یادمان شهدای حج در بهشت زهرا (س) تهران رونمایی شد

یادمان شهدای حج (مکه و منا) به منظور رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا بدون حضور خانواده معظم شهدا و سایر میهمانان مدعو این مراسم صبح چهارشنبه رونمایی شد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در این مراسم که پیش از این قرار بود با حضور و سخنرانی نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت، رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و شهردار تهران برگزار شود به دلیل وضعیت قرمز کرونایی تهران محدود شد و پیام این مقامات در مراسم رونمایی قرائت گردید.

ما در زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای حج مسئولیم

رئیس سازمان حج و زیارت در این مراسم گفت:حادثه شهادت ضیوف الرحمن در مکه و منا داغی سنگین نه تنها برای ملت ایران بلکه برای بسیاری از ملت‌های مسلمانی بوده که در این حوادث آسیب دیدند.

رشیدیان افزود: فاجعه‌ای که منجر به شهادت هزاران میهمان مُحرم خانه خدا شد و زخم و درد آن نه تنها برای خانواده‌های معظم شهدا که در جان و روح مسلمانان همچنان باقی است.

وی عنوان کرد: فاجعه‌ای که به تاکید مقام معظم رهبری برای روشنگری و حفظ ویاد شهدای عالی مقام و عدم تکرار آن نباید فراموش شودضمن آنکه ما در تمامی مذاکرات خود پیگیر روشن شدن ابعاد و علل این فاجعه و حقوق خانواده معظم شهدا از طرف عربستانی هستیم.

وی ادامه داد: در راستای بزرگداشت شهدای گرانقدر این حوادث و مهاجران الی الله که در گرمای سوزان صحرای منا در ازدحام انبوه جمعیت زائران به یاد لب عطشان اباعبدالله (ع) و یا ذکر یا حسین (ع) و یا ابوالفضل عروج کردند استانداران و شهرداران کشور ضمن نامگذاری میادین و خیابان‌هایی در جای جای ایران زمین، المان‌ها و نماد‌های ویژه‌ای ساخته و نصب شده تا یاد و نام آن‌ها هماره مانا باشد.

وی اظهار کرد: اینک نیز یادمانی که قرار بوددر تهران مدت‌ها قبل برای شهدای مکه ومنا طراحی و ساخته شود، در بهشت زهرا (س) رونمایی شد؛ المانی که توسط تعدادی از جوانان عضو بنیاد نخبگان از بین طرح‌های مختلف با هماهنگی نماینده، ولی فقیه در امور
حج و زیارت انتخاب و اجرایی شد و با مشارکت شهرداری تهران و بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بهشت زهرا (س) پس از بررسی‌های لازم در فضای بسیار مناسبی بین مرقد مطهر امام (ره) که احیاگر حج ابراهیمی بودند و مزار شهدا که تعدادی از شهدای مظلوم منا هم در این محل دفن شده اند، استقرار یافت.

وی در این راستا از همکاری و همراهی همه بخش‌های دست اندرکار در طراحی و اجرای این پروژه اعم از نمایندگی، ولی فقیه در امور حج و زیارت، بنیاد شهید و امور ایثارگران، شهرداری تهران و سازمان بهداشت زهرا (س) قدردانی نمود.

اجرای این المان اقدامی در راستای زنده نگاهداشت یاد شهدای مکه و مناست

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت در پیام خود به این مراسم عنوان کرد:در پاسداشت یاد و خاطره این شهدای گرانقدر سازمان حج و زیارت و بنیاد شهید انقلاب اسلامی و... بر خود لازم دانستند تا در جهت زنده نگهداشتن یاد همه شهدای ایران اسلامی در سرزمین وحی نماد شهدای مکه و منا را به خانواده شهدا و امت اسلامی تقدیم کنند.

حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب افزود: بد خواهان و سلطه طلبان در قرون مختلف خاطرات ناگواری در این سرزمین از حمله به کعبه شریفه تا قتل عام حاجیان در فخ رقم زدند و طی دهه‌های اخیر کمتر سالی بوده که حادثه دردناکی برای ضیوف الرحمان ایجاد نکرده باشند.

تصریح کرد: در این میان سهم بی تدبیری‌های مسئولان کشور میزبان بسیار زیاد است، ولی صحنه‌های جمعه خونین و شهدای مسجد الحرام و منی بی سابقه‌ترین آنهاست تا آنجا که رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام خویش در روز وقوع حادثه منا فرمودند:"فاجعه مصیبت‌بار امروز در منا که در آن جمع کثیری از ضیوف‌الرّحمان و مؤمنانِ مهاجر الی‌الله از کشور‌های گوناگون جان باختند، اندوهی بزرگ در جهان اسلام پدید آورده و عید آنان را عزا کرده است، در میهن عزیز ما نیز ده‌ها خانواده که مشتاقانه در انتظار عزیزان حج گزار خود بودند، به عزای آنان نشسته‌اند. "

حجت الاسلام نواب عنوان کرد: امید است این خدمت کوچک مورد پذیرش شهدای عزیز و خانواده‌های محترم آنان و خدای بزرگ قرار گیرد.

این یادمان؛ تحلیلی عارفانه از عروج شهدای مکه ومناست

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در پیامی به این آیین گفت: این یادمان، تحلیل عارفانه‌ای از راه رسیدن روح شهدا به حضرت حق و طواف کعبه و در واقع همان عروج به عرش الهی است بگونه‌ای که شهید با نور حضرت حق هم آغوش شده و در حال حمد، سپاس و قنوتی عارفانه به معبود خود می‌پیوندند.

سعید اوحدی با اینکه از فاجعه غم انگیز و جانسوز منا چندسال می‌گذرد، ولی همچنان‌اندوه این واقعه دردناک و شهادت انسان‌های مومن، معتقد و عاشقان خانه دوست در اذهان ملت شریف ایران و همه مسلمانان و آزادی خواهان جهان ماندگار مانده است.

وی ضمن همدردی با بازماندگان شهدای حج و تسلیت مجدد به آنان و همه ملت شریف ایران عنوان کرد: همچنان رهنمود‌های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر تشکیل کمیته حقیقت یاب به منظور واکاوی این حادثه بی سابقه در تاریخ اسلام تاکید می شود.

وی در این پیام، یاد و خاطره و مظلومیت شهدای منا را ارج نهاده و علو درجات آنان و تمامی شهیدان این مرز وبوم را از درگاه خداوند متعال مسالت نمود.

احداث یادمان گامی کوچک برای زنده نگاه داشتن یاد شهدای حج

شهردار تهران هم در پیام خود به آیین رونمایی یادمان شهدای حج با بیان اینکه فاجعه جانسوز منا و شهادت صد‌ها تن از هموطنان بی گناه در دهم ذی الحجه ۱۴۳۶ اندوهی سخت و فراموش ناشدنی بر جان و روح ملت شریف ایران است، گفت: شهادت بندگان مومن و محرم به پیشگاه الهی که در اوج تقرب به باریتعالی به مظلومانه‌ترین شکل در سرزمین وحی به شهادت رسیدند، غم سنگینی بر جان همه مومنان و مسلمانان جهان بویژه ملت شریف مان برجای گذاشت.

حناچی افزود: هر چند این حادثه نقاب از چهره کینه توزان برداشت، اما ننگ آن ثبت در تاریخ شد و ما نیزهمواره بر خود وظیفه می‌دانستیم که گامی هر چند کوچک در راستای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره آن عزیزان برداریم.
وی تصریح کرد: بر این اساس با همراهی و مساعدت همکارانمان در بنیاد شهید و سازمان حج و زیارت یادبودی با هنر هنرمندان

ایرانی-اسلامی نمادی از روح جاودان و ملکوتی این شهدای گرانقدر در مسیر لقاء الله را بر جای نهادیم تایاد و خاطره عزیزان سفرکرده مان را در حافظه تاریخ ثبت نماییم و پیام مظلومیت شهدای منا را به گوش جهانیان برسانیم.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س) هم با بیان اینکه فضای مربوط به ساخت و نصب این یادمان در بهشت زهرا (س) بنابر نظر کارشناسان و اساتید خبره در اختیار سازمان حج و زیارت قرار گرفته است، گفت: مکان استراتژیک تعیین شده محلی بین حرم مطهر امام راحل و گلزار شهداست.

سعید خال افزود: با شناسایی محل یادمان زیرساخت‌های لازم از سوی سازمان بهشت زهرا (س) در اختیار سازمان حج و زیارت قرار گرفت واین مجموعه با کاری عالمانه و کارشناسانه در مدتی کوتاه طرحی فاخر و ارزشمند ارائه داد و یادمان نصب شد که کاری در خور شهدای مناست.

طراح و سازنده یادمان شهدای حج هم در این مراسم با بیان اینکه این المان در شمسه‌ای از نور قرار گرفته که جهات اربعه شرعی؛ حرم امام رضا (ع) و قبله را نشان می‌دهد.

سعید رزاقی بهارافزود: این شمسه؛ نمادی اسلیمی و تعبیری از حجاج شهیدی است که در قالب فرشتگان آسمانی در حال طواف و احرام به آسمان پرکشیدند.
وی گفت: بال‌های فرشته نیز بگونه‌ای طراحی شده که نشان می‌دهد حجاج در حال وصل و مناجات به آسمان پرواز کردند؛ تعداد پر‌های نصب شده هم ۴۶۴ عدد به تعداد شهدای منا است.

وی افزود: همچنین این رد‌هایی که در کنار قرار گرفته نشانه شهدای ملل مختلف در این فاجعه است و نماد کعبه معظمه هم به عنوان نشانی مقدس در مرکز این یادمان قرارگرفته است.

وی گفت: در ایام طراحی و نصب این یادمان بسیاری از افرادی که توان تشرف به حج تمتع را نداشتند از طریق این یادمان زیبا به سمت حرم امن الهی وصل می‌شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار