولیدی و ایجاد امنیت خاطره تولیدکنندگان باشد.

او افزود: در سال‌های اخیر با وجود شعار‌های سال تولید، تولیدکنندگان با ضرر‌های جبران ناپذیری روبه رو شدند، اما امسال برای عملیاتی شدند شعار هم مجلس و هم دولت باید نه تنها از واحد‌های تولیدی پشتیبانی کنند بلکه بودجه‌ای را تعیین و در اختیار پشتیبانی کشور قرار دهند تا اگر مرغ از قیمت مصوب کاهش یافت بلافاصله مرغ‌های مازاد برای تداوم تولید و امنیت خاطر تولیدکننده و مصرف کنندگان ذخیره‌سازی شود.

 

منبع :تسنیم

 

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار