رئیس اتاق بازرگانی قم ؛

تاوان تخلف و دیر ترخیص کردن کالا در کمرگ را مردم باید پرداخت کنند

خاکی گفت:تاوان توقف و بی دقتی در ترخیص کالا را مردم باید پرداخت کنند و به طور مثال افراد باید قیمت یک آبمیوه گیری که در روز‌های گذشته ۶۰۰ هزار تومان بوده را ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،  ابوالفضل خاکی رئیس اتاق بازرگانی قم با بیان اینکه اتاق بازرگانی استان قم در ۳۵ عنوان جلسه استانی سال گذشته استان حضور فعال داشته است و امسال نیز این رویه در جهت حل مشکلات تولید و صنعت ادامه می‌یابد، گفت: برگزاری جلساتی مثل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی و ستاد اقتصاد مقاومتی بسیاری از مشکلات تولیدکنندگان را در جهت جهش تولید رونق داد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم با اشاره به تشکیل ۱۵ عنوان جلسات مختلف کارشناسی در اتاق بازرگانی در راستای رسیدگی به مشکلات حوزه‌های مختلف اقتصادی افزود: همکاری‌های متعدد اتاق بازرگانی با بخش‌های مختلف و دستگاه‌های دولتی در راستای رفع موانع در حوزه تولید، اشتغال و اقتصاد استان موفقیت‌های قابل توجهی را به همراه داشت.

خاکی با تاکید بر برگزاری اولین نشست بررسی برنامه‌های سال ۱۴۰۰ با حضور ۱۵ نماینده منتخب اتاق بازرگانی قم و اعضا هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی در استان اعم از صادرکنندگان و واردکنندگان برگزیده شده در هفته گذشته در جهت تعیین خط مشی و اهداف اتاق بازرگانی ادامه داد: برنامه کاملی از نقشه‌ها و روش‌های دستیابی به آن‌ها در جهت رفع موانع تولید و موضوعات مهم دیگر تهیه و تنظیم و به تولید کنندگان ارائه شد.

رئیس اتاق بازرگانی قم با بیان اینکه اقدامات انجام شده در سال جهش تولید مؤثر بوده، ولی سال خوبی برای صنعت و تولید کشور به دلیل فشار زیاد تحریم‌ها نبوده است، گفت: بسیاری از مشکلات واحد‌های تولیدی، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در استان قم با حضور مستمر و تلاش‌های استاندار قم، به طور دقیق و کارشناسی بررسی و رفع گردید.

خاکی با بیان اینکه استان قم بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌های بزرگ صنعتی دارد و ارائه تسهیلات به همه واحد‌ها کار دشواری است، ادامه داد: در صنایع فولاد و پتروشیمی تقاضای تسهیلات بیش از مبالغ معمول است و برای کمک به این واحد‌ها برنامه‌ریزی ویژه‌ای در تأمین بودجه برای پرداخت تسهیلات انجام گرفته تا آن‌ها نیز بتوانند ماشین آلات جدید را خریداری کنند و جایگزین وسایل و تجهیزات قدیمی‌ها کنند.

رئیس اتاق بازرگانی قم یکی از مشکلات موجود در بخش‌های اقتصادی کشور را کمبود نقدینگی دانست و افزود: با همراهی و حمایت استاندار و مدیران دستگاه‌های مختلف، کارخانه‌ها و شرکت‌ها بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات از بانک‌ها دریافت کرده‌اند.

خاکی با اشاره به اینکه تعامل اتاق بازرگانی با کمیسیون هماهنگی بانک‌ها برای حل مشکلات واحد‌های تعطیل شده و دارای مشکل را نیز مطلوب ارزیابی کرد و گفت: تا جایی که قانون دست نهاد‌ها را باز گذاشته همراهی‌ها برای جهش تولید صورت می‌گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی قم از آمادگی همکاری اتاق بازرگانی با افراد فعال در سه حوزه صادرات، واردات و تولید در جهت رفع مشکلات خبر داد و افزود: در استان قم پتانسیل و ظرفیت‌های خوبی در بخش‌های مختلف از جمله معادن وجود دارد که معدن منگنز قم نیز تأمین کننده نیاز اصلی ذوب آهن اصفهان است.

ابوالفضل خاکی با بیان اینکه در سال ۱۳۸۵ بین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم و استان گنسو که از مناطق مسلمان نشین چین است تفاهم نامه‌ای تنظیم و به امضا رسیده است که علاقه برای همکاری حتی در زمینه‌های زیرساختی استان نیز صورت گرفته است، گفت: همچنان این ارتباط برقرار است و ساعاتی قبل استاندار گنسو درخواست دیدار با استاندار قم را داشتند و قول‌های مساعد برای افزایش همکاری در زمینه‌های مختلف را دادند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم سنگ عقیق استان را نیز بسیار مرغوب دانست و ادامه داد: در این بخش مرکز تولید، بهره برداری و نمایشگاه دائمی فروش به صورت متمرکز در حال راه اندازی است، ولی یکی از مسائلی که در بخش منابع داریم عدم همکاری ساکنین هم جوار این معادن در بهره برداری از معادن منطقه است.

او با اشاره صادرات استان قم به بیش از ۳۰ کشور در سال گذشته افزود: بیشترین میزان صادرات به کشور‌های عراق، افغانستان و کشور‌های آسیای میانه بوده و این میزان صادرات با ثابت ماندن نرخ دلار و کاهش نرخ مواد خام اولیه که در داخل کشور تولید می‌شود نیز می‌تواند افزایش یابد.

خاکی با تاکید بر اینکه با کاهش قیمت مواد اولیه، ایران قدرت رقابت جهانی را دارا می‌شود و به کشور‌هایی مثل امارات، کره جنوبی و کشور‌های اروپایی نیز می‌تواند صادرات انجام دهد، ادامه داد: با توجه به افزایش ارتباطات ایران با کشور‌های چین و روسیه در حال مطالعه، بررسی و برنامه ریزی هستیم تا صادرات به این گونه کشور‌ها را نیز آغاز کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی قم محصولات صادراتی استان را کفش، دمپایی، مبلمان، فرش دستباف و … عنوان کرد و گفت: فرش یکی از کالا‌هایی است که چین اولین یا دومین کشور وارد کننده آن است و آلمان نیز خریدار این کالا است.

خاکی با تاکید بر اینکه کشور چین بازار بزرگی برای تولیدات داخل کشور است و با توجه به برگزاری نمایشگاه واردات در این کشور، تولیدکنندگان خارجی می‌توانند محصولاتشان را نیز به نمایش بگذارند، افزود: به علت شرایط ویژه در سال‌های گذشته صادرات به کشور‌های مختلف کاهش یافته و با شبیه‌سازی برخی محصولات از جمله فرش‌های ماشینی با قیمت کمتر نسبت به فرش دستباف بازار این محصول را با مشکلات فراوانی روبه رو ساخته است.

رئیس اتاق بازرگانی قم با بیان اینکه کشور‌های ترکیه، چین، افغانستان و … از خریداران و مشتریان فرش دستباف هستند، اما چین از بزرگترین مشتریان فرش دستباف کشور به خصوص فرش ابریشم و تابلو فرش است، گفت: مسائل ارزی در اوایل سال گذشته و چند نرخی بودن ارز حجم صادرات را کاهش داده است و پیش بینی شده حجم صادرات غیر از نفت در تمام اقلام در سال جاری ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

خاکی علت توقف کالا در گمرک را بی‌دقتی و تخلف خواند و گفت: تاوان توقف و بی دقتی در ترخیص کالا را مردم باید پرداخت کنند و به طور مثال افراد باید قیمت یک آبمیوه گیری که در روز‌های گذشته ۶۰۰ هزار تومان بوده را ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی قم با بیان اینکه در خوشه کفش برند سازی صورت گرفته و این محصول در استان سالیانه ۱۰۰ میلیون دلار صادرات دارد، افزود: استان قم در بخش مواد غذایی نیز سال گذشته ۱۸ ملیون دلار صادرات داشته است و کیفیت در برند سازی نشان دهنه ثبات در بازار‌های خارجی است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.