دانشجومجردان، آتشی زیر خاکستر/ معضلی که به زودی به بحران تبدیل می‌شود

پایین آمدن نرخ ازدواج معضلی اساسی در جامعه ما بوده و هست اما آمار پایین ازدواج دانشجویان، به زودی به بحرانی جدی تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ازدواج و تشکیل خانواده از جمله مسائلی است که در یکی دو دهه اخیر آمار آن فوق‌العاده پایین آمده و زنگ خطر آن توسط مسئولان به صدا درآمده است. در این بین، اما مسئولان از آمار ۹۰ درصدی دانشجویان مجرد در کشور خبر می‌دهند که در نوع خود معضلی است که به زودی به بحرانی جدی تبدیل خواهد شد.  

۹۰ درصد دانشجویان مجرد هستند!

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این رابطه از آمار ۹۰ درصدی دانشجویان مجرد خبر داده و گفته است: در حال حاضر بیش از سه میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر آن‌ها ازدواج نکرده‌اند و تسهیلات ازدواج می‌تواند به سلامت زندگی و شکل‌گیری و تقویت خانواده کمک کند.

اما چرا تا این حد از جمعیت دانشجویی کشور مجرد هستند؟ مسئولان عوامل مختلفی را در وقوع این مسئله دخیل می‌دانند که مهمترین آن مسائل اقتصادی و عدم پشتیبانی مالی دانشجویان است. البته برخی مانند طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد تقصیر را به گردن سیاست‌های نابخردانه آموزش عالی می‌اندازد؛ طهرانچی می‌گوید: مداخله آموزش عالی در امر ازدواج در بالا رفتن سن ازدواج بی‌تاثیر نبوده است.


بیشتر بخوانید


رئیس دانشگاه آزاد تاکید کرد: در بحث ازدواج دانشجویی اول باید چالش‌های موجود در این حوزه به خوبی احصا شود و سپس این چالش‌ها در شورای اسلامی شدن به دقت و طی چندین جلسه مورد بررسی قرار گیرد تا منجر به نتایج مطلوب شود.

دانشجو مجردان، آتشی زیر خاکستر/معضلی که به زودی به بحران بدل می شود

جریان ازدواج دانشجویی رونق جدی نمی‌گیرد

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این خصوص می‌گوید: در آخرین جلسه‌ای که در خصوص آسیب‌های اجتماعی با موضوع طلاق و کاهش طلاق، با حضور سران قوا در محضر رهبر معظم انقلاب حاضر بودیم، الگوی ازدواج‌های دانشجویی به عنوان یکی از الگو‌های موفق ارائه شد و مقرر شد که این ازدواج‌ها، محدود به مخاطبین خاص نشود و در تمام مجموعه‌های دانشگاهی اجرا و به عنوان یک بحث عمومی کشوری مطرح شود.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی افزود: مطالعات کارشناسی انجام شده نشان می‌دهد تا زمانیکه مجموعه دستگاه‌های دخیل همراهی نکنند، جریان ازدواج دانشجویی رونق جدی نمی‌گیرد؛ یعنی تمام دستگاه‌ها اعم از وزارت بهداشت، وزارت علوم، وزارت راه و شهرسازی، بانک‌ها، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و خیرین و ... باید در امر ازدواج دخیل باشند.

سند ملی ازدواج دانشگاهیان چیست؟

برای برون رفت از معضل ازدواج دانشگاهیان، شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام به تدوین پیش نویس سند ملی ازدواج دانشگاهیان کرده است تا شاید بتوان به این وسیله بر بحران تجرد در آموزش عالی فائق آمد. حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد هاشمی مدیر مرکز خانواده و ازدواج نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گزارشی درمورد پیش نویس سند ازدواج دانشگاهیان ارائه کرد و گفت: در راستای اجرای اصل دهم، بیستم و بیست و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های کلی خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون تسهیل ازدواج جوانان، قانون حمایت خانواده، راهبرد کلان سه و چهار نقشه مهندسی فرهنگی و راهبرد ۱۶ نظام فرهنگی تربیتی سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، ستاد ملی ازدواج دانشجویان شکل گرفته است.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و پایدار در میان دانشجویان و تبیین موازین دینی و اخلاقی ارتباط مشروع جهت رفع نیاز‌های معقول و واقعی دانشجویان و فرهنگ سازی از طریق اهتمام بر اصل خانواده محوری و ترویج و تسهیل ازدواج دانشجویی برخی از مهمترین اهداف این طرح است.

حجت الاسلام و المسلمین هاشمی افزود: فرایند سازی موضوع ازدواج از قبل از ازدواج تا سه سال بعد از ازدواج در قالب ترویج آموزش تسهیل مشاوره و هدایت، افزایش میزان پایداری ازدواج و تحکیم خانواده، و به‌کارگیری ظرفیت‌های فراگیر دانشگاهی و غیردانشگاهی و افزایش میزان ازدواج دانشجویان از مهمترین مزایای این طرح محسوب می‌شوند.

او ادامه داد: برنامه‌ریزی به منظور تحقق سیاست‌ها، دستورات و منویات مقام معظم رهبری و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع ازدواج، تصویب شیوه نامه‌های اجرایی و دستورالعمل‌های لازم به منظور تحقق اهداف آیین نامه و ابلاغ ستاد‌های استانی ازدواج دانشجویان جهت اقدام، برنامه‌ریزی در راستای راه اندازی ستاد استانی ازدواج دانشگاهیان در همه استان‌ها از برخی از وظایف قید شده در این سند است.

دانشجو مجردان، آتشی زیر خاکستر/معضلی که به زودی به بحران بدل می شود

معضل اصلی تجرد دانشگاهیان چیست؟

اما در میانه تدوین اسناد و سخنرانی‌های پرطمطراق مسئولان و بازخوانی سند ملی ازدواج دانشگاهیان نشان از تلاش برای حل معضل اصلی دانشجویان برای ازدواج به چشم نمی‌خورد؛ معضلی به نام اقتصاد که شکل بیکاری به خود گرفته است. قطعاً دانشجویی که به افق نه چندان بلند مدت زندگی خود پس از فارغ التحصیلی می‌نگرد در صورتی که مشکل مسکن و شغل نداشته باشند می‌تواند در گوشه‌های ذهن خود به دنبال ازدواج و تشکیل خانواده باشد. باید شرایط لازم برای اعطای سریع تسهیلات بانکی، مسکن و سایر مزایا را برای این زوج‌ها فراهم کرد تا اقبال بیشتری به ازدواج در این جوانان فراهم شود.

دستاویز شدن به اسناد راهکار برون رفت از تجرد دانشگاهیان

گویا مسئولان درصدد هستند برای حل این بحران باز هم به اسناد متوصل شوند تا شاید راه برون رفتی از معضل تجرد دانشگاهیان پیدا کنند؛ بحرانی که علل و عوامل مختلفی باعث آن شده‌اند و شرایط موجود و حرکت لاک پشتی مسئولان برای حل آن بارقه‌های امیدی را در ذهن جوانان جویای نام و نان و کار ایجاد نمی‌کند. جوانان دانشجویی که بیش از دغدغه‌ ازدواج دچار غم معاش هستند و به نظر می‌رسد مشکل آن‌ها با سخنرانی و موعظه حل نمی‌شود و باید اقدامی عملیاتی سرلوحه کار قرار گیرد و بنیان‌های سست و بی‌اساسی که منجر شده است دچار این بحران شویم از سر راه برداشته شود.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
سایت معتبری هست برای سنجیدن طرف مقابل برا ازدواج هرکس دوست داره ثبت نام کنه ... موفق باشید
www.adamvahava.org
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۹ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
برای ثبت نام کنکور و ورود به دانشگاه یکی از مهم ترین شروط شاغل نبودن هست و دانشجو متعهد میشه که هیچ کار و شغلی نداشته باشه و فقط درس بخونه اگر شغل داشته باشه و بفهمن هم برخورد میشه چون شغل داشتن دانشجو غیر قانونی هست! دانشجویی که نه درامدی داره نه پولی نه شغلی میتونه داشته باشه با چی ازدواج کنه هزینه زنده موندن خودشم به زور وام دانشجویی جور میکنه ازدواج توی مخیلش هم نمیگنجه! مگر اینکه بابای پولدار داشته باشه که بحثش جدا هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۴ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
دیگه ازدواج برا ما رویا شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۸ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
لطفا نمک رو زخم جوونا نپاشید! جوونیمونو باکنکور و دانشگاه و سربازی و... ازمون گرفتید حالاهم نه کاری نه زندگی ای نه آینده ای نه ..... دولت 8 سال استخدامی نداشت حالا چند ماه آخرش که سن ماها 30 رو ردکرده شروع کرده به آزمون استخدامی و استخدام کردن 23 تا 25 ساله ها! این ظلم نیست؟! با چه امیدی تو این مملکت زندگی و ازدواج کنیم؟ کاش یه جمعه صبح هم مسئولین وضعیت بد جوونا رو بفهمن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
با قیمت ۴ میلیارد و۸۰۰ میلیون تومانی یک واحدآپارتمانی درتهران و یک میلیارد و۳۰۰ میلیون تومان در دورافتاده ترین مناطق کشور ازدواج فقط دیوانه بازیست .آنها که با تمام قدرت همه چیز را نجومی گران می کنندباید فکراینجا راهم داشته باشند که تیشه به ریشه ازدواج وزندگی وملت خود می زنند وچندسال آینده ایران بخاطر کمبود نیروی انسانی مجبور می شود علاوه برکالاها آدم هم به واردات خود اضافه کند.بی رحمی وبی انصافی وبهانه تراشی برای گران کردن هرچیزی در زندگی مردم هم حدی دارد بنگاههای معاملاتی بخاطر گرفتن حق کمیسیون بیشتر تا می توانند نرخ ها را بالا می برند و ترمز هم ندارند و کشوری که رهابشود ومسکن ساخته نشود یا ساخته شود وتعمیرات نداشته باشد عاقبتش همین مصیبتهاست درآینده نزدیک یک درصد نیازها ی مسکن باخانه های خالی تکمیل می شود وتازه دولت متوجه می شود که نیازمسکن مردم ۸۰ میلیونی با مردم ۳۶ میلیونی سابق رشد فاحشی دارد وهرچه مسکن گران شود وساخته نشود جوانان هم ازدواج نمی کنند ونسل جوانان منقرض می شود.عده ای اینهمه از مسکن وکالاها سود بردند آیا جز ۲ متر کفن ازدنیا چیز دیگری می برند. چرا بی ملاحظه گی سرمایه داران اینهمه افزایش یافته با گران سازیها آنها درتمام گناهان وجنایتها وآسیبهای اجتماعی کشور شریکند و آتش آخرت را برای خود خریده اند منظور آنهایی هستند که مواد اولیه را ازتولید کننده ها دریغ می کنند وتمام کشور را مورد تظلم قرار می دهند وانبار مواد آنها هم ازهرزمان دیگر پرتراست ولی طمع وبخل ودنیاپرستی جلو چشمشان راگرفته وگمان می کنند تا دنیا دنیاست آنها بالادستند وبقیه زیردست ولی هیچ ظلمی بدون جواب و چوب خدا نمی ماند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
ازدواج نباید به هیچ چیزی پیوند بخورد به غیر از بلوغ و دوست داشتن همدیگر
Iran (Islamic Republic of)
استرس
۱۸:۵۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
عدالت استخدامی نه به تبعیض استخدامی
Iran (Islamic Republic of)
عدالت استخدامی
۱۸:۴۶ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
همین الآن استخدامی ایثارگران با استخدام چندین هزار نفر در جریان است وقتی عدالت استخدامی نیست چرا ازدواج کنیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
من یه دختر ۳۵ ساله ام که هنوز ازدواج نکردم.خیلی سختم اگه به قبلتر بر میگشتم شاید میتونستم تصمیم بهتری بگیرم که الان اینقدر تنها ودلسرد از زندگی نباشم.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
پسر دانشجو بره با دختر دانشجو حرف بزنه که آشناشن و ازدواج کنن سریع حراست میگیره درج در پرونده میکنه و بی آبرو میکنن دختر و پسر رو و میگن دانشگاه جای این حرفا و کارا نیست! ازون به بعد به چشم افراد بی اخلاق به دانشجو نگاه میکنند و کل مسئولین دانشگاه هم باهاشون بد میوفتن و دنبال کوچکترین فرصتی هستن که دانشجو رو اخراج کنند از دانشگاه ! کلا بین حرف ها و عملتون فاصله خیلی زیاده خیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
خیلی ببخشید ولی هر حرف جایی و هر نکته مکانی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
روش داره داداش
آشنا شدن برا ازدواج با کارهایی که یه عده میکنن خیلی تفاوت داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
شما ک نوشتی روش داره، فقط به روش شما که نمیشه مشتی
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۳:۰۹ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
هیچ ساختار و بستر مناسبی برای ازدواج توی ایران وجود نداره فقط با گفتن که نمیشه ازدواج کرد نه شرایط اقتصادی درسته نه شرایط روحی جامعه درسته نه شرایط قانونی درسته. زن و مرد به هم بی اعتمادن.پدر و مادرا هم الان فقط به فکر نون شبشون هستن و قیمت نون و تخم مرغ و تحریم و...!کسی به فکر ازدواج جوانها نیست و جوانها هم وقتی هیچ اطمینانی از آینده ندارن چطور خانواده تشکیل بدن؟!کی جواب نسل بعدی ما رو میده؟ تا الانم پدر و مادرهای ما به اندازه کافی سرزنش شدن ما نمیخوایم مثل اونا بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
راه حل اینه در دانشگاه آزاد رو ببندید، تحصیلات تکمیلی رو فله ای نکنید؛ و برای فارغ التحصیلان کار مناسب رشته پیدا کنید نه حرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
داد از مقاله محوری، و بیشتر داد از بی توجهی مسئولین به حل نیازهای کشور در دانشگاه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۵۸ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
دروازه دانشگاه و علوم و تکنولوژی غربی رو تخته کنید سبک زندگی برگرده به همون حالت سلامت گذشته، سن ازدواج و اشتغال و مسکن دار شدن هم برمی گرده به زیر بیست سالگی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
اساس نظام آکادمیک ما ریشه در صومعه‌های اروپایی دارد که کشیشان و راهبان مجاز به ازدواج نبودند. دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج و.. همگی زمانی صومعه و کلیسا بودند حتی با وجود اصلاحات پروتستانیستی مقررات دانشگاه سالیان سال باقی مانده بود که از نگهبان جلوی در تا اساتید و کارمندان مجاز به ازدواج نبودند. دانشمندان بزرگ همگی مجرد بودند به جز انیشتین. امروز با وجودی که منع ازدواج وجود ندارد ولی باید دانست که نظام آموزشی ما و برنامه ی زندگی ما محصول تمدنی هست که اساسا ازدواج در آن ممنوع بوده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
واقع بین باشید ازدواج دیگه شده یه آپشن برای زندگی پولدار ها ماها خوابشم دیگه نمیتونیم ببینیم با این هزینه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
اولا که دانشجو شغل و مسکن نداره، دوما خیلی از دانشگاه ها رو دارن تک جنسیتی میکنند که دختر و پسر از هم دور باشن و امکان شناخت و آشنایی بینشون نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
اخیرا از یک دانشجو خواستگاری کردم هرچی سعی می کنم یک سوال بپرسم طوری مختصر و کوتاه جواب می دهد که نمی دانم چه کاری بکنم با یک جلسه نامزدی کردیم
Serbia
ناشناس
۲۰:۴۵ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
من به عنوان یک پسر این رو میگم،،،وقتی برای خرید حداقل یک یخچال۵۰ تومان باید پول بدی،،در امد ۲ تومان هست،،شغل خصوصی هست،بیمه نداری،،ماشین و امنیت شغلی نیست،،خانه دیگه پیشکش،،،شما هزار بار بگو بیا ازدواج کن،کی حاضره این کار رو انجام بده،،،منطقی فکر کنیم،،،واقعا هیچ کس این کار رو نمی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
ازدواج از کرونا بدتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
دوست دارم ببینم تک تک شما که نظر دادین منظور از شغل چیه پا رو پا انداختن میلیاردی در اوردن؟؟ نه خیر کار هست زیادم هست یه موتور اجاره کنید در اداره پست مطبخ و غیره مشغول شید بعد 2 سال موتور میشه پراید بعد پژو و.. زندگی اسان ما سخت میکنیم و میبینیم
Iran (Islamic Republic of)
majid
۲۰:۵۳ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
مرد حسابی اخه با این پیشنهادای تو که سه تومنم به ادم نمیدن که نمیشه خرج خانواده داد.باید پنج تومن کرایه بدی فقط.چه برسه به اینکه موتور رو بکنی پراید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
برو خواستگاری یه دختر دانشجو ارشد مهندسی به باباش بگو شغلم پیک موتوریه و به دلیل کار هم نمیتونم درس بخونم حتی نمیزاره موز رو برداری بیرونت میکنه از خونه ! البته حق هم داره خونه 75 متری ماهی 2 میلیون و پانصد هزارتومان فقط ماهی اجارشو باید بده از کجا میخواد بیاره حقوق 3 میلیونی اداره کار به هیچ جا نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
واقعا درسته همت ندارن جوونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۳ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
توهم زدی بچه پولدار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۷ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
اخه مرد حسابی کی گفته اداره پست استخدامی داره ؟ یه موتور بخر کار کن توهم زدی ها
فک کردی همه جا تهرانه مردم با موتور جابجا بشن( مثل تاکسی) یا بسته بدن به موتور .
فک‌کردی استخدام به عنوان پست چی تو اداره پست اسونه ؟
من پست چی میشناسم فوق لیسانسه هنوزم بعد ۱۵ سال پست چیه با کمترین حقوق
توهم بد چیزیه مثل اونی که میگفت خودم دیدم مردم لبخند دارن پس اوضاع خوبه
موتور بخر میشه پراید میشه پژو خخخخخخخخ کلید اسرار و برنامه ثریا زیاد نگا کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
نابود شدیم توی این مملکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
ی طرحی فوری بزارن
که سربازی اجباری رو جایگزین ازدواج اجباری بکنن
دو معضل حل میشه
اول سربازی ریشه کن میشه
دوم آمار ازدواج مثل آمار کرونا یک پیک آسانسوری میزنه
پسرا هم به آرزوشون میرسن
دوشیزه ها ! هم بختشون باز میشه

به نطر میرسه راه دیگه برای خر کردن جوون ها غیر این طرح نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
سربازی به ازدواج کاری نداره .مهم پوله پوللللللللللللللللللل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
علم و شغلی که باعث تاخیر ا شتغال وازدواج و تشکیل خانواده و فرزندآوری بشه لعنت هست همون بهتر که نباشه ظالم اونهایی هستن که دنباله ی این تمدن امروزی رو گرفتند و تمدن قرن های قبل رو رها کردند باران و برف برای شهرنشینهایی که از زندگی طبیعی و تولید گر ی روستایی فراری اند ، نخواهد بارید ! حاصلش دختران و زنان مجرد مانده و طلاق های عذاب آور .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
با سلام
به نظر بنده، دلیل اصلی این معضل یا بحران، فقر تربیتی حاکم بر جامعه است.
وقتی که ملاک و معیار اول ما، رفاه(تحصیل، شغل، درآمد بالا، مسکن، ماشین) هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
واقعا چکار کنیم جمعیت کشور داره میره رو به پیری دختران شدن 40 ساله و مجرد یه فکری کنید میدونی این از کرونا به مراطب بد تره جونامون دارن نابود میشن وای خدا زن و مرد سراغ دارم یه بچه بیشتر نداره بخاطر گرونی تورم نمیزاره بچه گیرش بیاد گذاشت اون روز ها که پدر و مادر ها 10 تا بچه داشتن خب جنس ارزون بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
ما خواهان حضوری شدن دانشگاه ها هستیم.خب وقتی نمی تونیم کسی رو ببینیم چه شکلی ازدواج کنیم
Iran (Islamic Republic of)
داوود
۱۱:۳۹ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
چه ربطی به حضوری داشتن داره پسر باید پولدار باشه خونه و ماشین بهش زن میدن همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
نهاد های دولتی ، خیریه های تهیه جهیزیه اگر برای بوجود آوردن جمعیت و تشکیل جامعه سالم فرهنگی و اجنماعی همت دارند باید این افراد را حمایت کنند
Germany
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
باید واقع بین باشیم حداقل ده میلیون جوان در سن ازدواج داریم و با سیاست خارجی تهاجمی که داریم ساخت مسکن شغل و نهیه لوازم زندگی برای این حد از جمعیت غیر ممکنه بهترین کار پاک کردن صورت مسعله است باید فرهنگ ازدواج رو از زندگی مردم پاک کنیم تا جوانان تحت فشار مباشند و به سمت ازدواج سفید که با اقتصادکشور هماهنگه پیش بریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
تو از کجا اومدی؟
Serbia
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
من موافقم
United States of America
محمدصالح
۰۹:۴۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
راه حل این مشکل : ازدواج آسان .

اگر فرهنگ ازدواج به ریز و بپاش نباشه این مشکل حل میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
ازدواج هم کردی، بعدش چجوری میخوای زندگی رو بچرخونی؟
Iran (Islamic Republic of)
S R
۰۵:۳۷ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
صادقانه بگویم علت این بحران متعدد است و نخ تسبیح همه این علت ها سربازی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
دقیقا بسیاری بخاطر همین سربازی ازدواج نمیکنن
تازه بعد از دانشجویی باید بره سربازی چطور توقع دارید زن بگیره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
من هم دانشجو هستم هم وضع مالیم خوبه هم شاغلم ولی برای خودم دردسر ایجاد نمیکنم
به قولی سری که درد نمیکنه دستمال نمیبندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
مگر کاری کرده اید جوان بتواند ازدواج بکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
میدونی یک مشکلاتی در جامعه است اگر دلیل شرایط مالی خوب نباشه حرف حق است

اما گاهی شرایط مالی خوب است دیدن چند دختر که هروز در پیج استگرامی با یک نفر ازدواج مجازی میکنند و جدا میشوند و دیگری پس از دیگری

این ها دیده میشوند پسر جوان ترس دار از ازدواج دختر ترس ندار اما پسر ترس ازدواج دار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
درودبر شرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
ازدواج با شرايط گراني و فقر كنوني اشتباه محض است .مشكل بيكاري يا كار بدون امنيت شغلي خواه ناخواه استرس آور و مشكل آفرين است. آمار بالاي طلاق و بيشتر از آن

طلاق عاطفي كه خيلي زوج ها درگيرند. ازدواج به جز دردسر چيزي ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
مشکل اصلی مسکنه
باید واحدای 20 متری برا زوجا تو مراکز شهرا بزنن و سند بزنن البته تا ده سال حق فروش یا اجارخ نداشته با‌شن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
من سی و سه سالمه
قصد ازدواج هم ندارم
مشکل مالی اونچنانی هم ندارم
ولی اصلا مسئولیت، علاقه، کشش ازدواج ندارم
اصلا معلوم نیست آینده جهان چی میشه
آینده ایران، تورم تا کی میخواد جلو بره
من نمیدونم
شاید اونقدر تورم شد که منم مشکل مالی پیدا کردم
از من میشنوید ازدواج نکنید
همش سیاسیه
مثلا، کسی که مرد ازدواج نکردن پشیمان شد و ...
حدیثا نمیگم دروغه
ولی یزید خانواده داشت
عاقبت به خیری ربطی به مجرد و متاهل شدن نداره
اگه میخوای زندگی کنی
آزاد باشی
برای خودت باشی
سمت ازدواج نرو

----------

زن ها مثل مرد ها پیر میشن
طول زندگی عصبیشون میکنه
کلمات عاشقانه به ناسزا گفتن تبدیل میشه
زندگی سخت میشه
و بعد پشیمان میشی
و باید یک موجود تکراری رو همیشه تحملش کنی
موجودی که حتی زره ای بهت علاقه نخواهد داشت
همون اول باید بدونی هیچ زنی برای تو به تو بله نمیگه
این یعنی زن دنبال یک پشتیبان (حمال) میگرده که براش کار کنه و کاراشو مدیریت کنه
و پیری کوری تنها نباشه، کسی رو داشته باشه که بهش اتکا کنه....
تو هم برای یک زن دنبالش نخواهی بود، فقط برای خودت ازدواج میکنی
پس برای خودت ازدواج نکن
امتیازی که مرد به زن میده، مسئولیتی که مرد در قبال زن داره، هزینه ای که مرد در برابر زن پرداخت میکنه بالاتر از هزینه هایی هست که زن پرداخت میکنه
زن یک ضرر مسلمه برای یک مرد

ازدواج نکنید
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۸:۵۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
درود بر شما با این تفکرات زیبا دقیقا همینطور است به این جوانان باید افتخار کرد نه خودش را دردسر می دهد و نه دیگران را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
چقدر مجرد تنها وافسرده ای برو پیش روانپزشک خودت درمان کن دیوونه نشی یه وقت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
من نمیگم ازدواج خوبه یا بده، هرکس خودش تشخیص میده با توجه به شرایطش
ولی تو دیگه خیلی داغونی عزیز، خیلی سیاه نگاه میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
اتفاقا خیلی هم راضی ام و شادم، مشکلی از باب تنهایی ندارم، کسی میخواد از تنهایی در بیاد و واقعا تنهاست، باید یک پت خوب بگیره، مسئولیت داره اما دردسرش و مسولیتش از زمین تا آسمون با زن فرق میکنه، بعد این همه حیوان خونگی با شرایط نگهداری متفاوت، بعضی نیاز به ماندن در کناشون نیست مثل گربه، و بعضی حساس مثل کاسکو
Iran (Islamic Republic of)
Sajjad
۲۱:۳۸ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
ببخشید ولی واقعا برات متاسفم که عقیده ات درباره ازدواج این طوریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
افرادی نظیر شما مسئول شدند که به فکر جوانان میستند
Canada
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
اگر کمی تحقیق راجع به بیماریهای روانی و جسمی
مجردی میکردی
هیچ وقت اینو نمینوشتی
حتی بچه دار شدن باعث کاهش انواع بیماریها میشه
و بعد مشکلات تنهایی پیدا میکنی
بدترین تصیمیم را گرفته ای
هر چه زودتر ازدواج کن و بدبین بودن به اینده و ناامید بودن بیماری روح و روان است
سری پیش روان شناس حتما برو .بنفع ات است
بعد منو دعا خواهی کرد
United States of America
صالح
۰۹:۳۳ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
با ازدواج نصف دینت کامل میشه
Iran (Islamic Republic of)
امیرخان
۱۱:۳۱ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
دوست عزیز 33 ساله من.این طرز فکری که شما داری برای افراد 60 ساله افسرده هست.متاسفم که زندگی رو اینجوری میبینی.عشق پاک برات پیش نیومده که بخوای عاشق شی تا از این طرز فکر بیای بیرون..به سن 50 رسیدی فهمیدی کسی پیشت نیست و همه دنبال زندگی خودشون هستن و کسی با تو نشست و برخواست نداره افسوس میخوری که چرا ازدواج نکردی.اکثرا افرادی در آینده موفقیت به دست میارن که زندگیشون رو قاعده و اصول باشه و هدف داشته باشن.یکی از این قواعد و اصول ازدواجه.تا ازدواج نکنی زندگی به کام نخواهد بود و افسردگی پشت افسردگی برات پیش میاد.....یا حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
ایول
Serbia
ناشناس
۲۰:۵۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
درود به شرفت
Iran (Islamic Republic of)
ایراندوست
۰۹:۴۹ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
فرض کنیم مشکلات مالی را به گونه ائی حل کنیم معلوم نیست که پس از چند ماه زندگی در زیر یک سقف کار به جدائی کشیده نشود. در شرایط فعلی بسیار مشکل است که
زن و مرد در صلح و آرامش و بدون تنش به زندگی ادامه بدهند. درصد بالای طلاق در جامعه گویای این واقعیت است.
Iran (Islamic Republic of)
مادر
۱۱:۴۸ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
حرف شما نشان دهنده بی مسئولیت بودن شماست . ازدواج برای مرد و زن هردو مسئولیت می آورد و کسی که بی مسئولیت است اینگونه آن را توجیه می کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
آخه مگه دانشجو وقت داره که بره کار کنه حالا بیاد ازدواج هم بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
دقیقا همینه. تمام دوستان من که ترک تحصیل کردند و شغل آزاد دارند الان زن و بچه دارند ولی تحصیل کرده ها اکثرا مجردند. دلیلش بی کاریه. وگرنه کسی از ازدواج بدش نمیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
وقتی که تفکر دختر و خانواده دختر جامعه پول باشه خوب معلومه ازدواجی اتفاق نمیفته
من خودم دانشجو هستم وقتی میبینم دخترای دانشگاه فقط به سمت پسر های پول دار دانشگاه جذب میشن انگیزه ای واسم نمیمونه بخوام ازدواج کنم
متاسفانه سطح تفکری که داره برجامعه غالب میشه که شده داره زندگی حیوانات رو رواج میده یعنی رقابت بر سر جنس ماده داره تو زندگی ادم ها هم رخنه میکنه در حیات وحش هرچی حیوان نر قوی تر و درنده تر باشه صاحب جنس ماده میشه متاسفانه در کشور ما هم هرچی پولدار تر باشی قوی تر هستی و صاحب ماده ها میشی ربطی هم قیافه و علم و اخلاق هم نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
سلام دادشی، من خودم دانشجو هستم، ولی فعلا دخترا مادر خرج پسرا هستن، که با این روش ازدواج کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
من اشتباهی مثبت دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
سلام
تصمیمی برای نوشتن نداشتم اما وقتی موجی از نظرات خوب شما را دیدم تصمیم گرفتم که بنویسم
من از ازدواجم راضیم و الان ۳ فرزند دارم ضمنا متولد ۷۰ هستم
امان از اینکه ما جوان ها بخواهیم کاری را نکنیم هزارتا بهانه می آوریم
با آرزوی موفقیت همه ی جوانان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
من خودم کرونا گرفتم اصلا ترس نداره
United States of America
صالح
۰۹:۳۳ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
درود بر شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
منم اگر یه بابای پولدار و شغل آماده و پارتی برای وام ازدواج داشتم الان ....!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
درود بر شرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
خوش بحالت انشالله که همیشه خوشبخت وعاقبت به خیر باشی....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
چه بخواهیم و چه نخواهیم باید بپذیریم، که شرایط زندگی برای آدم ها خیلی سخت شده. وقتی من خودم اسیر هزار جور سختی و اضطراب و گرفتاری توی زندگیم هستم، چرا باید ازدواج کنم و بچه به دنیا بیارم که اون هم سختی بکشه ؟؟
قبول دارم رزق و روزی دست خداست، اما یه انسان بجز رزق و روزی، نیاز به پرورش روح و تربیت اخلاق و آموزش علم و بهداشت و سلامت و ورزش و امکانات رشد و پیشرفت و ... هم داره. زندگی فقط خوردن و خوابیدن نیست.
من خودم این امکانات رو نداشتم و الآن احساس بدبختی می کنم. چرا باید یه بچه هم به دنیا بیارم که اون هم از من بدبخت تر بشه؟؟؟ سالها عمرم توی مدرسه و دانشگاه و سربازی و ... تلف شد ، سالها انگلیسی و عربی خوندم، الان نمی تونم یه صفحه انگلیسی یا عربی رو بدون لغتنامه ترجمه کنم بقیه چیزها هم همینطور. وضع تغذیه و بهداشت و تربیت و ... مون هم از اون بدتر.
Canada
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
حتی برای. درک زبان فارسی هم مشکل داریم چه برسد به انگلیسی و عربی
ما هم همیشه به دیکشنری رجوع میکنیم
برای ترجمه .باید کتاب های انگلیسی زیاد بخوانی تا
معنی لعت را در متن مطلب درک کنی
موفق باشی .ازدواج کنید .بنفع تون است
Iran (Islamic Republic of)
صدرا
۱۴:۰۸ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
یک مانع و مشکل بزرگ که از هر پسری بپرسین بهتون میگه:
سرباری
سربازی
سربازی
انگار مشکلات اقتصادی به هزار دلیل برجام و تحریم و بی کفایتی مسئولان و ... قابل حل نیست! ولی دیگه قانون سربازی که دست خودتونه و به آمریکا ربطی نداره:)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
اگه واقعاً کوچکترین عزمی برای کاهش مشکل جوان ها بود، حداقل کاری که میشد انجام داد، اختیاری شدن سربازی بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
سربازی باشه اما پول خوب بدن
United States of America
صالح
۰۹:۳۴ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
سربازی که خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
من فوق لیسانس از دانشگاه دولتی دارم بیکارم.هرجا میرم میگن برو باهات تماس میگیریم ولی هیچی به هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
من خودم به عنوان پسر ازدواج نمیکنم چون خانم ها هرچی میگن قبل ازدواج بعد ازدواج میزنن زیرش واینکه اکثرشون فکرشون کوچک و محدود شده به لباس و ارایش و طلا و... و اصلا حواسشون ب بقیه ابعاد مهم زندگی نیست . اینطوری ازدواج نکنی سردرد نداری. خانم ها و هم اقایون !!!!کمی رفتارشون اصلاح کنن ازدواج بیشترمیشه.
تازه دوستی دختر و پسر انقدر زیاد شده واقعا نمیشه اطمینان کرد ب اینکه دوستت دارم طرف مقابلت اولین بار به توهست یانه(البته این مورد برای هم دخترو هم پسرهست)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
خوش بحالت که تمام دغدغه ات همینه
United States of America
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
در مقابل دختر ها هم میترسن از این که همسرشون چندتا دوست دختر داشته یک طرفه با قاضی نرو
پسرهای الان هم بی مسئولیت و مامانی شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
دانشجو هم اکنون هزینه های فراوانی را روی دست خانواده گذاشته است ، کیفیت تحصیل در اکثر دانشگاهها پائین است و دانشجو مهارتی یاد نمی گیرد که بتواند به کمک آن در آمدی کسب کند ، اگر بخواهد کار موقت انجام دهد در آمد کمی دارد و زمان تحصیل هم طولانی میشود چون کمتر می تواند مطالعه کند. بعد از فارغ التحصیل شدن کار وجود ندارد ، هزار تا هزینه های کمر شکن هم در آینده جلویش وجود دارد ، هزینه های دانشگاه هم بسیار گران شده است ، مگر فرد دیوانه است که مشکلات خود و خانواده اش را چند برابر کند ،ازدواج برای کسانی مناسب است که بعد از دبیرستان دانشگاه نرود ، بلکه برود چند سال کار کند و بعد ازدواج کند ، مگر نه ازدواج برای دانشجو آفت است ، و خودش را درگیر هزار تا مشکل می کند ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
خیرین انقدر مدرسه نسازند چارتا خوابگاه متاهلی بسازند بدهند دست دانشجوهای متاهل والا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
ماکه 2سال ثبت نام ازدواج دانشجویی کردیم تا نوبت به ما رسید کرونا اومد وهمه چی تعطیل شد چرا این مشکلات و پیگیری نمیکنین ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
خدا تو رو خواسته اینقدر عجله نکن داداش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
کرونا از بدبخت شدن نجاتت داد داداش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
آتش زیر خاکستر واقعی دهه شصتیان.بالاترین نرخ زاد و ولد کشور مربوط به این نسله.نسلی که جوونی نکرده باید فکر میانسالی باشه.به خاطر شرایط اقتصادی یک دهه اخیرکشور خیلیاشون هنوز بیکار و مجردن.ولی مشکل به همین جا ختم نمیشه.بالاترین آمار افراد مسن در آینده نه چندان دور مربوط به همین نسل خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
بابا این دهه‌ ۷۰ یا که نگاه شون میکنی، انگار متولد۶۲، یا۶۳ باشن، اصلا تو سن خودشون نیستن، به قول یکی از استادای خودمون میگفت این موضوع خیلی بده، که دهه ۷۰ یا تو سن خودشون نیستن چه اخلاقی چه ظاهری، میگفت اینا تا ۱۰ سال دیگه، چهره پیری خواهند داشت،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
فقط اینجای مقاله " اما چرا تا این حد از جمعیت دانشجویی کشور مجرد هستند؟ "
باور کنید همه می دونیم چرا
بپرسین چرا آن ها که باید کاری نمی کنند ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
انشاءالله با یاری خدا مشکلات زیاد میشه و مسولان به فکر راه حل می افتند.
تا مشکلات مخرب نشه مسوولان رگ غیرتشون به 40 نمیرسه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
هی میگید باید باید...پس کو نتیجه؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
الان دیگه دانشگاه رفتن تو ایران به جز رشته های پزشکی فقط جنبه گذران وقت داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
مثلا فکر میکنی صنعت کشورا کی می چرخونه که میگی پزشکی.
داستان تعرف نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
الان دیگه دانشگاه رفتن به هیچ دردی نمیخوره فقط فقط برای وقت گذارندنه.انجام پروژه های علمی فقط به نفع استاداست نه دانشجو.من این ترم پایان نامه دارم.و از ترم قبل هر چی به استاد راهنما تماس میگرفتم و یا پیامک میدادم جوابگو نبود که باید در این اوضاع کرونایی چه کار کنم( با دانشگاه مقصد ۱۲۰۰ کیلومتر فاصله دارم) الان هم آخرای فروردین ۱۴۰۰ است نزدیک ۹ ماه است سردر گمم.ای کاش وزارت علوم پایان نامه رو اختیاری میکردن دیگه حوصله انجام پروژه علمی بعد از ۹ ماه پیگیری ندارم و به جاش ۶ واحد درسی بهمون بدن تا مدرک رو برای ثبت نام در اسنپ و یا مغازه لازممون میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
کدام صنعت!؟؟ اکثرصنایع تعطیل وبیکارند، صنایعی که به دست آقازاده هاست، فعال مونده!؟! اون هم درارتباط با چین و با روس!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
مثلا پزشکی چه کار کرده برا کرونا. هند واکسن ساخت و داره تزریق میکنه. ایران هنوز تو انتخاب سر سوزن برای تزریق مشکل داره
United States of America
ناشناس
۱۶:۰۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
من پزشک هستم آواز دهل از دور خوش است به علت سال های طولانی تحصیل رسیدن به درامد خیلی طول میکشه و تازه ۴۰ سالت شد وارد بازار کار میشی و کلی از زندگی عقبی همه همسن هات اون موقع بچه دارن ولی پزشک هنوز وقت ازدواج کردن نداشته خیلی از همکاران ما محرد مانده اند
Iran (Islamic Republic of)
شهاب
۱۱:۳۳ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
مسئول کیلویی چنده؟ من الان ۸ ساله دانشگاه رو تموم کردم و هنوز با این شرایط تخیلی کشور موفق به ازدواج نشدم. دانشجو بیچاره از کجا باید بیاره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
کار کنه یه موتور نخر کرایه کن کار کن حتما باید بری مهندس شی که بگیی کار؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
هدف دانشجویان، کسب علم و دانش است نه به زندگی شخصی یکدیگر مداخله کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
هدف دانشجویان، کسب علم و دانش است نه به زندگی شخصی یکدیگر مداخله کردن
Germany
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
تا وقتی واقعیت جامعه رو نشون ندید ما مشکل داریم
این عکس ها هم عکس دانشجو های ما نیست!
چرا حکومت اسلامی رو راست نیست !؟
چرا مدیران کشور از جنس جوانان نیست؟!
دنیا خواه و نا خواه عوض میشه
با تکنولژی شما باید خردمند و آینده گرا باشید
Iran (Islamic Republic of)
Rezafarhadi
۱۱:۱۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
من ۲۵ سال سنم رشتم حقوق کار درست درمون ندارم الان میخوام ازدواج کنم نه خونه دارم نه ماشین نه کار درست
دردمو به کی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
حقوق خوندی تو مشکل ازدواج موندی مشکل بقیه رو چطور می خوای حل کنی جانم ...
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۱:۱۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
اونی که عقل و شعور داره تو این وضعیت اقتصادی ازدواج نمیکنه
90درصد با شعور و عاقلن
Iran (Islamic Republic of)
کمیل
۱۵:۰۵ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
به همین راحتی
۱۱:۱۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
یک ضریب 4 تاهلی درکنکورقرار بدهید خودبخود آمار ازدواج می ره بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
همش حرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
همجا پر از برفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
زمان دبیرستان علاقه و ذوق ازدواج داری نه در زمان دانشجویی که سر از افکار درس و مشکلات پر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
عمل عمل عمل. حرف بسسسسسسسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
کم کم مرد ها دارند می فهمند کلاه سرشون نمیره فقط ده درصد زنها که اونا واقعا مردند شرایط ازدواج دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
شهرستانا عین قبرستوندمی مونه واسه کار . واسه خدماتی بیمارستان تو شهرستان ما ۴ هزار لیسانسه ثبت نام کرد تازه خیلی هاهم اعتراض کردن گفتن ما لیسانس داشتیم ولی با دیپلم ثبت نام کردیم
یک دلیل واسه ازدواج تو این کشور وجود نداره در عوض صدهزار دلیل میشه اورد که ازدواج نکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
تو ایران همه چی در حالت بحرانی شده..
بعد میگن گندش نکنین..
داره می ترکه ..گندش نکنین؟!
Canada
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
باید شیوه نذری مون را تعییر دهیم
نذری مون
سرسامان دادن یک زوج باشد
هنرپیشگان وهنرمندان بجای هی بزرگ نمایی مشکلات
هشتگ حمایت از ازدواج جوانان را بزنند
باهم میتوانیم مشکلات جوانان را حل و فصل کنیم
Iran (Islamic Republic of)
بیکار بدبخت
۱۰:۳۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
اقا خودم دارم وارد 29 سالگی میشم نمیتونم ازدواج کنمناچار هستم تمام نیازهامو سرکوب کنم
مسولان هم هیچ به فکر جوانان نیستند
Iran (Islamic Republic of)
مهندس
۱۰:۲۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
برای رفع این مشکل مسئولان باید ابتدا معضل بکاری را حل کنند زیرا وقتی که جوانی شغل داشته باشد به خودی خود خودش میتونه مسکن بخره ازدواج کنه یا ماشین بخره (اگه دولت بیاد یک طرح را اجرا کنه مثلا بگه دانشجویان متاهل که در دوره دانشجویی ازدواج کنند بدون داشتن پارتی استخدام رسمی میکنیم و مبلغ مثلا۲۰۰ میلیون به اعنوان پاداش میدهیم دیگر هیچ جوانی در ایران نه در تهران بلکه با صراحت اعلام میکنم در ایران مجرد نمی ماند و آمار کشور در کمتر از ۱۰ سال به ۸۰۰میلیون نفر میرسد اگر دولت تصویبش کنه)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
نمیدونستید بدونید 60درصد دانشجویان دختر و پسر هستند و دخترها بدون دغدغه کارشناسی را تمام و ارشد و دکتری میگیرند ولی پسر از استرس سربازی یا پشت کنکور میماند یا از تحصیل در مقاطع بالاتر. بعلاوه اینکه به دخترها به خاطر جامعه مریض جنسی راحت تر کار میدهند و پسر بیکار میماند و پسر با مدرک دیپلم یا فوق دیپلم و کارگر میرود خواستگاری دختر فوق لیسانس کارمند فلان شرکت و جواب نه میگیرد و روزها همین طور میگذرد و جامعه به سمت پیری میرود.
United States of America
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
بی عرضگی مرد ها رو گردن زن ها ننداز
البته این هم به خاطر تربیت غلط خانواده هاست که زیادی پسرم پسرم میکنند وظیفه مرد دراوردن خرج خانوادست اینکه تو ایران پسرها بی کارن ربطی به مرض جنسی نداره که اگر هم داشته باشه مرض جنسی مردهاست
Netherlands
ناشناس
۱۶:۱۰ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
تنبلی خودتون رو خوب توجیه می کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
فقط دانشجویان مجرد موندن توی جامعه؟؟ ازدواج رو برای جوان کردند آرزو رفت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۱۳ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
اصولا قبل از شغل(مسئله اقتصادی) مسئله سربازی هست که سنگی جلو پای جون ها هست
اگه حتی در نظر نگیریم باز یه مانعی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
مشکل اول و آخر سربازیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
الان چند ماهه دفاع کردم میخوام تسویه کنم اصلا معلوم نیست چجوریه اوضاع؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خوب دانشگاه دولتی که بسته است ما هم نه شماره ای داریم و نه هیچ خوب یه صفحه توضیح بده تو این اوضاع تعطیلی چه طور باید تسویه کنیم و کارهای فارغ التحصیلی رو انجام بدیم......... الکی عمرمون داره پوچ میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
نه که اینده و امنیت اقتصادی داریم
بیایم یه دختری هم بگیریم بدبختش کنیم
خونه پدرش نشسته بیمه پدرشه زندگیشم داره میکنه
نگران جمعیت نباشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
نه که اینده و امنیت اقتصادی داریم
بیایم یه دختری هم بگیریم بدبختش کنیم
خونه پدرش نشسته بیمه پدرشه زندگیشم داره میکنه
نگران جمعیت نباشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
حل مشکل اشتغال اولین گام است.
گام دوم ادامه تحصیلی در مقاطع بعد از دیپلم بهتر است فاصله زمانی داشته و پیوسته نباشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
با این قیمت ها اگر بخوان نون و پنیر هم بخورن روزی 16 تا 17 تومن هزینشون میشه که در ماه میشه حدود 500 هزارتومان
حالا پول اجاره برق، آب، گاز، تلفن و میوه و .... رو اصلا حساب نکنیم
بگیم لباس نخرن و غذای خوب هم نخورن
البته بعد دوسال با بیماری های مختلف و خرج های زیاد رو برو خواهند شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
وقتی وام ازدواج افراد زیر بیست سال بیشتراز زوجین سن بالاتر قرار میدهند نتیجه میشه مجرد ماندن دخترانی که به خاطر ادامه تحصیل زادواج نکردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
پول آب جدا پول برق جدا پوتین برای سربازی، پول مسکن جدا پول مرکب جدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
این حرفها همش کشکه . اون دانشجویی که پدرش توان مالی داشت ازدواج میکرد . تمام
Iran (Islamic Republic of)
artemis
۰۹:۵۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
ای بابا باز به مجردا گیر دادین... چکار دارین... دوست داریم مجرد باشیم... حالا متاهلا چهگلی به سر جامعه زدن؟؟ خیلی خوشبختن؟؟ همشون پشیمون از ازدواج روزی هزاربار نفرین میکنن خودشون... سری که درد نمیکنه دستمال نمیبندن... بزارین ما زندگی خودمون بکنیم.. نمیخواد نگران مجرد بودن ما باشین... برین مشکلات زندگی متاهلی خودتون حل کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
همه این ها بخاطر اون وامی هست که ایران از خارج گرفت و ی قرار داد امضا کرد تا جمعیت ایران رو کاهش بده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
خب چکار کنم اجناسو ارزان کنید توقع ها رو بیارید پایین جوان ها با کدام پول برن ازدواج کنن جهیزیه دختران چنده مادر دختران نرخ دختر شون میبره بالا یه یخچال فریز ایرانی ده 20 میلیون اون وقت شما وام ازدواج چن میدین 50 میلیون بی قابل با شش تا ضامن کارمند تا صد سال باید وام پرداخت کنه تازه که زنده بمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
زندگی ملت ابزار دست شما نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
تورم
بیکاری
اجار خانه های سنگین
گرانی های سنگین
شما خودت بگو میشه خانه خرید؟ خیر
میشه ماشین خرید؟خیر
خب میاد پایین دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
الان که ماشین و خونه و پول زیاد ندارم دنبال یکی میگردم با هام ازدواج کنه.تو سختی باهم باشیم.دیگه وقتی اینارو داشته باشم زن میخوام چیکار.ادما باید تو سختی کنارهم باشن تا به همدیگه ثابت بشن.
البته هنوز کسایی هستند که زیاد به این مادیات توجه نمیکنن
یه ضرب المثل ژاپنی هست که میگه:

کسی که برای پول میاد؛
برای پول هم میره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۱۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
مشکل واضح ۱.وضع اقتصادی نابسامان ۲.سربازی ، بقیش گزاف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
به نظر من جای گزینه های ۱ و ۲ برعکسه
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۸:۳۵ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
مگر همه مجردها دانشجو هستند ؟!!! یا مگر همه بیکاران فارغ التحصیلان دانشگاه ها در سطح کشور هستند ؟!!! اکثر جوانان وطن مجرد و بیکار هستند چه باسوادهاشون چه بی سوادهاشون و یا شغلهای آزاد کاذب بدرد نخور دارندکه اصلا نمیشه روشون حساب کنید . افتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . والسلام و صلوات التماس دعا .