در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داده شد؛

چرا کالا‌ها به طور کامل در بورس عرضه نمی‌شوند؟

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: عرضه ناقص کالا‌ها در بورس باعث اختلال در کشف قیمت می‌شود و ایجاد رانت نوسان قیمت‌ها را در پی خواهد داشت.

رسول علی محمدی کارشناس بازار سرمایه درگفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با محدود بودن عرضه کالا‌ها در بورس گفت: بورس کالا نهاد نظارتی نیست اما در بسیاری از مواقع به عنوان یک نهاد نظارتی، انتظاراتی از آن ایجاد شده است با وجود اینکه هیچ ابزاری هم در اختیار ندارد. بحث عرضه کالا در بورس همواره از بحث‌های چالشی بورس کالاست. علت هم این است که نهاد‌های نظارتی به اندازه کافی همراهی نمی‌کنند و عرضه کننده‌ها را تحت فشار قرار نمی‌دهند. به جهت اینکه هر چند وقت یکبار قوانین و دستورالعمل‌ها تغییر می‌کنند و رویه‌ای ثابت وجود ندارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال باید یک قانون کامل وجود داشته باشد مبنی بر اینکه هر نوع محصول فولادی باید در بورس عرضه شود و توزیع خارج از شبکه عواقبی در پی خواهد داشت. اما مشکل این است که بورس کالا ابزار کافی را در اختیار ندارد. زمانی که عرضه در بورس به طور کامل انجام نمی‌شود، نمی‌توان انتظار کشف نرخ را هم داشته باشیم. دو بال کشف نرخ و میزان عرضه و تقاضا است. وقتی که عرضه را محدود و از چیزی که هست کمتر عرضه می‌کنیم، قطعا در فرآیند کشف نرخ هم دچار مشکل خواهیم شد. هر میزان که عرضه کمتر باشد، طبق نمودار عرضه و تقاضا قطعا قیمت تعادلی هم پایین‌تر خواهد آمد.


بیشتر بخوانید


علی محمدی اظهار کرد: علت نوسان قیمت‌ها همین مسئله است. به عنوان مثال، یک عرضه کننده زمانی که پیش بینی می‌کند قیمت‌ها ریزشی است بیشتر از حد عرضه می‌کند و یا عرضه را از حدی که باید باشد کمتر می‌کند، به نوعی فرآیند بازار و کشف نرخ را دستکاری می‌کند و کالایی که می‌شود به قیمت ۱۰۰۰ تومان فروخته شود را به قیمت ۱۳۰۰ می‌فروشد که این موضوع باعث ایجاد رانت خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص زیر ساخت‌های لازم برای عرضه کامل کالا‌ها در بورس بیان کرد: نهاد‌های نظارتی یک بار برای همیشه به صورت کامل اعلام کنند که همه محصولات پتروشیمی، فولادی و ... باید در بورس کالا عرضه شود که این کار باعث می‌شود توان کشف نرخ منطقی بورس کالا بیشتر شود، فروش خارج از شبکه یا صوری حذف شود و میزان دستکاری کاهش یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار