مشکل کم آبی بدن در ماه رمضان را چگونه حل کنیم؟

یکی از مسائل مهم در ماه رمضان، کم آبی بدن بر اثر روزه داری است که با توجه به چند نکته مهم می‌توان آن را مهار و جبران کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، تشنگی نشانه کم آبی بدن است. اگر احساس تشنگی می‌کنید، یعنی دچار کم آبی بدن شده‌اید. اساسا این بدان معناست که برای جلوگیری از کم آبی بدن، باید از رسیدن به نقطه‌ای که احساس تشنگی می‌کنید، جلوگیری کنید. البته در روز‌های طولانی ماه رمضان، نوشیدن آب تنها گزینه نیست. بدون شک تشنگی در روز‌های گرم ماه رمضان همراه همیشگی شماست، اما چند ترفند کوچک وجود دارد که می‌تواند به شما در جلوگیری از کم آبی کمک کند.

با توجه به اینکه بهترین راه برای جلوگیری از کم آبی بدن نوشیدن مایعات کافی است، این نکات جایگزین نیاز شما به نوشیدن آب نمی‌شود، اما به شما کمک می‌کند بین آخرین نوشیدنی صبح و اولین جرعه در افطار نیاز خود را به آب کاهش دهید.

آب بنوشید

با نوشیدن آب کافی در طول شب خود را برای روزه داری آماده کنید. پس از افطار یک بطری آب را نزدیک خود نگه دارید و سعی کنید حداقل هر ساعت یک یا دو فنجان بنوشید.

یک راه آسان برای یادآوری نوشیدن آب، تنظیم کردن آن با یک کار معمول و روزمره است؛ مثلا هر زمان که تلفن شما زنگ می‌خورد، آب بنوشید، یا مثلا هنگام تماشای تبلیغات تلویزیون این کار را انجام دهید. سعی کنید روزانه سه لیتر آب بنوشید، اما به یاد داشته باشید که هنگام مصرف نوشیدنی‌های شیرین که در ماه رمضان هم رایج است و نیز کافئین، باید آب بیشتری بنوشید.

آب

لباس مناسب بپوشید

هنگام چیدن لباس‌های روزانه خود در ماه رمضان مراقب باشید. رنگ پیراهن، پارچه شلوار و لایه‌های لباس همگی در پایین نگه داشتن دمای بدن تا حد ممکن نقش مهمی دارند. اگر در خانه کار می‌کنید، یک پیراهن رنگ روشن انتخاب کنید اما درصورتی که بیشتر روز شما در خارج از خانه باشد، رنگ تیره به محافظت از شما در برابر آفتاب کمک می‌کند. با این حال رنگ سیاه توصیه نمی‌شود، زیرا گرمای بیشتری را جذب کرده و آن را در بدن مسدود می‌کند.

برخی از افراد معتقدند که یک زیر پیراهن نخی می‌تواند به محافظت از بدن شما در برابر آفتاب کمک کند. حقیقت این است که یک زیر پیراهن به خصوص با رطوبت می‌تواند خطر کمبود آب بدن شما را افزایش دهد. پیراهن زیر عرق را جذب می‌کند و به آرامی تبدیل به یک پارچه پنبه‌ای مرطوب و داغ می‌شود که دمای بدن شما را افزایش می‌دهد، به خصوص اگر لباس دوم دیگری نیز بپوشید. تی شرت نخی گشاد که به شما امکان تبخیر عرق را می‌دهد، ایده بهتری است.

لباس

دوش آب سرد بگیرید

دوش آب سرد از بسیاری جهات به شما کمک می‌کند تا در ماه رمضان بدن شما را آبرسانی شود. بعد از دو روز روزه داری، تشنگی به یک احساس طبیعی تبدیل می‌شود، بنابراین سعی کنید به علائم واضح دیگر کم آبی توجه کنید؛ ترک خوردن لب‌ها، برافروختگی پوست، خستگی، افزایش دمای بدن و افزایش تنفس و ضربان نبض و به دنبال آن سرگیجه، افزایش ضعف و تنفس سخت از جمله این علائم هستند.

اگر یک یا چند مورد از این علائم را احساس کردید، باید سعی کنید به هر شکل ممکن دمای بدن خود را کاهش دهید. ۵-۱۰ دقیقه با سر، خود را زیر آب خنک مستقیم قرار دهید. دوش گرفتن در حمام عمومی می‌تواند بی‌ادبی تلقی شود، بنابراین اگر در دفتر کار هستید، یک حوله کوچک را با آب یخ خیس کنید و به پیشانی، اطراف گوش و گردن خود بکشید.

دوش

رژیم غذایی مناسب داشته باشید

آنچه می‌خورید نقش زیادی در کم آبی یا آبرسانی به بدن شما دارد. غذایی که حاوی مقدار زیادی شکر است (مانند شیرینی‌های ماه رمضان) واقعا می‌تواند باعث کاهش آب بدن شما شود، در حالی که میوه برای تامین آب اضافی مناسب است؛ بنابراین به جای پایان دادن به ضیافت افطاری خود با انبوه شیرینی‌ها، چند برش هندوانه یا یک پرتقال بخورید. سالاد‌های سبز منبع خوب دیگری از آب اضافی هستند، بنابراین آن‌ها را در رژیم ماه رمضان قرار دهید.

رژیم غذایی

در وقت مناسب ورزش کنید

از آنجا که هنگام تعریق مقدار زیادی آب از دست می‌دهید، بدون شک ورزش می‌تواند باعث کم آبی بدن شود. ورزش همچنین به بدن کمک می‌کند تا سموم و سایر عناصر مضر دیگری را که بعد‌ها ممکن است باعث کم آبی بدن شوند، دفع کند. زمان مناسبی را برای ورزش انتخاب کنید (توصیه می‌شود دو تا سه ساعت بعد از افطار این کار را انجام دهید) و در یک کلاس کاردیو شرکت کنید، اما سعی کنید قبل از خواب مقدار آب از دست رفته را جبران کنید.

ورزش

منبع: egyptindependent


بیشتر بخوانید 


 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
سحری ۲لیوان خاکشیر و۱لیوان آب بخورید من این کار را می کنم تا موقع افطار تشنه نمی شوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
آب ۸لیوان بخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
خدارو شکر ماه رمضان برخلاف سنوات قبل امسال اوایل بهاره و هوا قدری خنکه.چندسال پیش که تابستون بود تو دمای40درجه بیچاره بودیم. اما الان دمای ظهر فوقش30 درجه است و شکر خدا راحت میشه روزه را انجام داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
بنظر من بهترین راهکار برای مقابله با کم آبی نوشیدن یک لیوان آب گوارا هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
خوب آب بخورین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
حواست کجاست ؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد ت
۱۷:۵۷ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
با خوردن اب کم ابی بدن حل میشه
Germany
ناشناس
۱۷:۴۸ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
مبارک ماه رمضان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
روضه بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
روزه
آخرین اخبار