زخم عمیق کرونا بر تن پوشاک / ۳۵۰ واحد صنفی ورشکست شدند

ویروس کرونا ۳۵۰ واحد صنفی پوشاک در بیرجند را به ورشکستگی کشانده و فعالان این صنف با از دست دادن سرمایه شان، خانه نشین شده اند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، صنف پوشاک یکی از پر آسیب‌ترین بخش‌های اصناف است که با آمدن کرونا، ضربه‌ای مهلک بر پیکره آن وارد شد و بیشتر فعالان این صنف را مجبور به تعطیلی واحد‌ها کرد.

واحد‌های صنفی پوشاک بیرجند به دلیل تعطیلی‌های کرونایی و حمایت نکردن دولت در آستانه ورشکستگی کامل قرار گرفته و خسارت‌های هنگفتی دیده اند.

تعطیلی ۱۰ روزه واحد‌های صنفی بار دیگر خطر ورشکستگی را بیخ گوش صنف پوشاک قرار داده و در صورتی که دولت به این قشر آسیب پذیر کمک نکند، شرایط برای فعالیت این صنف بدتر خواهد شد.

نفس‌های آخر صنف پوشاک و تلنبار بدهی‌ها

محمودی از فعالان صنف پوشاک بیرجند که با همه گیری کرونا مجبور به تعطیلی مغازه و خانه نشینی شده است به خبرنگار ما می‌گوید: برای ایام عید ۲۰۰ میلیون تومان جنس خریدم، اما به دلیل استقبال کم مشتریان دو هفته است که مغازه ام را تعطیل کرده ام و کلی جنس روی دستم مانده است!

او با گلایه از وعده‌های توخالی مسئولان افزود: با وجود اینکه دولت وعده تسهیلات کرونایی را داد، اما بعد از نام نویسی این تسهیلات به من تعلق نگرفت.

فروشنده دیگری که تا ۴ ماه پیش در بازار بیرجند برای خودش برو بیایی داشت نیز می‌گوید: بیشتر هم صنفی‌های من با آمدن کرونا ورشکست شده اند و عملا این بازار از رونق افتاده است.

او بیان می‌کند: بیشتر فعالان صنف پوشاک مستأجر هستند و اجاره بهای بسیار بالایی را پرداخت می‌کنند، متأسفانه با تعطیلی‌های کرونایی، دولت تاکنون هیچ حمایتی از ما نکرده و تنها یک وام ۶ میلیون تومانی به ما داده است که آن هم صرف بدهی‌های مان به شهرداری و پاس کردن چک‌های برگشتی شد.

محمدی از دیگر فعالان صنف پوشاک که با دغدغه پاس کردن چک ها، روز‌های بی رونقی فروش را سپری می‌کند از ناتوانی در پرداخت اجاره مغازه می‌گوید و بیان می‌کند: از همین الان غصه‌ روی هم ماندن قسط‌ها و برگشت خوردن چک هایم را دارم، واقعا مانده ام چکار کنم دولت باید فکری به حال ما بکند و تسهیلات بیشتر و با سود کمی بدهد تا حداقل بتوانیم بدهی هایمان را پرداخت کنیم.

بیکاری ۸۰۰ فعال صنف پوشاک در بیرجند

کرونا شرایط را برای ادامه فعالیت صنف پوشاک به قدری سخت کرد که فعالان این بخش در نتیجه حمایت‌های کم دولتی، کرکره مغازه هایشان را بالا کشیدند و بیکار شدند.

اسماعیل زاده رئیس اتحاده فروشندگان پوشاک بیرجند در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند می‌گوید:۳۵۰ واحد صنفی پوشاک به دلیل شیوع کرونا در بیرجند تعطیل شده اند که ۱۶۰ واحد از این تعداد مربوط به فروردین ماه امسال است.

 او با اشاره به اثرات زیان بار ورشکستگی صنف پوشاک بر تعطیلی سایر واحد‌ها بیان می‌کند: رونق خیاطی‌ها و تولیدی‌های پوشاک وابسته به فروش آنهاست که با ورشکستگی صنف فروشندگان پوشاک، ۱۵ واحد صنفی خیاطی در بیرجند تعطیل شده اند و کارشان را از دست داده اند.

حمایت‌های بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی فقط در حد حرف

۳۲ هزار واحد صنفی در خراسان جنوبی فعال است که در ایام کرونا، تسهیلات دولتی تنها به ۲ هزار واحد صنفی تعلق گرفت و بقیه واحد‌ها به دلیل داشتن چک‌های برگشتی و نداشتن ضامن موفق به دریافت این تسهیلات نشدند.

پناهی یکی از فعالان صنف پارچه فروش بیرجند نیز به خبرنگار ما می‌گوید: کسبه و بانک دو حلقه متصل به هم هستند، در شرایطی که ما را مجبور به تعطیلی کرده اند، چرا بانک‌ها تسهیلات بلندمدتی نمی‌دهند تا چک‌ها برگشت نخورد.

او افزود: از مالیات و بیمه انتظار داریم در این شرایط سخت حداقل ۱۰ درصد تخفیف برای ما قائل شوند تا در این روز‌هایی که هیچ درآمدی نداریم، دوام بیاوریم.


بیشتر بخوانید


اسماعیل زاده رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک بیرجند نیز در زمینه حمایت‌های کم دولت می‌گوید: بیکاری فعالان صنفی خراسان جنوبی که تا پارسال ۶ هزار نفر بود هم اکنون به ۸ هزار نفر رسیده است و صنوف در این شرایط با بالا بودن کرایه مغازه، حقوق کارگران و پرداخت مالیات و عوارض شهرداری دیگر قادر به ادامه فعالیت نیستد.

او تأکید می‌کند: دولت باید با دادن وام‌های بلند مدت و بخشودگی مالیاتی، به رونق دوباره صنف پوشاک کمک کند، حمایت‌هایی که فقط در حد حرف نباشد!

به گفته فعالان صنف پوشاک بیرجند، بخش زیادی از پوشاک نوروزی روی دست فروشندگان مانده است و تعطیلی‌های کرونایی دومین ضربه را بر این صنف وارد کرده است.

فعالان صنف پوشاک می‌گویند حاضر به همراهی با محدودیت‌های کرونایی هستیم، اما به شرط اینکه دولت هم با کمک‌های ویژه جلوی ضرر و زیان بیشتر به ما را بگیرد و بانکها، بیمه و مالیات نیز مشکلات مان را دوچندان نکنند.

انتهای پیام/ ر ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار