در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

میزگرد‌ها و برنامه‌های «هفته هنر انقلاب» کتاب می‌شوند/ هنر انقلاب آسیب‌شناسی نشده است

رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره، برنامه‌های هفته هنر انقلاب را تشریح و از برخی کم‌کاری‌ها در این حوزه انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در کنار حوزه هنری انقلاب اسلامی که با معرفی «چهره سال هنر انقلاب» و برگزاری ده‌ها برنامه فرهنگی هنری، کارنامه درخشانی در بزرگداشت هفته هنر انقلاب دارد، «دانشکده هنر دانشگاه سوره» را هم می‌توان یکی از مراکز اصلی بزرگداشت هفته هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۰ دانست. جایی که هر روز چندین برنامه نشست و میزگرد درباره هنر را از طریق فضای مجازی برگزار می‌کند، فیلم‌های مستند جدید و پرمخاطبی را در سالن سینمای دانشکده نمایش می‌دهد، اجرا‌های محیطی و پرفورمنس در متروی تهران برگزار می‌کند و با دعوت از اساتید و صاحب‌نظران عرصه هنر و فرهنگ، به آسیب شناسی برنامه‌ها و جشنواره‌های چهار دهه فعالیت هنر انقلاب می‌پردازد.

برای کنکاش درباره این برنامه‌های جذاب و نو، با دکتر کاظم نظری رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره که مدیریت این برنامه‌ها را برعهده دارد، به گفتگو نشستیم.

آقای دکتر، یکی از ویژگی‌های بارز برنامه‌های دانشکده هنر دانشگاه سوره به مناسبت «هفته هنر انقلاب» آن است که هم برای قشر فرهیخته جامعه یعنی دانشجویان و دانشگاهیان برنامه‌هایی را تدارک دیده و هم مردم عادی جامعه را که با هنر آشنایی چندانی ندارند در نظر گرفته است. ایده پرداخت همزمان به این دو گروه چطور شکل گرفت؟

در مورد شکل گیری ایده این فعالیت‌ها باید بگویم که من و همکارانم برای برگزاری برنامه‌های «هفته هنر انقلاب» از مدتی قبل کارمان را شروع کردیم، همه بخش‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشکده، برنامه‌ها و طرح هایشان را ارائه کردند. همچنین گروه‌های نمایشی اعم از گروه «نمایش زنده» و گروه «نمایشی عروسکی» دست به کار شدند و کار‌هایی با موضوعات انقلاب تولید کردند تا همانطور که شما هم اشاره کردید، هم میزگرد‌ها و پنل‌های تخصصی در زمینه هنر متعهد و انقلابی برگزار کنیم و هم آسیب شناسی آن را برای اندیشمندان و پژوهشگران انجام دهیم و از طرفی همزمان برنامه‌هایی مانند اجرا‌های محیطی وپرفورمنس با موضوع انقلاب اسلامی را درمتروی تهران برای مردمی برگزار کنیم که ممکن است با موضوع هنر آشنایی چندانی نداشته یا حتی ناآشنا باشند. دلیلش هم این است که معتقدیم باید با هر دو گروه گفتگو و مفاهیم هنر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را برای مخاطبانمان بیان کنیم. نکته‌ای که حضرت آقا همیشه بر آن تاکید دارند و آن اینکه، هنر ابزار خوبی برای ارائه مفاهیم بزرگ است.


بیشتر بخوانید


دانشکده هنر در بخش نمایش فیلم هم فعالیت‌های گسترده‌ای را به مناسبت این هفته انجام داده است، این فیلم‌ها چگونه انتخاب شدند؟

فیلم‌هایی که نمایش داده می‌شود فیلم‌های مستند با موضوع شهید آوینی و فیلم‌های مستند و انیمیشن بر اساس تفکرات و اندیشه‌های این هنرمند بزرگ و همچنین هنر انقلابی است.

مروری بر برنامه‌ها حاکی از آن است که بخشی از میزگرد‌های تخصصی، آسیب شناسی «هنر انقلاب» است این میزگرد‌ها با چه هدفی برگزار می‌شود؟

متاسفانه علیرغم گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، ما کمتر به آسیب شناسی هنر انقلابی پرداخت ایم و به عنوان نمونه با وجود چند دهه برگزاری جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر، به عنوان مرکزیت نمایش دستاورد‌های هنر انقلاب در این دو حوزه، یا جشنواره‌های عکاسی و ... آسیب‌ها و نقاط ضعف آن‌ها مورد بررسی و آسیب شناسی قرار نگرفته است. ما در برنامه‌های این هفته تلاش می‌کنیم تا در فضای آکادمیک و دانشگاهی، دوره‌های قبل جشنواره‌ها را آسیب شناسی کنیم. این بحث و گفتگو به ما کمک می‌کند بتوانیم برای برطرف کردن نقاط ضعف در جشنواره‌های بعدی برنامه ریزی کنیم و شاهد مشکلاتی که بعضاً از سوی فیلم و تئاتر‌های به نمایش درآمده در جشنواره ها، گریبان حوزه هنر را می‌گیرد نباشیم. البته علاوه بر این میزگردها، پژوهش ها، تحقیقات و کار‌های نظری و عملی دانشجویان، هم در فضای مجازی و هم در محیط آکادمیک نمایش داده می‌شود تا پژوهشگران و اندیشمندان این حوزه بتوانند با آن‌ها آشنا شوند.

آقای دکتر، الان دو روز از شروع برنامه‌ها گذشته است. به نظرتان استقبال از برنامه‌ها چگونه است؟

استقبالی که از برنامه‌ها صورت گرفته، به نظرم بسیار خوب و امیدوار کننده است. این استقبال البته هم در داخل و هم در خارج از کشور از سوی ایرانیان و هنرمندان کشور‌های فارسی زبان صورت گرفته است. در روز اول که چندین نشست صبح و بعد از ظهر برگزار شد، ما شاهد هستیم که هنرمندان، اساتید و مدیران موسسات پژوهشی کشورمان و همچنین کشور‌های همسایه و فارسی زبان به خوبی مشارکت دارند و این مسئله برای ما بسیار دلگرم کننده است.

آیا قرار است که این نشست‌ها به صورت مکتوب هم در اختیار محققان و پژوهشگران قرار گیرد؟

بله؛ قرار است با توجه به محتوای علمی مناسب این نشست ها، آن‌ها را پیاده سازی کرده و به صورت کتاب منتشر کنیم که امیدواریم مورد استقبال قرار گیرد.


بیشتر بخوانید


برنامه‌هایی که برای این هفته تدارک دیده اید از لحاظ کمی چه تعداد است؟

ما در مجموع ۳۰ برنامه را اجرا کرده ایم که ۹۴ مهمان و سخنران در آن‌ها شرکت دارند، برنامه‌هایی مانند مروری بر چهار دهه نقاشی انقلاب اسلامی، پنل حیات موسیقایی شهید آوینی و موسیقی در حوزه هنری انقلاب اسلامی، جستاری بر جشنواره‌های عکاسی پس از انقلاب اسلامی ایران، پنل گفت و گویی انقلاب اسلامی و سینمای ایران، نشست و میزگرد تخصصی "کارتون انقلابی و انقلاب کارتون" (بررسی سیر تحول کارتون انقلاب و جنگ تحمیلی در ایران از سال ۱۳۵۶تا ۱۳۶۰) و ارائه کارتون‌های انقلاب و .. که برنامه‌ها در دو کلاس شماره ۱ و کلاس شماره ۲ در سیباد برگزار شده و برخی از برنامه‌ها نیز به صورت حضوری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار