در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اوضاع وخیم نیروگاه‌های مقیاس کوچک برق/ مطالبه ۲ میلیارد تومانی ۲۰۰ نیروگاه از دولت

رئیس انجمن نیروگاه‌های مقیاس کوچک برق گفت: نیروگاه‌های کوچک مقیاس پول برقی را که ۹ ماه پیش تولید کرده و به دولت تحویل داده‌اند هنوز دریافت نکرده‌اند.

احسان صدر رئیس انجمن نیروگاه‌های مقیاس کوچک برق در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آخرین وضعیت مطالبات بدهی نیروگاه‌های مقیاس کوچک گفت:متاسفانه از مرداد ماه سال گذشته هیچ مبلغ بابت برق تولیدی به این نیروگاه‌ها پرداخت نشده است.

او ادامه داد: در حال حاضر ایجاد هر مگاوات نیروگاه بزرگ حدود ۶۰۰ هزار یورو سرمایه نیاز دارد و حدود ۴۰۰ هزار یورو نیز برای رساندن این برق به مصرف کننده لازم است.

رئیس انجمن نیروگاه‌های مقیاس کوچک افزود: به طور کلی اگر ظرفیت نیروگاه‌های مقیاس کوچک استفاده کنیم در کوتاه مدت نیاز به اجرای پروژه‌های گران قیمت و زمان‌بر توسعه شبکه برق برطرف می‌شود و این ظرفیت می‌تواند در شرایط کنونی برای کشور نجات بخش باشد.

صدر اضافه کرد: متاسفانه به دلیل پرداخت نشدن مطالبات نتوانستیم کار اورهال و نوسازی نیروگاه ها را به موقع انجام دهیم در نتیجه نمی‌توانیم تولید برق داشته باشیم و این موضوع می‌تواند برق رسانی در تابستان ۱۴۰۰ را با مشکل روبرو کند در حال حاضر وضع نیروگاه‌های مقیاس کوچک وخیم است.


بیشتر بخوانید


صدر بیان کرد: با وجود اینکه نیروگاه‌های کوچک مقیاس تنها ٢ درصد ظرفیت نیروگاهی کل کشور را تشکیل می دهند، اما سهم ۲۰ تا ٢٥ درصدی در ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید برق دارند.

رئیس انجمن نیروگاه‌های مقیاس کوچک تصریح کرد: نیروگاه‌های کوچک مقیاس پول برقی را که ۹ ماه پیش تولید کرده و به دولت تحویل داده‌اند هنوز دریافت نکرده‌اند و همین یک مشکل برای زمین‌گیر شدن یک نیروگاه کوچک مقیاس کافی است.

او گفت: به طور  کلی میزان مطالبه نیروگاه‌های کوچک مقیاس به ازای تولید هر کیلووات برق حدود یک میلیون و ٣٠٠ هزار تومان است.

صدر ادامه داد:در حال حاضر ۲۰۰ نیروگاه مقیاس کوچک در کشور داریم که در مجموع چیزی بالغ بر ۲ میلیارد تومان از دولت طلب دارند و این نگرانی بزرگی است چرا که عمده درآمد سالانه این نیروگاه‌ها در تابستان محقق می‌شود و آماده نشدن نیروگاه‌ها برای تولید در تابستان هم به زیان شبکه سراسری است هم به زیان تولید کننده و متأسفانه این چرخه معیوب ادامه پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار