کاهش بی سابقه بارندگی در جنوب فارس

مدیر اداره هواشناسی شهرستان لارستان در جنوب فارس، گفت: کاهش بارندگی طی ۳۰ سال گذشته در منطقه و شهرهای جنوبی استان بی سابقه بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  یوسف عباسی مدیر اداره هواشناسی شهرستان لارستان در جنوب فارس، بیان کرد: میزان بارش سال زراعی امسال در این منطقه حدود ۲ و ۱۶  دهم میلی متر گزارش شده که در طول ۳۰ گذشته بی سابقه بوده است.

او، میانگین بارش سالانه در لارستان را ۲۲۰ میلی متر  برشمرد و تصریح کرد: میانگین بارندگی در سال زراعی امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۹۲ درصد کاهش را نشان می دهد.

عباسی، ادامه داد: میزان بارش سال زراعی امسال نسبت به میانگین دراز مدت (۳۰تا ۵۰سال) نیز حدود ۹۱ درصد کاهش داشته است.

مدیر اداره هواشناسی شهرستان لارستان در جنوب فارس، میزان بارندگی و پراکنش مناسب بارش ها در سال زراعی گذشته (۹۸ و ۹۹) با  ۶ و ۵۱۸  دهم میلیمتربارش در لارستان طی یک دهه اخیر  را مناسب ارزیابی کرد و افزود: مردم و کشاورزان منطقه با وجود میانگین بارش کمتر از ۱۷ میلی متر در سال زراعی امسال به لحاظ میزان خسارت و نابودی محصولات کشاورزی و کاهش محسوس سفره های زیر زمینی  کم آبی را تجربه خواهند کرد.

کاهش محسوس وبی سابقه بارندگی در سال زراعی جاری اثرات و پیامدهای منفی خود را بر روی محصولات زراعی منطقه گذاشت و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش خبر داده که میزان برداشت محصولات در این منطقه به نصف کاهش یافته است.

به گفته حسن مرادی، بروز پدیده خشکسالی و کم بارشی محسوس بیش از یک هزار و ۲۰۰ هکتار از کشت دیم مزارع در منطقه را از بین برده است.

محمد جواد مظفری مدیر جهاد کشاورزی لارستان، افزود: کاهش بارندگی موجب خسارت فراوانی به بخش کشاورزی این منطقه شد که میزان تولیدات کشاورزی از ۹۵ هزار تن در پارسال با وجود خشکسالی امسال به کمتر از ۴۵ هزار تن کاهش یافته است.

او، اضافه کرد: میزان برداشت در کشت دیم محصولات زراعی لارستان امسال صفر است.

شهرستان لارستان از ۵۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارای۳۲ هزار هکتار مزارع دیم و ۲۳ هزار هکتار آبی است.

این شهرستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار