در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

رونمایی از اولین اتوبوس برقی کشور در اردیبهشت ماه

یک مقام مسئول گفت: اولین اتوبوس برقی کشور ماه آینده در مشهد رونمایی خواهد شد.

 عباس علی آبادی مدیر عامل گروه مپنا در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آخرین وضعیت تولید خودرو‌های برقی در کشور گفت: راهی است که باید آن را ادامه دهیم، چرا که دنیا با شتاب بیشتری در این زمینه در حال حرکت است. 

او ادامه داد: مهم‌ترین مسئله در برقی سازی خودرو‌ها به ویژه ناوگان حمل و نقل عمومی مسئله ایجاد زیرساخت برای فراهم سازی این خودرو‌ها است.

۵ هزار مگاوات نیروگاه در کشور در دست احداث است

مدیرعامل گروه مپنا تصریح کرد: خوشبختانه شبکه برق کشور در وضعیتی است که به سادگی می‌تواند نیاز برقی کردن خودرو‌ها را تامین کند، امروز ۸۵ هزار مگاوات نیروگاه احداث شده و ۵ هزار مگاوات در دست احداث  است، بنابراین ما در تولید برق مشکل نخواهیم داشت.  

علی آبادی گفت: در حوزه توزیع برق باید مطالعاتی صورت گیرد، زمانی که خودرو‌ها برقی می‌شوند در واقع یک جریان شناور انرژی صورت می‌گیرد که براین اساس باید دیسپچینگ مناسبی را برای برق خودرو‌های برقی اعمال کرد.


بیشتر بخوانید

ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی ایران به ۶۹ هزار مگاوات رسید


مدیرعامل مپنا ادامه داد: به نظر من اولین چیزی که برای برقی کردن خودرو‌ها باید انجام بپذیرد این است که ما بتوانیم خودرو‌های موجود را برقی کنیم. خوشبختانه تا به امروز چندین خودروی داخلی و خارجی برقی شده‌اند که این موضوع نشان دهنده‌ این است که ما استعداد برقی کردن خودرو‌ها را داریم.  

علی آبادی در خصوص هزینه‌ برقی کردن خودرو‌ها تصریح کرد: این خودرو‌ها را با هزینه‌ خیلی کمی می‌توان برقی کرد، منتها نیاز جامعه به ساخت خودرو‌های جدید است پس باید آنها را به سمت برقی کردن هدایت کنیم. بنابراین استفاده از پلتفرم خودرو‌های بنزینی برای برقی سازی مورد توجه قرار گرفته و در حال حاضر با چندین خودرو ساز داخلی مذاکرات و قرارداد‌هایی منعقد کرده‌ایم و سال آینده از این خودرو‌های برقی رونمایی خواهیم کرد.

مدیرعامل مپنا از رونمایی از اولین اتوبوس برقی در مشهد مقدس خبر داد و گفت: این اتوبوس ماه آینده در مشهد رونمایی خواهد شد که البته با همکاری کارخانه‌ اتوبوس سازی داخلی انجام شده است.

او بیان کرد: همچنین رونمایی اولین خودروی سواری برقی با همکاری یک خودرو سازی داخلی انجام می‌شود و همچنان فرایند توسعه فناوری برقی سازی خودرو‌ها ادامه دارد.

علی آبادی در خصوص قیمت تمام شده‌ برقی سازی خودرو‌ها گفت: در حال حاضر خودرو‌های برقی اندکی از خودرو‌های بنزینی گرانتر هستند، اما پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که در بلند مدت به سمت ارزان‌تر شدن حرکت کنند.  

او افزود: با توجه به اینکه در کشور ما انرژی به شدت یارانه دریافت می‌کند طبعا برای کسی که بهره بردار است این موضوع مشکل ساز است و نیاز به حمایت دولت دارد، چون دولت منفعت صرفه جویی انرژی را خواهد برد.

مدیر عامل مپنا در پایخ به این سوال که آیا برقی سازی کردن خودرو‌ها به شبکه‌ برق کشور فشار وارد می‌کند یا خیر؟ گفت: زمانی که ما می‌خواهیم این خودرو‌ها را شارژ کنیم در زمان آف پیک است و در نتیجه فشاری به شبکه برق کشور وارد نمی‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار