چگونه درختان میوه را پیوند بزنیم؟

پیوند زدن، روشی برای پرورش گیاهان بیشتر و پروژه‌ای سرگرم کننده برای باغبانان است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پیوند زدن تکنیکی است که برای تسهیل رشد گیاهان جدید استفاده می‌شود. این کار شامل اتصال بخشی از گیاه یا درخت به نام نهال به شاخه دیگری به نام ساقه است. پیوند زدن درختان میوه برای نسل‌ها انجام شده است. باغبانان ممکن است از این روش برای ترمیم درختان آسیب دیده در اثر آب و هوا یا حیات وحش استفاده کنند. پیوند زدن علاوه بر کمک به رشد بیشتر انواع گیاهان، می‌تواند یک پروژه باغبانی سرگرم کننده باشد که به شما امکان می‌دهد دو یا چند نوع از همان تکه‌های درخت میوه را روی یک ساقه واحد مخلوط کنید.

چیز‌هایی که نیاز دارید:

تجهیزات/ لوازم: قیچی هرس، چاقو، نوار پیوند، موم پیوند

مواد: ساقه، درخت برای پیوند

دستورالعمل:

۱- یک نهال را انتخاب کنید

قبل از آن‌که نهالی را ببرید، بدانید دقیقا چه چیز را می‌خواهید رشد دهید. آن را با دقت انتخاب کنید. به دنبال یک تکه چوب از درخت بگردید که تقریباً یک ساله یا کمتر و چهار تا پنج جوانه روی آن باشد. فقط طول آن باید حدود ۴ تا ۸ اینچ باشد. آن را با قیچی هرس برش دهید.

هنگامی که نهال خود را گرفتید، آن را در یک کیسه پلاستیکی و در مکانی خنک مانند کشوی سبزیجات یا زیرزمین نگهداری کنید تا زمان پیوند آن فرا برسد.

چگونه درختان میوه را پیوند بزنیم؟

۲- ساقه خود را شناسایی کنید

احتمالاً بزرگترین قسمت موفقیت در پیوند زدن، انتخاب ساقه‌ای عالی است که به عنوان درخت میزبان عمل می‌کند. به خاطر داشته باشید که ساقه باید با نوع جدیدی از درختی که می‌خواهید، همسو باشد؛ بنابراین اگر درختان سیب را پیوند می‌زنید، از ساقه سیب استفاده کنید.

چگونه درختان میوه را پیوند بزنیم؟

بسیاری از باغداران دوست دارند روی ساقه‌ی درختی جوان پیوند بزنند. به عنوان مثال: یک درخت سیب که یکی دو سال در زمین رشد کرده است. شما می‌توانید روی یک درخت تازه کاشته شده پیوند بزنید، اما اطمینان حاصل کنید که آن درخت به اندازه کافی قوی بوده و رشد خوبی داشته باشد. از پیوند روی درخت کوچکی که هنوز در حال استقرار است خودداری کنید. بهترین زمان برای پیوند اوایل بهار است، زیرا درخت شروع به رشد می‌کند، اما هنوز جوانه نزده است.

۳- پیوند زدن را شروع کنید

برای شروع، نهال خود را برداشته و از قیچی‌های هرس برای اصلاح هر دو انتهای آن استفاده کنید. این کار باید محل مبادله یعنی قسمت سبز داخلی شاخه را نشان دهد. با استفاده از چاقو، لایه‌های بالایی را با دقت بتراشید تا از یک لبه گرد به یک گوه یا یک نقطه دیگر برسد. به این فکر کنید که انگار نوک پیکان خود را شکل می‌دهید.

چگونه درختان میوه را پیوند بزنیم؟

در مرحله بعد، چاقوی خود را بردارید و انتهای ساقه خود را پیوند بزنید. شکستن این شاخه آسان است، بنابراین با آن با حساسیت رفتار کنید. به اندازه عمق انتهای نهال خود یک پیوند درست کنید. پس از آماده شدن، نهال خود را محکم به قسمت ساقه فشار دهید.

اساساً، هدف شما در اینجا چیدن محل مبادله دو شاخه است. بخاطر داشته باشید که نهال باید در جهت درست قرار داشته باشد. معکوس کردن آن یک اشتباه آسان است و قطعاً موفقیت طولانی مدت شما را خنثی خواهد کرد.

۴- شاخه‌ها را به هم محکم کنید

برای محکم کردن دو شاخه جدید خود، از نوار پیوند زدن استفاده کنید. بعد از یک یا دو هفته، یک برش ملایم در ناحیه ایجاد کنید تا فشار خارج شود و کمی هوا اضافه کنید. قبل از اینکه آن را ببندید، می‌توانید از مقداری موم پیوند نیز استفاده کنید، اما نه خیلی زیاد، زیرا می‌تواند از رشد شاخه‌ها با هم جلوگیری کند.

چگونه درختان میوه را پیوند بزنیم؟

اگرچه ممکن است در عرض چند روز رشد در منطقه تازه پیوند زده شروع شود، اما به احتمال زیاد چند هفته طول می‌کشد.

۵- به مقدار لازم آب و کود دهید

هنگامی که پیوند شما تثبیت شد، منتظر بمانید. ممکن است ایجاد یک پیوند جدید چند سال طول بکشد. در این مدت به آبیاری و باروری آن ادامه دهید. اگر در منطقه‌ای با زمستان‌های سخت زندگی می‌کنید، حتی ممکن است در طول فصل پوشش اضافی هم به آن بدهید.

برخی از افراد دوست دارند روبان و یا برچسبی را در مناطق پیوند زده شده اضافه کنند تا به خاطر بسپارند که در چه مرحله‌ای است و رشد آن را پیگیری کند. پیوند زدن ممکن است زود جواب ندهد، اما با کمی برنامه‌ریزی و سازماندهی، می‌توانید یک باغ کوچک منحصر به فرد و متنوع را در حیاط خانه خود پرورش دهید.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۳۷ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
سلام از روبیکا هم استفاده کنید اینستا مسدوده
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۷:۲۲ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
یه کم توضیح دادنتون مبهمه چون شما قصد یاد دادن به کسانی دارین که بلدنیستن ولی این توضیحات به نظرم کافی نیست اگه با پخش فیلم یادگیری انجام بشه بهتره
Iran (Islamic Republic of)
مهران مهرانیان
۲۱:۲۹ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
آموزش اگر ویدئویی باشه خیلی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۶:۴۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
مطلب خوبی بود ولی با جزئیات توضیح نداده بودید.مرسی
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۶:۲۱ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
اینجور مطالب اگه با فیلم و عکس بصورت مرحله به مرحله دقیق آموزش داده بشه خیلی خوبه.باغبانی هم کار خیلی مفرح و نشاط آوریه.خوشم میاد ازش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
مطلب مفیدی بود ممنون از باشگاهرخبرنگاران جوان ولی این جور مطالب باید با عکس وفیلم مرحله به مرحله آموزش داده شود به خصوص برا کسانی که تجربه ندارند ومبتدی هستند.اگر به طور مشخص یک روز در هفته را اختصاص به آموزش باغبانی وکشاورزی بدید خیلی بهتره مثلا مخاطبان بدونند یکشنبه ها اموزش آشپزی دارید دوشنبه ها باغبانی سه شنبه ها ترفند های خانه داری و...
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۱:۴۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
سلام به شما مخاطب گرامی
ممنون از توجه و همراهی شما
Iran (Islamic Republic of)
...@...
۱۰:۴۴ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
سلام
تصویری اگر بود بهتر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
واقعا باشگاه خبرنگاران جوان خودش ی کتاب مرسی عالی بود معلم معلم و ما دانش اموز
Iran (Islamic Republic of)
حسن ج
۱۰:۳۳ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
آقا یه فیلم از هر پیوند ویا کارهای باغبانی با توضیح پخش کنید اینجوری که کسی متوجه نمیشه ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
این طور آموزشها باید مصداقی و حتماً همرا با فیلم باشد و گرنه کارایی زیادی ندارد . با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
باسلام.این توضیح باتصویرقابل فهم است برای مبتدی ها ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
این روش بیان مطلب با این ادبیات بدرد خود نویسنده میخورد نه باغدار.م
-
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
از خود موضوع استقبال می کنم . اما به نظر می رسد ترجمه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
من واقعا نفهمیدم. من یه پیشنهاد دارم. به نطر من اگهyjcهر روز یه برنامه کشاورزی مثل تکثیر گل و پیوند زدن و... به صورت فیلم و عکس بزاره بسیار موفق خواهد شد. هم آموزش هست هم جذابتر
آخرین اخبار