چرا نباید علائم بیماری را در گوگل جستجو کنیم؟

جستجوی علائم بیماری در اینترنت یکی از راهکار‌های نادرستی است که بسیاری از افراد به آن متوسل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از جی بوئر، برای بسیاری از ما اتفاق افتاده است که اقدام به جستجوی علائم یک بیماری در موتور جستجوگر گوگل کرده ایم. با پیشرفت علم و افزایش ضریب نفوذ اینترنت، افراد بسیار زیادی پیش از مراجعه به پزشک تلاش می‌کنند بیماری خود را از طریق جستجو در گوگل تشخیص دهند.

با این حال، متاسفانه این گونه جستجو‌های اینترنتی در بسیاری از موارد باعث سردرگمی بیشتر و ایجاد استرس در فرد می‌شود. گرچه جستجوی اینترنتی یکی از اقداماتی است که می‌تواند درباره موضوعات بی‌شماری به شما کمک کند، اما این اقدام درباره بیماری‌ها و مسائل پزشکی صادق نیست.

در این مطلب به بیان چهار موضوعی که باید پیش از جستجو درباره علائم بیماری‌ها در اینترنت بدانید، می‌پردازیم:

۱- هر فردی می‌تواند در اینترنت مطلب منتشر کند

زمانی که شما علائم یک بیماری را در گوگل جستجو می‌کنید، گوگل تنها به دنبال یافتن نزدیک‌ترین واژگان به مواردی است که شما مطرح کرده اید. در واقع، گوگل توانایی صحت سنجی و اعتبار بخشی به مطالب را ندارد. گوگل ممکن است یک پایگاه اینترنتی تخصصی پزشکی را به شما معرفی کند که برایتان بسیار سودمند است. اما در عین حال، این موتور جستجو می‌تواند صفحاتی مانند ویکی پدیا را به شما معرفی کند که قابلیت ویرایش از سوی هر فردی را دارد. همچنین وبلاگ‌های بی شماری در اینترنت وجود دارد که از سوی افراد غیر متخصص اداره می‌شوند.

۲- ویکی پدیا منبع موثقی نیست

براساس تحقیقات صورت گرفته، ویکی پدیا ششمین پایگاه اینترنتی محبوب جهان برای اطلاعات پزشکی است. این یک حقیقت بسیار رعب آور است، زیرا این وبسایت به هیچ عنوان قابل استناد نیست، زیرا هر فردی می‌تواند از هر جایی در جهان مطالب آن را ویرایش کند. گرچه ویکی پدیا در حال اصلاح قوانین ویرایشی خود است، اما در حال حاضر نمی‌توانید به طور قطع به داده‌های آن اطمینان کنید.

گوگل

۳- جستجوی اینترنتی علائم بیماری باعث اضطراب و نگرانی می‌شود

بسیاری از علائم بیماری‌ها با یکدیگر شباهت دارند. در بسیاری از موارد گوگل در جستجوی علائم بیماری، به فرد عمل جراحی یا شرایط حاد مانند ابتلا به سرطان را معرفی می‌کند. این موارد باعث ضربات روحی به فرد و مشکلات روانی می‌شود. اضطراب، استرس و نگرانی از جمله مواردی است که در این افراد دیده می‌شود.

۴- هزینه‌های بیمار را افزایش می‌دهد

در قسمت پیشین گفتیم که جستجوی علائم بیماری در گوگل می‌تواند باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی شود که در برخی موارد فرد مجبور به مراجعه به روانشناس می‌شود. همچنین اطلاعات اشتباه درباره بیماری ممکن است باعث انحراف از درک بیماری و مراجعه به یک پزشک متخصص غیر مرتبط با بیماری خود شود. همچنین متاسفانه ممکن است فرد به طور سر خود اقدام به خرید و مصرف برخی دارو‌ها کند. در تمامی موارد ذکر شده هزینه‌های اضافی به بیمار تحمیل می‌شود.

به طور کلی بهتر است در صورتی که شناختی از بیماری خود ندارید، در ابتدا به یک پزشک عمومی مراجعه کنید. پزشک عمومی می‌تواند براساس علائم و شرایط بیمار، او را برای درمان به یک پزشک متخصص رجوع دهد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۱ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
بله این صحیح است که ویکی پدیا رو شخصی مثل من با شما می نویسه و هیچ منبع موثقی ندارد .
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۱:۳۶ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
1. دونستن روش های جستجوی مطالب صحیح و تشخیص صحیح بودن مطلب خیلی مهمه.
2. اینکه بتونی جستجو کنی و بفهمی چقدر این علائم با تشخیص پزشک نزدیکه مهمه.
3. پزشکان هم مثل ما انسان هستن امکان اشتباه در تشخیص وجود داره پس با دونستن بیماری های متفاوت با علائم یکسان میتونید علت بیماری رو در صورت اشتباه پزشک سریعتر پیدا کنید.
4. داشتن علم در مورد بیماری که داری، در صورتی که بخاطر بیماری دچار افسردگی نشی باعث میشه بهتر و سریعتر درمان بشی.
5. در مورد نسخه دارو ها هم لطفا همیشه دارو ها رو تو اینترنت بررسی کنید برای عدم تداخل(برای مادر خودم دکتر دارو نوشته بود، تو اینترنت جستجو کردم دیدم تداخل داره ، رفت یه دکتر دیگه نسخه کلا تغییر کرد)
من خودم به شخصه از دکتر عمومی تو ایران چیزی ندیدم نه حدود 7 سال پیش که سرطان گرفتم و نه الان که دچار مشکلات سیستم ایمنی و عصبی ، عضلانی هستم، تو همه این موارد دکتر عمومی نه تنها کمک نکرد بلکه من رو به مسیر اشتباه برد، مخصوصا تو دومی که اگه تشخیص و درمان رو زودتر انجام میشد وضعیتم طوری نمیشد که الان حتی نتونم غذا بخورم و برای 2 سال غذا فقط مایعات میخورم و صحبت کردنم دچار اختلال شده و کلی مشکل دیگه.
United States of America
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
به خصوص متن های فارسی خیلی بد هست چون دادن گوگل ترنسلیت ترجمه کرده خیلی بی ربطه
Iran (Islamic Republic of)
mahdi
۱۱:۰۵ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
فکر کنم فرقی با مراجعه به پزشک داشته باشد و شاید گاهی اوقات بهتر هم باشد، چون اخیرا تا به پزشک مراجعه می کنی فقط یکسری آزمایش بلندبالا برات می نویسه که هزینه اونها بسیار بالاست و آخرش هم که آزمایش ها رو می بری میگه من چیزی خاصی تشخیص ندادم و چندتا قرص بهت میده میگه اگر خوب نشدی دوباره بیا. یعنی هزینه پشت هزینه و دردی که همچنان پابرجاست. الان به نظر شما کدام راه بهتر است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
اتفاقا من دو تا از مشکلاتی که برام ممکن بود پیش بیاد رو با سرچ در اینترنت و استفاده از سایت های پزشکی تونستم جلوشون رو بگیرم و با آزمایش به موقع و مراجعه به موقع مشکلم حل شد . ضمنا برای یکی از مشکلات پوستیم هم با توجه به اطلاعاتی که پزشکان دادند دو داروی آزاد رو پیدا کردم که میتونستم ازشون استفاده کنم ولی داروخانه ها گفتن باید دکتر بنویسه !! بعدش هم رفتم 62 تومن ویزیت دادم و جالبه دکترم همون دو دارو رو برام نوشت . این که از کدوم سایت و از کدوم منبع اطلاعات بگیری خیلی مهمه و الا ویکی پدیا که مسخره ترین منبع اطلاعاتیه .
Iran (Islamic Republic of)
بیلاخیان
۱۰:۱۰ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
شماغصه مارونخور هه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
شما که زورتون میاد مطالب پزشکی رو در دسترس مردم بذارید اینترنت رو هم میخواید با این حرفا مسموم کنید.
بله سایت های ایرانی همه دروغگو و متقلب هستند اما بسیاری از سایت های خارجی براحتی مطالب قابل توجهی برای دیگران بدون چشم داشت قرار میدهند.
اما ایرانی ها از ترس اینکه مبادا مردم یاد بگیرند مطلب مفیدی درون سایت قرار نمیدهند اگر هم قرار بدهند نصفه نیمه و بدون رعایت اصول آموزش و نگارش و صد در صد درخواست پول میکنند.
برای اثبات ادعا هم میتوان سایت های آموزش مطالب علمی مثل برنامه نویسی و ساخت و تعمیر ماشین و سایر لوازم را عنوان کرد.
آخرین اخبار