خودروی ایرانی در عراق و آلمان!/صادرات دستور کار خودروسازان است؟

حضور خودروی ایرانی ساینا در چند کشور، تعجب بسیاری را برانگیخته است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روزی است که در فضای مجازی ویدیویی از خودرو ساینا در آلمان منتشر شد که بازخورد زیادی داشت. این خودرو که چند سالی است در کشور ساخته می شود گویا اکنون پا به کشورهای دیگر گذاشته و گشت  و گذاری در کشورهای دیگر دارد.

ساینا محصول خودروسازی سایپا است که در ایران جزو یکی از ارزان‌ترین گزینه‌های موجود در بازار محسوب می‌شود و تمام اقشار از آن استفاده می کنند اما حضور این خودرو در آلمان اتفاق عجیبی به نظر می‌رسد. عجیب از این نظر که آلمان یکی از کشورهای سازنده معروف خودرو به شمار می رود و برندهای خاص خودرویی در آن حضور دارند و به تبع مردم آن کشور، بیشتر خودروهای ساخت کشور خود را سوار می شوند. 

می توان گفت صادرات یکی از مقوله‌های بسیار مهمی است که خودروسازان باید آن را دنبال کنند، اما سوالی که اکنون پیش می آید با توجه به اینکه اولویت خودروسازان باید تامین نیاز داخلی باشد، چرا خودرو را صادر کنند؟

تست تصادف ساینا در آلمان!

یک منبع آگاه در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص ماجرای ویدیوی ساینا در آلمان گفت: خودروهای داخلی برای گذراندن تست های فنی به کشورهای دیگر فرستاده می شوند که این خودرو نیز برای تست به این کشور ارسال شده بود. 

او بیان کرد: به دلیل وجود آزمایشگاه های مختلف در برخی از کشورها، بعضی از خودروها به دیگر کشورها ارسال می شوند، به طور مثال شاهین به اسپانیا برای تست ارسال شد.


بیشتر بخوانید


تمامی خودروها برای تست به کشور دیگر ارسال می شوند

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اینکه خودرویی در کشور دیگر، به فروش رفته به معنی صادرات این خودرو نیست. ممکن است فردی کلکسیونی از انواع خودروها را داشته و دوست دارد انواع خودروها را جمع آوری کند. 

این کارشناس صنعت خودرو گفت: کشوری که مازراتی لوانته را با ماهی 1200 یورو می فروشد و آن را قسطی هم می فروشد، و همچنین افراد ثروتمند زیادی در آنجا زندگی می کنند، به خودرو ساینا نیاز ندارد، تنها می توان گفت که برخی افراد علاقه به جمع آوری انواع خودروها را دارند. 

زاوه گفت: همچنین امکان گرفتن مجوز را ندارند و نمی توانند تولید انبوه کنند. اکنون به طور مثال پیکان هم در لندن موجود است، نمی توان گفت که این خودرو را به لندن صادر کرده اند. علاوه بر این خودروهای داخلی برای انجام تست، به کشورهای دیگر فرستاده می شوند که ارزان باشد، به طور مثال اسپانیا یکی از معروف ترین کشورها برای انجام تست خودرو است که تست تصادف را با قیمتی پایین انجام می دهند. 

او گفت: نه تنها خودروهای سایپا، بلکه خودروهای ایران خودرو نیز برای دیگر کشورها ارسال می شود و تست تصادف آنها در کشورهای دیگر گرفته می شود به عنوان مثال تست تصادف پژو 206 صندوقدار توسط پورشه انجینرین انجام شده است.

گفتنی است، چندی پیش هم اینچنین موضوعی به وجود آمده و خبری از دیگر محصول سایپا در فضای مجازی منتشر شد که این گروه خودروسازی کوئیک را به آفریقا صادر می کند، به دنبال این موضوع علی کریمی سرپرست معاونت صادرات گروه سایپا واکنش به خبر صادرات کوییک به آفریقا نشان داد.

گزارش - ماجرای حضور ساینا در آلمان چه بود؟ / صادرات خودرو‌های ایرانی در هاله‌ای از ابهام

صادرات کوئیک به آفریقا؛ درست یا غلط؟

او گفت: این گروه خودروسازی هنوز هیچ محصولی به آفریقا صادر نکرده، اما یک شرکت در آفریقای جنوبی که مذاکراتی برای صادرات محصولات سایپا با آن صورت گرفته در حال بررسی و مناسب سازی خودرو کوییک برای عرضه در بازار آفریقای جنوبی است.

کریمی، درباره فیلم و عکسی که در فضای مجازی منتشر شده و در آن گروه سایپا مورد هجمه قرار گرفته است، توضیح داد: اخیرا فیلم و عکس‌هایی از یک خودرو کوییک در برخی سایت‌ها و فضای مجازی منتشر شده که فرمان آن سمت راست، اما دکمه‌های کنترل آینه و بالابر شیشه‌ها، سمت چپ است.

وی گفت: در این خصوص ابتدا باید تاکید کنم که سایپا هیچ خودرویی به کشور‌های آفریقایی صادر نکرده و انتشار تغییرات کارگاهی توسط شرکت آفریقایی به نام سایپا، کذب و یک بداخلاقی رسانه‌ای است.

کریمی با انتقاد از رسانه‌ها و پیج‌های فضای مجازی که به صورت غیرمستند و با هدف تخریب صنعت خودرو کشور چنین اخبار مضحکی را منتشر می‌کنند، ادامه داد: یک شرکت استارتاپی به نام مورزا چند دستگاه خودرو کوییک را از سایپا خریداری کرده و به عنوان نمونه به زیمباوه و آفریقای جنوبی برده است تا با توجه به نیاز آن کشور‌ها تحقیقات توسعه‌ای متناسب با نیاز خود را روی آن انجام دهد لذا تغییرات صورت گرفته توسط آن‌ها هیچ ارتباطی با گروه خودروسازی سایپا ندارد.

وی با بیان اینکه قرارگیری فرمان خودرو در سمت راست توسط مهندسان شرکت مورزا و به صورت کارگاهی صورت گرفته، افزود: اقدامات این شرکت تنها در مرحله تحقیقاتی است و با تجاری‌سازی فاصله زیادی دارد و اگر قرار باشد تغییراتی روی خودروی کوییک صورت گیرد، سایپا باید آن را تائید کند تا این خودرو بر اساس استاندارد‌های موجود در آفریقای جنوبی عرضه شود.

وی افزود: صادرات یکی از مقوله‌های بسیار مهمی است که گروه خودروسازی سایپا دنبال می‌کند؛ از این رو در راستای توسعه صادرات به کشور‌های آفریقایی همکاری‌های مشترک در حال پیگیری است.

کریمی گفت: در حال حاضر مجموعه سایپا به صورت مستقل پروژه تحقیقاتی برای تولید خودروی فرمان راست ندارد، اما اگر قرار باشد چنین امری پیگیری شود در قالب سرمایه‌گذار مشترک امکان‌پذیر خواهد بود.

حال جدیدترین خبرها حاکی از آن است که این خودروسازی، دیگر محصولاتش را به دیگر کشورها صادر می کنند، برای نمونه ساینا در عراق و تیبا در لبنان حضور دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۹ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
به نظرتون برای تست تصادف دیر نیست؟ قبل عرضه باید تست کرد نه الان...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
سلام.اگر میخواهند خودرویی را تست کنند بیارند و در جاده 30 کیلومتری شهرستان گرمی به طرف بخش موران و زهرا تست کنند که چهل سال است روی اسفالت ندیده و پر چاله چوله و سرازیر و سربالایی شدید است،در عرض یک ماه جلوبندی،کمک فنرهای این خودروهای بی کیفیت که هم اکنون ده برابر گرانتر به مردم شریف میفروشند داغون خواهد شد و واشر خواهد سوزاند،واقعا تاسف اور است جزو پنج کشور دارنده قیر طبیعی جهان باشی و در عرض چهل سال این جاده شهرستان گرمی به حال خود رها شود و هیچ مسئولی رسیدگی نکند،به هر کجا گفتیم رسیدگی نکردند و هر مسئولی امد فقط شعار توخالی رسیدگی داد،چرا به وضعیت تاسف اور این جاده و شهر رسیدگی نمیشود،از باشگاه خبرنگان جوان انتظار پیگیری داریم.ارادتمندیم.م.نصیروندمغان گرمی.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
ساینا در عراق6میلیون بعد ایران140میلیون.چخبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
عراقی ها سوار ماشینای آخرین سیستم سوار میشن. اونوقت جوون ما چقدرباید کار کنه تا پراید سوار شه.
تازه اونا تو جنگن. اما وضع بهتری دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
تست پراید و تیبا کدام کشور انجام می شود ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
بد نیست لطفا وارد ات خودرو بدون رانت آزاد شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
خوش بحالتون که آلمانین
Germany
جمشید
۱۹:۰۰ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
المانی اره ولی مدرک و تحصیلات نداشته باشی میشه همون أش خوره ایران٬ یا ضرف و ضروف عربها رو میشوری یا ترک ها رو. و یا باید دست به دامن گداخوانه های(social office) هرشهری که توش هستی. المانی ها به اندازه مدرک و تحصیلاتی که داری بهت احترام میگذارند٬ نه کیف پولت یا ماشینی که سواری.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۳۳ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
آیا کسی باور میکنه که آلمان خودش در صنعت خودروساژی دارای استاندارهای خاصی است از ساینا استفاده کنند،،،،؟؟؟
یا یکی از آبنباتهای چوبی برجام رو به کشور غالب کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
از روز ابتدا تا کنون
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۱۴ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
شما بازار داخل رو پوشش بده خارج پیش کش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
اره دیگه پول صادراتشو ما باید بدیم یک خودرو چند ده میلیونی یا حتی چند میلیونی رو باید 100 میلیون بخریم الی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
الان بايد خوشحال باشيم ؟؟؟؟ خودرو با يك سوم قيمت داره به عراق صادر ميشه بعد ما بايد ذوق كنيم!!!!؟؟؟؟ واقعا خجالت آوره !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
با سلام .در عراق برای عملیات انتحاری از خودروهای ایرانی استفاده میکنند.نه استفاده شخصی و معمول.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
عجب یعنی مامی تونییم بسازیم ولی نمی تونیم تست کنیم ما که جاده ها مون از همه چاله چوله دار تره برا تست اصلا کلی موارد خطرناک داریم که میشه باهاش تست کرد درضمن اگه تحریم هستیم چطور برامون تست انجام میدن ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
قیمت نجومی فقط برای مردم ایرانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
المان . بنز خوش امدی ولوو دیر امدی ساینا توچرا امدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
پول ما را بعد از 6 ماه نمیخواهید بدید شرکت سایپا
Iran (Islamic Republic of)
تارا
۱۲:۳۲ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
دیگه چه کشور ی فلک زده باشه که بخواد خودروی ما را بخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
خودمون نمیتونیم بخریم بعد صادر میکنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
برید جمعش کنید مسخره بازیو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
احتمالا قیمت ساینا رو 100 درصد افزایش بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
آلمان تو دنیا حرف اول میزنه ماشینهای حلبی ایران را مفد هم سوار نمیشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
به چی میخنده؟؟ ایشون یه ایرانی به تمام معناست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
تست تصادف برای چی می کنن...بدون تست هم مردم مجبورا بخرن..حالا یه عده دوست دارن با پول کارخانه مفتی برن اروپا اون حرف اش جداست.
Iran (Islamic Republic of)
محمد.ن.ک
۱۱:۵۰ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
این باعث افتخار هر ایرانی هست که ببینه خودروی ساخت کشورش در داخل به قیمت گزافی به ملتش فروخته میشه ولی به کشورهای دیگه با یک دهم قیمت داخل داره صادر میشه...
تست تصادفش برا شرکت فرقی نمیکنه از هر زاویه ای تستش کنند اگه کسی توش نباشه حتی یک نفر هم تلفات نداره کما اینکه در تست تصادفش در آلمان خوشبختانه کسی صدمه ای ندید و این از افتخارات شرکت سایپاست.ما هم خوشحالیم در تست تصادف خودروهامون کسی صدمه ای نمی بینه
Iran (Islamic Republic of)
محمد غ
۱۱:۴۷ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
از این انسان دو پا هیچ چیز بعید نیست.
دروغ که خناق نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
برای تست ماشین کجای دنیا ماشینو قبل تست پلاک میزننو داخل شهر کنار جاده پارک میکنن !؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
اگه هم صادر بشه به نظرتون به پول خودمون چقدر میشه؟
چند سال پیش که پراید ایران بیست تومن بود تو کشورها همسایه سه تومن یود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
صاحب اول و آخر این لگنها خودتونین که بچپونین به خرد ملت بدبخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
المان خخخخ
جوک خوبی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
دست در جیب مردم ایران !!!! بگام مسئولان و کاری سواری کشورهای جهان پنجمی همچون ایران
Iran (Islamic Republic of)
ستار
۱۱:۲۹ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
شایدآلمان بخاد بجای فرغون استفاده کنه.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۱:۲۸ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
ببین اونا چقدر بدبخت هستن که میان کوییک سایپا رو میبرن روش تغییرات ایجاد میکنن...ببین ما چقدر بدبختیم که سوار این فرغون ها میشیم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۲۶ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
فقط داریم آبروی خودمون رو با فرستادن این خودرو بی کیفیت می‌بریم، آخه ساینا تو اروپا،،، بابا ولمون کن!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
سلام
البته در کشورهای دیگه هم کیفیت بهتره هم خیلی از خودروهای ارزون آنجا ارزونتر هست ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
دنیارو ب ما نخندونین..ابرومونو با این ماشینا نبرین...اخه تو المان کسی بنز و بی ام و رو میداره میاده ساینا بر میداره..یا کوییک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
اشتباهي رفته نگران نباشيد برميگرده
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۱:۱۳ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
خیلی خوبه بسیار کار پسندیده ایست باید داد و ستد کرد با کشور آلمان و کل کشورهای اروپایی تمامی تولیدات داخلی خودروهای ایرانی را صادر کنید به کشورهای دیگر و خودروهای آلمانی و اروپایی و چینی و ژاپنی و کره ایی را وارد ایران کنید .
والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
حاصلی
۱۱:۰۰ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
پس تکلیف کاهش قیمت درداخل چی میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۰:۵۵ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
از اینکه اول صبحی توی این اوضاع کروناو اقتصاد باعث خنده و شادی ما میشین ازتون ممنونم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
لعنت بر سایپا - از خودتون در میارید - همه اقشار جامعه میتونن پراید آشغال یا ساینای 120 تومنی سوار شدن - مردم نون شب ندارند بخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
با این تعجبی که ایران از محصول خود در یک کشور پیشرفته دارد چقدر آلمانی ها الان ناراحتند که این خودرو به کشور راه داده اند
Iran (Islamic Republic of)
مرد
۰۹:۴۰ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
الکی شلوغش نکنید این ماشینا برای تست تو خیابون و جاده می‌رن اونطرف برای همین هم مجبور هستن پلاک بشن وگرنه همه میدونن این ماشین وکلا محصولات سایپا وایران خودرو افتتضاح هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
آلمان برای کپی برداری و ایجاد تکنولوژی های پراید بروی بنز و بی ام دبلیو و مهندسی معکوس چندین پراید دستگاه وارد کرده
-
ali
۰۹:۲۷ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
برای من تو قرعه کشی یه ساینا در اومده از کیفیتش اصلا راضی نیستم
-
ali
۰۹:۲۷ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
برای من تو قرعه کشی یه ساینا در اومده از کیفیتش اصلا راضی نیستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
ارزان و برای همه اقشار؟ با در آمد 3-4 تومن بنظرتون چقدر طول میکشه یکی ساینا بخره؟ دور و ور 3 سال با عمل فتوسنتز! :|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
البته به شرط ثابت ماندن قیمت بعد از سه سال میتونه بخره
Iran (Islamic Republic of)
نشاط
۰۷:۳۹ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
احتمالا ماشین سفیر ایران در آلمان باشه
آخرین اخبار