رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

نیازمند ایجاد قرارگاه «مانع زدایی» هستیم

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: اگر قرارگاه و ساختاری منسجم برای مانع‌زدایی داشتیم، با بحران‌های اقتصادی مواجه نمی‌شدیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدحسین روشنک رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به سال دشوار ۱۳۹۹ و جنگ اقتصادی تمام عیاری که بخش خصوصی را با چالش‌های متعدد مواجه کرد، گفت: با همه مرارت‌ها و دشواری‌ها، فعالان اقتصادی، کارآفرینان تولیدکنندگان و بازرگانان، صادرکنندگان، سازندگان، ثابت‌قدمی نموده و توانستند نقش بزرگی در تامین نیاز‌های جامعه و بقای تولید و صادرات ایفا کنند.

او افزود: اگر بخش تولید و اقتصاد کشور در سال ۱۳۹۹، توفیقاتی را کسب کرد، این امر مرهون تلاش بخش خصوصی بوده است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: با وجود همه دستاورد‌های اقتصادی، نباید از کوتاهی‌ها، و بی مهری‌ها هم چشم بپوشیم. بخش خصوصی به ظرفیت‌هایی نظیر قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، اصل ۴۴ قانون اساسی  امید داشت، اما کمترین تحققی را در این بخش شاهد نبود.

روشنک با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ با عنوان «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»، بیان کرد: انتخاب این شعار با هوشمندی انجام گرفته، اما باید اذعان کنیم که ضرورت مانع زدایی برای آن‌هایی که مجری این قانون هستند، به غایت مورد توجه قرار نمی‌گیرد.


بیشتربخوانید



او تصریح کرد: چرا باید قرارگاهی برای ساماندهی بازار مرغ ایجاد شود در حالی‌که اگر قرارگاه و ساختاری منسجم برای مانع‌زدایی داشتیم؛ امروز در بازار مرغ یا هر محصول دیگر، با چالش‌هایی از این دست مواجه نمی‌شدیم. بحران‌هایی از این دست، پیش‌تر قابل پیش‌بینی و پیشگیری بود، اما غفلت صورت گرفت.

رئیس اتحادیه‌های صادرکنندگان و وارد کنندگان استان تاکید کرد: مصادیقی از این دست که موانع را حکایت می‌کنند، پُرشمار است و در حوزه‌های حساس به مراتب بیشتر، شاهد این مشکلات هستیم. به همین استناد نیز، تشکیل قرارگاهی فراقوایی و فراجناحی باید در اولویت قرار بگیرد و هماهنگی پیگیری امور در آن به شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی سپرده شود تا این بخش نیز در نظردهی، اولویت سنجی و چاره‌جویی برای مشکلات، صاحب سهم و اثر باشد.

روشنک به مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه‌های ارزی و بانکی اشاره و اظهار کرد: مسئله رفع تعهدات ارزی، بخش تجارت خارجی ما را با چالش‌های متعددی روبه رو کرد و بخشنامه‌های خلق‌الساعه، زیان زیادی را به بخش صادرات و واردات وارد آورد. با این وجود نباید از پیگیری‌های پارلمان بخش خصوصی و تشکل‌های متولی در این حوزه غفلت کنیم که نتیجه آن حل بخشی از مشکلات است. البته که موانع همچنان در بخش‌های متعددی، به قوت خود باقی‌ست و برای آن‌ها نیز باید چاره جویی صورت بگیرد.

او افزود: یکی از مشکلات قدیمی ما که سال‌هاست از آن سخن می‌گوییم به حوزه حمل و نقل ریلی و موضوع تامین واگن مربوط می‌شود. متاسفانه عملکرد ضعیف وزارت راه و شهرسازی در این دوره، باعث شد تا نه تنها گرهی در این باب گشوده نشود، بلکه مشکلات تشدید شوند.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی اشاره‌ای هم به عملکرد اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی و جایگاه ارزشمند این تشکل در استان و کشور داشت و ادامه داد: باید ساز و کاری تعریف شود تا فعالان بخش خصوصی و مدیران بنگاه‌های اقتصادی به منظور مطالبه گری موثرتر، به کار تشکلی ترغیب شوند.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.