بهداشت دهان و دندان باید از چه دورانی رعایت شود؟

یک متخصص دندانپزشکی درباره رعایت بهداشت و دندان توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی محاوری متخصص دندانپزشکی کودکان با حضور در برنامه کودک مادر تندرستی اظهار کرد: بهداشت دهان و دندان باید از دورانی که مادر باردار است رعایت شود، اگر مادر دندان سالم داشته باشد احتمال اینکه کودک هم دندان سالم داشته باشد زیاد است.

او با اشاره به اینکه پوسیدگی دندان بیماری عفونی است افزود: میکروب و عفونت از طریق ارتباط نزدیک بین دهان مادر و کودک به کودک منتقل می‌شود بنابراین اولین میکروب‌های پوسیدگی زا در دهان کودک نهادینه می‌شود.

محاوری با اشاره به اینکه بهداشت و مراقبت از دندان کودک تنها متوجه مادر نمی‌شود بلکه باید این مسئولیت از جانب پدر هم مورد پذیرش قرار بگیرد افزود: دندان کودکان زیر ۲ سال را باید پدر و مادر با هم مسواک بزنند و محیطی شاد را برای کودک ایجاد کنند تا مسواک زدن برای کودک امری پذیرفته شده باشد.

متخصص دندانپزشکی کودکان با اشاره به اینکه مسواک زدن برای کودکان نباید موضوعی اذیت کننده باشد افزود: برای کودکان زیر یک سال باید از مسواک انگشتی استفاده کرد و آرام آرام اقدام به مسواک زدن دندان کرد، بعد از یک سالگی مسواک انگشتی ارزشی ندارد و باید از یک سالگی به بعد از مسواک دستی استفاده کرد.

او عنوان کرد: اگر به موقع و با ملاطفت مسواک زدن دندان کودک را شروع کنیم کودک این موضوع را می‌پذیرد لذا مسواک زدن با آب خالی کافی است، تا ۳ سالگی طبق استاندارد‌های جوامع پزشکی نیازی به استفاده از خمیر دندان برای کودکان نیست، زیرا مواد اضافه خمیر دندان برای کودکان زیر سه سال مضر است.

محاوری اضافه کرد: واقعیت این است که پوسیدگی‌ها در جامعه ما ژنتیکی نیست بلکه علت اصلی پوسیدگی تغذیه است اگر اصول تغذیه رعایت نشود، مسواک زدن فایده‌ای ندارد، باید از ۶ الی ۷ ماهگی مسواک زدن کودکان را آغاز کنیم و حدود یک سالگی حتماً باید برای ویزیت به دندانپزشک مراجعه کرد.

او گفت: باید دندان‌های شیری کودکان را تا ۱۲ سالگی حفظ کنیم، زیرا اگر بهداشت را رعایت کنیم می‌توانیم دندان سالمی داشته باشیم، اگر نوزاد بعد از یک سالگی هیچ دندانی در نیاورد باید برای بررسی علل عدم رویش دندان به دندانپزشک متخصص اطفال مراجعه کرد.

متخصص دندانپزشکی کودکان تصریح کرد: اگر بیماری خاصی در نوزاد وجود نداشته باشد یک کودک سه ساله می‌بایست، ۲۰ دندان شیری در دهان خود داشته باشد، در حالت طبیعی این ۲۰ دندان شیری درآمده تا ۳ سالگی در داخل دهان قرار دارند و از سن ۶ سالگی به تدریج می‌افتند تا اینکه در سن ۱۲ سالگی ۲۰ دندان دائمی جایگزین آن ۲۰ دندان شیری می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.